Eisel: “Moeilijk om Cavendish te verlaten”
maandag 19 november 2012 om 22:48

Eisel: “Moeilijk om Cavendish te verlaten”

Bernhard Eisel

foto: Sirotti

Bernhard Eisel en Mark Cavendish rijden volgend jaar voor het eerst sinds lange tijd niet meer voor dezelfde sponsor. Eisel was al sinds de tijd van T-Mobile de piloot én mentor van de rappe Britse spurter. Cavendish vertrekt echter naar Omega Pharma-Quick Step, terwijl zijn maatje bij Team Sky blijft. Eisel vertelt tegenover Velonews dat de beslissing om bij de Britse formatie te blijven puur zakelijk was, maar dat het wel moeilijk is om afscheid te nemen van Cavendish.

“Ik heb zoveel goede momenten gekend met Cav”, stelt Eisel. “Hij vertelde dat hij niet meer bij Team Sky wilde blijven. Ik heb hem proberen over te halen en andersom probeerde hij mij over te halen om met hem mee te gaan, maar er kwam geen oplossing. Uiteindelijk is het een beetje een triest verhaal, maar we zullen altijd beste vrienden blijven. We rijden nu voor verschillende teams, maar als hij op een dag problemen heeft in de gruppetto, zal ik hem blijven helpen.”

Eisel keek naar zijn carrière na zijn loopbaan als renner bij het kiezen van een ploeg voor volgend seizoen. De 31-jarige Oostenrijker laat doorschemeren dat hij in de toekomst mogelijk een rol krijgt binnen de staf van de Britse ploeg nadat hij zijn fiets aan de wilgen hangt. Eisel zegt uitvoerig met Sky-baas Dave Brailsford gesproken te hebben voordat hij een keuze maakte over zijn toekomst. “Ik stelde mijzelf de vraag: Wat wil ik over vijf jaar doen?”

“Het is niet alsof ik mijn hele leven heb gepland, maar wil ik voor een nieuw team in België rijden of blijf ik bij Team Sky? Op dit moment ben ik erg gelukkig bij deze ploeg”, zo beantwoordt Eisel zijn eigen vraag. Hij verwacht voor volgend jaar een grotere rol in de klassiekers te krijgen en bovendien hoopt Eisel wederom deel uit te maken van de Tourselectie. “Het zou voor mij een verloren seizoen zijn als ik de Tour niet rijd. Knechten is hard werk, maar ik houd van koersen in juli.”

RIDE Magazine
RIDE Magazine