Eindzege Baskenland voor Ion Izagirre na boeiend steekspel
Ion Izagirre heeft in de loodzware slotrit van de Ronde van het Baskenland de eindwinst voor zich opgeëist. In de etappe met start-finish in Eibar reed hij Emanuel Buchmann uit de leiderstrui. Op de erelijst volgt Izagirre Primož Roglič op. Adam Yates pakte het laatste dagsucces.
De Baskische rittenkoers werd afgesloten met een pittige etappe. Er mocht dan slechts 118,8 kilometer staan te wachten, de renners zouden de rit zeker in de benen voelen. Liefst zes gecategoriseerde beklimmingen stonden in het routeboek tot aan de finish in Eibar. Emanuel Buchmann begon als leider aan deze slotrit met 54 seconden voorsprong op Ion Izagirre.
Mollema in de vroege vlucht
Op de eerste klim, de San Miguel, regende het meteen aanvallen, maar het zou tot in de afdaling duren vooraleer de vroege vlucht tot stand kwam. Lawson Craddock en Alex Aranburu namen een kleine voorsprong en zagen even later een omvangrijke groep renners aansluiten. Daarbij waren ook de Belgen Dries Devenyns en Tosh Van der Sande en de Nederlander Bauke Mollema.

foto: Cor Vos
De vluchters kregen niet veel voorsprong en het peloton had hen op de Azurki, de vierde klim, alweer in het vizier. Vanuit het pak stak Adam Yates het lont in het kruitvat en versnelde. Buchmann reageerde en ook Dan Martin, Jakob Fuglsang en Ion Izagirre waren bij de les. Toen Fuglsang versnelde, moest de Duitse klassementsleider even passen.
De ploegmaats Fuglsang en Izagirre sloegen de handen ineen, maar zagen even later Yates, Martin en ook Tadej Pogačar aansluiten. Opnieuw kwam Buchmann in de problemen en met een achterstand van 25 seconden kwam hij over de top van de Azurki. De Duitser zat geïsoleerd en hoefde niet te rekenen op steun van de mannen om hem heen.
Izagirre naar de leiding
De voorsprong van de vijf vooraan liep steeds verder op, waardoor Izagirre virtueel aan de leiding van het klassement kwam. De Spanjaard werkte hard: hij besefte maar al te goed dat hij op weg was naar de eindzege en wilde koste-wat-kost vooruit blijven. Buchmann kreeg intussen steun van achteruit, maar ook Max Schachmann en Patrick Konrad konden hem niet terugbrengen.

Ritwinnaar Adam Yates – foto: Cor Vos
Op de Asensio, de laatste klim, bedroeg het verschil met de kopgroep ruim anderhalve minuut – te veel. De ritwinnaar moest vooraan worden gezocht en ook de eindwinnaar zat van voren. Izagirre was het best geplaatst (tweede op 0:54), maar ook Martin (vierde op 1:32), Fuglsang (vijfde op 1:32), Yates (zevende op 1:56) en Pogačar (tiende op 2:25) waren nog niet uitgespeeld.
De slotkilometers draaiden uit op een spannend steekspel, waarin Izagirre zich verzekerde van de eindwinst. Yates eiste met een late aanval de ritzege voor zich op. In de achtergrond streed Buchmann voor wat hij waard was om zijn podiumplek veilig te stellen. Een vrijwel zekere tweede plek leek aan zijn neus voorbij te gaan omdat zijn groepje een verkeerde straat inreed.
Na afloop besloot de wedstrijdorganisatie dat Buchmann toch in de top-3 van het klassement was geëindigd. De onduidelijke situatie in de slotfase werd namelijk ingeschat als misleiding, waarna de tijden werden gecorrigeerd. Daardoor werd de Duitser uiteindelijk als derde geclassificeerd.
En logisch dat dan de achterste renners minder last hebben, in dit geval Mollema.
Ten tweede, ik weet wel wat je bedoel, en het is juist omDAT die 'gearriveerde' toppers niet aanwezig zijn dat dit zulke leuke koersen zijn..
Wat Yates deed, was gewoon heel slim. Hij wint er de etappe door. Het AK was toch al weg door pech. Om die reden vind ik onverhard ook niet in een ronde horen.
Zelfde tijd als de groep
Ze zijn nog aan het rekenen, vermoed ik. Maar met als uitkomst alvast dat Buchmann 2e wordt in het AK. Terecht, maar wat een gestuntel.
Pcs geeft Buchmann de tweede plaats in het AK. Is de tijd gecorrigeerd?
En waarom laat Astana Fuglsang 3e worden en niet Izagirre? Er waren toch boni's? Of waren ze zo zeker van de tijdsverschillen dat ze dat risico konden nemen?
Het is natuurlijk gechargeerd; Astana wint natuurlijk niet alles (net als Sky en QS), maar 9 etappekoersen in 3 maanden is gewoon heel veel.
Astana is on fire dit seizoen.
Welke feitelijkheid en kennis kom ik precies tekort?
Dat niet elke koers van een week wordt gewonnen door Astana of Roglic?
https://m.youtube.com/watch?v=TXGz6EwEROs