Eindejaarslijstjes: Mooiste fiets uit de WorldTour 2017
Tijdens de wintermaanden zet menig fietser de stalen ros in de schuur, wachtend tot de bomen hun bladeren weer terugkrijgen, en vergaapt de wielerfan zich bij het veldrijden. WielerFlits kijk in december terug op het wielerjaar 2017 met een terugblik en poll. Vandaag: de mooiste fiets uit de WorldTour in 2017.
Voor zowel de amateur als de prof is materiaalkeuze een belangrijk vraagstuk en het materieel wordt steeds lichter, stijver of meer aerodynamisch. Dit jaar blikt WielerFlits terug op de fietsen waar de profs dit jaar hun koersen op hebben verreden en roept WielerFlits de officieuze verkiezing van mooiste fiets uit de WorldTour in 2017 uit.
AG2R La Mondiale

Factor O2
Astana

Argon-18 Gallium Pro
Bahrain Merida

Merida Reacto
BMC

BMC Teammachine SLR01
BORA – hansgrohe

Specialized Venge Vias
Cannondale-Drapac

Cannondale SuperSix EVO
Dimension Data

Cervélo S5
FDJ

LaPierre Xelius SL
Katusha – Alpecin

Canyon Aeroad CF SLX
Lotto Soudal

Ridley Noah SL
LottoNL-Jumbo

Bianchi Oltre XR4
Movistar

Canyon Ultimate CF SLX
Orica-Scott

Scott Foil
Quick-Step Floors

Specialized Tarmac
Sky

Pinarello Dogma F10
Sunweb

Giant TCR Advanced SL
Trek – Segafredo

Trek Emonda
UAE Emirates

Colnago C60
[poll id=”674″]
De specialized zijn op zich wel mooie fietsen maar vind ze er hiet niet uitspringen.
De Lapierre vind ik ook altijd wat hebben.
Overigens redactie, er zijn echt wel betere foto's te verkrijgen van fietsen die per stuk opgesteld staan (oa, Ridley, Bianchi en Canyon). Niet een hele rij achter elkaar (oa, S-works, Lapierre, Colnago) dat vertekend wel de uitstraling.
De Tarmac (Quick-Step) is het allroundframe en de Venge ViAS (BORA) is het aeroframe van Specialized. Ik ga er echter vanuit dat alle twee de teams beide frames tot hun beschikking hadden.
Hetzelfde geldt trouwens voor de Canyon Ultimate (Movistar), het allroundframe, en de Canyon Aeroad (Katusha-Alpecin), het aeroframe.
Hoge wielen, zoals vooral bij de S-Works van Bora, vind ik ook verschrikkelijk lelijk. Kennelijk zijn die wielen in de mode.
1. Bovenbuis horizontaal en recht
2. Exact 5 hoekpunten dus onder de zadelpen komen de bovenbuis en de staande achtervork komen op 1 punt uit in de zitbuis.
3. Niet al te dikke buizen (wat @Kirsipuu zegt)
Dan kom ik op drie kandidaten:
Colnago C60, UAE Emirates
Cannondale SuperSix EVO, Cannondale-Drapac
Argon-18 Gallium Pro, Astana
Vanwege de kleurstelling ga ik voor Cannondale.
Ik vind eigenlijk dat de wielen die er op de foto onder zitten niet echt meetellen (echter is het met zulke willekeurige foto's, zoals Olly terecht opmerkt, toch al lastig oordelen). Elk team kan namelijk voor elke wedstrijddag zelf kiezen welke wielen ze er onder schroeven. De keuze voor de hoogte van de velg heeft, zover ik weet, meer met snelheid versus gewicht te maken dan met mode.
Duidelijk, dank voor de toelichting. Het is dus niet zoals bij de F1 dat de betere teams ook beter materiaal krijgen.
Is bijvoorbeeld de fiets van Delta Cycling komend seizoen dan ook identiek aan de fietsen van Bora en Quickstep?
zo ver ik weet krijgt elke Delta renner 1 koersfiets, een trainingsfiets (beide Tarmac) en een Shiv tijdritfiets. Verschil zit in beperkt reserve materiaal en een beperkte keuze. Zo kunnen de profs van Bora en Quickstep ook nog kiezen voor een Venge Vias en disc's etc. Rijden allemaal op Roval wielen.
Maar..
De mooiste fiets op de weg is absoluut de Ridley van Aqua Blue Sport.
Het model en de kleurstelling samen maakt het de mooiste fiets die ik in vele jaren gezien heb
Ten eerste gaat het om de frames die identiek zijn. Dat hoeft niet perse te betekenen dat de rest van de fiets ook identiek is. Zo zijn de Canyon-frames van Movistar bijvoorbeeld gemonteerd met een Campagnolo-groepset en Campagnolo-wielen en die van Kathusha met een Sram-groepset en Zipp-wielen.
Verder is in de F1 is het materiaal natuurlijk veel bepalender dan het wielrennen, echter zal het voor de betere teams (en teams met meer geld) makkelijker zijn om contracten af te sluiten met de gewenste fabrikanten. En er zijn natuurlijk fabrikanten die zelf een team hebben, zoals BMC, Cannondale en Trek. Dan komt er ook nog bij dat elk frame dat wordt gebruikt ook beschikbaar moet zijn (of worden gemaakt) voor de consument.
Als Delta Cycling komend seizoen op een Specialized-frame rijdt dan zal dat inderdaad een frame zijn waar ook Bora en Quickstep over beschikken.
Wat ik nog wel mogelijk acht is dat Delta Cycling de frames van afgelopen seizoen krijgt en/of dat ze slechts 1 model van het frame ter beschikking krijgen (dus bijvoorbeeld alleen de Specialized Tarmac).
edit: Doordat ik was vergeten mijn reactie ook te plaatsten zie ik dat Zipp404 inmiddels mijn vermoeden bevestigt wat betreft het slechts beschikking hebben over 1 model van het frame (tijdritfiets buiten beschouwing gelaten).