Een klassement? De Gendt ziet ‘zeer goede kans’ voor Wout van Aert in komende Giro
foto: Cor Vos (archief)
zondag 19 januari 2025 om 10:09

Een klassement? De Gendt ziet ‘zeer goede kans’ voor Wout van Aert in komende Giro

Wout van Aert heeft al aangegeven dat hij dit jaar in zijn eerste Giro d’Italia vooral zal jagen op ritzeges. De Belg van Visma | Lease a Bike hoopt daarnaast de roze trui eens te mogen aantrekken, maar volgens zijn landgenoot Thomas De Gendt is er nóg meer mogelijk.

De inmiddels 38-jarige De Gendt – die inmiddels afscheid heeft genomen op het allerhoogste niveau, maar nog wel blijft gravelen voor Classified – kent geen twijfels: Van Aert kan dit jaar een goede eindklassering nastreven in de komende Ronde van Italië.

“Ik heb het parcours van dit jaar gezien en het is toch een relatief gemakkelijke Giro”, vertelde De Gendt in een gesprek met Sporza op fietsbeurs Velofollies. “De renners komen nergens op een supersteile klim aan, dus als hij er écht ambitie voor zou hebben, dan biedt dit jaar een zeer goede kans.”

“Vorig jaar waren het (doelt op etappes die bergop finishen, red.) er misschien net iets te veel, maar nu heb ik toch gemerkt dat de Giro wat schrik heeft van de 2.000 meter-grens. Als het slecht weer is in die bergen, moeten ze die passages al te vaak schrappen.”

Het parcours van de Giro d’Italia 2025 werd afgelopen maandag voorgesteld. De Grande Partenza van de 108e editie van de Giro is op vrijdag 9 mei 2025 in Albanië. Na de inleidende etappes op Albanees grondgebied, trekt de Giro-karavaan naar Italië voor drie uitdagende weken, met onderweg de nodige bekende beklimmingen en andere hindernissen.

Maar wat wel meteen opvalt, is dat er relatief weinig ritten bergop zullen finishen. Wel zijn er de nodige heuveletappes en twee individuele tijdritten, wat in het voordeel is van een veelzijdige renner als Wout van Aert.

RIDE Magazine
13 Reacties
19-01-2025 10:19
Als Van Aert zich er specifiek op zou voorbereiden (veel klimtraining, een paar kilo lichter), zou hij waarschijnlijk best een aardig klassement kunnen rijden in deze Giro, die wat minder zwaar is dan gebruikelijk. Maar dat doet hij natuurlijk niet. Zijn doelen liggen elders en op heel ander terrein, in Vlaanderen en Noord-Frankrijk, dus waarom speculeren op iets dat toch niet gaat gebeuren? Enkele ritzeges, een paar dagen in het roze en wellicht die mooie paarse trui - dat lijken me meer logische Giro-doelen voor Van Aert.
    19-01-2025 10:23
    Precies dit, met specifieke voorbereiding zou t kunnen deze giro. Maar met paar weken eerder nog proberen winst in Parijs roubaix niet.
    19-01-2025 10:38
    Precies wat De Gendt zegt: “áls hij ambitie heeft.” Wat hij voornamelijk aangeeft dat het parcours van dit jaar hem heel goed zou kúnnen liggen vanwege weinig aankomsten bergop en relatief weinig klauterwerk.
19-01-2025 10:45
Denk dat het ‘te laat’ is eigenlijk, het had wellicht ooit gekund maar nu niet meer. Een zware bonk als van Aert zal er toch ergens wel 1 dag tussenuit vallen: op de Valkenrots te 2022 was hij ook gewoon weg toen de geraamtes op de pedalen gingen staan.
19-01-2025 10:20
De gendt is denk ik blijven hangen in 2018. Na de enorme sprong in het niveau vanaf Vuelta 2019, is het voor renners in zijn gewichtsklasse niet langer mogelijk om mee te doen voor een klassement in een grote ronde. 6,0 w/kg voor 20 minuten is niet langer voldoende
    19-01-2025 12:23
    In de eerste overwinning in de tour van Vingegaard had Van Aert een uitgelezen kans om op het podium te komen, hij reed een mooie voorsprong in het klassement bij elkaar en gooide die weg maar reed iedere dag met de beste omhoog terwijl van Aert Vingegaard op sleeptouw nam. Had van Aert voor zichzelf gereden, niet zijn voorsprong in het AK weggegooid aan een zinloze dag voorop rijden dan was 3e worden bijna een certitude.

    Het kon toen, met de Evenepoel Pogacar, Roglic en Vingegaard wordt het veel moeilijker. Maar alleen Roglic doet mee aan de Giro. De kans op een podium daar is goed mogelijk als hij in de vorm van 3 jaar terug aan de start staat.
    19-01-2025 13:06
    Ik denk dat wva zijn 20 minuten vermogen eerder 6,4 watt/kg gaat benaderen, het probleem is dat Pogacar/vingegaard al boven de 7 W/kg zullen zitten ondertussen. Maar mits een putch waarin hij minuten cadeau krijgt kan hij zeker top 5 rijden in deze giro, maar dan zie ik hem toch liever puur voor ritten gaan.
19-01-2025 10:25
Naar mijn mening moet Wout het niet eens willen proberen in de Giro qua klassement.

Voor een renner van zijn kaliber is zijn palmares binnen zijn hoofdspecialisatie echt te karig. Zijn focus moet op de drie monumenten liggen. Daarna proberen wat bij vangst te pakken in de Giro. En vervolgens focus op de dubbelrol in de Tour de France.
19-01-2025 11:11
Fietst v Aert de AGR ??
    19-01-2025 12:25
    Onwaarschijnlijk, die gaat na Roubaix op hoogte stage.
19-01-2025 12:44
Vindt hij misschien dan ook dat Kuss WK ITT kan worden dit jaar, want meer hoogtemeters dan normaal?

Is Yates niet de enige kopman voor het klassement aldaar? Van Aert wordt ook nog in een dienende rol naar die ronde gestuurd. En zijn grote doelen liggen eerder, op anders soort parcours. Zie Van Baarle zich ook niet opofferen voor Van Aert, noch zie ik hem een sprint aantrekken of Kooij goed afzetten in de finale. Al dat soort aspecten weglaten kan de grootste onzin zelfs als logisch en voor de hand klinken. Dat het allemaal kan maakt het niet waarschijnlijk dat dat ook gaat gebeuren. Heeft de Gendt misschien zelf teveel in monsterontsnappingen gezeten om te weten hoe een team werkt en ieders taak daarin?

Wat is dat toch met die publiekelijke zuiderburen en de keuzes, persoonlijke doelstellingen en die van het team niet willen accepteren? Elk jaar weer opnieuw. Nee, hij gaat niet voor zilver op WK CX, want RVV en PR. Nee, hij gaat niet voor een gauw vergeten hoge notering in klassement Giro, want RVV en PR.
19-01-2025 19:34
Daar beginnen ze weer!
19-01-2025 12:57
Ik denk dat van Aert samen met zijn ploeg prima in staat is om een plan te maken voor de doelen die van Aert ambieert. Het zou mij hogelijk verbazen als ze zich daarbij laten leiden door de mening van analisten of meningen op internet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine