Eddy Merckx: “Wiggins zal record lang houden”
Eddy Merckx is ervan overtuigd dat het nieuwe werelduurrecord van 54,526 kilometer lang zal blijven staan. “Je moet meer dan begenadigd zijn om nog verder te rijden. Weinig mensen van het huidige peloton kunnen nog sneller gaan”, zegt Merckx in Het Nieuwsblad.
De legendarische Belg zag zelf niets van de recordpoging omdat hij onderweg was naar een vliegveld. “Ik heb er zelf niets van gezien, maar ik ben wel benieuwd welke rondetijden hij is blijven draaien met zijn grote versnelling”, zegt Merckx die weet waarover hij praat. In 1972 reed hij naar een afstand van 49,431 meter. “Dit blijft voor mij het pijnlijkste uur uit mijn hele carrière.”
Volgens Merckx zitten in het huidige wielerpeloton slechts twee renners die in staat zouden zijn het record van Wiggins te breken. “Ik zie alleen Fabian Cancellara en Tony Martin daartoe in staat. Maar dan zal bijvoorbeeld onze Duitser van Etixx-Quick-Step zijn positie op de fiets moeten verbeteren. Ik denk dat Wiggins voor een tijdje werelduurrecordhouder is geworden.”
seizoen is in volle gang.
Ik zie een topper niet zomaar de voorbereiding in z'n (winter) schema opnemen.
Wie van de genoemde vier renners zou dan uurrecordhouder worden bij windkracht bft 5 PAL TEGEN ?
En wie bij windkracht bft 5 PAL MEE ?
Deze rijders vertrekken tegelijk (*), en de hele meteo blijft tijdens het uur stabiel.
(wel solorijden dus uiteraard verbod drafting etc.)
Zijn record heeft hij behaald met een minder geschikte fiets en allerlei snufjes als in het heden.
Hij was een groot renner en blijft een legende.
Ofwel staat er een drukfout in het artikel of anders doet Merckx er nog wat bij, uurrecord Wiggins is 54,526 volgens Merckx is het 54,531.
Omdat de trainingsopbouw voor zo'n poging haaks staat op hun normale doelen. Baanwielrennen is vooral veel kort explosief werk tegenwoordig. Vergelijk het met schaatsen of atletiek, sprinters lange afstanden laten lopen of schaatsen is niet logisch. De baanrenners die het vermogen hebben om wel die langere inspanning te leveren gaan vaak al automatisch naar de weg toe zoals enkele van de wegrenners die een poging hebben gewaagd, Dennis, Dowsett, Bobridge en Wiggins, wat dan eigenlijk herintredende pistiers zijn.
Voor Dumoulin/Malori/Chavanel/Contador gaat dat em gewoon nooit worden. Die komen op de weg al ternauwernood in de buurt van Wiggins, laat staan op de baan.
Martin is echt wel buitencategorie. Hij zou eventueel in de buurt kunnen komen als ie zich erop toelegt. En hij is degene die de officieuze titel van beste tijdrijder van deze generatie te verdedigen heeft. maar of dat genoeg motivatie is? (Plus; Lefevre zal er wel weer een mening over hebben...)
Cancellara heeft natuurlijk meer de leeftijd om zoiets te doen. Plus een beetje baanervaring. Daarnaast is zijn seizoen er misschien beter voor geschikt. Tot april de klassiekers en dan volle bak op de baan voor een poging in september/oktober. Maar daar zal de ploeg wel geen "Trek" in hebben.
Maar ik denk dat als we voorlopig nog pogingen krijgen dat het dan pogingen uit de tweede lijn zijn. Die eigenlijk van tevoren gedoemd zijn te mislukken. Een Durbridge/Hepburn/Sergent/Phinney/Alex Rasmussen? of een Rus: Serov/Ignatiev? Daar zullen er toch wel weer een paar van voor de baan kiezen met Rio.
Ja, jouw uitleg is idd plausibel. Veel baanwielrenners zijn gespecialiseerd in het korte explosieve werk. En veel mannen die ooit toppers in de achtervolging waren, zijn overgestapt naar de weg. Toch zou het veel achtervolgers die heel hun carrière op de piste blijven, een enorme commerciële boost geven mochten ze een gooi doen naar het werelduurrecord.