Eddy Merckx: “Mathieu van der Poel is de enige die Tadej Pogacar echt tegenstand kan bieden”
foto: Cor Vos
maandag 28 juli 2025 om 13:08

Eddy Merckx: “Mathieu van der Poel is de enige die Tadej Pogacar echt tegenstand kan bieden”

Eddy Merckx twijfelt er niet aan: Tadej Pogacar gaat het record van vijf Tourzeges verbreken. De Belgische wielerlegende zag de Sloveen in de afgelopen Ronde van Frankrijk geen moment in de problemen komen. “Pogacar is nooit, nooit, nooit in de moeilijkheden gekomen”, stelt de 80-jarige Merckx in gesprek met De Telegraaf.

“De échte spanning tijdens deze Ronde van Frankrijk is er niet geweest”, vindt De Kannibaal. “Jonas Vingegaard is geen concurrent geweest, die kon over drie weken alleen maar aanklampen.” Volgens Merckx heeft Pogacar bovendien minder tegenstand dan hijzelf had in zijn tijd. “Als er meer concurrentie zou zijn, was het voor hem moeilijker geweest om zoveel overwinningen te behalen. Maar als je me vraagt of hij meer dan vijf Tour-zeges gaat behalen, kan ik daar alleen maar op antwoorden met: absoluut!”

Voor de komende jaren ziet Merckx niemand die Pogacar kan bedreigen. “Remco Evenepoel? Nee, zeker niet. Remco is meer een tijdrijder. Bergop komt hij tekort om de strijd aan te gaan met Pogacar voor de Tourzege.” En ook Juan Ayuso ziet hij in de toekomst niet als een serieuze uitdager voor de Sloveen: “Die is op drie weken tijd niet sterk genoeg.”

Mathieu van der Poel
Over Mathieu van der Poel is Merckx wel uitgesproken enthousiast. “Fantastisch! Die heeft echt een ongelooflijke Tour gereden, wat een atleet! Zijn inzet is ongekend en hij doet zo vaak mooie en onverwachte dingen.” Merckx sluit af met een opvallende uitspraak: “Het is spijtig dat Mathieu niet meer een ronderenner is, want hij is de enige die Pogacar echt tegenstand zou kunnen bieden.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
40 Reacties
28-07-2025 14:28
Ik snap wel dat mensen een beetje verbolgen reageren, maar dan denk ik dat je het punt van Eddy mist. Het lijkt mij dat hij bedoelt dat Van der Poel de laatste jaren, op zijn terrein, de enige is die consequent kan winnen (en ook verliezen) van Pogacar. Qua talent en niveau was het dus leuk geweest volgens Eddy als Mathieu een ronderenner was geweest. Beetje ongelukkig verwoord maar ach.

Het punt dat er in zijn tijd meer concurrentie was is natuurlijk complete onzin... zowel relatief als absoluut.
    28-07-2025 14:50
    Sprintritten en tijdritten verliest hij ook. En die tijdrit in de tdf wou hij maar al te graag winnen
    28-07-2025 18:07
    @meqadon die tijdrit in de Tour won hij toch?
28-07-2025 13:24
Merckx komt ook uit de tijd dat wielrennen echt nog een hele mondiale sport was. Zeker niet beperkt tot hoofdzakelijk Belgen met af en toe wat Nederlanders, Fransen, Spanjaarden en Italianen erbij.

Nu zie je dat wielrennen gewoon een Sloveens feestje is geworden, dus Pogacar heeft daardoor erg weinig concurrentie. Het heeft in ieder geval zeker niet te maken met dat Pogacar ten opzichte van de concurrentie die er wel degelijk is, gewoon een veel beter niveau haalt.
    28-07-2025 15:17
    Wielrennen is nooit een echte mondiale sport geweest, en is dat nu ook niet.
    het is voornamelijk een Europese aangelegenheid.
    28-07-2025 15:23
    Ja, onbedoeld peuzelt de Kannibaal hier z'n eigen adelsbrieven op als Grootste Aller Tijden. Niet alleen zijn het volstrekt overbodige en niet passende uitlatingen voor een dergelijk kampioen; door aan te geven dat Pogacar géén concurrentie heeft in een veel mondialer tijdperk, waarin de sport bovendien ook in de traditionele landen nog eens door veel meer mensen beoefend wordt, schetst Merckx mooi hoe veel beter de Sloveen eigenlijk is.

    Onverzadigbaar, ook wat betreft zijn eigen nalatenschap.
    28-07-2025 15:31
    Merckx fietste in een tijd van halve profs, de slager en de bakker van om de hoek. Huidige wielrennen is niet te vergelijken met destijds...
28-07-2025 13:28
Ik heb Eddy Merckx zeer hoog zitten... maar... Deze opmerking over eendaagse renner MvP slaat nergens op. Dan kunnen we ook zeggen: als Evenepoel beter is in de bergen, dan bedreigd hij Pogacar... Zgn "open deuren".
    28-07-2025 15:29
    Als je Evenepoel er nou ff lekker buiten laat...
    28-07-2025 16:34
    Djam, ik noem Evenepoel omdat Eddy Merckx zelf ook Evenepoel aanhaalt...
28-07-2025 13:12
Hij heeft er echt verstand van die Eddy
    28-07-2025 14:28
    Feitelijk is MvdP natuurlijk ook de enige die hem kan verslaan als Pogi ergens zijn zinnen op heeft gezet. Verder wint hij alles dat hij wil winnen.
    28-07-2025 14:49
    Renaissance, ik denk toch echt dat Evenepoel een betere Tijdrijder is en blijft.
    28-07-2025 17:51
    En Milan en Merlier kloppen Pogacar ook steeds in de sprint.
28-07-2025 13:30
Als Roger De Vlaeminck meer een ronderenner was geweest, had hij ook de handschoen kunnen opnemen tegen Eddy in de Tour en Giro en was het in de jaren 70 ook een stuk boeiender geweest…
On topic: absurd natuurlijk om MVDP na de Tour als enige tegenstand voor Pogacar neer te zetten…
28-07-2025 13:58
Keek de eindklassementen er in de jaren-Merkx eens op na. Wat een beperkte concurrentie. Geen Amerikanen, Colombianen, Oost-Europeanen, Australiers, etc. Met hoofdzakelijk renners uit Frankrijk, Belgie, Nederland, Italie en Spanje zou je 2025 geneigd zijn om van een B-sport te spreken.
    28-07-2025 14:48
    Dat is te kort door de bocht. In Merckx' ultieme topjaar 1972, hadden de best scorende renners (en dus zijn concurrenten) de volgende namen: Gimondi, De Vlaeminck, Poulidor, Van Impe, Thevenet. Allemaal namen die in de pakweg top-70 aller tijden figureren. Bovendien waren elk van hen de best mogelijke versie van zichzelf volgens de wetenschap en gewoontes van die tijd. Net zoals dat vandaag het geval is.
    28-07-2025 15:02
    @Gelei, in 72 was Thevenet nog niet op zijn top, Poulidor en Gimondi waren over hun top, de Vlaeminck kwam geen berg op dus dan blijft van Impe over. Als je zo redeneert kunnen we bij Pogacar naast Roglic, Vingegaard ook vd Poel, Nibali, Froome en Alaphilippe noemen.
    28-07-2025 17:06
    Mijn punt is dat in de jaren van Merkx’ heerschappij wielrennen, in tegenstelling tot nu, een nauwelijks mondiaal te noemen sport was die zich in feite beperkte tot een vijftal landen. Dan is het natuurlijk veel eenvoudiger om naam te maken en een carriere op te bouwen dan nu.
28-07-2025 13:29
Typische analyse, nog geen dag nadat Wout 'm uit het wiel los rijdt.
    28-07-2025 13:53
    Een relatief frisse Van Aert tov een Pogacar die 3 weken lang alles moest geven, natuurlijk.
    3,5u verschil in het klassement, dat vertaalt zich echt wel in frisheid.
    28-07-2025 14:37
    Wout van Aert moest wel vaak zijn beurt overslaan en zijn kopbeurtjes nog geen 10% waren als die van Pogacar .
    28-07-2025 14:44
    Het was pogacar die beurtjes oversloeg. Wout heeft geprofiteerd van de aanvallen van matteo juist voor montmertre maar ervoor was hij de grootste motor in de groep niet pogy
    28-07-2025 14:55
    Wout heeft gisteren volkomen terecht gewonnen. Hij is alleen anders door de Tour gegaan dan iemand die voor de zege gaat in een eindklassement.
    Een echte goede graadmeter is een monument en daar is Wout een maatje minder dan Van der Poel en Pogacar.
    28-07-2025 14:58
    Wout heeft zich flink gespaard de laatste anderhalve week. Was gewoon verl frisser en reed eindelijk weer op niveau. Niettemin een schitterende zege.
28-07-2025 14:48
Een beetje kort door de bocht dit. Ieder heeft zijn specialisatie. Vdp biedt weerstand en verslaat hem in klassiekers. Evenepoel verslaat hem in vlakke en licht heuvelachtige tijdritten. En logischerwijs verslaan ook de sprinters hem in vlakke ritten.
28-07-2025 16:15
Tadej en Matthieu steken er ver bovenuit samen 17 monumenten de laatste 4 jaar, Remco een goede tweede. De rest doet niet mee , wva en Pedersen bv hebben er de laatste 5 jaar geen gewonnen.
    28-07-2025 18:39
    En hoeveel massasprints, tijdritten en grote rondes heeft MvdP dan gewonnen?

    Hij is de beste in de klassiekers. Maar verder onzin om hem met Pogacar te vergelijken, die is buiten de massasprints gewoon overal wereldtop.
28-07-2025 16:41
Pogi was de sterkste, maar de afgelopen 6jr (4x Pogi en 2x Jonas) heb ik meer genoten dan alle tours met Indurain, Armstrong en Froome. Het commentaar dat Jonas veel minder was, vind ik overdreven. Zonder Jonas en VLB was t een hele saaie tour geweest, dan was t een soort Giro 24
28-07-2025 13:18
Niet de eerste de beste die dit zegt natuurlijk, maar het lijkt wel alsof de Tour van 2026, 2027 en 2028 niet meer gereden hoeft te worden. Uiteraard is Pogacar de maatstaf en volgend jaar de te kloppen man, maar het is niet gezegd dat Pogacar dit niveau blijft halen of dat Vingegaard of iemand anders dat niet zou kunnen bereiken.
    28-07-2025 13:30
    Eens... ik denk zelfs ook dat Pogacar een Le Tour 1 of 2 maal overslaat om BIJV Vuelta of andere ontbrekende koersen te pakken.
28-07-2025 14:55
Als Pogi hetzelfde wegprogramma als Matje zou rijden dan wint hij 8 van de 10.
28-07-2025 14:25
Pogi kwam ook heel snel opzetten. Je weet het nooit maar over 2/3 jaar zou er zomaar een nieuw supertalent door kunnen breken. De tijden dat je rond je 30e pas echt goed bent, is ook niet meer. Het wordt steeds jonger en jonger (zie het huidige klassement).
28-07-2025 14:26
Volgens Merckx heeft Pogacar bovendien minder tegenstand dan hijzelf had in zijn tijd.
Zo, dat heeft hij even goed neergezet. Daar kan pogacar dus niet meer op afdingen.
Hij verklaart zichzelf, hoe dan ook, de beste van de twee.
Die zalf zal belgie en sporza, van bij ons, hard nodig hebben.
28-07-2025 15:58
“Mon petit fils va han
28-07-2025 15:58
Mathieu is de enige die Pogi zijn wil kan opleggen in eendaagse momenteel. Ook niet in alle races, maar toch enkele. Ga nu niet op basis van gisteren roepen dat Wout het ook kan…. En Matje kan het ook alleen in PR, RVV en E3. Glasgow was er ook zo eentje. Maar dan nog wint Pogi 7 op 10. Merkcx was in zijn tijd één van de enige profs en had de beste dokter
    28-07-2025 16:12
    Het WK in Glasgow was het mooiste WK ooit. Ik denk niet dat die koers nog te overtreffen is.
    28-07-2025 16:25
    'Wil opleggen' zou ik nu ook niet zeggen. Van der Poel is gewoon nog iets explosiever. Maar zelfs in MSR was het voor Matje in de laatste 2 edities vooral het wiel proberen houden bij de aanvallen van Pogi. In Vlaanderen idem, en zelfs dat lukte niet in '23 en '25. In '22 ternauwernood. Roubaix wellicht de enige koers waar er van 'wil opleggen' een beetje sprake is, al moest Pogi hem dit keer laten gaan door een stuurfout. Benieuwd wat we daar volgend jaar gaan zien. In zwaardere klassiekers wordt hij op minuten gereden, in het hooggebergte al helemaal en ook in tijdritten is hij geen partij voor Pogacar.

    Beetje vreemde quote dan ook van den Eddy. Als Van der Poel op alle terreinen zo goed zo zou als in zijn niche (zeg maar de 4 weken tussen MSR tot Roubaix), dàn zouden we spanning krijgen. Tja, zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Als Merlier zo goed bergop zou rijden als hij kan sprinten, mensen toch, wat een spanning zouden we dan zien in de Tour!
28-07-2025 22:43
Hij is oud en bedoeld gewoon dat alleen matje tegenstand kan bieden en dat is in de klassiekers. Ik ken bijna geen 1 tachtiger die genuanceerde uitleg kan/ hoeft geven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine