“Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen”
Richard Plugge, teammanager van Jumbo-Visma, zegt dat Dylan Groenewegen graag snel in contact wil komen met Fabio Jakobsen. “Fabio is een vriend van hem. Hij heeft dit nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten.”
Het is in een interview met de Belgische krant Het Nieuwsblad over de emotionele rollercoaster waarin ze bij Jumbo-Visma zijn terechtgekomen: euforie bij de prestaties van de klimploeg in de Tour de l’Ain en Wout van Aert in de Italiaanse eendagskoersen, afgewisseld met die ene gitzwarte dag, toen Dylan Groenewegen oorzaak was van de zware val van Fabio Jakobsen.
Dat Groenewegen er nog steeds helemaal kapot van is, zegt Plugge. “Nog steeds. Hij wil liefst zo snel mogelijk weer normaal contact met Fabio. Fabio is een vriend van hem. Ze kennen elkaar goed. Hij heeft dit ook nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten. Natuurlijk wijkt hij af van zijn lijn en begaat hij een overtreding. Alleen zijn de gevolgen zo heftig.”
“Dylan moet er eerst als mens weer bovenop komen”
“Dat wil niemand, en dat had ook niemand kunnen voorzien. Laten we alstublieft hopen dat alles weer goed komt met Fabio. Maar als ploeg moeten wij nu zorg dragen voor Dylan. En verder ga ik er absoluut voor zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren. Ik wil daar een voortrekkersrol in spelen. De eerste gesprekken zijn opgestart: we moeten dringend op een andere manier naar de veiligheid in wedstrijden gaan kijken. Dit moet een keerpunt zijn.”
“Het moet anders”, is Plugge overtuigd. “De maat is vol. Zo niet krijgen we in de toekomst nog drama’s als dit. Met een renner die fysiek verschrikkelijk in de kreukels zit en een andere die mentaal helemaal stuk is. Of Groenewegen opnieuw topsprinter wordt? We gaan de komende weken goed zorgen voor hem, zodat hij eerst als mens er weer bovenop komt. En hopelijk kan hij dan ook weer als renner en sprinter terugkeren. Dat denk ik wel.”
Dus, nogmaals. Zonder een rechtszaak zou Groenewegen er heel goedkoop van af komen. En zou de arbeidsverzekering van QSDC voor een en ander moeten opdraaien.
Aan de "onwetenden" hier. Laat eens weten wat jullie (of jullie familie/advokaten) zouden doen indien jullie van de weg zouden gemaaid worden door een gek die alle verkeersregels aan zijn laars lapt of zwaar onder invloed is. Of als op het werk een van de bezoekers of klanten jullie hoofd zou inslaan. Juist, een strafrechterlijke klacht indienen om jullie rechten te vrijwaren. Wel, zo ook in het wielrennen.
Hopelijk leidt een strenge straf tot een mentaliteitswijziging bij wielrenners (en ook bij sommige forumgangers). Maar te zien aan het manoeuver van Matthews tijdens de spurt voor de derde plaats in M-S, is dit nog niet doorgedrongen bij een aantal renners. Laat staan bij de UCI die Matthews zelfs niet gedeclasseerd heeft. Dat er opnieuw niet gevallen werd, ligt enkel aan Sagan die zich inhield omdat hij begrijpelijkerwijs geen zware blessures wou oplopen voor een evt derde plaats.
Verkeersregels en wielrennen .. haha wat een grap.
Je lange betoog is een aanfluiting voor gevoel voor de koers hebben hahaha
Verder zegt Plugge het beste dat je kunt op dit moment, en ik weet zeker dat hij het meent.
Ik kom hier nogmaals terug op het minimaliseren van wat er gebeurd is. Door de aard van de vreselijke blessures (alles in het gezicht gebroken, maar dit kan door plastische chirurgie nog "enigszins" gecorrigeerd worden) maar vooral het verbrijzelde strottehoofd, slokdarm, stembanden en alles errond. Het zal maanden duren eer Hofman weer (normaal) zal kunnen slikken, drinken, eten en praten. En misschien komt dit nooit meer volledig goed. Stel je dat maar voor als je pleit voor een gesprekje : vergeten en vergeven.
Je bedoelt Jakobsen denk ik. Ik zie niemand die het ongeval bagatelliseert of minimaliseert, het gaat mij er om hoe je hier voor de toekomst lering uit trekt. Wraakzucht, in de vorm van zwaar straffen van de aanstichter van dit specifieke geval, gaat Jakobsen niet helpen en voorkomt ook geen ongelukken in de toekomst. Uit de strafpsychologie (in het echte leven) blijkt dat incidentele zware straffen niet preventief werken. Wat wel werkt is een hoge pakkans. Ik zie daarom twee oplossingsrichtingen: (i) Consequent sprinters die van hun lijn afwijken (hoe dat te definiëren zonder van wielrennen en jurysport a la turnen te maken?) DSQ, ook als het goed gaat. Dat voorkomt allicht een boel ongelukken, maar niet alle en dus is er behoefte aan (ii) betere veiligheidsvoorzieningen.
Verklaar je nader ? Of ben jij ook een van diegenen die enkel oneliners plaatsen, maar nooit inhoudelijk reageren ? Ik wacht op een onderbouwd antwoord.
als je de rijrichting op het lokale parcours omdraait, dan is de laatste km licht hellend bergop ipv naar beneden en ligt de snelheid al makkelijk 15 tot 20km per uur lager,
voila opgelost deze rocket science puzzel
neemt natuurlijk niet weg dat Groenewegen hier Jakobsen gewoon los omver gereden heeft, maar bij 60km/h ipv 80 zouden gevolgen al stuk kleiner zijn
Want het is de cultuur om renners op te jutten. Mooiste voorbeeld vind ik altijd de Ronde van Vlaanderen, en de dollemansrit richting de Oude Kwaremont. Naar voren jongens, bij de eerste 10 opdraaien. En dat zeggen 20 ploegleiders tegen hun mannen. Er is niemand die zegt "jongens, doe maar rustig aan. Laat maar lopen, het is veel te gevaarlijk".
Ik denk dat dit gedeelte van de wielercutuur ook nadrukkelijk bijdraagt aan soms roekeloos rijgedrag.
Een loodzware straf voor Groenewegen gaat op geen enkele manier het wielrennen veilig maken. Nog even afgezien van het feit dat het krom zou zijn van de UCI om te straffen obv de ernst van de gevolgen en niet op basis van de daad op zich.
Zeker als de UCI vervolgens bij de eerstvolgende sprint de andere kant op kijkt als er weer van de lijn wordt afgeweken.
Wat in mijn ogen wel helpt:
- Consequent straffen op basis van de daad, en niet of iemand wel of niet op zijn plaat gaat.
- Straffen die gevolgen hebben voor jezelf én je team. Denk aan het terugzetten van de beste renner in de uitslag (ook als je zelf niet de dader bent maar iemand van je lead-out team), of een tijdstraf voor de best geplaatste renner in het klassement (om de gevaarlijke klassementstreintjes te laten nadenken).
- (onderzoek naar) veilige hekwerken (type ijshockeyboarding) op de laatste 200 meter, en goede beoordeling van aankomsten.
In basis simpel uit te voeren. Enige wat er eigenlijk voor nodig is, is gewoon de wil om het te doen (en de consequenties ervan te accepteren).
Benieuwd of Patje L dan nog steeds zo happig is op veiligheid in de koers, aangezien zijn leadout mannen niet bekend staan als meest propere renners (Morkov, Richeze).
Je kennis van het wielrennen is minimaal. Tijdens een wielerwedstrijd mag uiteraard door het rode licht gereden worden en mogen de snelheidsbeperkingen genegeerd worden. Een uitzondering. Een gesloten overweg (en reeds bij het voorafgaande bel- en lichtsignaal) mag absoluut niet genegeerd worden (waar sommige renners hun laars aan lappen). Wat NIET mag (is ook buiten het wielrennen zo en in het gewone wegverkeer), is iemand bewust in de balustrades rijden of iemand bewust schade toebrengen. Dus trek je domme opmerking maar in en maak maar je excuses.
@Michelangelo
Nogmaals, jouw opmerkingen en voorstellen hebben in het verleden nooit geleid tot minder schandalige manoeuvers van opgefokte spurters. In het echte leven helpen pamperen en een tweede en een derde kans geven aan criminelen ook niet. Een zware straf (neen, niet ophangen of in de gevangenis steken), maar vooral een heel zware financiële bijdrage vanwege Groenewegen, dat moet er komen. Een paar jaren voor niets fietsen zullen alvast Groenewegen en enkele van zijn collega's tot andere gedachten brengen.
Voorstellen en experimenten over teamstraffen zijn bij mijn weten nog nooit gedaan. En al zeker niet consequent toegepast. Wat is er mis om dat te proberen?
Effectieve manier van gedragsbeinvloeding is het straffen van een ploeg als 1 iemand van de ploeg in de fout gegaan is. Daar zijn hele boeken over vol geschreven, en er zijn ik weet niet hoeveel (militaire) trainingen mee gehouden. En is veel effectiever gebleken dan enkel het straffen van de dader. Zeker als je spreekt over leadouts, waarbij de leadout man soms letterlijk de weg vrij beukt voor zijn sprinter. "He takes one for the team", terwijl zijn sprinter rechtdoor naar de overwinning kan sprinten. En wat maakt het uit als zijn leadout man een minuutje tijdstraf krijgt of gediskwalificeerd wordt in een eendagsrace of in de laatste etappe van een grote ronde.
No offence, maar ik heb het idee dat je te ver in je eigen standpunt zit om te luisteren naar anderen...