“Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen”
© Cor Vos
dinsdag 11 augustus 2020 om 08:58

“Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen”

Richard Plugge, teammanager van Jumbo-Visma, zegt dat Dylan Groenewegen graag snel in contact wil komen met Fabio Jakobsen. “Fabio is een vriend van hem. Hij heeft dit nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten.”

Het is in een interview met de Belgische krant Het Nieuwsblad over de emotionele rollercoaster waarin ze bij Jumbo-Visma zijn terechtgekomen: euforie bij de prestaties van de klimploeg in de Tour de l’Ain en Wout van Aert in de Italiaanse eendagskoersen, afgewisseld met die ene gitzwarte dag, toen Dylan Groenewegen oorzaak was van de zware val van Fabio Jakobsen.

Dat Groenewegen er nog steeds helemaal kapot van is, zegt Plugge. “Nog steeds. Hij wil liefst zo snel mogelijk weer normaal contact met Fabio. Fabio is een vriend van hem. Ze kennen elkaar goed. Hij heeft dit ook nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten. Natuurlijk wijkt hij af van zijn lijn en begaat hij een overtreding. Alleen zijn de gevolgen zo heftig.”

“Dylan moet er eerst als mens weer bovenop komen”
“Dat wil niemand, en dat had ook niemand kunnen voorzien. Laten we alstublieft hopen dat alles weer goed komt met Fabio. Maar als ploeg moeten wij nu zorg dragen voor Dylan. En verder ga ik er absoluut voor zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren. Ik wil daar een voortrekkersrol in spelen. De eerste gesprekken zijn opgestart: we moeten dringend op een andere manier naar de veiligheid in wedstrijden gaan kijken. Dit moet een keerpunt zijn.”

“Het moet anders”, is Plugge overtuigd. “De maat is vol. Zo niet krijgen we in de toekomst nog drama’s als dit. Met een renner die fysiek verschrikkelijk in de kreukels zit en een andere die mentaal helemaal stuk is. Of Groenewegen opnieuw topsprinter wordt? We gaan de komende weken goed zorgen voor hem, zodat hij eerst als mens er weer bovenop komt. En hopelijk kan hij dan ook weer als renner en sprinter terugkeren. Dat denk ik wel.”

RIDE Magazine
114 Reacties
11-08-2020 14:10
Groenewegen moet absoluut gestraft worden. Naast de vaak ridicuul lage UCI-straf (boete en schorsing). Lefevere had 110 % gelijk om een klacht in te dienen en een rechtszaak te starten. Nu zal duidelijk gesteld worden dat Groenewegen de hoofdschuldige is, en dat de schade dus op hem moet verhaald worden. Wat in het geval van enkel een UCI-procedure veel minder het geval zou zijn. Sommigen hier beseffen blijkbaar niet hoe ernstig dit voorval is. Heel zware lichamelijke schade, die wel eens voor blijvend (enkel esthetisch ?) letsel zou kunnen zorgen. Dat alleen reeds kan financieel in de honderduizenden euro oplopen. Daarnaast is er het "werkverlet" (zeker dit seizoen, misschien ook nog deels het volgende seizoen). En de kans bestaat dat Hofman nooit meer hetzelfde niveau bereikt of nooit volledig herstelt. Alles samen zorgt dit voor een schadeclaim van miljoenen euro. Op te hoesten door (de verzekering) van Groenewegen en zijn ploeg. En als de rechtbank deze zware fout ook als intentioneel beschouwt, bestaat de kans dat Groenewegen dit allemaal zelf zal moeten betalen.
Dus, nogmaals. Zonder een rechtszaak zou Groenewegen er heel goedkoop van af komen. En zou de arbeidsverzekering van QSDC voor een en ander moeten opdraaien.
Aan de "onwetenden" hier. Laat eens weten wat jullie (of jullie familie/advokaten) zouden doen indien jullie van de weg zouden gemaaid worden door een gek die alle verkeersregels aan zijn laars lapt of zwaar onder invloed is. Of als op het werk een van de bezoekers of klanten jullie hoofd zou inslaan. Juist, een strafrechterlijke klacht indienen om jullie rechten te vrijwaren. Wel, zo ook in het wielrennen.
Hopelijk leidt een strenge straf tot een mentaliteitswijziging bij wielrenners (en ook bij sommige forumgangers). Maar te zien aan het manoeuver van Matthews tijdens de spurt voor de derde plaats in M-S, is dit nog niet doorgedrongen bij een aantal renners. Laat staan bij de UCI die Matthews zelfs niet gedeclasseerd heeft. Dat er opnieuw niet gevallen werd, ligt enkel aan Sagan die zich inhield omdat hij begrijpelijkerwijs geen zware blessures wou oplopen voor een evt derde plaats.
    11-08-2020 14:30
    Wat een vergelijk. Bravo

    Verkeersregels en wielrennen .. haha wat een grap.
    11-08-2020 15:10
    @User5697: Aan jou als alwetende gericht. Waar haal je de kennis vandaan dat degene die een andere mening hebben dan jou onwetend zijn? Ik krijg meer de indruk dat jouw commentaar komt van iemand die nog nooit gekoerst heeft, maar een mening heeft die gevormd en gezien wordt vanaf de zijlijn. De koers vergelijken met een ongeval in het normale verkeer is imo onnozel en naïef. Iedereen die in de koers door het rode licht rijdt, of op weg naar de finishlijn de max snelheid in een dorpstraat overtreedt moeten dan ook een boete krijgen volgens jou zeker?
    Je lange betoog is een aanfluiting voor gevoel voor de koers hebben hahaha
11-08-2020 14:15
Crime & punishment.
11-08-2020 14:44
Ook hier is het wielrennen een afspiegeling van de echte wereld waarin onderbuikgevoelens ('streng straffen, dat zal 'm leren!') het bij velen winnen van empathie en ratio. Over dat laatste, de overtreding en de gevolgen daarvan zijn twee zeer verschillende dingen. Als we dan toch het verkeer erbij willen halen, ook in de echte wereld worden geen levens gespaard door strenger straffen op te hard rijden, wel door veiligheidsgordels. Of in de F1, door grindbakken ipv (Nascar) betonblokken. Vertaald naar wielrennen betekent dat kussens of geleiders ipv veiligheidshekken (zie ook TdF WvA).
Verder zegt Plugge het beste dat je kunt op dit moment, en ik weet zeker dat hij het meent.
    11-08-2020 14:54
    Een gesprek moet er zeker komen, en excuses al helemaal. Maar dat is in de marge. Wat er moet gebeuren, is dat dergelijk vreselijke voorvallen zich zo weinig mogelijk voordoen. En nooit meer als het gaat om vrijwillige vergrijpen zoals gepleegd door Groenewegen. In volle spurt uit het klikpedaal schiet, aan elkaar blijven haken enz., zullen nooit uit te sluiten zijn en zullen zeker in de toekomst nog voor valpartijen en (zware) kwetsuren leiden in massaspurten.
    Ik kom hier nogmaals terug op het minimaliseren van wat er gebeurd is. Door de aard van de vreselijke blessures (alles in het gezicht gebroken, maar dit kan door plastische chirurgie nog "enigszins" gecorrigeerd worden) maar vooral het verbrijzelde strottehoofd, slokdarm, stembanden en alles errond. Het zal maanden duren eer Hofman weer (normaal) zal kunnen slikken, drinken, eten en praten. En misschien komt dit nooit meer volledig goed. Stel je dat maar voor als je pleit voor een gesprekje : vergeten en vergeven.
    11-08-2020 15:25
    @user
    Je bedoelt Jakobsen denk ik. Ik zie niemand die het ongeval bagatelliseert of minimaliseert, het gaat mij er om hoe je hier voor de toekomst lering uit trekt. Wraakzucht, in de vorm van zwaar straffen van de aanstichter van dit specifieke geval, gaat Jakobsen niet helpen en voorkomt ook geen ongelukken in de toekomst. Uit de strafpsychologie (in het echte leven) blijkt dat incidentele zware straffen niet preventief werken. Wat wel werkt is een hoge pakkans. Ik zie daarom twee oplossingsrichtingen: (i) Consequent sprinters die van hun lijn afwijken (hoe dat te definiëren zonder van wielrennen en jurysport a la turnen te maken?) DSQ, ook als het goed gaat. Dat voorkomt allicht een boel ongelukken, maar niet alle en dus is er behoefte aan (ii) betere veiligheidsvoorzieningen.
    11-08-2020 15:36
    De gevolgen voor Fabio worden hier continu geminimaliseerd en de verantwoordelijkheid wordt verlegd naar de parcoursbouwers. Fabio heeft een handicap voor het leven en de hoofdschuldige hiervoor is Groeneweghen. Niet meer, niet minder...
    11-08-2020 16:32
    Handicap? Hij komt er wel bovenop lees ik?
11-08-2020 14:46
@hanjovdberg
Verklaar je nader ? Of ben jij ook een van diegenen die enkel oneliners plaatsen, maar nooit inhoudelijk reageren ? Ik wacht op een onderbouwd antwoord.
11-08-2020 14:50
Weet zeker dat Fabio niet haatdragend zal zijn richting Dylan. Voor het overige wordt dit een verzekeringszaak met een gematigde disciplinaire maatregel.
11-08-2020 15:47
Via telefoon wordt moeilijk aangezien Fabio niet kan praten. En geen idee of Fabio het ziet zitten om Dylan te bezoeken in de gevangenis, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
    11-08-2020 16:33
    Zo kan ie wel weer, Groenewegen gaat niet naar de gevangenis hoor
11-08-2020 16:01
deze aankomstplaats is makkelijk veilig te maken zonder veel logistieke veranderingen.
als je de rijrichting op het lokale parcours omdraait, dan is de laatste km licht hellend bergop ipv naar beneden en ligt de snelheid al makkelijk 15 tot 20km per uur lager,
voila opgelost deze rocket science puzzel

neemt natuurlijk niet weg dat Groenewegen hier Jakobsen gewoon los omver gereden heeft, maar bij 60km/h ipv 80 zouden gevolgen al stuk kleiner zijn
11-08-2020 16:23
Stel, je bent Fabio. Zou je Dylan nu al willen ontmoeten? Ik denk dat ik er totaal geen behoefte aan zou hebben.
    11-08-2020 16:32
    Ik weet niet hoe Fabio dat ziet. Renners onderling die na een incident contact met elkaar opnemen is niet vreemd (zie destijds Cav na zijn actie op Veelers) en dat ze elkaar dan vergeven is ook niet ongebruikelijk. Groenewegens interview met Gio Lippens was open en oprecht. Het geroep en geschreeuw van Lefevre en Evenepoels verwijderde tweet helpen niet mee in de publieke opinie. Zetten wel de toon. Ik denk dat het tussen die gasten onderling wel goed komt.
    11-08-2020 17:03
    Ik denk dat Fabio Dylan wel de huid vol zou willen schelden.....
11-08-2020 16:36
Hoe zou het trouwens gaan met de ploegleider van QS die met al zijn geschreeuw in de oortjes Fabio totaal heeft opgenaaid en opgejut om alles te geven, in het kleinste gaatje te duiken, en vooral niet te remmen. Die heeft zijn job gedaan, maar zal niet lekker slapen..
    11-08-2020 16:44
    Op dat moment in een sprint roept een ploegleider juist helemaal niets meer. Schaam je jezelf niet dat je toch maar op elke mogelijke manier de schuld van Groenewegen wil minimaliseren? Stop met het zoeken van drogredenen om anderen mede schuldig te maken aan dit voorval.
    11-08-2020 19:20
    Denk dat Dikke Vrouw wel degelijk een punt heeft. Zonder de schuld bij Groenewegen weg te halen. Of het voorval te bagatelliseren.

    Want het is de cultuur om renners op te jutten. Mooiste voorbeeld vind ik altijd de Ronde van Vlaanderen, en de dollemansrit richting de Oude Kwaremont. Naar voren jongens, bij de eerste 10 opdraaien. En dat zeggen 20 ploegleiders tegen hun mannen. Er is niemand die zegt "jongens, doe maar rustig aan. Laat maar lopen, het is veel te gevaarlijk".

    Ik denk dat dit gedeelte van de wielercutuur ook nadrukkelijk bijdraagt aan soms roekeloos rijgedrag.
    11-08-2020 20:52
    Dikke vrouw heeft absoluut geen punt, maar geen verrassing dat jij ook graag de schuld van Groenewegen wil afschuiven.
    11-08-2020 21:08
    Wel een punt. Misschien is het niet zo gegaan, maar die druk is er zeker wel.
11-08-2020 19:29
Het is toch sowieso bekend dat DSQ-renners doorgesnoven en opgepept de finale induiken, van welke koers dan ook? Mocht het tot een rechtzaak komen, dan zullen ook dergelijke aspecten heus aan de orde komen.
    11-08-2020 21:04
    Of dat nog steeds zo is weet ik niet... maar in het verleden zaten ze inderdaad onder de pijnstilling. Daar is toen veel ophef over geweest omdat dit het reactievermogen kan beinvloeden.
11-08-2020 19:31
Aan de leden van de wielerflits-inquisitie:
Een loodzware straf voor Groenewegen gaat op geen enkele manier het wielrennen veilig maken. Nog even afgezien van het feit dat het krom zou zijn van de UCI om te straffen obv de ernst van de gevolgen en niet op basis van de daad op zich.
Zeker als de UCI vervolgens bij de eerstvolgende sprint de andere kant op kijkt als er weer van de lijn wordt afgeweken.

Wat in mijn ogen wel helpt:
- Consequent straffen op basis van de daad, en niet of iemand wel of niet op zijn plaat gaat.
- Straffen die gevolgen hebben voor jezelf én je team. Denk aan het terugzetten van de beste renner in de uitslag (ook als je zelf niet de dader bent maar iemand van je lead-out team), of een tijdstraf voor de best geplaatste renner in het klassement (om de gevaarlijke klassementstreintjes te laten nadenken).
- (onderzoek naar) veilige hekwerken (type ijshockeyboarding) op de laatste 200 meter, en goede beoordeling van aankomsten.

In basis simpel uit te voeren. Enige wat er eigenlijk voor nodig is, is gewoon de wil om het te doen (en de consequenties ervan te accepteren).
Benieuwd of Patje L dan nog steeds zo happig is op veiligheid in de koers, aangezien zijn leadout mannen niet bekend staan als meest propere renners (Morkov, Richeze).
11-08-2020 23:11
@olly
Je kennis van het wielrennen is minimaal. Tijdens een wielerwedstrijd mag uiteraard door het rode licht gereden worden en mogen de snelheidsbeperkingen genegeerd worden. Een uitzondering. Een gesloten overweg (en reeds bij het voorafgaande bel- en lichtsignaal) mag absoluut niet genegeerd worden (waar sommige renners hun laars aan lappen). Wat NIET mag (is ook buiten het wielrennen zo en in het gewone wegverkeer), is iemand bewust in de balustrades rijden of iemand bewust schade toebrengen. Dus trek je domme opmerking maar in en maak maar je excuses.
11-08-2020 23:22
Volgens Dikke Vrouw ligt de verantwoordelijkheid nu al bij de ploegleiders van QS die hun renner Jacobsen zouden opgejut hebben (omdat hij wou winnen en op een correct manier Groenewegen wou, en zou, voorbijsnellen). Hallucinant gewoon, en beschamend. En wat hebben de ploegleiders van Groenewegen dan hun renner toegeschreeuwd en (speciaal voor de hatelijke opmerking van xistnc) welke middelen heeft Jumbo aan Groenewegen toegediend om op dergelijke opgefokte krankzinnige manier iemand over de dranghekkens te katapulteren.
@Michelangelo
Nogmaals, jouw opmerkingen en voorstellen hebben in het verleden nooit geleid tot minder schandalige manoeuvers van opgefokte spurters. In het echte leven helpen pamperen en een tweede en een derde kans geven aan criminelen ook niet. Een zware straf (neen, niet ophangen of in de gevangenis steken), maar vooral een heel zware financiële bijdrage vanwege Groenewegen, dat moet er komen. Een paar jaren voor niets fietsen zullen alvast Groenewegen en enkele van zijn collega's tot andere gedachten brengen.
    11-08-2020 23:38
    Rustig user5697, denk aan je hart.

    Voorstellen en experimenten over teamstraffen zijn bij mijn weten nog nooit gedaan. En al zeker niet consequent toegepast. Wat is er mis om dat te proberen?

    Effectieve manier van gedragsbeinvloeding is het straffen van een ploeg als 1 iemand van de ploeg in de fout gegaan is. Daar zijn hele boeken over vol geschreven, en er zijn ik weet niet hoeveel (militaire) trainingen mee gehouden. En is veel effectiever gebleken dan enkel het straffen van de dader. Zeker als je spreekt over leadouts, waarbij de leadout man soms letterlijk de weg vrij beukt voor zijn sprinter. "He takes one for the team", terwijl zijn sprinter rechtdoor naar de overwinning kan sprinten. En wat maakt het uit als zijn leadout man een minuutje tijdstraf krijgt of gediskwalificeerd wordt in een eendagsrace of in de laatste etappe van een grote ronde.

    No offence, maar ik heb het idee dat je te ver in je eigen standpunt zit om te luisteren naar anderen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine