“Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen”
Richard Plugge, teammanager van Jumbo-Visma, zegt dat Dylan Groenewegen graag snel in contact wil komen met Fabio Jakobsen. “Fabio is een vriend van hem. Hij heeft dit nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten.”
Het is in een interview met de Belgische krant Het Nieuwsblad over de emotionele rollercoaster waarin ze bij Jumbo-Visma zijn terechtgekomen: euforie bij de prestaties van de klimploeg in de Tour de l’Ain en Wout van Aert in de Italiaanse eendagskoersen, afgewisseld met die ene gitzwarte dag, toen Dylan Groenewegen oorzaak was van de zware val van Fabio Jakobsen.
Dat Groenewegen er nog steeds helemaal kapot van is, zegt Plugge. “Nog steeds. Hij wil liefst zo snel mogelijk weer normaal contact met Fabio. Fabio is een vriend van hem. Ze kennen elkaar goed. Hij heeft dit ook nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten. Natuurlijk wijkt hij af van zijn lijn en begaat hij een overtreding. Alleen zijn de gevolgen zo heftig.”
“Dylan moet er eerst als mens weer bovenop komen”
“Dat wil niemand, en dat had ook niemand kunnen voorzien. Laten we alstublieft hopen dat alles weer goed komt met Fabio. Maar als ploeg moeten wij nu zorg dragen voor Dylan. En verder ga ik er absoluut voor zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren. Ik wil daar een voortrekkersrol in spelen. De eerste gesprekken zijn opgestart: we moeten dringend op een andere manier naar de veiligheid in wedstrijden gaan kijken. Dit moet een keerpunt zijn.”
“Het moet anders”, is Plugge overtuigd. “De maat is vol. Zo niet krijgen we in de toekomst nog drama’s als dit. Met een renner die fysiek verschrikkelijk in de kreukels zit en een andere die mentaal helemaal stuk is. Of Groenewegen opnieuw topsprinter wordt? We gaan de komende weken goed zorgen voor hem, zodat hij eerst als mens er weer bovenop komt. En hopelijk kan hij dan ook weer als renner en sprinter terugkeren. Dat denk ik wel.”
Fabio er fysiek bovenop krijgen, staat voor mij wel op nummer 1 nog steeds.
Als het ff mogelijk is die Patrick Lefevre hiermee buitenspel zetten, met zijn dreiging met rechtszaken.
Groenewegen deed dit wellicht niet bewust maar is wel verantwoordelijk. Hoe stel jij voor dat dit anders geregeld wordt? Zo laten?
Verder lijkt het me niet zo relevant wat Groenewegen wil. Ik kan me voorstellen dat Fabio andere zorgen heeft dan het contact met Groenewegen.
Die discussie is toch nog steeds vrij relevant?
1) waarom zo snel
2) waarom via de media
3) waarom over celstraf beginnen
Echter waar ik wel grote problemen mee heb zijn de bewoordingen die PF gebruikt en blijft gebruiken, ver nadat de eerste emoties zijn bezonken. We wisten al dat die man altijd met twee maten meet, maar dit keer gaat hij heel ver over de schreef en zou een rechtzaak wegens laster en haatzaaien ook wel op zijn plaats zijn.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat beide mannen elkaar snel spreken/zien, zodat beiden het eerste geestelijke herstel ook kunnen inzetten. Het is niet alleen belangrijk voor Dylan, maar ook voor Fabio en laten we vooral hopen dat Fabio volledig kan herstellen, met beperkte (liefst helemaal geen) blijvende schade.
Ook lijkt het me dat ie de verantwoordelijkheid nu probeert te verschuiven naar de organisatie van de RvP/UCI/..., terwijl het echt wel Groenewegen is die het meeste te verwijten valt.
Lijkt me gewoon een logische tactiek vanuit Jumbo-Visma, om de verantwoordelijkheid van de eigen renner te reduceren. Net als het volledig te begrijpen wat is wat Lefevre doet, vanuit zijn optiek dan.
Dat 'grapje' wat je maakt is al zeer hatelijk. En nee, de acties van Lefevere zijn niet normaal. Wie begint er nu minuten na een verschrikkelijke val van zijn renner over een rechtszaak? Het is Trumpiaans in z'n smakeloosheid.
Ik vind dit namelijk keurig en doordacht geformuleerd: Groenewegen maakt een fout, de consequenties zijn verschrikkelijk en Plugge hoopt te kunnen bijdragen aan veranderingen die het wielrennen veiliger aanmaken.
en een 'grapje'? Ik vind het allerminst een grapje!
en verantwoordelijkheid afschuiven, dat heb ik nooit gezegd. Verschuiven wel. Subtiele nuance, akkoord, maar het is er wel één.
Dus ja, Groenewegen moet gestraft worden (wat ook zal gebeuren). Nee, dat is niet het enige probleem waar je naar moet kijken.
Pogen om de nul ongevallen zo dicht mogelijk te halen lijkt me een doel wat wel te behalen valt.
Ongeacht of ze beide nog ooit fietsen. Is het belangrijk dat zowel dylan als fabio er met elkaar uit komen en elkaar weer in de ogen kunnen kijken zonder negatieve gevoelens. Dat zal het heling proces goed doen.
Mijn mening is dat Groenewegen minder heeft om zich voor te schamen dan sekteleider Lefevere.
Lefevre hoeft zich meer te schamen dan Groeneweghen. Ik weet niet in welke wereld gij leeft, maar ik denk dat je serieus last hebt van een zonneslag. Zoek wat verkoeling op zodat je terug wat helder kan nadenken...
Verder denk ik dat er wel degelijk stappen te zetten zijn die bij kunnen dragen aan meer veiligheid. Nul incidenten is niet haalbaar, maar verbetering zeker wel. Handhaving is dan stap 1.
Als in de voetballerij zoiets gebeurt hebben we dat gelul ook niet (denk aan de overreding van Niels Kokmeijer).
Daar ontstaat toch ook geen discussie als: “we moeten hier naar kijken” “slidings moeten verboden worden” “geen fysiek contact meet in strafschop gebied”...
Wat onverwacht is, is dat Jakobsen (i.t.t. de meeste renners in deze situatie) niet in de remmen knijpt en achteraf om een diskwalificatie vraagt. Hij fiets vol door, valt en de consequenties zijn afschuwelijk.
Het is nu aan tuchtcommissies en rechtbanken om te kijken hoe en op welke manier Groenewegen aansprakelijk gesteld kan worden. Maar ophitsende praat over moord en doodslag vind ik verwerpelijk. Tot op zeker hoogte kan je dit verwachten van fans & trollen, maar ik vind dat een ploegleider als Lefevere zich in deze situatie professioneler had moeten gedragen.
Oei, dan pak je best de gele trui op de laatste dag!
Ik blijf het bizar vinden dat dit uitgerekend de man moet overkomen die is vernoemd naar Fabio Casartelli. Laten we hopen dat deze val ook tot echte verbeteringen leidt, maar alles wijst erop dat het weer vooral wijzen naar elkaar wordt, en dan vooral naar de grote boeman Groenewegen.
Daarnaast is het natuurlijk erg goed dat Plugge achter de schermen al bezig is met gesprekken over de veiligheid. Ik hoop dat ze naar andere sporten kijken en eindelijk eens progressief hierin durven zijn, dat is hard nodig.
Oud-sprinters, die hun hele leven niets anders gedaan hebben dan meegedaan aan dit levensgevaarlijke gebeuren?
Oud-renners, die hun hele leven al breuken en bloed om zich heen hebben gezien?
Of misschien mensen die net wat verder van het wielerwereldje af staan, en dus ook net een wat breder perspectief hebben (en van buiten naar binnen kunnen kijken ipv van binnenuit naar buiten).
Persoonlijk denk ik een combinatie van beide. Met enkel renners en oud renners ga je nergens komen...
Er wordt namelijk erg veel geroepen alsof dat al een voldongen feit is.
Tuurlijk zijn er extra mensen gevallen doordat het hek los komt. Maar of het Jakobsen extra schade heeft aangebracht is toch helemaal niet zeker? Wellicht omdat het los komt vangt het de impact zelfs iets op?
Daar zal toch wel onderzoek naar gedaan worden?
Dit hoorde ik in een podcast maar klinkt zeer plausibel.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Toen Martin uit de tour werd gezet vanwege zijn misdragingen was het toch allemaal te zwaar gestraft. Je hoorde de ploeg (en de hele wielerwereld) nooit toen Groenewegen in het verleden dingen riep als: "podium of jodium", "ik val liever dan dat ik rem" en een kwakje en een duwtje moet kunnen. Notabene de kledingsponsor verkoopt shirtjes met "podium of jodium".
Bovendien is dit een krant die Plugge interviewt. Die vragen begrijpelijkerwijs ook naar het geval-Groenewegen. Als hij dan geen antwoord geeft zeur je waarschijnlijk ook dat hij de boel verzwijgt...
Dat is sowieso iets dat in elke sport, en zeker in het wielrennen speelt. Dat is ook waarom er renners met eetstoornissen zijn, er renners zijn die zichzelf overtrainen en renners zijn die hun gezondheid op het spel zetten om betere prestaties te behalen.
En dat verhaal podium of jodium is natuurlijk een uitdrukking en geldt voor zichzelf. Hij bedoelt echt niet podium of jodium voor de concurrent. Al vond ik het sowieso altijd al een rare uitspraak maar dat is persoonlijke smaak. Ik ben niet zo van de 'haantjes' uitspraken. Maar het zegt niets over de integriteit en het echte karakter van iemand.
De uitspraak is een verwoording van het gedrag dat alle sprinters vertonen in het gedrang, als ze niet zo zouden denken komen ze nooit in positie om voor de winst te sprinten.
Het hekwerk in Polen werd na het incident niet aangepast, bleef in de erop volgende etappes hetzelfde. Bij de finish van Milaan- San Remo zag ik een reclameboarding met daarachter een metalen hek van ongeveer 1,75 meter hoogte. Misschien moet men toe naar een standaardisatie. Nu doet elke organisatie het op zijn eigen manier. Hopelijk slaan alle betrokkenen de handen ineen en gaat er eindelijk echt iets gebeuren om de veiligheid te vergroten.
Zou dat mogelijk zijn? Laat es zien dat zoiets kan.
De dikke vrouw uit haar liefde vol met vuur,
Zo genuanceerd en met respect op den duur,
Zal zij deze liefde blijven voelen?
Of zou ze op iets anders doelen?
In alle ernst, ze is haar hele leven al zuur.
Maar kan in koersen als Scheldeprijs wel uitgeprobeerd worden... Is niet heel ingewikkeld qua kosten en logistiek...
Die idioot, logische tactiek van Jumbo en ga zo maar door.
De titel van dit forum luidt: "Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen".
En waar gaat het hier allemaal over: Juist, rechtzaken, Groenewegen is een idioot, en ze moeten dit en ze moeten dat, etc.., etc...
Laten we eens respecteren en het een goede zaak vinden dat Groenewegen Jakobsen wil opzoeken.
De rest komt later wel. En wie weet wat voor inzichten er komen uit zo'n contact met elkaar.
De rest komt daarna dan wel weer.
En er zijn volgens mij heel veel mogelijkheden om de sprints en de aanloop er naar toe veiliger te krijgen. Deels door goede normen en parcoursinspecties door de UCI. Denk aan type hekken (bijv ijshockey achtige boarding in laatste 300 meter), breedte van de weg, verwachte sprintsnelheden, aankomsten na een afdaling, etc.
Het andere deel van de risico's wordt uiteindelijk bepaald door het gedrag dat renners op een parcours vertonen. En daar zou ik zeer streng en consequent gaan handhaven en straffen:
Mijn voorstel: TEAMSTRAFFEN IPV INDIVIDUEEL STRAFFEN:
onreglementair rijden in de aanloop naar de sprint (of eigenlijk gewoon in de gehele wedstrijd): hoogst geplaatste ploeggenoot in de uitslag 20 plaatsen terug, hoogst geplaatste ploeggenoot in het klassement 20 seconden tijdstraf.
Dit soort teamstraffen zorgen er m.i. voor dat teams zich gaan realiseren dat ze als geheel veiliger moeten fietsen, en dat door een gevaarlijke leadout je eigen renner kansloos is voor een overwinning. En je daar bovenop ook je klassementsrenner benadeelt.
Ga je dan voorzichtiger te werk? Dat mag je toch hopen...
En ga je dan ook als ploegleider andere consignes geven? Ik denk het wel.
Je wordt dan wel afhankelijker van een wedstrijdjury. Maar als je als ploegen en renners de koers veiliger wilt maken, dan zitten daar ook gewoon dit soort consequenties aan. En dan moet je dus ook niet huilen als een voetballer als je een keer straf krijgt...
Je werkt als team voor 1 of 2 renners die voor jouw team de resultaten (en prijzengeld en sponsor exposure) binnen halen.
Wat dat betreft is veldrijden WEL een individuele sport in teamverband. Of Moto GP of F1. Waar je niet of nauwelijks als team werkt in de wedstrijd, en je teamgenoot soms degene is die je het liefst wilt verslaan.
Vandaar dat teamstraffen misschien wel de meest effectieve manier zijn om gedrag in het peloton te veranderen.
Het feit dat er ploegenklassementen bestaan aandragen als argument dat wielrennen een teamsport is, is wel erg mager.
Dat er vanuit marketingtechnisch oogpunt er tegenwoordig alles aan gedaan wordt om het als een teamsport te slijten doet niets af dat wielrennen een individuele sport is en blijft. Overzie de geschiedenis eens, hoeveel merkenteams blijven in het geheugen gegrift staan? Een paar, soms alleen maar door een iconisch shirt. Valt totaal in het niet bij die grote schare renners die we ons nog levendig voor de geest kunnen halen.
Een ploeg is een faciliterend lichaam, verder niet.
Vraag een willekeurig wielrenner hoe ver hij komt zonder zijn ploeggenoten?
Hoeveel renners bedanken als eerste hun ploeg bij een overwinning?
Waarom is er een ploegentijdrit in een individuele sport?
Waarom laten organisatoren "ploegen" toe en geen indiviudele renners?
Waarom houden ploegen een teambespreking, is er een teambus, etc?
Ja, er is maar 1 winnaar (of winnares). Maar verder is wielrennen in alles een ploegensport.
En daarom denk ik ook dat het "collectief straffen bij een individuele overtreding" een heel efficient middel gaat zijn. Leuk is het niet. Maar zo ga je wel iets doen aan gevaarlijke leadouts.
Teambespreking? Een onderonsje op de kamer is vaak minstens zo vruchtbaar als de teambespreking met “hop, hop, en laat je niet gek maken, hè!” als belangrijkste mededeling.
Een ploegentijdrit is in rittenkoersen een toegevoegd wedstrijdelement, niet meer dan dat. Als afzonderlijke wedstrijd heeft het geen bestaansrecht, zo is gebleken (Eindhoven, WK).
Een koppeltijdrit vind ik overigens nog wel aardig, bij voorkeur koppels van verschillende ploegen, maar dat schijnt helaas nauwelijks meer mogelijk te zijn. En een Criterium der Azen, een puur individuele wedstrijd, mag van mij ook weer op het programma.
Tuurlijk, een goed, uitgebalanceerd team is erg belangrijk wil je als renner een goed resultaat boeken. Ik chargeer een beetje, maar het individuele aspect blijft, bij mij althans, zwaarder doorwegen, zonder al die hardwerkende knechten te kort te willen doen.
Dan wil ik hem wel omdraaien richting voetbal. Dat is een teamsport, maar daar staan vaak 22 BV-s op het veld. Ze voetballen het liefst allemaal voor eigen roem en glorie, jammer genoeg hebben ze 10 ploeggenoten.
Dan komt de samenwerking in het wielrennen toch veel dichter bij teamsport. Bidonnen halen voor een ander, de sprint aantrekken voor een ander, de ander uit de wind zetten. Zelfs Armstrong, één van de grootste egoisten uit het peloton, had het over "There is no "I" in TEAM".
Blijkbaar hebben we niet dezelfde kijk op een teamsport. En overigens, sommige teams zijn minstens net zo roemrucht als haar renners.
Qua strafmaat denk ik dat de UCI hem 1 maand gaat schorsen en dan mag ie weer.
Ben jij toevallig MIJN vrouw. Als zij het heeft over "zo snel mogelijk" dan bedoelt ze "meteen, direct, het liefst gisteren".
Terwijl ik bedoel "als de tijd er rijp voor is"...
;-)))
Ik ben er echter totaal niet van overtuigd dat de verdeeldheid nu weg is en voorspel dat uiteindelijk er niet veel zal veranderen met de parcoursen of de hekken aan de finish.
Uiteindelijk weegt het economische belang zwaarder dan de veilgheid in de Worldtour.
Een schande naar mijn mening, maar het verleden heeft geleerd dat deze incidenten relatief snel worden vergeten en oplossingen op de zeer lange baan worden geschoven.
Van Bugno hoef je namelijk niets te verwachten, en van de UCI en bepaalde organisatoren ook niet.
Moet je ook de ballen hebben om te staken als peloton als volgend jaar in de Ronde van Polen wederom deze afdaling is opgenomen. Persoonlijk zie ik dat de Foevelaer niet doen.
Dit brengt Groenewegen is discrediet.
Oppakken die doping opa's van het wielrennen.
Alles bij de renners in kwestie leggen die aan de verboden middelen hebben gezeten.
Patrick L wist uiteraard van niks..
On topic goed dat ze vrienden zijn en Groenewegen zijn spijt betuigd.