Dylan Groenewegen verruilt per direct Jumbo-Visma voor BikeExchange
foto: Cor Vos
zaterdag 11 december 2021 om 10:04

Dylan Groenewegen verruilt per direct Jumbo-Visma voor BikeExchange

Update Dylan Groenewegen heeft zijn laatste koers voor Team Jumbo-Visma gereden. Zijn doorlopende verbintenis wordt voortijdig ontbonden. De 28-jarige topsprinter stapt per 1 januari over naar Team BikeExchange, waar hij een contract voor drie jaar tekent. Bij die ploeg komt hij onder andere zijn voormalige ploeggenoot Amund Grøndahl Jansen en landgenoot Jan Maas tegen.

Jumbo-Visma maakte vandaag bekend dat Groenewegen de ploeg na zes jaar gaat verlaten. De sprinter gaf de ploegleiding onlangs te kennen dat hij voor komend jaar een sportief aantrekkelijk aanbod van een andere ploeg had gekregen. Ploegdirecteur Richard Plugge is akkoord gegaan met de ontbinding van zijn contract. “We willen de sportieve ontwikkeling van Dylan, die de ploeg mee op de kaart heeft gezet met onder meer zijn sprintoverwinning op de Champs-Élysées, niet belemmeren”, aldus de ploegmanager.

Plugge hoopt ‘van harte’ dat Groenewegen weer succesvol wordt op het hoogste podium. “We hebben altijd een supergoede relatie met elkaar gehad. Daarom besloten wij mee te werken aan zijn vertrekwens. Hoe jammer ik het ook vind, want Dylan is een geweldige renner en een fijne man.”

Sportieve perspectief
De enige reden waarom Groenewegen weggaat is het sportieve perspectief, geeft de sprinter aan. “Jumbo-Visma is momenteel misschien wel de beste ploeg die er is. Ik zal de Nederlanders om me heen en de Nederlandse mentaliteit misschien wel gaan missen, maar deze kans was te mooi om te laten lopen. Ik ben blij dat we er met beide ploegen op een goede en vriendschappelijke manier snel zijn uitgekomen”, aldus de 28-jarige renner die in zijn periode bij de geel-zwarte ploeg onder meer Nederlands kampioen werd en vier Touretappes achter zijn naam zette.

Het plotselinge afscheid valt sportief directeur Merijn Zeeman zwaar. “Met pijn in mijn hart zie ik Dylan vertrekken. Ik snap echter dat hij bij zijn nieuwe ploeg meer sportieve kansen ziet. Daarom gun ik Dylan deze overgang van harte. We hebben samen een onvergetelijke reis beleefd. Dylan zal altijd een speciale plek in mijn hart houden en ik wil hem ook alle geluk en succes toewensen. Met onder anderen Olav Kooij en David Dekker hebben we jonge sprinters die aan de deur kloppen. Nu krijgen zij weer andere kansen en dat is alleen maar goed voor hun ontwikkeling.”

‘Een renner van grote klasse’
Een klein halfuur nadat Jumbo-Visma het vertrek van Groenewegen meedeelde, kondigde Team BikeExchange de komst van de sprinter aan. De Nederlander tekende een driejarig contract bij het Australische WorldTeam. De ploeg aarzelde niet toen deze kans zich voordeed, vertelt Brent Copeland, ploegmanager bij BikeExchange. “Een renner van grote klasse die onze ploeg voor 2022 op een perfecte manier vervolledigt. Ik wil Jumbo-Visma bedanken dat ze de transfer voor alle partijen zo makkelijk hebben gemaakt. Het is een constructief proces geweest.”

Groenwegen won vier Touretappes, waaronder op de Champs-Élysées – foto: Cor Vos

Volgens Copeland heeft Groenewegen niet veel introductie nodig, vertelt hij in de aankondiging op de website van zijn ploeg. “Iedereen in het peloton kent hem en het potentieel dat hij heeft als sprinter. Maar ook is het een geweldige teamplayer en we geloven zeker dat hij zich perfect zal aanpassen aan onze ploeg. Onze teameigenaar, Gerry Ryan, heeft vanaf het begin van de onderhandelingen het juiste pad uitgestippeld en ondersteund om zo’n geweldige renner voor de toekomst van onze ploeg veilig te stellen.”

“Onze prestatiestaf, samen met onze Head Sport director Matthew White, zijn al aan het werk om ervoor te zorgen dat Dylan de volledige ondersteuning krijgt die hij verdient om zo goed mogelijk te presteren en om in de omgeving van de ploeg te passen”, aldus Copeland.

‘Juiste omgeving om weer te gaan winnen’
Groenewegen laat via zijn nieuwe ploeg weten dat het ‘nu tijd is om aan een ander hoofdstuk van zijn leven te beginnen’. “Ik ben er sterk van overtuigd dat aansluiten bij Team BikeExchange nu de juiste stap en omgeving voor mij is om weer te gaan winnen. Sinds ik met Brent en de technische staf begon te praten, voelde ik dat dit de juiste plek was en het is een ongelooflijke kans. Ik kijk ernaar uit om met de ploeg voor belangrijke resultaten te strijden”, aldus de Nederlander, die zijn profcarrière in 2015 bij Roompot-Oranje Peloton begon.

RIDE Magazine
154 Reacties
11-12-2021 10:43
Het moment is voor mij een verrassing maar de uiteindelijke beslissing van beide partijen niet. Dylan komt gewoon bij TJV niet meer in aanmerking voor de Tour en dat is onverteerbaar voor een topsprinter. BEX biedt hem daar nu wel de kans voor en dan moet je als volwassen mensen tot een oplossing komen. Hij kan simpelweg zijn ambitie niet tot en met 2023 in de ijskast zetten. Ik wens hem veel succes bij zijn nieuwe ploeg.
11-12-2021 10:46
Boeiend is dit verhaal wel, maar de Toursprints gaan er nog risicovoller op worden in 2022.
Cavendish op jacht naar een record en bonussen, de Alpecin boys voor een groene MVDP en toch ook Merlier/Philipsen, een op revanche beluste Ewan, Sagan die voor een Franse ploeg nog eens alles uit de kast wil halen, en WVA die zich ook voor groen tussen de poppenkast waagt met zijn zuivere-lijn-sprinten met een ongeleid projectiel van een ex-ploegmaat in de buurt…
    11-12-2021 10:52
    Je vergeet quick step
    11-12-2021 10:56
    Cav gaat helemaal niks. Die krijgt een kans. En verder is het voor Jakobsen.
    11-12-2021 11:05
    @Piet
    Cav had ik genoemd, maar Jakobsen en Cav in één Tourploeg zie ik als incompatibel. En ik wou vooral de nadruk leggen op het contrast tussen WVA's sprintstijl en de andere genoemden: Ewan als een duiveltje-uit-een-doosje overal tussenheen; Sagan die zich met bodychecks overal tussenin wurmt; Groenewegen vaak net over de schreef; Alpecin vorig jaar wel heel zuiver op de graat, maar wat wordt dat als ook MVDP voor eigen puntengewin gaat meespelen in de sprints?
    Jakobsen is trouwens een veel zuiverder sprinter dan de rest van het lijstje hier en zie ik niet in botsing komen met WVA.
    Overigens had ik ook nog Démare kunnen vernoemen (evenmin een onbesproken blad), Viviani wie weet...
    Ik vrees dat er bloed gaat vloeien in de Tour.
    11-12-2021 11:33
    @kopinkas - ik vermoed dat Viviani niet meer in de Tour zal verschijnen, maar alle ruimte krijgt in de Giro en de mogelijkheid on samen met Ganna vaker op een velodrome te schitteren.
    11-12-2021 13:08
    Mwa deze generatie is echt niet erger dan bouhanni abdousjaparov etc
    11-12-2021 17:22
    @mwielerfan
    Bouhanni is drie jaar ouder dan Groenewegen, twee jaar ouder dan Merlier, één jaar ouder dan Démare, een half jaar jonger dan Sagan, vijf jaar jonger dan Cavendish... volop lid van deze generatie dus...
11-12-2021 10:47
Toch opvallende gelijkenis met Team Sky van destijds. Trok Cavendish als Brits coureur toen ook niet de deur dicht bij het even Britse Sky omdat hij zich onvoldoende gesteund voelde naast het groeiende rondegeweld?

Nu Groenewegen als Nederlander weg bij een Nederlandse ploeg omdat hij voelt dat het belang teveel bij rondes en klassiekers komt te liggen.

Daar zie je aan dat dé superploeg die alles op topniveau kan combineren geen evident idee is. Misschien komt Ineos volgend jaar daar nog het dichtst bij. Hoewel...
    11-12-2021 12:13
    Ik snap je vergelijking ergens wel (beiden geen kans op Tourritten), maar groot verschil is wel dat Cav niet iemand is die je direct de halve ploeg hoeft op te offeren en men een mannetje extra hadden. En bij Jumbo mag iemand als Van Aert ook gewoon meesprinten. Bij Sky was het letterlijk ook alleen maar vlakke ritten overleven, niet een (semi)sprinter die risico's mocht nemen voor een daguitslag in een massaspurt. De EBH's gingen louter mee als piloten voor dergelijke etappes/
11-12-2021 10:51
Mooie oplossing voor alle drie de partijen. 4 eigenlijk als je het Nederlandse wielrennen als partij telt.
11-12-2021 10:52
Groenewegen is toch wel echt sleutelrenner geweest in de wederopstanding van TJV. De ploeg heeft veel aan hem te danken. Mooie Andere Tijden Sport - van kneus in de WT tot topploeg in de WT.

Voor waar de ploeg nu staat en de ambities die er zijn lijkt dit het beste voor iedereen. Wellicht voor zowel DG als de ploeg ook wel bevrijdend.

En mooi dat we hem nu waarachijnlijk gewoon in de Tour gaan zien.

En dus niet Dumoulin maar een andere NL klepper naar BE.
    11-12-2021 11:06
    Dat laatste was ik al vergeten. Maar zou inderdaad best eens een gokje op de verkeerde "grote Nederlandse renner" geweest kunnen zijn.
    11-12-2021 11:34
    Dat kan inderdaad de bron zijn van de Dumoulin geruchten…dat er iets gaande was maar dat de renner in kwestie niet genoemd werd.
11-12-2021 10:58
Blijft Jumbo hem wel steunen in de zaak Jakobsen, of zijn mogelijke juridische stappen inmiddels al van de baan?
    11-12-2021 11:39
    Goede vraag… het gaat wel over een incident waarin Groenewegen in dienst was van TJV. Het zou netjes zijn als dat verleden niet bij BikeExchange wordt neergelegd.
11-12-2021 11:07
Welcome mate, good to have you here down under
11-12-2021 11:21
Ik wens hem weer het allerbeste, leuk dat bike Exchange wel vol op m wil inzetten.
11-12-2021 11:25
Zouden ze ook met dit in het achterhoofd tiesj benoot gehaald hebben? Groenewegen zal toch wel op de salariscapaciteit gedrukt hebben. En benoot gaat ook niet voor een appel en een ei rijden.

Vraag me trouwens ook af of hij nog pfingsten meeneemt naar Australië. Hij heeft nog geen contract en de vorige keer is hij ook op Dylans aanspraak gekomen
11-12-2021 11:26
Kijk, zo kun je als ploeg en individuele renner ook omgaan met een afscheid. Goede een keurige communicatie met behoud van de relatie. Hier kunnen andere ploegen een voorbeeld aan nemen.
    11-12-2021 11:32
    Zeker keurig, maar het is in dit geval ook een win/win-situatie.

    Groenewegen blij dat hij elders meer kansen krijgt, J-V blij dat ze een dure renner van de payroll kunnen halen waarvan ze toch niet goed meer wisten wat ze ermee aan moesten.

    Dat is bij de vertrekkers bij bv. DSM vaak toch een ander verhaal.
11-12-2021 11:28
Dappere en goede keuze, veel succes.

Alleen maar winnaars, Groenewegen wil gewoon naar de tour en bij Jumbo kan dat niet, zijn nieuwe ploeg heeft nu een duidelijk doel voor die koers. Even weg van het gemekker na Katowice ook fijn voor hem en een hey mate - team zit qua doen en laten niet bizar veel af van spruitjes en stamppot. De patriot kan zich verkneukelen op meerdere landgenoten tijdens de spurts met waarschijnlijk 2,5 kanshebbers.
11-12-2021 11:33
Bex is alvast verzekerd van een goed eindejaarsrapport volgend jaar… “We willen leren uit onze fouten en op meer dan 2 renners mikken voor overwinningen”. Dat zijn er nu 3 dus ik noteer alvast 10/10 ;-)

Wel benieuwd wat ze nu met de groene ambities van Matthews zullen doen. Als Australisch uithangbord voor een Australische ploeg in de grootste wielerwedstrijd toch ook niet onbelangrijk… Groen maar opgeven en vol voor Dylan op biljartlakens en Matthews voor al de rest? Benieuwd of die daar vrede mee neemt…
    11-12-2021 11:36
    Je kan je ook afvragen of Matthews nog veel strepen heeft om op te staan. Heeft bv. dit jaar alle kansen gehad met een team volledig in steun en dat heeft geen overwinningen opgeleverd.

    Als dat (samen met Yates) dé kopman is van de ploeg die voor successen moet zorgen, lijkt het me te billijken dat een team op zoek gaat naar bijkomende speerpunten.
    11-12-2021 11:44
    +1 Alfons
    Bovendien is Matthews nooit de sprinter geweest voor de vlakke races, meer dan een ere plaats in een vlakke sprint zit er niet in. Matthews kan zich beter richten op ontsnappingen en sprints in selectieve races. Groen voor Matthews was altijd al een droom, maar geen realistisch perspectief, zeker niet zonder pech van concurrenten.
    11-12-2021 12:39
    Matthews gaat nooit meer groen winnen. Won dat 1 keer omdat Sagan er werd uitgezet, dat was zijn jaar en daar heeft hij efficiënt gebruik van gemaakt.

    Voor de rest zijn er ondertussen te veel die in te veel onderdelen van het wielrennen gewoon beter zijn. Ja, vorig jaar werd hij nog 2e en dan zou je kunnen stellen dat je altijd een serieuze kanshebber bent het volgende jaar, maar ik zie dat eerder als het zelfs niet meer kunnen afmaken in de meest onthoofde sprinters-Tour ooit.
    11-12-2021 14:50
    Had Matthews niet ook nog de mazzel dag Kittel ziek werd?
11-12-2021 11:42
Het eerste wat ik dacht, dat is ook niet erg aardig naar je ploeg toe die je zo gesteund heeft na de valpartij.
Maar na het lezen van het artikel, is die mening wel flink bijgesteld. Ze komen over als volwassenen die respect hebben voor elkaar en elkaars belangen. En daar ook naar handelen. Ze brengen het heel evenwichtig. En dat verdiend een compliment.
11-12-2021 11:47
Ik vermoed stiekem dat Groenewegen hier ook financieel op achteruit gaat in deze deal. Na het Polen debacle zijn resultaten en populariteit niet bepaalt in het voordeel. Wat dat betreft denk ik dat deze deal alleen vanuit sportief oogpunt een kans is, en financieel moet inleveren om die kans mogelijk te maken.
Al zou het best kunnen dat meerdere ploegen op Groenewegen hadden geboden als ze de kans hadden gekregen: ploegen als Wanty en DSM hadden zo een renner best kunnen gebruiken. (Kristoff wint niet zo vaak, Cees Bol stagneerde afgelopen jaar en zie ik meer als een snelle klassieke kasseien renner)

Hoe dan ook een prima oplossing: TJV kon al die ambities onmogelijk verenigen.
11-12-2021 12:13
De enigste reden van zijn vertrek bij Jumbo-Visma die ik mij kan bedenken komt door die zware valpartij met Jakobsen in Polen.
    11-12-2021 12:18
    Daar heb jij toch verder niets aan over gehouden?
    11-12-2021 17:00
    Waar baseer je dat op? Groenewegen heeft immers nog prima kunnen koersen voor TJV dit jaar. Het is veel logischer te stellen dat het gewoon de kopman teveel is, en vooral een die ook weer zijn eigen knechten nodig heeft.
    11-12-2021 19:52
    Ik denk toch dat daar in Polen de kiem is ontstaan die geleid heeft tot zijn vertrek bij JV. Een ploeg als JV kan de negatieve publiciteit die toen rond Groenewegen is ontstaan, best missen. Zoiets straalt af op de ploeg. En eerlijk gezegd, zijn resultaten zijn nadien ook niet meer wat ze geweest zijn …
    11-12-2021 20:53
    Helemaal niet. Ik denk dat dit voor beide partijen eerder een reden was om met elkaar door te gaan.

    De echt negatieve publiciteit zit bij een klein clubje dat niet in staat is om door een andere bril te kijken dan de blauwwitte.

    Voor de rest van de wereld gaat het leven uiteindelijk verder, groenewegen is gestraft, heeft zich m i. altijd zijn best gedaan om de boel niet te laten escaleren, en in die tijd nauw samen opgetrokken met de ploegleiding. Dus daar zit echt geen vacht in de boter.
    11-12-2021 21:05
    Klopt dat wel Michel.? Volgens mij was Jakobsen toch niet zo opgezet met de uitlatingen die Groenewegen in de media deed over hun onderhoud. En heeft Groenewegen ondertussen al echt zijn excuses aangeboden aan Jakobsen?
    11-12-2021 21:11
    Typisch geval van niet of-of maar en-en. En los van of Polen meegespeeld heeft hebben ze bij Jumbo wel netjes hun getraumatiseerde coureur terug de weg op begeleid. Net zoals dat QS dat met Jakobsen gedaan heeft.
11-12-2021 12:13
Beste oplossing voor alle partijen. Daarnaast misste we nog wel een 5de WT ploeg die in de tour vol wil en kan inzetten op de vlakke sprints met een treintje. Ik verwacht hem al in veel voorjaars rittenkoersen om zijn trein te oefenen. Klassiekers (behalve scheldeprijs en KBK) zal hij denk ik niet gaan rijden.
    11-12-2021 17:03
    Dat weet ik zo net niet. Groenewegen heeft vaker laten zien in een lastige semi klassieker met wind en kasseien best uit de verf te komen, en het NK op de VAM reed hij toch ook tot diep in de finale vooraan.
11-12-2021 12:15
Wil naar de Tour, dus enige optie is vertrekken.
11-12-2021 12:34
Tsja jumbo gaat meer voor de ronde
11-12-2021 12:39
Dat mensen dit niet zagen aankomen, begrijp ik niet. JV is een ploeg geworden voor AK en klassiekers. Je kunt dat niet combineren met ook nog een trein voor topsprinters. De resterende sprinters bij JV zien dat nu ook hoor.
    11-12-2021 12:49
    De resterende sprinters van JV zijn nog jong en moeten zich nog bewijzen. Dit kunnen ze prima in Giro dan wel Vuelta doen. Als ze zich bewezen hebben kunnen ze altijd nog nadenken of ze in de Tour willen rijden. We zijn dan 3 jaar verder en het is maar de vraag of JV dan ook nog de absolute wereldtop heeft wat betreft AK. Voor nu zitten Kooij en Dekker prima bij JV
    11-12-2021 17:07
    Vooralsnog moet je in de 2e rangs koersen waar gesprint wordt ook iets kunnen inbrengen. Daar zijn die jonge sprinters ideaal voor. Zien over 3 jaar wel hoe het met hen staat, tzt verkassen lijkt me wel een optie als ze door breken tot de wereldtop.
11-12-2021 13:01
De tour de tour en anders bonjour. Zat er natuurlijk dik in. Rijdt Matthews nog? Lijkt me een ideale laatste man voor Dylan.
    12-12-2021 02:43
    Matthews rijdt nog maar is denk ik niet de man voor de leadout. Eerder zijn maatje AGJ of meegeven
11-12-2021 13:03
Ik kwam Dylan donderdag tegen vlakbij Leimuiden. Nu begrijp ik waarom hij op z’n oude Bianchi reed.
    11-12-2021 17:09
    Hij heeft best wel wat scherpe tijden neergezet in die omgeving op Strava tijdens zijn schorsing vorig jaar.
    11-12-2021 17:16
    BikeExchange rijdt volgend jaar alweer op Giant.
11-12-2021 13:06
Told ya! Loop dit al een jaar te zeggen maar er was veel ongeloof. Terwijl het gewoon een binnetikkertje is. DG's niet selecties voor de Tour en ook geen uitzicht op selecties + zijn besmeurd imago maakten dit ... onvermijdelijk.
11-12-2021 13:17
Te weinig co-operation?
11-12-2021 13:25
Logische transfer. Wel wat laat gebracht.
    11-12-2021 13:34
    Hij had natuurlijk nog een lopend contract. Daar zat wel wat armworstelen overheen gegaan zijn.
11-12-2021 13:29
Mogelijk kan DG de door hem zelf veroorzaakte deuk in zijn carrière nog rechtzetten, nu bij een ander team. Ben benieuwd wat hij er van zal maken in met name de tour.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine