Dylan Groenewegen verruilt per direct Jumbo-Visma voor BikeExchange
Update Dylan Groenewegen heeft zijn laatste koers voor Team Jumbo-Visma gereden. Zijn doorlopende verbintenis wordt voortijdig ontbonden. De 28-jarige topsprinter stapt per 1 januari over naar Team BikeExchange, waar hij een contract voor drie jaar tekent. Bij die ploeg komt hij onder andere zijn voormalige ploeggenoot Amund Grøndahl Jansen en landgenoot Jan Maas tegen.
Jumbo-Visma maakte vandaag bekend dat Groenewegen de ploeg na zes jaar gaat verlaten. De sprinter gaf de ploegleiding onlangs te kennen dat hij voor komend jaar een sportief aantrekkelijk aanbod van een andere ploeg had gekregen. Ploegdirecteur Richard Plugge is akkoord gegaan met de ontbinding van zijn contract. “We willen de sportieve ontwikkeling van Dylan, die de ploeg mee op de kaart heeft gezet met onder meer zijn sprintoverwinning op de Champs-Élysées, niet belemmeren”, aldus de ploegmanager.
Plugge hoopt ‘van harte’ dat Groenewegen weer succesvol wordt op het hoogste podium. “We hebben altijd een supergoede relatie met elkaar gehad. Daarom besloten wij mee te werken aan zijn vertrekwens. Hoe jammer ik het ook vind, want Dylan is een geweldige renner en een fijne man.”
Sportieve perspectief
De enige reden waarom Groenewegen weggaat is het sportieve perspectief, geeft de sprinter aan. “Jumbo-Visma is momenteel misschien wel de beste ploeg die er is. Ik zal de Nederlanders om me heen en de Nederlandse mentaliteit misschien wel gaan missen, maar deze kans was te mooi om te laten lopen. Ik ben blij dat we er met beide ploegen op een goede en vriendschappelijke manier snel zijn uitgekomen”, aldus de 28-jarige renner die in zijn periode bij de geel-zwarte ploeg onder meer Nederlands kampioen werd en vier Touretappes achter zijn naam zette.
Het plotselinge afscheid valt sportief directeur Merijn Zeeman zwaar. “Met pijn in mijn hart zie ik Dylan vertrekken. Ik snap echter dat hij bij zijn nieuwe ploeg meer sportieve kansen ziet. Daarom gun ik Dylan deze overgang van harte. We hebben samen een onvergetelijke reis beleefd. Dylan zal altijd een speciale plek in mijn hart houden en ik wil hem ook alle geluk en succes toewensen. Met onder anderen Olav Kooij en David Dekker hebben we jonge sprinters die aan de deur kloppen. Nu krijgen zij weer andere kansen en dat is alleen maar goed voor hun ontwikkeling.”
‘Een renner van grote klasse’
Een klein halfuur nadat Jumbo-Visma het vertrek van Groenewegen meedeelde, kondigde Team BikeExchange de komst van de sprinter aan. De Nederlander tekende een driejarig contract bij het Australische WorldTeam. De ploeg aarzelde niet toen deze kans zich voordeed, vertelt Brent Copeland, ploegmanager bij BikeExchange. “Een renner van grote klasse die onze ploeg voor 2022 op een perfecte manier vervolledigt. Ik wil Jumbo-Visma bedanken dat ze de transfer voor alle partijen zo makkelijk hebben gemaakt. Het is een constructief proces geweest.”

Groenwegen won vier Touretappes, waaronder op de Champs-Élysées – foto: Cor Vos
Volgens Copeland heeft Groenewegen niet veel introductie nodig, vertelt hij in de aankondiging op de website van zijn ploeg. “Iedereen in het peloton kent hem en het potentieel dat hij heeft als sprinter. Maar ook is het een geweldige teamplayer en we geloven zeker dat hij zich perfect zal aanpassen aan onze ploeg. Onze teameigenaar, Gerry Ryan, heeft vanaf het begin van de onderhandelingen het juiste pad uitgestippeld en ondersteund om zo’n geweldige renner voor de toekomst van onze ploeg veilig te stellen.”
“Onze prestatiestaf, samen met onze Head Sport director Matthew White, zijn al aan het werk om ervoor te zorgen dat Dylan de volledige ondersteuning krijgt die hij verdient om zo goed mogelijk te presteren en om in de omgeving van de ploeg te passen”, aldus Copeland.
‘Juiste omgeving om weer te gaan winnen’
Groenewegen laat via zijn nieuwe ploeg weten dat het ‘nu tijd is om aan een ander hoofdstuk van zijn leven te beginnen’. “Ik ben er sterk van overtuigd dat aansluiten bij Team BikeExchange nu de juiste stap en omgeving voor mij is om weer te gaan winnen. Sinds ik met Brent en de technische staf begon te praten, voelde ik dat dit de juiste plek was en het is een ongelooflijke kans. Ik kijk ernaar uit om met de ploeg voor belangrijke resultaten te strijden”, aldus de Nederlander, die zijn profcarrière in 2015 bij Roompot-Oranje Peloton begon.
Cavendish op jacht naar een record en bonussen, de Alpecin boys voor een groene MVDP en toch ook Merlier/Philipsen, een op revanche beluste Ewan, Sagan die voor een Franse ploeg nog eens alles uit de kast wil halen, en WVA die zich ook voor groen tussen de poppenkast waagt met zijn zuivere-lijn-sprinten met een ongeleid projectiel van een ex-ploegmaat in de buurt…
Cav had ik genoemd, maar Jakobsen en Cav in één Tourploeg zie ik als incompatibel. En ik wou vooral de nadruk leggen op het contrast tussen WVA's sprintstijl en de andere genoemden: Ewan als een duiveltje-uit-een-doosje overal tussenheen; Sagan die zich met bodychecks overal tussenin wurmt; Groenewegen vaak net over de schreef; Alpecin vorig jaar wel heel zuiver op de graat, maar wat wordt dat als ook MVDP voor eigen puntengewin gaat meespelen in de sprints?
Jakobsen is trouwens een veel zuiverder sprinter dan de rest van het lijstje hier en zie ik niet in botsing komen met WVA.
Overigens had ik ook nog Démare kunnen vernoemen (evenmin een onbesproken blad), Viviani wie weet...
Ik vrees dat er bloed gaat vloeien in de Tour.
Bouhanni is drie jaar ouder dan Groenewegen, twee jaar ouder dan Merlier, één jaar ouder dan Démare, een half jaar jonger dan Sagan, vijf jaar jonger dan Cavendish... volop lid van deze generatie dus...
Nu Groenewegen als Nederlander weg bij een Nederlandse ploeg omdat hij voelt dat het belang teveel bij rondes en klassiekers komt te liggen.
Daar zie je aan dat dé superploeg die alles op topniveau kan combineren geen evident idee is. Misschien komt Ineos volgend jaar daar nog het dichtst bij. Hoewel...
Voor waar de ploeg nu staat en de ambities die er zijn lijkt dit het beste voor iedereen. Wellicht voor zowel DG als de ploeg ook wel bevrijdend.
En mooi dat we hem nu waarachijnlijk gewoon in de Tour gaan zien.
En dus niet Dumoulin maar een andere NL klepper naar BE.
Vraag me trouwens ook af of hij nog pfingsten meeneemt naar Australië. Hij heeft nog geen contract en de vorige keer is hij ook op Dylans aanspraak gekomen
Groenewegen blij dat hij elders meer kansen krijgt, J-V blij dat ze een dure renner van de payroll kunnen halen waarvan ze toch niet goed meer wisten wat ze ermee aan moesten.
Dat is bij de vertrekkers bij bv. DSM vaak toch een ander verhaal.
Alleen maar winnaars, Groenewegen wil gewoon naar de tour en bij Jumbo kan dat niet, zijn nieuwe ploeg heeft nu een duidelijk doel voor die koers. Even weg van het gemekker na Katowice ook fijn voor hem en een hey mate - team zit qua doen en laten niet bizar veel af van spruitjes en stamppot. De patriot kan zich verkneukelen op meerdere landgenoten tijdens de spurts met waarschijnlijk 2,5 kanshebbers.
Wel benieuwd wat ze nu met de groene ambities van Matthews zullen doen. Als Australisch uithangbord voor een Australische ploeg in de grootste wielerwedstrijd toch ook niet onbelangrijk… Groen maar opgeven en vol voor Dylan op biljartlakens en Matthews voor al de rest? Benieuwd of die daar vrede mee neemt…
Als dat (samen met Yates) dé kopman is van de ploeg die voor successen moet zorgen, lijkt het me te billijken dat een team op zoek gaat naar bijkomende speerpunten.
Bovendien is Matthews nooit de sprinter geweest voor de vlakke races, meer dan een ere plaats in een vlakke sprint zit er niet in. Matthews kan zich beter richten op ontsnappingen en sprints in selectieve races. Groen voor Matthews was altijd al een droom, maar geen realistisch perspectief, zeker niet zonder pech van concurrenten.
Voor de rest zijn er ondertussen te veel die in te veel onderdelen van het wielrennen gewoon beter zijn. Ja, vorig jaar werd hij nog 2e en dan zou je kunnen stellen dat je altijd een serieuze kanshebber bent het volgende jaar, maar ik zie dat eerder als het zelfs niet meer kunnen afmaken in de meest onthoofde sprinters-Tour ooit.
Maar na het lezen van het artikel, is die mening wel flink bijgesteld. Ze komen over als volwassenen die respect hebben voor elkaar en elkaars belangen. En daar ook naar handelen. Ze brengen het heel evenwichtig. En dat verdiend een compliment.
Al zou het best kunnen dat meerdere ploegen op Groenewegen hadden geboden als ze de kans hadden gekregen: ploegen als Wanty en DSM hadden zo een renner best kunnen gebruiken. (Kristoff wint niet zo vaak, Cees Bol stagneerde afgelopen jaar en zie ik meer als een snelle klassieke kasseien renner)
Hoe dan ook een prima oplossing: TJV kon al die ambities onmogelijk verenigen.
De echt negatieve publiciteit zit bij een klein clubje dat niet in staat is om door een andere bril te kijken dan de blauwwitte.
Voor de rest van de wereld gaat het leven uiteindelijk verder, groenewegen is gestraft, heeft zich m i. altijd zijn best gedaan om de boel niet te laten escaleren, en in die tijd nauw samen opgetrokken met de ploegleiding. Dus daar zit echt geen vacht in de boter.