Dylan Groenewegen sprint naar zege in Parijs-Nice
maandag 5 maart 2018 om 16:57

Dylan Groenewegen sprint naar zege in Parijs-Nice

Dylan Groenewegen heeft in Parijs-Nice de tweede etappe op zijn naam geschreven. De renner van LottoNL-Jumbo won na een 187 kilometer lange rit tussen Orsonville en Vierzon met overmacht de massasprint. Elia Viviani moest genoegen nemen met een tweede plek, voor André Greipel.

Het duurde lang voordat er een vluchtersgroep wist te ontsnappen. Het peloton had de wind op kop en legde de eerste uren af in een bescheiden tempo. De eerste tussensprint werd dan ook door het complete peloton betwist. Leider Arnaud Démare veroverde drie bonificatieseconden, voor Julien Alaphilippe en Christophe Laporte.

Uiteindelijk slaagden na 94 kilometers zes renners erin om alsnog te ontsnappen. Met Lars Boom (LottoNL-Jumbo) was er één Nederlander vertegenwoordigd. Hij had gezelschap van Oliver Naesen (AG2R La Mondiale), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Tiago Machado (Katusha-Alpecin), Manuele Boaro (Bahrain-Merida) en Anthony Delaplace (Fortuneo – Samsic).

De zes kregen echter niet veel meer dan een halve minuut ruimte van het peloton. Onder initiatief van Groupama-FDJ en Quick-Step Floors bleef het verschil beperkt. Ongeveer 35 kilometer later leken de vluchters ingelopen te worden, al besloten Machado en Boaro om nog even door te gaan. Het duo kreeg wel een vrijgeleide en wisten de maximale voorsprong uit te bouwen tot drie minuten.

De twee vrijbuiters zouden er ondanks hun moedige poging niet in slagen de verwachte massasprint te voorkomen. Op vier kilometer voor het einde volgde er een hergroepering. In de strijd om de dagzege trok Ramon Sinkeldam de sprint aan voor Démare, maar de Fransman kon zijn wiel niet houden. Groenewegen kwam vervolgens vroeg op kop. Viviani zat in zijn wiel, maar wist niet meer over de ontketende Nederlander heen te komen. Groenewegen wist met een ruim verschil als eerste de finish te passeren, waardoor hij zijn vijfde zege van het seizoen wist te boeken. Arnaud Démare finishte als vijfde. Hij vertrekt morgen opnieuw in de leiderstrui.

RIDE Magazine
112 Reacties
05-03-2018 18:28
@rahimns

Helemaal mee eens, Dylan zou wel is tot een soort van Óscar Freire ( maar dan met wat minder heuveltjes ) kunnen uitgroeien, treintje is handig maar als er geen is gewoon het wiel van de sprinter voor je pakken.
05-03-2018 18:32
@rahimms klopt maar stel dat hij tot de tour sterker is dan alle andere sprinters dan denk ik niet dat andere ploegen voor hem gaan werken. Ze sturen een mannetje mee in de ontsnapping en gaan kijken wat TLJ gaat doen.
05-03-2018 18:32
Dylan is top, uitgegroeid tot wereldniveau. Zijn prestaties kunnen wel eens het hele team naar een hoger platform brengen.
05-03-2018 18:42
JumboJet
05-03-2018 18:43
Jumbo stapt net op tijd in, denk ik.
05-03-2018 18:44
Ik verwacht dat net als vorig jaar Groenewegen 4 mannen meekrijgt die specifiek zijn sprint treintje gaan vormen, hij is vrij behendig en weet zich zelf ook goed te positioneren.
Grote kans dat het dezelfde 4 man zijn die we nu ook aan de start zien: Roosen, Boom, Martens, Leezer.
05-03-2018 18:44
Helemaal niets op af te dingen
05-03-2018 18:48
Dit is volgens mij precies zo'n oplopend stuk als dat viaduct langs de snelweg waar hij traint.
05-03-2018 18:50
Niet vergelijkbaar met de Tour dit waar de finale iets hectisher verloopt, Teunissen binnen een uur weer twee plaatsen gezakt door boni's waarschijnlijk, bizar dat de rest hem niet lijkt te steunen, hij kan nog veel beter.
05-03-2018 18:56
@Kaasjekaas
De belangen in de tour zijn zo groot dat teams echt wel gaan rijden. Dat is de afgelopen jaren ook niet anders geweest, ook niet toen Kittel bijna elke sprint won.
05-03-2018 19:02
Waarom zegt iedereen dat hij alleen Kittel nog moet verslaan. Volgens mij heet hij dat al gedaan + Kittel van dit jaar is (nog!?) niet zo geweldig.
05-03-2018 19:04
@Verweggistan
Alleen traint hij op het viaduct langs de snelweg juist naar beneden en niet naar boven.
05-03-2018 19:08
Een topsprinter voor Nederland! Geleden van Blijlevens ofzo? Met zijn jonge leeftijd kan het een nog veel indrukwekkender palmares worden.
05-03-2018 19:10
Echt te gek dit! Hij verslaat hier wel Viviani met speels gemak, maar laten we zeggen dat hij op dit moment (verder in het seizoen moet natuurlijk nog maar blijken) naast Viviani (die tot dusver ook echt imponeerde), Gaviria (die het dit jaar nog moet laten zien tegen de echte top) en Kittel (voordeel van de twijfel) tot de absolute sprinttop behoort, net boven mannen als Cav, Démare, Kristoff, Ewan en (toch ook!) Cort Nielsen.
05-03-2018 19:12
Machtig
05-03-2018 19:16
@kaasjekaas
Wat reusjen zegt. De ploegen met een tweederangs sprinter bewijzen in de tour keer op keer dat ze liever voor een 4e plek rijden dan dat ze de ploeg van de topfavoriet al het werk op laten knappen.
05-03-2018 19:17
Vergeet ik gemakshalve even Sagan...
05-03-2018 19:24
Sinkeldam trekt de sprint mooi aan voor Groenewegen. Die ziet er ook sterk uit. Hopelijk mag Ramon voor eigen kansen in de kasseienklassiekers.
05-03-2018 19:25
Groenewegen is niet de meest explosieve sprinter van het peleton maar wanneer hij zijn topsnelheid heeft behaald lijkt het voor de andere sprinters bijna onmogelijk om nog uit zijn wiel te komen. Ik denk dat er momenteel geen enkele sprinter is die sterker is dan Groenewegen in een lange sprint.
05-03-2018 19:33
@Ewoedski Wat heeft Sinkeldam met Groenewegen te maken ???????????
05-03-2018 19:35
@Bikeage hoe kom je daar nou bij... hij traint daar juist naar boven.
05-03-2018 19:39
Machtige sprint, gaat er nog veel winnen. Zie hem dit jaar in een grote ronde een hele reeks neerzetten. Alleen jammer dat zijn uitstraling niet navenant is.
05-03-2018 19:58
Duidelijk de beste sprinter van het moment met meerdere Tour etappes in het verschie straks. Wordt een leuke zomer.
05-03-2018 20:11
Groenewegen máákt er een lange sprint van omdat hij weet dat hij (kennelijk) langer dan de anderen het hoogste wattage vast kan houden.Hij benut zijn voordeel optimaal. Klasse!
05-03-2018 20:17
@Dirty Derrick wat is er mis met zijn uitstraling ??

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine