Dylan Groenewegen keert terug naar de Tour de France

Dylan Groenewegen keert terug naar de Tour de France
vrijdag 7 januari 2022 om 10:20

Dylan Groenewegen komt deze zomer weer in actie in de Tour de France. Van zijn nieuwe ploeg BikeExchange-Jayco heeft hij de zekerheid gekregen dat hij in de belangrijkste wedstrijd van het jaar kan starten en dat hij gedurende de Ronde van Frankrijk genoeg steun in de sprints van zijn ploeg mag verwachten. Bij zijn vorige ploeg Jumbo-Visma kwam hij, mede door de klassementsambities, sinds 2019 niet meer in actie in de Tour.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De zekerheid om weer in de Tour de France te kunnen starten was een van de belangrijkste redenen waarom de inmiddels 28-jarige Groenewegen eind vorig jaar nog van ploeg switchte. Bij Jumbo-Visma kwam hij door de gele ambities met Primož Roglič, Jonas Vingegaard en Steven Kruijswijk en de vrije rol voor Wout van Aert ook dit jaar niet in aanmerking voor de selectie voor de Ronde van Frankrijk.

“Ik hou van de Tour en ben heel blij dat ik dit jaar weer kan terugkeren naar deze wedstrijd”, geeft Groenewegen aan WielerFlits aan. “Ik heb in de Tour mijn mooiste successen behaald. Als sprinter wil je op dat grote podium presteren. Het is mijn grootste uitdaging om daar weer voor de ritzeges te strijden.”

Dylan Groenewegen in het nieuwe tenue van BikeExchange-Jayco – foto: BikeExchange-Jayco

Groenewegen won in het verleden vier ritten in de Tour. In 2017 was hij snelste in de slotrit op de Champs-Elysées. In 2018 wist hij twee etappes te winnen, terwijl hij een jaar later – ondanks een zware val in de eerste rit naar Brussel – succesvol was in de rit naar Chalon-sur-Saône.

Trainingskamp
Inmiddels heeft Groenewegen zijn eerste trainingskamp met BikeExchange-Jayco achter de rug. De sfeer in de Australische formatie spreekt hem aan. “Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb. Ze gaan er alles aan doen om mij in de massasprints te ondersteunen en zijn daar nu al volop mee bezig. Je merkt dat ze over alles nadenken wat bij een sprint komt kijken. Richting mij tonen ze enorm veel vertrouwen. Dat doet me goed. Ook voelt het verfrissend om met een nieuwe trainer, met nieuwe inzichten te werken.”

Dylan Groenewegen succesvol in Tour 2019 – foto: Cor Vos

Groenewegen start het seizoen op 1 februari in Saudi Tour. Vervolgens staan de UAE Tour, Parijs-Nice, de Oxyclean Classic Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem op zijn programma. In april krijgt hij een maand rust om op te bouwen richting de Tour de France. Vervolgens rijdt hij normaal gesproken de ronde van Hongarije om ten slotte (afhankelijk van het parcours) of de Ronde van Slovenië of het Criterium du Dauphiné of de Ronde van Zwitserland als laatste voorbereiding op de Ronde van Frankrijk te rijden.

Programma Dylan Groenewegen voor 2022
flag-sa Saudi Tour (1-5 februari)
flag-ae UAE Tour (20-26 februari)
flag-fr Parijs-Nice (6-13 maart)
flag-be Oxyclean Classic Brugge-De Panne (23 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (27 maart)
flag-hu Ronde van Hongarije (11-15 mei)
flag-fr Critérium du Dauphiné (5-12 juni) – Nader te bepalen
flag-ch Ronde van Zwitserland (12-19 juni) – Nader te bepalen
flag-si Ronde van Slovenië (15-19 juni) – Nader te bepalen
flag-fr Tour de France (1-24 juli)

Dit artikel delen:

50 Reacties

Veloburto 7 januari 2022 om 10:27

Is ie nou nog breder geworden? Wat een beast

Wheely 7 januari 2022 om 10:28

Mooi nieuws! Staat m goed trouwens die Australische look, lekker kleurtje ook.

Yeez 7 januari 2022 om 10:37

Ben benieuwd! Hopelijk kan hij zijn vorm van begin 2020 vinden, toen hij de snelste sprinter ter wereld was

Panache 7 januari 2022 om 10:38

Nogal wiedes, daarom is hij ook vertrokken (om de Tour te rijden met ondersteuning).

MichielH 7 januari 2022 om 10:40

Ik heb heel de overstap van Dylan gemist!

fietsvriend 7 januari 2022 om 14:39

Haha, best geinig

Valvuillerdemoz 7 januari 2022 om 21:35

Haha, ja ik ook!. Dacht even dat de schrijver een soort fictief verhaal aan het houden was, of zo.

Wheely 7 januari 2022 om 22:21

Jullie zijn niet alleen, ik was het laatst ook al weer vergeten.

Sjonge Jonge 7 januari 2022 om 10:50

Dan mag Matthews zijn ambitie voor de groene trui mooi opbergen.
Beter voor hem, want het had wat kolderieks.

Groetjesaandevoetjes 7 januari 2022 om 11:41

Op PCS staat het volgende programma voor Matthews:
Paris-Nice
Milano-Sanremo
Ronde van Vlaanderen
Amstel Gold Race
Tour de France

Matthews heeft ook nog een kleine kans op het geel. Matthews rijdt namelijk altijd goede prologen. Maar ik verwacht verder niet dat Matthews de sprint gaat aantrekken voor Dylan.

Panache 7 januari 2022 om 12:03

Zoals Giant voorheen reed: de ene keer voor Kittel en op andere dagen (lastige finales) voor Degenkolb. Dat lijkt mij ook slim en kansrijk voor meerdere etappes.

Sjonge Jonge 7 januari 2022 om 12:46

Ik geloof ook wel dat Matthews de Tour zal rijden. Maar als hij niet mee gaat doen om de massasprint is de groene trui al onbegonnen werk.
Hoeft hij ook geen energie te verspillen in tussensprints en overgangsritten uitzoeken, waarin hij zeker kans maakt op een ritzege.

Rondje 25 7 januari 2022 om 10:50

Leuke ploeg. Maar wie moeten de lead-outs verzorgen voor Groenewegen. Edmonson uiteraard. Maar Matthews lijkt me sterk. Wie zijn dan de anderen?

De Cabybara van de Conradkade 7 januari 2022 om 10:59

Groves, Smith, Amund Jansen, Mezgec…

Genoeg C-sprinters.

Tdf 7 januari 2022 om 11:01

Durbridge, Jansen, Groves, Mezgec, Konychev, O’Brien, Balmer, Hepburn, Bauer en Bewley zijn allemaal jongens die er in kunnen. Keuze zat denk ik zo.

Ronellenfitsch 7 januari 2022 om 11:01

Mezgec onder meer, die bleek vorig jaar telkens een veel te goede lay-out voor Matthews. Als die andersom hadden gereden hadden ze meer succes gehad …

Beer 7 januari 2022 om 11:04

Mooi contingent aan sprintvoorbereiders & tijdrijders bij BikeExchange. Groenewegen-Mezgec-Jansen-Durbridge-Bauer lijkt me wel een mooi en sterk treintje. Deze transfer zou wel eens mooi kunnen uitdraaien voor Groenewegen, al zal hij in de laatste hectometers toch zichzelf moeten terugvinden. Benieuwd of dat er nog inzit.

bellevue 7 januari 2022 om 14:02

Metzjek natuurlijk, mits Dylan z'n hollandse zuinigheid kan laten gaan zit er wel wat in een partnerschap met Mezgec.

beestige trein Beer, zonder meer!

Ronellenfitsch 7 januari 2022 om 11:02

Jammer van die tattoo maar wel een mooie actiefoto trouwens. Vooral voor Giant, de hoofdsponsor amper leesbaar

Barry Batsbak 7 januari 2022 om 11:10

Lekker vlammen. Ik ben benieuwd.

Dikke Man 7 januari 2022 om 11:19

Leve De vliegende vogelpoep! 2 etappes gaat hij binnenhengelen.

Quesada Quesada 7 januari 2022 om 11:28

Hoewel kansen zullen er voor Dylan zijn deze Tour?

rahimns 7 januari 2022 om 11:47

Niet heel veel

Arie den Blanken 7 januari 2022 om 12:55

Hij is waarschijnlijk er voor al weer een paar keer flink gevallen en geblesseerd.

Sjonge Jonge 7 januari 2022 om 19:42

Beetje zelfde probleem als Thibau Nys dan eigenlijk Arie?

Michelangelo 7 januari 2022 om 11:58

Groenewegen heeft een heel verstandige keuze gemaakt als je het mij vraagt. Hij is (mits zijn vorm van voor Polen terug komt) te goed om niet mee te gaan naar de TdF. Deze jongen heeft met zijn prestaties voordien eigenlijk gewoon “recht” op een goede sprinttrein die hem volledig steunt in de belangrijkste wedstrijden van het jaar. Maar daar kon hij bij TJV niet meer op rekenen, wat volledig begrijpelijk is als je Roglic en Van Aert in je gelederen hebt).

Van mij mag hij in Frankrijk weer lekker met zijn handjes omhoog over de finish rijden!!!

Blauwe pakje ben ik niet heel erg fan van… zeker de broek lijkt op een ouwe bib van the smurfpack!

Beer 7 januari 2022 om 12:16

Vraag is of die vorm van voor Polen nog terug komt. Het lijkt er wel op dat zijn mindset toch een knakje gekregen heeft na het ongeval en die winnaarsmentaliteit heb je in de laatste kilometers wel nodig. Ik vind ook niet dat prestaties van 2 jaar geleden nu nog ‘een recht’ verlenen. Ik begrijp het vertrouwen van BikeExchange zeker, maar stilaan mogen er toch ook weer prestaties tegenover komen te staan.

Marik 7 januari 2022 om 12:20

Ik ben het zowaar inhoudelijk met je eens beer. Wat dat betreft wordt dit jaar erg belangrijk voor Dylan. Al vermoed ik dat we hem wel weer met regelmaat gaan zien winnen.

Aart van Woud 7 januari 2022 om 12:29

Cavendish rechtvaardigde afgelopen seizoen ook het vertrouwen en die had al langer niets meer gewonnen..

Murcia 7 januari 2022 om 13:43

Het cruciale komend seizoen voor Dylan is niet het mentale maar simpelweg of hij nu wel structureel het wiel van zijn treintje kan houden. Bij TJV was dat te vaak een moeilijke opgave en in vergelijk met bv een Cav zit daar een fundamenteel verschil. Hij is geen Ewan en moet dus echt de trein gebruiken. Zijn snelheid is het probleem totaal niet maar op het ultieme moment sprinten vanuit plek 4 of 5 of plek 10 tot 12 maakt het verschil tussen winst of niks.

bellevue 7 januari 2022 om 13:59

nou ja of een gevaarlijke sprinter recht heeft op een goeie trein weet ik niet.
Denk wel dat het bevorderlijk is voor de veiligheid in het peloton.
Maar dan heb je natuurlijk nog de dierlijke instincten bij sommige overnemen in de laatste meters.
Helaas voor Groenewegen liep het de voorbije jaren daarvoor als mis.
Hij is bang geworden in de opbouw van de sprint en dat is dodelijk als je wil winnen op het hoogste niveau.

Murcia 7 januari 2022 om 14:09

Als alleen de ideale schoonzonen onder de sprinters een trein zouden mogen hebben houd je er verdomd weinig over. Dylan is geen gevaarlijkere sprinter dan een Sagan of Cavendish en een Ackermann. Eigenlijk de enige nette sprinters die ik ken zijn van Aert, en daarvoor Greipel. Alle anderen nemen het gevaar voor zichzelf en anderen op de koop toe. Vandaar ook dat ik al lang van mening ben dat de enige verandering van buiten komt en wel door organisatie en jury. Uitbannen van de idiote parcoursen zoals Polen en consequent straffen helpt het een stukje veiliger te maken. Maar de risico’s blijven enorm als de meute naar de streep stormt.

Michelangelo 7 januari 2022 om 16:00

Wat Murcia zegt.
Natuurlijk heeft iedereen Polen nog voor ogen, maar als je het mij vraagt had dit bijna iedere sprinter kunnen overkomen. Ik heb ze bijna allemaal vergelijkbare zwiepers zien maken.
En ook ik denk bij nette sprinters aan Van Aert, Greipel, Bo Hagen. En ik zit te denken of ik Merlier al heel gekke dingen heb zien doen.

De rest zijn allemaal van hetzelfde soort. Alleen zijn ze de ene keer de ontvangende partij, en de andere keer delen ze uit.

I. Karner 7 januari 2022 om 12:25

“Bij Jumbo-Visma kwam hij door de gele ambities met Primož Roglič, Jonas Vingegaard en Steven Kruijswijk en de vrije rol voor Wout van Aert ook dit jaar niet in aanmerking voor de selectie voor de Ronde van Frankrijk.”

Begrijp ik het goed, dat TJV met deze namen naar de Tour gaat (Primoz, Jonas, Steven en Wout)?

Aart van Woud 7 januari 2022 om 12:27

Ik denk dat 2021 wordt bedoeld, niet 2022. Qua namen zou dit wel een gave Tourploeg zijn inderdaad!

Sjonge Jonge 7 januari 2022 om 12:49

Zo verrassend zou dat toch niet zijn als deze 4 naar de Tour gaan (behalve Steven lijken de anderen zekerheidjes zelfs)

Dr op en dr over 9 januari 2022 om 01:36

Steven kan als knecht natuurlijk nog wel gewoon mee. Het heeft vorig seizoen even geduurd voordat hij weer enigszins op niveau kwam na z'n min of meer gemiste 2020 seizoen. Maar z'n twaalfde plek in het eindklassement van de Vuelta was natuurlijk ook niet slecht.

Roglic, Vingegaard, Van Aert en Kuss zijn min of meer zekerheden. Laporte en/of Teunissen zal/zullen ook wel meegaan om Woutje bij te staan in de sprints en Primoz in de Roubaix etappe. Dus dan heb je al vijf of zes zekerheden, maar slechts één/twee echt goed klimmende knecht(en). Dus nog wat extra klimvermogen kan zeker geen kwaad, en dan kom je toch uit bij Foss, Oomen, Kruijswijk, Harper en Benoot. Misschien dat Dennis en/of Van Hooydonck ipv Teunissen ook nog zouden kunnen, aangezien ik de eerste twee klimmend hoger inschat als Mike.

Maar voor mij is Kruijswijk geen "zekerheidje", het zal allemaal een beetje van resultaten en blessures afhangen. Ik neem aan dat ze bij Jumbo-Visma ook Tom een degelijke ploeg willen meegeven in de Giro ? Een "Hollandse" ploeg in Giro en Vuelta zou ook wel mooi zijn, zeker met de start van de Vuelta in Nederland voor ogen.

Over een goede maand zal er al wel iets meer bekend zijn over de diverse programma's.

Pedalo 7 januari 2022 om 12:33

Ik denk de beste keuzes. In de Tour zullen denk ik Groenewegen, Bennet, Ewan en Jakobsen de sprints verdelen. Op lastige aankomsten mss van Aert. Maar Wout zal het nog lastig zat krijgen met deze heren om het groen te pakken. Eigenlijk lijkt het mij onmogelijk.

Aart van Woud 7 januari 2022 om 12:41

Ik zie voor Van Aert eigenlijk genoeg kansen om groen te pakken. Wil sowieso wel eens zien of Groenewegen, Ewan en Jakobsen Parijs halen. En ook in minder lastige sprints pakt Van Aert zeker wel punten. Dat is bij lastige aankomsten maar de vraag voor de andere sprinters die jij noemt.

Gebruikersnaam 7 januari 2022 om 13:52

Van Aert krijgt het waarschijnlijk net minder lastig als ze met velen zijn en alle sprints onder elkaar verdelen. Van Aert (of een gelijkaardig type) gaat het moeilijk krijgen als er iemand 3/4 sprints gaat winnen, wat ik niet zie gebeuren. Dat zou Ewan heel misschien kunnen, maar die zie ik eigenlijk niet voor groen gaan.

Verder snap ik niet hoe het voor Van Aert quasi onmogelijk is om groen te winnen als de nog net iets mindere sprinter Sagan het 7 keer kon. Goed, de puntentelling is minder gunstig geworden voor die types, maar Van Aert is dan ook veelzijdiger dan Sagan.

Gidon 7 januari 2022 om 13:00

Dan vergeet je ook nog Merlier of Philipsen

djerkson 7 januari 2022 om 13:08

Ik schat in eerste instantie Jakobsen, Merlier, Ewan en de Philipsen van het najaar momenteel allen hoger in dan deze Groenewegen.

Aart van Woud 7 januari 2022 om 13:43

Qua laatstbehaalde resultaten wel inderdaad. We gaan het vanzelf zien komend seizoen! :)

Pedalo 7 januari 2022 om 13:49

En dan vergeet je ook nog alle tussensprints waar je aan mee moet doen…

Dr op en dr over 9 januari 2022 om 01:49

Daar hoeft Dylan zich toch niet in te mengen ? Waarom zou hij ? Het is nu niet dat hij ineens gaat meedoen voor het groen, dat ligt gewoonweg niet in z'n mogelijkheden. Nooit geweest en zal ook nooit gebeuren. (Tenzij er zes/zeven/acht vlakke ritten in de Tour worden opgenomen.)

Qua pure sprintsnelheid behoord hij wel tot de allerbesten, maar z'n onvermogen om geaccidenteerd terrein te overleven zal hem altijd de das omdoen. IMHO

jappe666 7 januari 2022 om 14:20

Met de hardrijders die ze bij BEX hebben is het eigenlijk bizar dat ze pas nu, na al die jaren, Ewan hebben vervangen door een andere topsprinter. Als dat door het budget niet kon, had ik er gewoon een dure klimmer voor geslachtofferd. 3/4de van hun team bestaat uit mannen voor in leadout-trein te steken…

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 21:15

Ik zie Groenewegen binnen deze equipe als spurter wel terugkomen tussen zijn concurrenten. Nagenoeg allen hebben ze wel hun bottlenecks en roerigheden meegemaakt waardoor de onderlinge krachtsverhouding dit seizoen verdeeld kan worden als een vers geschud kaartenspel. Nu met een ‘nieuwe start/deel 2’ en een tour belofte zie ik hem eerder alle arbeid opbrengen dan binnen Jumbo naar de giro en vuelta gezonden.

Michael Bianchi 7 januari 2022 om 22:56

Dit wordt het jaar van Groenewegen en het is hem van harte gegund.

Bimbo Visma 7 januari 2022 om 23:45

Mooi programma. Genieten van de vrijheid

Dr op en dr over 9 januari 2022 om 01:42

Mooi dat Dylan weer mag meedoen in de Tour. Mits hij op niveau is behoord hij zeker tot de snelste sprinters in deze wereld.

Hij is niet veelzijdig genoeg om voor groen mee te doen, maar in de vlakke sprints doet hij altijd mee voor de zege. En aangezien ik graag zoveel mogelijk Nederlanders en Belgen zie winnen, vindt ik het geweldig hem er weer bij te hebben. :)

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair