Dylan Groenewegen blijft definitief tot eind 2023 bij Jumbo-Visma
Dylan Groenewegen (26) heeft zijn contract bij Jumbo-Visma definitief opengebroken en verlengd tot en met 2023. Het nieuws kwam tijdens de Tour de France al naar buiten, alleen moesten de handtekeningen nog gezet worden onder de verbintenis. Groenewegen zet met zijn contractverlenging een kroon op zijn uiterst succesvolle seizoen.
Jumbo-Visma deelt het nieuws op social media, waarin ‘de beste sprinter van de wereld’ op Amsterdam Centraal zijn vijftien overwinningen van het afgelopen jaar voorbij ziet komen. Groenewegen en de Nederlandse WorldTour-ploeg deden sinds de Ronde van Frankrijk niet geheimzinnig over de contractverlenging. De spurter volgt hiermee het voorbeeld van ploeggenoot Primož Roglič, die tijdens de voorbije Vuelta al bijtekende tot eind 2023.
Als Groenewegen zijn contract uitdient, dan rijdt hij acht jaar achter elkaar voor Jumbo-Visma. In 2016 nam de ploeg hem over van Roompot-Nederlandse Loterij, waar hij toen slechts een jaar had gereden. Sindsdien is de Leeuw van Amsterdam uitgegroeid tot een van de snelste sprinters van het peloton, met inmiddels vier etappezeges in de Tour de France achter zijn naam.
“Zoveel mogelijk winnen is voor mij als sprinter natuurlijk heel belangrijk, maar er zijn nog meer mooie doelen, zoals Milaan-San Remo en nog meer Tourritten”, zegt Groenewegen, die ook de deur opent voor de Giro d’Italia en de Vuelta a España. “Er zijn nog andere grote rondes waar ik ritten kan winnen. Dat zou heel mooi zijn.”
Tijdens de Tour de France reageerde Groenewegen al op zijn contractverlenging. Bekijk de video.
📢 May we have your attention please?🚆#Dylan2023 pic.twitter.com/NQiZMjPyQ6
— Team Jumbo-Visma cycling (@JumboVismaRoad) October 21, 2019
"Fanboy" en aanverwanten is trouwens het argument van de wielervolger die verder niet echt argumenten heeft om zijn mening te onderbouwen.
Ergo waar is hij gegarandeerd nr1 en heeft hij z'n Matties mee?
En dat fanboy mag je achterwege laten, kom maar met inhoudelijke argumenten.
Jumbo is zich steeds meer aan het profileren als GT-team bij uitstek. In de voetsporen van ineos en sky zeg maar. Zelfs die laatste heeft met een monsterbudget nooit gemikt op voorjaar, klimteam en sprintteam. Komt daar bij dat er tegenwoordig maar 8 ipv 9 renners mogen opgesteld worden in de GT’s. Nu kan je zeggen dat hij dan maar giro of vuelta moet rijden, dat kan ik met veel goede wil één jaar aanbevelen maar geen 2, laat staan 4! Voor zover ik weet rijdt Bennett nog niet voor DQS en had bij een interesse van groenewegen Lefevere ook wel gecharmeerd geweest. En zo zijn er heus wel nog ploegen te vinden.
Waar ben ik precies aanvallend?
toch weinig voor bij ..stel Freddy Maertens ..die won er maar zo een stuk of 50
in een jaar .. Toch héle andere koek
Vreemd want ik denk dat een sprinter, zeker van zijn niveau beter met een twee jaar contract werkt. Zodat zijn prestaties blijven evolueren.
Daarnaast zou hij ook nooit zonder ploeg vallen moest er wat gebeuren met hem of met Jumbo.
Ik vermoed dat er bepaalde afspraken gemaakt zijn wat betreft deelname TDF, Dylan was van de week heel duidelijk ''Om de beste sprinter ter wereld te zijn moet je etappes in de Tour winnen'' ik denk dat hij er in 2020 gewoon bij is, met 1, max. 2, veelzijdige knecht(en).
Ben overigens wel van mening dat het ontbreken van Giro en Vuelta ritzeges een smetje zou zijn op zijn uiteindelijke palmares.
Maar ze kunnen wel bv WVA of Roosen meenemen, die kunnen hem afzetten en nog over bepaalde heuvels geraken natuurlijk.
Toegegeven, deze factor wordt wel minder groot. We zien niet meer de complete treinen van in het verleden. Maar je kan niet zeggen dat de leadout van TJV in grote wedstrijden vaak sterk is. Hij heeft in de Tour dit jaar bijna geen echte soepele leadout gehad.
Vanuit de ploeg gezien natuurlijk fantastisch dat ze hem t/m 2023 aan zich hebben kunnen bieden. Een veelwinnaar die de komende jaren nog vaak op het podium zal staan.
Als die ploeg ooit deze wedstrijd wil winnen, zal het moeten gebeuren met Van Aert of Teunissen.