DVV Verzekeringen Trofee sleutelt aan Toyo Tires Quick Start
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 17 oktober 2019 om 13:00

DVV Verzekeringen Trofee sleutelt aan Toyo Tires Quick Start

Update Dit jaar is er nog een extra mogelijkheid om bonificaties te pakken in de DVV Verzekeringen Trofee. Naast een sprint na anderhalve ronde is er ook de mogelijkheid om kort na de start al tijdwinst te boeken.

De Toyo Tires Quick Start – zoals de noviteit officieel heet – beloont de drie renners die als snelste starten in de wedstrijden voor beloften, elite vrouwen en elite mannen. Het kan doorgaans nooit kwaad om als eerste het veld in te duiken, maar 1 november zijn er tijdens de Koppenbergcross ook voor het eerst bonificatieseconden mee te verdienen. “Wie als eerste boven op de Koppenberg het veld zal induiken kan 15, 10 of 5 seconden bonificatie sprokkelen”, legt Erwin Vervecken uit. “Bij de dames en elite mannen is er ook nog prijzengeld aan verbonden.”

Overigens is niet iedereen meteen even enthousiast over de nieuwe regel. “Eerlijk systeem voor diegene die op de derde startrij staat en verder”, laat Dieter Vanthourenhout in een eerste reactie via Twitter weten.


Update 13.00 uur

De organisatie van de DVV Verzekeringen Trofee heeft besloten om de Toyo Tires Quick Start aan het einde van de eerste ronde te leggen, zo blijkt uit de reglementen. Aanvankelijk was het plan om al bij het induiken van het veld vijftien, tien én vijf bonificatieseconden uit te delen, maar er kwam al snel kritiek vanuit de veldritwereld.

“In overleg met de wielerbond en renners ligt de locatie van de Toyo Tires Quick Start in het veld net voor het einde van de eerste ronde. Het is een kleine aanpassing waar alle stakeholders zich in konden vinden”, zo vertelt Christophe Impens van Golazo, dat verantwoordelijk is voor de organisatie van de DVV Verzekeringen Trofee.

Naast vijftien, tien en vijf bonificatieseconden, kunnen de vrouwen en mannen bij elke sprint punten verdienen voor het eindklassement van de Toyo Tires Quick Start Ranking. De punten worden alleen toegekend indien de renner de wedstrijd ook finisht. De eindwinnaar van dit klassement ontvangt een cheque ter waarde van 2.500 euro (mannen en vrouwen) en 500 euro (beloften).

RIDE Magazine
14 Reacties
01-10-2019 10:23
Zot idee. Dieter Vanthourenhout heeft groot gelijk.
01-10-2019 10:48
Haha dus als je niet op de eerste rij staat kan je beter niet starten? Duidelijk goed over nagedacht dit..
01-10-2019 10:56
pic.twitter.com/e2sbqdleWq doet het niet (meer). De term "snelste starters" lijkt me ook niet geheel terecht, als het alleen gaat om wie als eerste bij een bepaald punt is.
01-10-2019 11:01
Goed voor van der Haar
01-10-2019 11:08
Beetje raar dit, 80% is al 100% kansloos voor die boni's. Aan de andere kant zijn dit over het algemeen ook de renners die niet meespelen in het klassement.
01-10-2019 11:58
De Toyo Tires Quick Start :)
De DVV is wel het ultieme podium voor experimenten geworden. Niets mis mee. Maar dit lijkt me toch een feestje te worden voor de dames/heren op de eerste startrij
01-10-2019 13:53
De start was nog niet gevaarlijk genoeg.
01-10-2019 21:00
De tweet van DVV is ondertussen alweer verwijderd.
01-10-2019 21:58
Hebben ze bij DVV wel verstand van verzekeringen?
03-10-2019 12:27
“Eerlijk systeem voor diegene die op de derde startrij staat en verder”

Met al die ironie tegenwoordig is het steeds lastiger te begrijpen wie nou wat vindt.
17-10-2019 15:00
Zouden ze dan beter ook niet die tussensprint verleggen. Nu heb je na de eerste ronde een tussensprint en een halve ronde verder opnieuw één.
17-10-2019 15:22
Groot verschil tussen veldrijden en wegwielrennen: Er wordt hier naar de renners(bonden) geluisterd door een organisatie.
17-10-2019 16:00
Ah joh, hoe vaak gebeuren er nou serieuze ongelukken bij de start?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine