Dumoulin verlaat de Giro: “Ik wist dat het niet ging lukken”

woensdag 15 mei 2019 om 19:30
Dumoulin verlaat de Giro: “Ik wist dat het niet ging lukken”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin probeerde het vandaag nog wel, maar de kopman van Team Sunweb gaf al vroeg in de etappe op. “Ik wist voor 99% dat het niet ging lukken”, zo vertelt hij aan Eurosport. “Het lukte me gewoon niet om kracht te zetten.”


Dumoulin deed zijn verhaal voor de ploegbus. “Het ging vanmorgen al niet goed op de rollen”, zo vertelt de Nederlander. “Het was tegen beter weten in, maar ik wilde toch voor die ene procent gaan. Ik heb het geprobeerd, maar het ging gewoon niet.”

“Ik wil echter geen spijt hebben als ik eenmaal thuis zit. Op dit moment heb ik geen pijn, maar het lukt me gewoon niet om kracht te zetten”, aldus een teleurgestelde Dumoulin, die wel probeert te relativeren. “Ik heb wel vaker pech gehad in mijn carrière. Ik ga nu gewoon naar huis.”

Normaal gesproken zal Dumoulin zich nu voorbereiden op de Tour de France, maar de Limburger wil nog niet denken aan de Franse ronde. “De knop kan ik nu niet omzetten, maar dat is ook nog niet nodig. Ik ga nu een tijdje niks doen.”

Extra controle
Dumoulin gaat binnenkort nog een keer naar het ziekenhuis. “Voor een extra controle”, zo laat hij weten aan de NOS. “We hebben gisteren snel een echo gemaakt, maar het voelt nu zo slecht dat ik nog een keer wil controleren of er niet een pees is geraakt. Ik wil vooral checken dat ik niks kapot kan maken.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Marcel1112 15 mei 2019 om 18:14

Dom om het dan nog te proberen. Ik had hem slimmer ingeschat. Hoe lang heeft hij nog doorgereden met zijn blessure vandaag?

S. Morgenstern 15 mei 2019 om 18:19

Het antwoord maakt niet uit toch? Volgens jou zou het hoe dan totaal belachelijk zijn.

mooiman 15 mei 2019 om 18:21

Tom heeft zelf de afweging gemaakt en Tom is niet dom

Man met de hamer 15 mei 2019 om 19:09

Wanneer krijgt dit forum een negeer-functie, zoals op Twitter?

Marcel1112 15 mei 2019 om 19:23

@Man met de hamer. Ben ik zo irritant? Waarschijnlijk wel. Negeer knop is niet nodig, ik kap er nu gelijk mee. Geen idee hoe ik mijn account kan verwijderen maar dat regelt random wel.

Man met de hamer 15 mei 2019 om 20:15

Super. Bedankt en succes op GeenStijl.

eddyvv 15 mei 2019 om 22:49

Blijf maar Ik hou wel van een beetje roering.

Mechanieker 16 mei 2019 om 06:22

Zeker de leukste thuis?

Willeke 15 mei 2019 om 18:28

Jammer, maar nu weet hij dat het echt niet ging. Daar hoeft hij niet over te twijfelen. En ook niet geforceerd zodat er andere blessures bij komen doordat je toch anders op de fiets zit met zo’n blessure. Eerst herstellen en dan nieuwe doelen stellen. Hopelijk de Tour en anders Vuelta.

Jungle Man 15 mei 2019 om 18:34

Vuelta zou ik eigenlijk wel leuk vinden. Hopelijk dat ook mollema daarin terecht komt i.p.v. te moeten knechten voor Porte in de tour

BW52 15 mei 2019 om 18:46

Spijtig de val maar de beslissing 100% te begrijpen

Jean Dumas 15 mei 2019 om 19:01

Rusten om zwelling te doen verdwijnen, dan kapsel schoonmaken en kijken hoe ver je komt. Dauphine kun je vergeten. Beter rustig opbouwen met korte hoogtestage en dan naar Zwitserland, maar ook dat wordt krap.

David Brailsmurf 15 mei 2019 om 23:56

We need a montage

roaster 15 mei 2019 om 19:43

Dumoulin baalt
Iedereen bij SW baalt

Maar het meest van allemaal: Sam Oomen

pirazzi 15 mei 2019 om 19:47

Sam Oomen mag nu de meubelen redden.

Sephiroth 15 mei 2019 om 20:26

Succes voor Sam en een spoedig herstel gewenst voor Tom.

Wel balen voor Tom en de Giro.

Concorde 15 mei 2019 om 21:55

Geef eerst het herstel een kans. Wij weten medisch nu eigenlijk niks. Eerst dus afwachten.Plannen daar aan aanpassen. Als er licht peesletsel is is de tour haalbaar.

FDJ 15 mei 2019 om 22:19

Wie is die interviewer van Eurosport trouwens? Echt tergend slecht. Je merkte gisteren de ergernis bij Oomen en vandaag bij Dumoulin ook weer.

Jean Dumas 16 mei 2019 om 09:50

Volgens mij Sander Kleikers, die met Traksel de voorbeschouwing doet.

Ingmar T. 15 mei 2019 om 22:29

Wat ik niet snap, is dat ze met de hele ploeg op hem wachten… dat snap ik echt niet… 8km voor de finish. 2 Man was meer als voldoende geweest. Wat moeten die anderen bij Tom? Zijn handje vasthouden? Sam Oomen had toch kunnen doorrijden. Nu is zijn “klassement” ook naar de vaantjes. Of lag Sam er ook bij?

Kelder is de Man 15 mei 2019 om 23:12

Heb hetzelfde.. niet de hele ploeg en al helemaal niet Oomen. Aan de andere kant.. er is maar 1 doel en het inschatten van de pijn gaat pas echt als hij weer fietst. Voor hetzelfde kon hij wel goed ronddraaien en brengen ze hem terug/houden de schade beperkt. Heb het niet allemaal gezien, maar zoals ik las, zat Sam voor de val.

maklukzat 15 mei 2019 om 23:56

Lijkt me ook een gemiste kans. Ze hadden Oomen instructie kunnen geven om alsnog door te rijden gezien de situatie. Had hij nog prima voor een eigen klassement kunnen gaan.

Bartman 15 mei 2019 om 22:34

Sam rustig uitrijden en het opbouwen naar Frankrijk. Kelderman en Dumoulain ook goed herstellen en klaarstomen voor de tour om daar met een hele sterke ploeg aan de start te staaan. Achteraf mogen ze misschien wel blij zijn met de hele ontwikkeling.

Domestique 17 mei 2019 om 08:32

‘Dit wordt MIJN giro’ :-(