Dumoulin tweede in WorldTour-stand, Nederland met negen renners naar WK
maandag 14 augustus 2017 om 08:55

Dumoulin tweede in WorldTour-stand, Nederland met negen renners naar WK

Tom Dumoulin is na zijn eindzege in de BinckBank Tour opgeschoven naar de tweede plek in de WorldTour-ranking. De renner van Sunweb ontving 400 punten voor zijn eindzege. Voor aanvang van de rittenkoers door de Lage Landen stond Dumoulin nog vierde. Greg Van Avermaet blijft de lijst aanvoeren.

Individuele UCI WorldTour-stand na BinckBank Tour
1. flag-be Greg Van Avermaet (BMC): 2956 punten
2. flag-nl Tom Dumoulin (Sunweb): 2515
3. flag-pl Michal Kwiatkowski (Sky): 2171
4. flag-es Alejandro Valverde (Movistar): 2105
5. flag-ie Daniel Martin (Quick-Step Floors): 2040
6. flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe): 1944
7. flag-au Richie Porte (BMC): 1882
8. flag-be Philippe Gilbert (Quick-Step Floors): 1865
9. flag-gb Chris Froome (Sky): 1824
10. flag-co Nairo Quintana (Movistar): 1711

24. flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo): 992
50. flag-nl Niki Terpstra (Quick-Step Floors): 644
63. flag-nl Dylan van Baarle (Cannondale-Drapac): 483
64. flag-nl Wilco Kelderman (Sunweb): 472
65. flag-nl Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo): 467
72. flag-nl Sebastian Langeveld (Cannondale-Drapac): 399
78. flag-nl Robert Gesink (LottoNL-Jumbo): 359
80. flag-nl Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo): 352
86. flag-nl Wout Poels (Sky): 330
93. flag-nl Sam Oomen (Sunweb): 294
Volledige individuele ranking

WorldTour ploegen-ranking na BinckBank Tour
1. flag-be Quick-Step Floors – 10428 punten
2. flag-us BMC – 9353 pt
3. flag-gb Sky – 9139 pt
4. flag-au Orica-Scott – 6621 pt
5. flag-de Sunweb – 6567 pt
6. flag-es Movistar – 6398 pt
7. flag-us Trek-Segafredo – 6181 pt
8. flag-de BORA-hansgrohe – 5263 pt
9. flag-fr AG2R La Mondiale – 4827 pt
10. flag-us Cannondale-Drapac – 4477 pt
11. flag-ch Katusha-Alpecin – 4272 pt
12. flag-nl LottoNL-Jumbo – 4075 pt
13. flag-be Lotto Soudal – 3617 pt
14. flag-ae UAE Emirates – 3575 pt
15. flag-kz Astana – 3483 pt
16. flag-bh Bahrain Merida – 3238
17. flag-fr FDJ – 2923 pt
18. flag-za Dimension Data – 2073 pt

In de landenranking is Nederland terug te vinden op een zevende plaats. De landen die morgen (15 augustus) bij de eerste tien staan, mogen negen renners afvaardigen. Mathematisch gezien is Nederland al zeker van een zevende plek.

UCI Landenranking
1. flag-be België – 13861,65 pt
2. flag-es Spanje – 11859
3. flag-co Colombia – 11819
4. flag-fr Frankrijk – 11012
5. flag-it Italië – 10875
6. flag-au Australië – 9894,75
7. flag-nl Nederland – 9204,80
8. flag-gb Groot-Brittannië – 8479
9. flag-de Duitsland – 7132
10.flag-no Noorwegen – 5621
Volledige landenranking

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
36 Reacties
14-08-2017 11:54
@secondant
Ga gerust in een hoekje zitten zuurbekken, terwijl de rest van Nederland geniet van de prestaties van de Nederlanders dit wielerjaar.
14-08-2017 11:56
Waar maakt een mens zich druk om. De landenranking. Sinds ik wielrennen kijk is die toch enkel van belang voor het aantal syartplaatsen. Nou we mogen met 9 starten en net of dat nog wat uit maakt. Sagan wordt 2x op rij wereldkampioen. Die heeft daar echt geen ploeg van 9 voor nodig gehad. Veel belangrijker is dat we weer een absolute wereldtopper hebben. Je denkt toch niet dat bijvoorbeeld een Vanmarcke nu denkt seizoen is geslaagd want België staat op 1 in de landenranking.
Als wielerfan is dit in mijn ogen het mooiste jaar voor de Nederlanders geweest in 25 jaar. Een opmerking dat Nederland onder de maat presteert klinkt mij dan natuurlijk bijzonder kolderiek in de oren. Maar iedereen is natuurlijk vrij om zich druk te maken over de breedte van het Nederlandse wielrennen (in mijn ogen is die overigens prima).
14-08-2017 11:58
Secondant heeft wiskundig gezien gewoon punten. Wat mij betreft schaffen ze die punten ook per ommegaande af want NL doet het de laatste paar jaar uitstekend wat koersen winnen en meedoen om de prijzen betreft.
14-08-2017 12:07
@secondant misschien moet jij je eigen tekst nog eens teruglezen en dan beseffen dat je het zeer onhandig formuleert. Jij begint over de top 50 en daar staan gewoon 3. Dat je opeens die 50e plek liever niet ziet omdat die niet in je eerdere betoog past moet je zelf weten. Maar ik kan prima begrijpend lezen en tot nu vind ik je argumenten niet heel sterk... wielrennen is een mondiale sport geworden en de tijd dat we echt meededen in de jaren 70 en 80 liggen achter ons. Maar als je kijkt naar de jaren 90 en de eerste 15 jaar van deze eeuw zie je dat we flink op de weg terug zijn. We hebben weer een paar sterke sprinters, iets wat we in jaren niet gehad hebben. We doen weer aardig mee in het klassieke werk en in de klassementen hebben we zelfs de wereldtop over het tijdrijden nog maar niet gesproken. We zijn er nog niet maar we zijn toch zeker niet zo slecht als jij ons wilt doen geloven.
14-08-2017 12:16
Niks om je zorgen over te maken. Poels en Terpstra pakken normaal veel punten, maar hebben dit jaar lang aan de kant gestaan. Je vraagt je wel af wat Australië zoveel beter heeft gedaan dit jaar.
14-08-2017 12:29
Volgens mij beweer ik nergens dat Nederland een slecht jaar heeft. Juist een heel goed jaar, dankzij Dumoulin. Mollema wint weliswaar een tourrit, maar pakt minder punten dan vorig jaar. Terpstra mist een deel van het voorjaar. Poels pakt door blessures een pak minder punten dan vorig jaar. Oké, Langeveld en Van Baarle rijden beide 1 uitstekende uitslag, maar dat is het naast Dumoulin ook wel. Groenewegen pakt 1 tourrit, maar dat is zijn enige WT zege. Heeft niets met azijnpissen te maken, is gewoon het opdreunen van feiten.
14-08-2017 12:38
Lekker belangrijk dat geneuzel over cijfertjes, 'we' winnen de Giro! Hallo!!
14-08-2017 13:19
Als je juist in de breedte wilt vergelijken, moet je ook in de breedte kijken en niet alleen naar de eerste 100 renners in een ranking naast elkaar gaan leggen, maar toch wel verder dan dat.
Gevoelsmatig doen de Nederlanders het beter dit jaar, maar moet ook zeggen dat de prestaties in de voorjaarsklassiekers al een aantal jaren niet daarmee in de pas lopen.
14-08-2017 14:20
@Secondant

Inwoners per land (Bron: Wikipedia):
1. België : 11.409.077
2. Spanje : 48.563.476
3. Colombia : 47.220.856
4. Frankrijk : 62.814.233
5. Italie : 62.007.540
6. Australië : 22.992.654
7. Nederland : 17.016.967
8. Groot-Brittanië : 64.430.428
9. Duitsland : 80.722.792
10. Noorwegen : 5.265.158

Kijk even tussen wat voor landen we staan en wat we allemaal achter ons houden. Ben blij dat we met zo'n relatief klein landje zo mooi mee kunnen doen op wereldniveau.
14-08-2017 22:15
@secondant hier nog wat feiten:
-11% van de 100 beste wielrenners ter wereld in 2017 is Nederlander.
-NL behoort tot het selecte clubje van 10 landen dat met 9 renners op het WK start. En laten we wel wezen, dat is het enige belang van die landenranking
-Zelfs zonder de beste (uitzonderlijk goede) renner Dumoulin behoort NL tot het selecte clubje van 10 landen dat 9 renners op het WK mag laten starten.
-Nog voor de Vuelta start hebben we in 2017 (Dumoulin2x, v Emden, Mollema, Groenewegen) al meer ritten in grote ronden dan 2016 (3x Dumoulin, 1x Gesink).

Dat zijn ook feiten he. Dumoulin maakt verschil, maar gewoon niet zoveel als jij nu halsstarrig probeert vol te houden. "We" zijn sowieso lekker bezig in 2017, en dan kon het nog beter ook.
15-08-2017 15:11
Nederland presteert een pak beter in de breedte de afgelopen twee jaar en komt voor een groot gedeelte van Sunweb die ook andere ploegen inspireert.
Beter een ronde winnen zonder evt zeges dan een gegund dagsucces vd kopmannen, het nieuwe wielrennen.
Bauke had overigens veel hoger gestaan als kopman dus de knechten komen er bekaaid af bij deze puntentelling, appels met peren weer, afschaffen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine