Dumoulin pleit voor ander parcours in Amstel Gold Race
Foto: Sirotti
zaterdag 16 april 2016 om 15:26

Dumoulin pleit voor ander parcours in Amstel Gold Race

Als het aan Tom Dumoulin ligt, gaat het parcours van de Amstel Gold Race in de toekomst stevig op de schop. De Limburger vindt dat de Nederlandse WorldTour-koers veel aantrekkelijker gemaakt kan worden. “Voor ons is het allemaal heel zwaar, maar op tv is het oersaai”, vertelde hij aan de NOS. “Dat is jammer, echt heel zonde.”

Dumoulin reageerde op de kritiek van oud-PSV’er en wielerliefhebber Ronald Waterreus, die de Amstel Gold Race bij Langs de Lijn ‘een veredeld criterium’ noemde. “Die mening deel ik niet, maar je moet toegeven dat het contrast tussen de Vlaamse koersen en Parijs-Roubaix enerzijds en de Amstel, Luik en de Waalse Pijl anderzijds heel groot is.”

Typerend voor de Amstel Gold Race is dat er door de favorieten meestal wordt gewacht tot aan de laatste beklimming van de Cauberg. “Terwijl in de Ronde van Vlaanderen de beslissing elk jaar valt op een ander moment”, betoogt Dumoulin. “Laat ze eerst maar eens beginnen met het terughalen van de finish naar Maastricht”, zegt hij met een knipoog naar zijn geboorteplaats.

Dumoulin heeft wel een ludiek idee om de koers minder saai te maken. “Laat een volkomen nobody die niets van wielrennen weet het parcours uittekenen. Dan snappen wij als renners er niets van en weten de ploegleiders niet wat ze met het parcours aanmoeten. Dan krijg je misschien een hele interessante koers.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
56 Reacties
16-04-2016 16:42
@explorer
Waarom korter? Roubaix en de Ronde zijn ook niet bepaald kort, en dat waren toch geen saaie koersen... het gaat gewoon om de finale, die nu niet bepaald uitnodigt tot aanvallen.
16-04-2016 16:44
@jansen8888
Kwestie van slimme markering/afzetting. En als je ziet hoe ze zich nu met een half peloton in de afdaling van de Daalhemerweg richting de bocht naar de Cauberg smijten...
Ondernemers zullen het wel niet willen tenzij je er een slim bijverdienmodel van kunt maken.
16-04-2016 16:47
“Laat een volkomen nobody die niets van wielrennen weet het parcours uittekenen. Dan snappen wij als renners er niets van en weten de ploegleiders niet wat ze met het parcours aanmoeten. Dan krijg je misschien een hele interessante koers.”
Dan ook niet zeuren als het een vlak parcours wordt met een massasprint op het einde.
16-04-2016 16:49
De laatste lus eruit is wat mij betreft voldoende. Nieuwe aankomst heeft wel wat, die extra lus blijkt echter de droom van ploegleiders die de koers tot aan de Cauberg onder controle willen houden. De klimmen die dat konden ondermijnen liggen tegenwoordig te vroeg in de finale.
16-04-2016 16:51
@pirazzi Jij weet dat dit nooit gaat gebeuren?

Verder heeft Dumoulin wel gelijk. Dit parcours heeft tot gevolg dat je alleen de laatste 3 kilometer hoeft te bekijken en dan heb je alles gezien.
16-04-2016 16:53
@AndriesW

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de aanloop via de Wilhelminalaan. Die loopt al licht omhoog en geeft nog kansen om naar voren te komen. Dan heb je niet het gevaar van de bocht die ze nu hebben. Als ze door de Grendelpoort gaan is de laatste 100 meter voor de Grendelpoort al beslissend. Als je daar op positie 15 tot 20 zit doe je al niet meer mee. Via de Wilhelminalaan heb je meer favorieten op de eerste lijn die mee kunnen doen voor de overwinning.
16-04-2016 17:05
je kunt van allerlei parcoursen bedenken maar de renners moeten het zelf doen toch.lees nu dat lotto vroeg wil openen dus ben zeer benieuwd.en verder ik kijk toch wel omdat je alles op wilt zuigen en bij wilt blijven.
16-04-2016 17:06
De oplossing ligt niet altijd in het zwaarder maken, daar gaan juist veel klassiekers aan kapot. Ik mag verdorie hopen dat die Pompeiana bijvoorbeeld weg blijft uit San Remo, dan gaan alle klassiekers nóg meer op elkaar lijken.

Bovendien maakt een parcours zwaarder maken het helemaal niet meer open, vaak juist meer gesloten. Zeker bij heuvelklassiekers, waar de renners over het algemeen over één cartouche beschikken. Dan wordt het wachten nog belangrijker.

De aankomst op de Cauberg met een grote groep is helemaal zo erg niet, dat geeft de AGR juist een mooi karakter. Alleen het probleem is nu dat het echt te moeilijk is geworden om weg te rijden omdat wát er moeilijk is te ver van de finish ligt. Het parcours hoeft dus niet lastiger, maar leg de Keutenberg weer in de echte finale. Dan nog steeds kan het een sprint de Cauberg op worden, maar ligt dat niet voor 90% vast zoals het dat nu ligt.
16-04-2016 17:06
@jansen8888
In 2009 moest Gesink op de Wilhelminalaan al lossen bij Ivanov en Kroon, dus liever niet. ;)
Met die lus om het centrum van Valkenburg heen is het alsnog korter i.c.m. Dodeman en Keutenberg noordwaarts afdalen vergeleken met de huidige lus Keutenburg en via Sibbe en Daalhemerweg. Maar op de weg tussen Schin op Geul en Valkenburg is een grote groep wel in het voordeel t.o.v. vluchters.
16-04-2016 17:11
Met het parcours is niet heel veel mis, alleen die laatste lus is overbodig en veel te vlak. Door die lus liggen o.a. gulpenerberg en keutenberg nu veel te ver van de finish.
Toen de finish in Maastricht lag was het ook niet veel beter met vaak een sprint van een grote groep (won zabel niet ooit in een sprint?).
16-04-2016 17:13
Maar dan is er geen ruimte meer voor alle verhalen die het wielrennen zo mooi maken
16-04-2016 17:14
Kortere koersen... Renners als Dumoulin, MvP en Sagan pleiten ervoor. Kortere koersen zorgen vaak voor meer spektakel in de finale. AGR is echt wel zwaar genoeg, maar men is nu al zo dood in de finale dat niemand meer wat kan. Mensen hier willen het alleen maar nog zwaarder maken, dat lijkt mij niet de juiste oplossing. Wel grote kans morgen op regen, dat kan nog wel een extra dimensie geven.
16-04-2016 17:22
@AndriesW

Nederlanders op plek 2 en 3 morgen teken ik gelijk voor en Gesink ook ;)

De finale voor de Keutenberg / Dodeman moet dan selectiever zijn. Als er dan nog maar 1 of 2 favorieten een knecht bij zich hebben, heeft een groep (bijv. de 5 die ik eerder noemde) nog meer kans van slagen. Als Gilbert bijvoorbeeld alleen nog Sanchez bij zich heeft en Matthews alleen nog Gerrans, dan zie ik Kwiat, Purito en Costa geen kopwerk doen als Gilbert en Matthews in het wiel blijven zitten gokken. Het zou nog mooier zijn als een aanvaller dan ook nog een teamgenoot (Gesink of Gallopin) in het wiel van de groep favorieten kan zitten profiteren.

Voordeel van de Wilhelminalaan blijft toch dat meer favorieten vooraan de Cauberg kunnen beginnen en er een eerlijke strijd is. Die Wilhelminalaan was volgens mij ook de laatste keer met een Nederlander op het podium ;)
16-04-2016 17:22
De mening van Waterreus zal me volledig worst zijn. Als tevens voetballiefhebber kan ik zijn mening en gekrakeel over het voetbal al niet uitstaan, laat staan over wielrennen. Kwal van een vent. De AGR 'een veredeld criterium' noemen slaat nergens op. De optie van Dumoulin voor de finish in Maastricht is vooral ingegeven door chauvinisme uiteraard en zijn idee van het uittekenen van de route door een onbekende niet realistisch. Er zijn heel veel verkeerstechnische, politieke (grotere delen over Belgisch grondgebied bijv. vergt veel meer organisatie met internationale regio's, politie en gemeenten) en commerciële argumenten die meegewogen moeten worden. Een wat vlakkere aanloop zou wel kunnen, en een variatie in de finishplek per jaar zou ook een optie zijn (bijv. even jaren bovenop Cauberg, oneven in Vilt). Kleinere ploegen om het minder controleerbaard te maken kan ook helpen. Je zou ook het eerder openbreken van de wedstrijd meer kunnen stimuleren, bijvoorbeeld door UCI-punten toe te kennen aan de eerste 5 renners op een bepaald punt op 50 en 25 km van de finish. Het niet eerder aanvallen ligt namelijk niet altijd aan het parcours of de finishlocatie, maar zeker net zoveel aan de renners zelf.
16-04-2016 17:23
Zondag zal wel blijken hoe "oersaai" de AGR is.

Maar wat is "saai / oersaai" Dat is toch voor eenieder verschillend.

Hoe spannend een koers is, dat maken de renners voor een groot deel en het parcours in mindere mate uit.

Milaan - San Remo.
Ik vind daar geen bal, spanning aan.
16-04-2016 17:25
Dit brengt me wel op ideeën. Waarom niet elk jaar of om de 2/3 jaar een andere laatste 20km? Dan is het misschien wel minder afwachtend en krijg eerder een open koers.
16-04-2016 17:28
Elk jaar een ander parkoers dan doe je een klassieker de das om. Dan is het geen echte herkenbare koers meer. Ik vind de aankomst zoals nu prachtig, met nog spanning ná de Cauberg. Maar inderdaad mag er iets meer spanning vlak voor de Cauberg. Dat de types Matthews het kunnen winnen en meestal zullen winnen vind ik trouwens prima: ik hoef geen kopie van de top 10 van LBL of de WP. Laat de AGR maar lekker tussen MSR en LBL in zitten qua kanshebbers, zoals het nu is.
16-04-2016 17:31
Gewoon weer de oude finale terug en dan bedoel ik die van finishen op de Cauberg. Dus Eyserbosweg - Fromberg - Keutenberg - Cauberg. En een vlakke aanloop door heel Limburg vind ik prima. Desnoods beginnen we in Venlo.
16-04-2016 17:32
Laatste lus eruit lijkt me inderdaad voldoende. Er moeten weer wat echte scherprechters dichterbij de streep komen te liggen, om aanvallers aan te moedigen en soms-wel-soms-niet te belonen.
16-04-2016 17:44
Prachtig, al die totaal uiteenlopende meningen hier. Maar ben het wel eens met Dumoulin; finish in Maastricht betekent dat de klassieke renners de platte sprinters er ruim van tevoren moeten afrijden. Krijg je mogelijk veel eerder koers, net als in Vlaanderen. Overigens is al dat draaien en keren wel gewoon typisch AGR.
16-04-2016 17:45
Beter nog, laat iemand eerst gewoon 15 pilsjes drinken en daarna die route tekenen, dan krijg je pas iets leuks kan ik je vertellen
16-04-2016 18:06
Na de keutenberg gewoon valkenburg overslaan en dan opnieuw de eyserbosweg en daarna de dodeman. Kan er daarna evt. nog gefinished worden in Valkenburg. Geeft een mooie mogelijkheid voor een springplank voor de sterke aanvaller terwijl het types als Matthews niet uitsluit
16-04-2016 18:16
@tendam korter en kleinere teams. Iets zwaarder parkoers. Dat kan d.m.v meer vlak of meer heuvels invoegen. Wat u wil. Veel meer gegevens van renners in het tv scherm tonen.
Minder renners en korter parkoers maakt het dinamisch, daarnaast hebben meer renners kans op winst. Aanvallen is een pre en controle is bijna onmogelijk. De sterkste moet anticiperen om te winnen en omdat de koers kort is moet je sneller reageren. Veel spannender vorm de kijker, maar ook schappelijker voor de renner! Wielrenner loopt gigantisch achter in innovatie op tv gebied. Moeten ze veel meer mee kunnen doen.
16-04-2016 19:20
Ik hoor iemand zeggen dat het minder spannend wordt als de sprinters ook een kans maken. Bijvoorbeeld bij een finish in Maastricht. Het tegendeel lijkt me waar. Dat brengt alleen maar meer spanning in de koers? Kan de groep met de sprinters nog terugkomen? Kan er een meespringen op de laatste beklimmingen. Heerlijk. Hoe meer kanshebbers, hoe spannender de koers is.
Ik vond de aankomst in Maastricht prachtig. Dat waren gedenkwaardige wedstrijden, waarin heel uiteenlopende renners mee konden doen voor de overwinning.
16-04-2016 19:23
Moet mezelf een beetje corrigeren. Natuurlijk gaat het er niet om dt er zoveel mogelijk kanshebbers zijn; dat iedereen kan winnen. Wel dat verschillende types renners een kans maken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine