Dumoulin hoopt op tegenwind in tijdrit: “Het gaat moeilijk worden”

maandag 21 mei 2018 om 20:05

Tom Dumoulin staat morgen in de tijdrit naar Rovereto voor de opgave om twee minuten en elf seconden goed te maken op Simon Yates. “Het gaat heel moeilijk worden”, geeft hij toe op de persconferentie tijdens de rustdag.

Het weerbericht voor morgen heeft hij nog niet bekeken. “Nog geen enkele keer. Ik heb het gevraagd aan een ploegmaat”, bekent hij. “Bij de verkenning hadden we veel wind mee. Morgen zouden we zuidenwind moeten hebben, wat tegenwind zou betekenen. Maar dat zouden we vandaag ook moeten hebben. Dus blijkbaar klopt het ergens niet.”

De nummer twee in het algemeen klassement hoopt op tegenwind. “Dan zijn we minder snel aan de finish. Dat geeft mij langer de tijd om tijd goed te maken op Yates.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

28 Reacties

AWestie 21 mei 2018 om 20:15

Las dit ook al ongeveer op Sporza en het is Dumoulin ten voeten uit: realistisch, doelbewust en helder.

EuroHobbes 21 mei 2018 om 20:19

Volle bak! Het is fantastisch dat hij nog steeds tweede staat in zo’n klimmers ronde. Pinot, pozzovivo en al die andere klimmers blijft hij voor.

Het is jammer om te zien hoe zuur sommige reacties zijn terwijl de huidige lichting zo’n geweldig is: Dumoulin met zijn giro zege en de vermorzeling van zijn tegenstanders op het wk tijdrijden. Terpstra met zijn tweede monument. Kelderman die met iedereen meekan in de Vuelta. En dan de ritzeges van Groenewegen, van Emden en Mollema in de grote rondes. Oh ja, en Bouwman pakt nog evende bergtrui in de Dauphine. Alemaal in de afgelopen twaalf maanden.

Ik hoop op een superspannende week en kijk uit naar de komende jaren strijd waarin ook Nederlanders zich kunnen laten gelden.

Haribo 21 mei 2018 om 20:27

Zo is het

Sonsbach Allstars 21 mei 2018 om 20:36

Ben benieuwd hoe de toppers deze rustdag verteren. De vorige rustdag was erg slecht voor Chaves en kwam TD in betere vorm terug.
In de tijdrit in de 3e week vorig jaar maakte TD de verwachtingen waar.
Stiekem hoop ik dat hij donderdag ook iets moois kan doen en daarbij denk ik aan de etappe naar Oropa vorig jaar met enigszins vergelijkbare aanloop + aankomst. Het zal deze week toch moeten gebeuren.

Arry1337 21 mei 2018 om 20:40

Waarom is dit al het zoveelste interview dat ik zie met Dumoulin waarin hem gevraagd word om zijn verwachtingen en berekeningen, waarbij hij meteen aangeeft dat hij dat nooit doet, nooit heeft gedaan, nooit zal doen en er het nut niet van in ziet. Toch blijft die vraag gesteld worden, is dat nou puur om materiaal te maken of is het te moeilijk om een originele interessante vraag te stellen?

Ik zou wel gewoon willen weten wat hij te vertellen heeft, hoe was je dag? Zijn er nog dingen opgevallen tijdens de verkenning? Is iedereen nog gezond in de ploeg? Hoe voel je je nu in vergelijking tot de rest, en hoe was die verhouding in het begin? Denk je al na over eventuele samenwerkingen met andere top klassementsmannen om in een fase van een etappe waar je het niet verwacht misschien alles op de kop te gooien (a la contador)?

SprintMaster 21 mei 2018 om 20:50

Voorspelling: begin van de middag regen. Wind NO draaiend naar oost richting (en misschien een beetje OZO) eind middag. Wind mee tot zijwind. Sowieso het laatste stukje wind tegen.

Arema Pro Cycling Team 21 mei 2018 om 20:52

Hopen dus op tegenwind morgen,liefst kracht 4 á 5.

Pédaleur de charme 21 mei 2018 om 21:00

Als deze weersvoorspelling klopt, zijn de vroege starters in elk geval in het voordeel. Tussen 16.00 en 17.00 regen en wind die draait naar iets meer tegen.
http://www.meteo.it/meteo/rovereto-domani-22161

Deelen22 21 mei 2018 om 21:02

@eurohobbes….
Je heb helemaal gelijk….lekker positief!!

Slurpie Blauw 21 mei 2018 om 21:03

Yep, de goden zijn nu in de menning. Wordt de Giro nog spannend of niet.

Romāns Vainšteins 21 mei 2018 om 21:07

Wel mooi om te zien dat Dumoulin naast een goede winnaar ook een goede verliezer kan zijn. Dat relatief onbevangene gaat hem wel helpen in de rest van deze giro waarin hij zeker nog wel 30% kans heeft om deze te gaan winnen.

Lennimator 21 mei 2018 om 21:13

Ik zie opeens weer voor me hoe Terpstra werd weggeblazen in de Panne…

Brummel 21 mei 2018 om 21:13

inderdaad, op en top prof. Alles wat hij niet in de hand heeft is tijdverspilling.

De Condor van Echt 21 mei 2018 om 21:20

Eurohobbes +1!

Merlinappa 21 mei 2018 om 21:21

Om realtime de wind te checken:
https://nl.windfinder.com/#11/45.9663/11.1305/sfc/2018-05-22T16:00Z

Heel veel wind is het sowieso niet morgen.

Wheely 21 mei 2018 om 21:27

Als Tom nou eens af en toe een flinke harde scheet laat tijdens zijn rit dan heeft Yates in ieder geval wind tegen. :D

Sonsbach Allstars 21 mei 2018 om 21:48

@arry1337: helemaal mee eens! Er kunnen zoveel meer interessante vragen gesteld worden

ikbenprocycling 21 mei 2018 om 21:52

Leuk die vrolijke Tom vrijwel elke dag. Ziet er de gein van in.

ikbenprocycling 21 mei 2018 om 23:20

@wheely, uitstekend idee, en/of zijn volgauto prepareren zodat die gigantische hoeveelheden onzichtbare fijnstof achteruit blaast.

oscarito1908 22 mei 2018 om 01:46

Toch een bijzonder symphatieke jongen. Vaak met een lach, afentoe een frustratie. Dat maakt hem menselijk. Onbegrijpelijk dat sommige lieden hem arrogant vinden.

Dit is een winnaarstype wat Nederland lang niet heeft gehad. Koester die man.

Zjoske 22 mei 2018 om 05:35

Is er nou niemand binnen de ploeg met lijntjes naar een betrouwbaar weerbericht? Wat een amateurisme… Schippie, zeg er eens wat van.

Jean Dumas 22 mei 2018 om 06:59

Tom is een genot om naar te luisteren, op en top liefhebber. Laat zich liever lossen dan tactisch voor het podium te rijden en sprint de klimmers er dan op wilskracht af. Jammer dat hij niet voor Tourwinst gaat dit jaar, want dat parcours ligt hem veel beter.

Brummel 22 mei 2018 om 08:42

@zjoske gaat ie daar harder van fietsen?

Alban 22 mei 2018 om 08:49

Waar is Schipperaar eigenlijk???

belasco 22 mei 2018 om 09:07

Het zou voor de verandering eens leuk zijn mocht TD zeggen dat hij Yates gaat vermorzelen deze tijdrit en het roze gaat heroveren.
Maar goed, mijn voorspelling is dat TD het roze niet omgehangen krijgt vanmiddag. Ik denk dat hij afstapt deze week en zich vol op de Tour stort….wishfull thinking…

  • 1
  • 2