Dumoulin begrijpt ergernis van Almeida: “Ayuso, heb je wel alles gegeven voor je kopman?”
foto: Screenshot Tour de France
woensdag 3 juli 2024 om 10:34

Dumoulin begrijpt ergernis van Almeida: “Ayuso, heb je wel alles gegeven voor je kopman?”

Indrukwekkend: zo kunnen we de prestatie van UAE Emirates in de eerste bergetappe van de Tour de France wel omschrijven. De formatie wist met een ware machtsontplooiing op de flanken van de Col du Galibier kopman Tadej Pogacar perfect in stelling te brengen. Al was er daarvoor wel een opvallend moment tussen João Almeida en Juan Ayuso.

Almeida maakte op de flanken van de Galibier plots een handgebaar naar zijn ploegmaat Ayuso. De Portugees leek dit te doen uit ergernis. Dat is toch de conclusie van Tom Dumoulin in zijn analyse voor de NOS. De oud-renner stelt dat Ayuso niet volledig is toegewijd aan het grote doel van UAE Emirates: de Tour winnen met kopman Pogacar.

“Ayuso zat al het hele weekend niet bij zijn ploeg. Het is een beetje een normale gang van zaken dat je als eenheid rijdt en een plannetje smeedt. Maar Ayuso zat steeds achterin en leek het moeilijk te hebben. Af en toe zat hij zelfs aan het elastiek. Almeida moest hem echt naar voren roepen om een keer te helpen. Vervolgens helpt hij wel, maar wordt hij ook derde in de rit.”

“Dan vraag ik me af: ‘Ayuso, heb je wel alles gegeven voor je kopman?’ Hij heeft zich duidelijk niet leeggereden”, is Dumoulin stellig. “Dat creëerde ergernis bij Almeida, volledig terecht. In zijn achterhoofd vindt Ayuso het wel leuk dat hij vierde staat in het klassement en misschien nog op het podium eindigt.”

“Daar gaat nog wel over gesproken worden”
“En dat kan ook als je eerst je kopman volledig steunt en dan doorrijdt naar de finish. Maar nu was zijn werk heel twijfelachtig. Daar gaat binnen de ploeg nog wel over gesproken worden”, zo verwacht Dumoulin.

Volgens Pogacar viel het allemaal wel mee. “Ah, er was gewoon heel veel volk en lawaai”, citeert Het Laatste Nieuws de Sloveen. “Dan moet je wel brullen als je wil communiceren. Zelfs als je iemand zou willen zeggen dat je hem graag ziet, zou het lijken alsof je boos bent wanneer je zo vol gas gaat. Misschien leek João even boos, maar dat was niet zo, de ploeg reed een supergoeie race.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
22 Reacties
03-07-2024 10:44
Ayuso moet zo snel mogelijk naar een ander team! Dan kan hij tegen Pogy rijden ipv ervoor. Veel meer plezier voor de bankzitters!
    03-07-2024 11:20
    Helemaal eens. Teveel vedetten in eenzelfde team is geen pluspunt voor de spankracht van de wedstrijden. Op den duur moet Pogacar zich enkel nog bekommeren om een mogelijke valpartij en niet meer om tegenstanders.
    03-07-2024 11:25
    Ik denk dat de bankrekening van Juan dat niet met jou eens is.
    03-07-2024 11:41
    Dominantie is van alle tijden. Vorig jaar was het JV. De ene vindt het mooi en de ander gruwelt ervan. Het heeft vooral met geld te maken. En niet alle vedetten kunnen en willen de druk aan van kopman zijn. En als de bankrekening goed gespekt wordt...
03-07-2024 10:55
Als na de tijdrit de voorsprong op Vingegaard gegroeid zou zijn, moet UAE de volgende bergritten aanpakken zoals Jumbo dat vorig jaar deed in de Vuelta. Met Ayuso, Almeida en Yates beurtelings tijd proberen pakken om zo, behalve de tegenstand op die manier helemaal te versmachten, meteen ook de troepen tevreden te houden.
    03-07-2024 11:31
    Waarom zo opgewonden over UAE?
    03-07-2024 12:40
    Net als dat ik het Sky treintje niks vond, vond ik het Jumbo treintje vorig jaar ook niks, en nu het UAE treintje ook.

    Het wordt wel steeds leuker; bij Sky was er eigenlijk maar één die kon winnen, bij Jumbo waren dat er 2, en bij UAE zijn het er misschien wel 3 of 4. Individueel blijven het heerlijke renners om te kijken zo lang ze maar aanvallen.
    03-07-2024 14:43
    Ypuh, je vergeet het US Postal treintje nog of mag dat niet genoemd worden?
03-07-2024 11:10
Spijtig dat wf, in tegenstelling tot sommige kranten ook de reactie van Thijsje niet vermeld. Thijsje is het oneens met Dumoulin, en vindt dat het wilde gebaar van Almeida helemaal geen probleem is, of hoeft te zijn...het kleine gebaartje van Rev daarintegen....Wat een vreemde figuur dat zandracekampioentje.
    03-07-2024 11:39
    Volgens mij was de conclusie van Zonneveld niet wezenlijk anders dan die van Dumoulin. Ayuso was een beetje aan het linkenballen. Dat kwam bovenop het punt dat zowel Ayuso als Almeida niet all-in gingen, maar dat de ploegleiding dat waarschijnlijk niet zo'n punt vindt zolang ze de favorietengroep ver genoeg uitdunnen.
    03-07-2024 13:17
    Ik denk dat hij gewoon anti Evenepoel is. En anti Belg. Of jaloers
03-07-2024 11:16
Het is altijd maar graven naar caviagepiep vandaag de dag: kleine dingetjes worden enorm gemaakt om maar het toontje 'oeoeoe bitchy' over onderwerpen te kunnen gieten.

Wij weten niet wat de afspraken binnen UAE zijn en wellicht weten die zelf ook nog niet of ze liever Ayuaso dan wel Almeida of geen van beiden over willen houden voor het AK. Ook weten we niet of Ayuso gewoon een slecht moment had of aan het sneaky'en was, of dat Almeida juist listig zijn jongere ploeggenoot in het rood wilde laten gaan om zelf viool II binnen handbereik te houden.
    03-07-2024 11:31
    We moeten overal wat achter zoeken en daar een big deal van maken. Dan reageren mensen tenminste nog. Voor het 'normale' nieuws zijn we inmiddels gevoelloos voor geworden.
    03-07-2024 11:47
    Hier wordt terecht een punt van gemaakt. De meeste heibel vindt plaats achter de schermen. Wij moeten het doen met flarden. De flarden in de Vuelta die leidden tot het vertrek van Roglic….

    Dat toppers moeten knechten voor Pogi, kunnen ze nog wel accepteren, maar de onderlinge kift over wie er mee mag het podium op, is een veel groter probleem. Zie Roglic en Vingegaard in de Vuelta.
    Ik vermoed dat UAE flink meer moeite heeft om de rijen gesloten te houden dan Jumbo vorig jaar. Tijdens de Tour worden er al lijntjes uitgeworpen door andere teams voor volgend jaar.
03-07-2024 10:53
Volgens Raymond sleurde Ayuso nochthans "kilometerslang" op kop.

Die gebaartjes van Almeida, is dat dan pestgedrag? Zeker als ze er in dan "in de ploeg" nog over zullen praten, misschien zelfs in whatsapp-groepen.

Toch leuk zo'n analyses maken.
03-07-2024 10:45
Mij lijkt het net interessant voor UAE om een mannetje kort te houden in het klassement. Als straks Pogi de Giro-vermoeidheid zou beginnen te voelen of Vingegaard toch weer zijn top klimmersbenen terugvindt, heb je een extra pion om mee te spelen.

Ayuso zat er overigens nog goed bij, in het groepje achter Pogacar, terwijl die toch ook al een paar beurten had gedaan op de Galibier in de wind.
    03-07-2024 10:51
    Niet dat ik het oneens ben met je punt, maar als dat het UAE strijdplan is, leek Almeida die briefing even gemist te hebben.
03-07-2024 10:55
Mij leek het strijdplan dat ze de kopbeurten 50-50 zouden verdelen om de een niet te benadelen t.o.v. de ander, waar in de praktijk de verdeling dan toch meer 70-30 leek. Dan is het wel voor te stellen dat Almeida niet heel blij was met Ayuso.
03-07-2024 11:37
Dit doet me denken aan de ergernis van Almeida in de Giro met Evenepoel in 2021. Het lijkt alsof Almeida wel akkoord is gegaan met het rijden in een ondergeschikte rol, maar ergens achterin zijn hoofd toch zelf ambities heeft. Dat steekt dan extra de kop op als een ploeggenoot met een soortgelijke rol lijkt te verzaken. Het zou me ook niet verbazen als Ayuso binnen de ploeg iets hoger in de pikorde staat dan Almeida en een rol als reservekopman heeft, en dat dat Almeida ook een beetje steekt.

Dit blijft een risico als je zo'n sterke ploeg hebt, waarvan zeker vier man zelf een klassement zou kunnen rijden. Iedereen heeft een goed contract, krijgt zijn eigen kansen in andere koersen en gaat aan het begin van de Tour akkoord met de rolverdeling, maar als puntje bij paaltje komt ontstaat er toch frictie als iemand het idee heeft dat een ander zich net iets minder opoffert dan was afgesproken.

Benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Het kan natuurlijk een storm in een glas water zijn, maar als het de Tour een beetje spannender zou kunnen maken, is het toch interessant.
03-07-2024 13:52
Spjikers op laag water, en diens meer......

Morgen een bericht hoe Ayuso samen met Lazkano een Spaanse aanval doet op het geel van Pogi in een sprintrit. ;)


Uiteraard willen wij Tom en Thijs hun mening hierover uitgebreid horen.... hehehe
03-07-2024 12:33
Er leek inderdaad even een ergenisje te zijn van Almeida richting Ayuso, daar zal vast over gesproken zijn. En natuurlijk gaan we nu allemaal extra letten op de “controverse tussen Almeida en Ayuso” , al die webpagina’s moeten wel vol, alle analisten moeten iets te zeggen hebben. Oh ja en vergeet de NF “documentaire” (= sensatie soap) van volgend jaar niet.
03-07-2024 14:12
Ayouso hoopt gewoon dat pogi valt of zoiets. Zodat hij voor eigen kans kan gaan.

Reacties zijn gesloten.