Duizeligheid, pijn aan het gezicht en hand: schade na val lijkt niet mee te vallen voor Jonas Vingegaard
Foto: Cor Vos
donderdag 13 maart 2025 om 17:45

Duizeligheid, pijn aan het gezicht en hand: schade na val lijkt niet mee te vallen voor Jonas Vingegaard

Nog voor de rechtstreekse uitzending goed en wel was begonnen, ging Jonas Vingegaard tegen de vlakte in Parijs-Nice. De Deense geletruidrager kon de etappe nog wel uitrijden, maar wel op halve kracht en verloor zo zijn leidersplaats aan ploeggenoot Matteo Jorgenson.

Over de val zijn nog maar weinig details bekend, maar Visma | Lease a Bike-ploeggenoot Victor Campenaerts zag het vanop de eerste rij gebeuren, zo vertelt hij bij Sporza. “Halverwege de etappe haakten ze in het peloton in elkaar en viel hij vol op zijn gezicht”, aldus de Belgische aanwinst, die vervolgens de hele dag bij de Deen bleef.

“Hij heeft zijn hand heel veel pijn gedaan en hij kon zijn linkse rem niet meer gebruiken. Daarom hebben we ervoor gekozen om uit de stress te blijven en proberen op te schuiven op de hellingen. Dat is natuurlijk niet ideaal. Daar verspeelt hij heel veel krachten mee.”

“Hij heeft de schade proberen beperken, maar ik hoop vooral dat de schade van de val niet te groot is. Hij zei ook dat hij duizelig was tijdens de rit, hij moet enorm hebben afgezien. Een dokter moet het verdict stellen.”

Volgens Jorgenson dacht Vingegaard zelfs dat zijn hand was gebroken. De schade lijkt dus niet echt mee te vallen. “We hebben gezien de omstandigheden de schade weten te beperken. Het is heel straf dat hij de rit nog uit heeft gereden”, vindt Campenaerts. “Ik had niet de indruk dat hij heel lucide was. Hij kwam er nog een beetje door, maar hij kon zijn rem niet meer vasthouden. Dan is het heel lastig.”

De ploeg kwam nog niet met een update over de toestand van Vingegaard, maar na de finish bleef hij wel kermen van de pijn.

RIDE Magazine
35 Reacties
13-03-2025 18:47
Visma wijst altijd naar alles en iedereen als het op de schuldvraag aankomt betreffende veiligheid....hoe hypocriet is het dan om een renner die een half jaar geleden half dood was en nu vol op zijn gezicht viel en enorme pijn in de hand had....gewoon weer op de fiets zet terwijl hij erg duizelig was???? Aan wie geeft Richard Plugge nu weer de schuld?
13-03-2025 18:47
Hersenschuddingprotocol, hadden hem direct van de fiets moeten halen.
13-03-2025 18:17
"hij kwma niet heel lucide over" - lijkt me een goed moment om af te stappen....
13-03-2025 18:03
Verstandiger om het hier bij te laten, flinke klap op zijn hoofd, hand gekneusd en barre weersvoorspellingen… kan nooit beter worden in deze omstandigheden…
    13-03-2025 18:16
    Verstandiger om hem niet meer op te laten stappen als ie duizelig is... ze roepen bij Visma altijd het hardst om A, maar doen vervolgens zelf B.
    13-03-2025 18:17
    spijker op de chef, kop
13-03-2025 18:49
Hoe krijgen jullie het in godsnaam voor elkaar om me tijdens het lezen van een topic uit te loggen. Dat probleem lost nooit op zeker.
    13-03-2025 18:54
    En van dat geschuif van het beeld word je ook duizelig hier.
    13-03-2025 19:21
    Oh ik las even hoe krijgen jullie het hier allemaal voor elkaar om alle gediplomeerde artsen in vrije uurtjes naar één topic te brengen.
13-03-2025 20:01
Die stopt definitief binnenkort met koersen.
    13-03-2025 20:43
    Haha, ‘définitief binnenkort’ is hier natuurlijk iets helemaal anders dan ‘binnenkort definitief’ (wat je ongetwijfeld bedoelde…)
13-03-2025 21:06
Getuigt ook van weinig professionaliteit bij Vingegaard zelf om door te rijden als je 1 rem niet eens kunt gebruiken.. dat is niet stoer, maar gewoon onverantwoordelijk. Breng je niet alleen jezelf, maar ook anderen mee in gevaar. Geldt natuurlijk ook voor de duizeligheid (afhankelijk van de ernst)..
13-03-2025 20:05
Lagen er geen rubberen matten op de weg? Schande. Veel te gevaarlijk.
13-03-2025 18:39
Morgen misschien zelfs sneeuw en in ieder geval koud en nat. Geen risico meer nemen. Niet meer starten dus.
13-03-2025 18:47
Inderdaad wees verstandig svp; afstappen!
13-03-2025 19:10
Ze gaan bij VLAB dus gewoon door op dezelfde voet als vorig jaar: als er gevallen wordt liggen ze er bij. Maar hoe bestaat het in vredesnaam dat ze hem door laten rijden als hij zelf al aangeeft duizelig te zijn?
    13-03-2025 23:16
    Lekkere oogkleppen trouwens. Ik heb de afgelopen week in TA, PN én SB veel valpartijen en DNFjes gezien. Ik denk dat oa Gaudu, Senechal, Durbridge, Milan, Buitrago, Valgren & Pogacar zich allemaal afvroegen waar hun valvriendjes waren. En bovenstaande is zeker nog niet de hele lijst van 1 week tijd
13-03-2025 18:39
En nu herstellen en maanden de bergop. Alles voor de tour en alleen de dauphine nog rijden, of misschien ook helemaal niet..
13-03-2025 19:15
Hij had gisteren gewoon de warme bus moeten opzoeken. Afwachten of zijn hand/pols inderdaad niet is gebroken dan zal het sowieso wel einde oefening zijn. Of doorrijden anders wel zin heeft, lijkt mij niet, motivatie zal niet hoog zijn ook mede gezien de slechte weersvooruitzichten.
    13-03-2025 19:18
    @Skylimit de motivatie van Vingegaard is wel hoog, anders was hij vandaag wel afgestapt
    13-03-2025 20:39
    Hij vreesde dat jij hem dan weer een watje zou noemen vanuit je luie zetel.
13-03-2025 18:50
Voetbalmentaliteit… gewoon doorgaan. Slim? Nee, natuurlijk niet.
    13-03-2025 19:08
    Voetbalmentaliteit? Niet bepaald! Die lopen al te zeiken als ze 2 wedstrijden per week moeten spelen! Om het nog maar niet over het theater en de minuten tijdsverlies te hebben als ze denken dat er iemand vies naar ze heeft gekeken.... Altijd doorgaan is eerder de wielrennersmentaliteit, zeker niet die van voetballers!
13-03-2025 18:58
Moet afstappen maar dat is wel snert met je teamgenoot in het geel die dan nu tegenover oa Almeida en NcNulty alleen staat. Dat zaterdag een andere, meer klassieke-dan-klimetappe wordt is niet eens in het voordeel van de ploeg.
    13-03-2025 19:42
    Almeida en McNulty zijn niet de renners die 'even' veel tijd goed gaan maken. Het overschot dat Martinez had vandaag was wel indrukwekkend.
    13-03-2025 20:44
    Denk je nu echt dat Vingegaard wakker ligt van het verdere verloop voor Jorgenson ?
    13-03-2025 20:58
    Eigenlijk wel ja, ik denk dat Vingegaard hier Jorgensen dolgraag aan een tweede Paris Nice op rij geholpen had. Vermoed dat hij dat type is.

    Moet je nagaan met wat voor knechten (Kuss er bij) je dan naar de tour gaat.
    13-03-2025 21:38
    Klassieke etappe lijkt mij meer in het voordeel van Jorgenson dan een aankomst bergop, maar ja eerst afwachten hoe beestachtig slecht de weersomstandigheden zullen gaan worden en hoe en of er dan nog gekoerst gaat worden rondom Nice.
13-03-2025 19:29
Oei hopen dat er niets gebroken is, nu afstappen, herstellen en dit gauw vergeten. Alle ballen voor deze koers op Jorgenson
13-03-2025 20:50
Gekneusde hand, aldus de ploeg op Twitter. De schrik en herinneringen aan vorig jaar zullen allicht meegespeeld hebben.

Morgen besluiten ze over voortzetten van P-N. De weersverwachting ook maar ff checken.
13-03-2025 18:27
Afstappen en beter worden.
13-03-2025 18:54
Stoppen. Hoe groot het prestige van Parijs-Nice ook moge zijn. Risico lopen op blijvend letsel is het niet waard.
13-03-2025 19:20
Klinkt niet best dit.
14-03-2025 08:48
Plugge zegt, pannenkoek eten en er weer voor gaan
14-03-2025 11:25
Ongelofelijk. Al dat gedram over veiligheid en dan wel doorrijden met duizeligheid terwijl dit is opgemerkt.

Het is sowieso tenenkrommend om te zien hoeveel onnodige valpartijen er dit seizoen alweer zijn gebeurd. Ik weet niet welke Arabische koers het laatst was maar je zag ze in de laatste kilometers op een vierbaans weg rechtdoor ook meerdere malen tegen de vlakte gaan. Hoe veilig wil je het parcours hebben? Ik snap dat renners in alle hectiek het beste plekje willen bemachtigen en dat je elkaar onbedoeld opjut, maar wat moet je hier nog mee zo? Het is überhaupt gekkenwerk om in een lycra-pakje zo hard te fietsen op de openbare weg.

Maar goed, dan zal ik het wel te plat slaan. Het is een mooie sport maar zo bewijst de sport zichzelf ook niet bepaald een dienst...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine