Dreigende degradatie zet Picnic PostNL aan het denken: “Maar juist deze maanden komen we op gang”
foto: Cor Vos
Nick Doup
woensdag 30 april 2025 om 08:04

Dreigende degradatie zet Picnic PostNL aan het denken: “Maar juist deze maanden komen we op gang”

Interview De situatie voor Picnic PostNL op de UCI-ranking ziet er niet heel rooskleurig uit, maar bij het Nederlandse WorldTeam is voorlopig geen paniek als het gaat om de mogelijke degradatie uit de WorldTour. De ploeg is afgezakt naar de achttiende en laatste plaats in de ranglijst die beslist over een WorldTeam-licentie voor 2026, 2027 en 2028, en van onderaf komen veel teams hard opzetten. Kopman Max Poole noemt de situatie tricky, maar volgens ploegleider Matthew Winston komt nu juist een goede periode voor Picnic PostNL.

In de eerste maanden van het seizoen lieten vooral teams als XDS Astana en Cofidis zien hoe serieus zij de strijd om de UCI-punten nemen. Aan het eind van 2025 wordt een streep gezet onder een periode van drie jaar (2023-2025) en de teams die dan in de top-18 staan, krijgen op basis van sportieve prestaties een WorldTeam-licentie voor de komende drie seizoenen.

Picnic PostNL stond aan het eind van 2024 in de onderste regionen, maar scoorde dit jaar – mede door blessures van veel mogelijke puntenpakkers – nog weinig punten. Daardoor zakte het team naar een voorlopige achttiende plaats in de driejaarranking. Inmiddels is XDS Astana na de klassiekerperiode genaderd tot op 800 punten van Picnic PostNL; de Kazachse ploeg heeft al 4.000 punten méér gepakt dan het Nederlandse team in 2025.

Ploegleider Matthew Winston vindt het niet gek dat Picnic PostNL tot nu toe niet veel punten heeft gesprokkeld. “We weten dat de eerste maanden, zoals maart, een beetje tricky zijn voor ons. We hebben wel gewonnen (Nils Eekhoff in Nokere Koerse, red.), maar we weten dat we nu juist in vorm komen.” Max Poole vult hem aan. “We hebben wat pech gehad tot nu toe dit seizoen”, zegt hij in gesprek met WielerFlits. “Er zijn veel renners uitgevallen de laatste periode. De situatie is een beetje tricky, maar als die renners terugkeren kunnen we de draad weer oppakken.”

Puntenstrijd heeft invloed op koerswijze kopmannen
In de Tour of the Alps pakte Picnic PostNL twee top-10 plaatsen in het algemeen klassement met kopmannen Poole en Romain Bardet. Zij zijn in voorbereiding op de Giro d’Italia en kunnen in rittenkoersen voor goede uitslagen (en dus veel punten) gaan. Maar ligt er ook meer druk op de klimkopmannen? “Nee”, is Winston duidelijk. “Als je druk op ze zet, dan gaan ze fouten maken. We focussen ons op onze taken en op ons proces. We kunnen alleen maar controleren wat binnen onze macht ligt en dat is in de wedstrijd. We moeten de koers maken en als ploeg rijden.”

“We moeten ons niet druk maken over wat alle andere ploegen aan het doen zijn, want dan worden we echt gek en dan komt die druk er juist wel. Het komt vanzelf. We moeten dicht bij onze waardes blijven als team en waar wij als ploeg het beste in zijn”, is de ploegleider van mening.

Max Poole in de Tour of the Alps – foto: Cor Vos

Daar sluit Max Poole zich bij aan. “We moeten niet echt aan die puntenstrijd denken, want het gaat hand in hand met resultaten die we boeken. Het belangrijkste is om goede uitslagen te rijden”, vertelt de jonge Brit. “We hebben al hoge verwachtingen van onszelf. De druk komt daar al vandaan en we willen het ook goed doen voor de ploeg. Het is niet dat het invloed heeft op onze koerswijze.”

‘Als niemand van ons kan winnen, kunnen we met meer renners voor UCI-punten gaan’
Ploegen als XDS Astana en Cofidis zijn ook in de puntenstrijd verwikkeld. Die teams spreken uit dat ze in sommige wedstrijden specifiek inzetten op het pakken van UCI-punten, met soms twee of drie renners. Bij Picnic PostNL is dat niet de insteek, maar volgens Winston is het wel mogelijk dat dit een tactiek gaat worden dit seizoen. “Dat hangt echt af van ons doel voor een bepaalde wedstrijd. We maken tactische plannen met de renners die we opstellen. We gaan geen overwinning weggooien om iemand op plek 7 en op plek 9 te hebben, dat is niet wat we willen”, zegt hij.

“Maar in sommige wedstrijden gaan we misschien wel met meerdere renners voor de UCI-punten, als we het gevoel hebben dat we niemand hebben die echt kan meedoen voor de winst. Dan kunnen we ervoor kiezen om met meerdere renners te jagen op UCI-punten”, aldus Winston. “Maar we gaan daarvoor niet onze hoofddoelen opofferen en dat is om op het hoogste niveau te presteren. Wat dat betreft houden we vast aan ons plan.”

Unibet Tietema Rockets schiet de lucht in en illustreert probleem Picnic PostNL

Analyse Door de goede prestaties van Unibet Tietema Rockets de laatste weken, is het Franse ProTeam opgeklommen tot de 25ste plek op de UCI Ranking. Daarmee staan ze slechts vier plekken lager dat het Nederlandse WorldTeam Picnic PostNL, dat er alles aan zal moeten doen om degradatie af te wenden. Als dat niet lukt, bestaat […]

RIDE Magazine
37 Reacties
29-04-2025 18:16
Winston focust zich altijd in elk interview op ‘het proces’, maar of iemand weet welk proces? Misschien eens doorvragen ipv managementboekkreten als waar aan te nemen …
    29-04-2025 18:49
    Had ik inderdaad kunnen vragen, maar bij Picnic PostNL is dat na al die jaren best wel een bekend proces bij de trouwe wielervolgers, toch? Ik zal nog een aanpassing doen daarvoor.

    Vorig jaar legde Rudi Kemna dat 'proces' overigens al uit in een video over hetzelfde onderwerp, maar nu is het nog actueler geworden:
    https://youtu.be/P0jFqFbVdYA?si=QBIBb_1e2mSxuTyz
    29-04-2025 19:58
    Merci voor de reactie!
    30-04-2025 08:56
    Het antwoord in de video vond ik niet bevredigend genoeg dus vroeg ik het ChatGPT:

    "Het proces" is een soort teamfilosofie en werkwijze die DSM (voorheen Team Sunweb) jarenlang uitdroeg. Het staat voor:

    Strakke structuur en discipline: Alles is gepland, van trainingsschema’s tot voedingsstrategieën en koersplannen.

    Geen individuele vrijbuiters: Iedereen werkt voor het teamdoel. Persoonlijke belangen worden ondergeschikt gemaakt.

    Data-gedreven aanpak: Beslissingen worden genomen op basis van analyses, vermogensdata, slaapgegevens, voeding, enz.

    Grote invloed van staf en coaches: Renners volgen instructies tot in detail, ook tijdens koersen.

    Het idee is dat als iedereen het proces volgt, de resultaten vanzelf komen. Het is dus een top-down georganiseerde manier van werken, bijna wetenschappelijk, en dat botste soms met meer individuele of creatieve renners.
    03-05-2025 16:56
    Topdown en details gericht is helemaal niet wetenschappelijk, dat is echt een grote misvatting. Wetenschappelijk is goed kijken wat je weet, maar ook in welke context iets bewezen is en in welke niet. Heel vaak wordt iets uit één studie zwaar geextrapoleerd en veel te breed toegepast. Daar is weinig wetenschappelijks aan
    03-05-2025 16:58
    En het proces is mij na zoveel interviews nog steeds niet duidelijk. Een statische vaste manier van werken is juist helemaal geen proces. Proces zorgt voor ontwikkeling. Ook is niet duidelijk wat ze nou anders doen dan andere teams die ook met wetenschappers samenwerken en proberen zaken te ontwikkelen. Behalve dat ze hun renners meer negeren.
29-04-2025 20:32
Tsja, het heilige proces van Picnic....Alleen zo jammer dat het proces zo weinig vruchten afwerpt. Altijd weer die verhaaltjes dat ze vol vertrouwen zitten en dat de resultaten aanstaande zijn.... Zouden ze dat zelf nog echt geloven?
    29-04-2025 20:39
    Nee.......
    30-04-2025 10:44
    Ik wil niemand voor het hoofd stoten want weet dat er heel veel fans van deze ploeg zijn (al snap ik echt niet waarom) maar ik vind dit zo'n nietszeggende ploeg. Voegt voor mij he-le-maal niets toe. Focussen zich nergens op, rijden niet attractief en doen niets waarvan ik het idee heb dat ze groeien.
    Van mij mogen ze degraderen.
29-04-2025 23:18
Wat heb je aan een vaag proces als je straks niet meer mag meedoen en/of afhankelijk bent van uitnodigingen hier of daar…
30-04-2025 01:21
Ze hebben inderdaad veel pech, maar koersen ook veel te weinig. Waar andere ploegen bezig zijn met punten en daar ook specifiek op rijden denkt Picnic nog steeds als VLAB. We sturen onze beste renners be bergen in en laten ze geen wedstrijden rijden. Bardet is zo’n renner die LBL altijd top 10 rijdt bv.
    30-04-2025 05:35
    Bardet was zondag niet bij de eerste vijftig.
    30-04-2025 08:12
    Bardet reed lek net voor de Redoute
    30-04-2025 09:13
    Haha deze komt wel een beetje als een boomerang terug. Niet alleen heeft Picnic Bardet dit jaar LBL wel degelijk laten rijden, hij finishte ook nog eens ver buiten de top-10 (deels door pech, dat wel).
29-04-2025 19:17
Bij degradatie komen ze onder Tudor en Q365 en Uno-X. Daarmee geen startrecht voor welke WT koers dan ook.
Wat ze wel kunnen doen is te gaan rijden op een Franse licentie. Dan komen ze in elk geval in aanmerking voor de koersen van de ASO.
29-04-2025 22:17
Ze klinken beide vrij naïef.
De tactiek van Astana is veel realistischer.
    03-05-2025 17:03
    Ja nu nog steeds niet voor de punten oogt wel naïef ja
29-04-2025 22:45
Cru gezegd heeft club Tietema een betere ploeg en een beter koersgedrag. Dat mag je jezelf aanrekenen met zulke budgetverschillen.
    29-04-2025 23:55
    Dat is ook wel weet iets overdreven.
    Unibet heeft geen renner van het kaliber Bardet of Onley. Picnic heeft dit jaar ook nog echt wel een stapel punten meer.

    Tegelijk gaat er wel iets goed fout dat ze zich met deze renners zich in de gevarenzone bevinden. Ze hebben echt wel meer talent rondrijden dan een Cofidis of een Intermarche, maar lopen dit jaar qua punten toch flink achter.
29-04-2025 23:23
Je kunt in het tijdperk Matxin-Pogacar-Gianetti gewoon niet obsessief schoon koersen. Je moet minimaal aan de ketonen, maar ook andere zaken die (nog) niet illegaal zijn kun je niet categorisch uitsluiten als je wil presteren. Niet dat ketonen e.d. een garantie op verbeterde resultaten zijn. Net als in het EPO-tijdperk is het feite een zoektocht naar wiens lichaam het beste reageert op bepaalde middelen.

Ten tijde van hun grote successen met Kittel, Degenkolb en Dumoulin had Sky nog een stiekeme exclusieve overeenkomst om ketonen te kunnen gebruiken, zodat het grootste deel van het peloton historisch ongeëvenaard schoon rondreed, maar inmiddels gebruikt bijna iedereen het. Dan kun je niet achterblijven.

Nou ja, het kan natuurlijk wel, maar dan kom je in degradatienood.
    30-04-2025 10:14
    Ik vind het juist heel goed dat ze zo hard inzetten op een schone sport. Dat maakt Team Picnic voor mij een leuke ploeg om te supporten. Natuurlijk moeten ze nog stappen zetten in de benadering van de sport, maar daar zijn ze ook zeker mee bezig.
    30-04-2025 12:38
    Picnic supporteren heeft ook wel iets van een SM-gehalte.
    30-04-2025 16:14
    Schone sport met kenma aan het roer oh ja!
    03-05-2025 17:09
    Als je uae veroordeeld op basis van Teamleider mag je ook wel eens kemna Googlen. Verder een beetje onzin dat ketonen weggezet worden als doping. Picnic gebruikt het niet omdat de gevolgen op lange termijn niet duidelijk zijn. Als je dat echt zo belangrijk vindt kun je beter stoppen, want topsport is op lange termijn ongezond en het effect op volksgezondheid dat die meer zouden gaan sporten is miniem. Anyway oblomov kom met iets concreter of ga voor Franse media werken met dit verongelijkte niet onderbouwde gezeur. Waar was je trouwen in 2023 toen visma alle grote rondes won, en vuelta 123 en alle voorjaarsklassiekers tot de blessure van van aert? Dat was zeker allemaal wel goed uit te leggen maar een ander team is doping
30-04-2025 10:33
PicNic gedraagt zich nog altijd als een grote ploeg, terwijl de degradatiezorgen concreet zijn. Niet alleen Astana komt eraan, maar ook Uno-X, terwijl Cofidis PicNic al heeft ingehaald. Dit lijkt vooralsnog geen enkele impact te hebben op het programma van de ploeg, die indrukwekkende resultaten nodig gaat hebben om in de World Tour te blijven. Degradatie ligt voor de hand, wildcards voor grote rondes zullen nog lastig worden.
    30-04-2025 10:43
    Eens. Zeker met de gedachte dat de andere ploegen attractief en aanvallend willen koersen voor de punten, en Picnic gaat voor "het proces".

    Verder voor die ploeg eeuwig zonde dat Jakobsen niet gebracht heeft wat je er van zou hopen of verwachten gezien zijn resultaten uit het verleden.
30-04-2025 12:29
Het probleem met Picnic, en daarvoor DSM is dat er simpelweg een enorme angstcultuur heerst. Vooral de afgelopen jaren onder leiding van Kemna e.a.

Iedereen die zich ook maar een heel klein beetje probeert uit te spreken en wat tegengas geeft wordt genadeloos naar buiten gewerkt; contract niet verlengd. Ken ik mijn directe omgeving 3 personen die hier ervaring mee hebben. Een keer je mond opentrekken; dáár is de deur.

Met als gevolg dat al het talent in de staf inmiddels vertrokken is en de omkadering nog simpelweg bestaat uit ja-knikkers die niks meer in durven te brengen. Zie hoe het team de afgelopen 3-4 jaar is afgegleden.

Misschien is het beter als het team inderdaad degradeert zodat het management een keer flink opgeschoond kan worden. Daarna met frisse moed weer door. Al vrees ik dat het daarvoor te laat is inmiddels.
    30-04-2025 16:16
    En dat door een oud doping gebruiker je moet maar durven.
30-04-2025 13:55
Het proces, het proces en nog eens het proces.

Volgend jaar pro tour dus en niet eens bij de beste drie dus geen gegarandeerde wild cards.
29-04-2025 18:20
Ik ben het wel eens met de strekking van beide heren. Erg veel tegenslag tot dusver, maar normaal gesproken gaan ze veel punten in de grote rondes behalen.
    29-04-2025 18:43
    Hoe dan? Onley is tot nu de enige die fatsoenlijk punten pakt. Die rijdt de Tour met veel tegenstand. Bardet rijdt alleen nog de Giro en houdt er daarna mee op. Poole kan misschien ook nog een paar mooie resultaten in de Giro neerzetten. Qua sprinters is het verder erg mager.

    Hiermee lijkt de top 18 al kansloos. Arkea zie ik ook niet veel punten pakken in de rest van dit seizoen, als ze uberhaupt nog bestaan volgend jaar.

    Dank, heb het bericht aangepast. Ik lees inderdaad dat voor de wildcards de hoogste scores over het laatste seizoen (2025) gelden. Dan liggen ze achter Tudor, Q365 en UnoX. Dit is direct ook een veel groter probleem. Ze kunnen dus nu beter alles op alles zetten om niet achter Astana of Cofidis te eindigen.
    29-04-2025 20:40
    Zo werkt het niet voor de Wildcards, Poule d'Or.
    Ze moeten bij de 2 of hopelijk voor hen 3 (als de UCI dat beslist) beste (toekomstige) ProTeams behoren op de 2025 ranking. Dat wilt zeggen dat als Astana hen voorbij gaat ze concurreren met Tudor, UNO X en Q36.5. Op dit moment staan ze achter elk van deze 3 ploegen, wat zou betekenen dat ze zouden moeten rekenen op uitnodigingen van de grote organisatoren. De Giro en Vuelta zouden ze zo op hun buik kunnen schrijven, misschien lukt een Tour wild card als bijvoorbeeld Arkea ophoudt met te bestaan, maar het is een zeer vieze situatie om in te zitten.
    29-04-2025 22:15
    Ik ga een beetje uit van een Top 10 plek van Bardet in de Giro en inderdaad Poole en Onley als puntenpakkers. De sprinters zouden ooit toch ook weer voor de prijzen moeten kunnen sprinten. En ik verwacht van Eekhoff nog wel wat als hij terugkeert.
    Maar inderdaad, het houdt allemaal niet over doordat veel net de verkeerde kant opvalt dit seizoen. Ik vind het te makkelijk om dat de ploegleiding in de schoenen te duwen. Uitgerekend de grote talenten zijn lang geblesseerd geweest, de sprinters uit de running of gewoon te matig, Degenkolb die Parijs-Roubaix mist, Eekhoof niet in uitstekende vorm weer de remmen moet dichtknijpen, etcetera.
    29-04-2025 22:46
    Ze hebben hun portie pech wel gehad natuurlijk, de grootste pech is dat ze met Jakobsen in principe een topsprinter en daarmee puntenpakker hadden aangetrokken. Om er vervolgens na een dramatisch jaar en dito voorjaar achter te komen dat die met een serieus fysiek probleem kampt. Die ben je gewoon voor de rest van dit jaar ook kwijt.

    Misschien dat Bardet nog wat punten pakt in de Giro, maar die stopt daarna. Dan moet het dus van 22 en 23-jarige renners gaan komen? Dat is niet de positie waar je als ploeg in wil zitten!
    03-05-2025 17:00
    Heel wetenschappelijk het trainingschema van kittel een ander type sprinter van 10 jaar geleden kopiëren was achteraf ook geen handige zet
30-04-2025 09:16
Ik denk dat dit soort ploegen vooral een groot issue heeft met financiering. De internationalisering, de grote sponsors en het groot kapitaal sluipen binnen en dan zie je dat de ploegen met de bescheiden sponsors moeite hebben met mensen aan boord te houden of te krijgen. Lotto, Pic-nic, Arkea, Intermarché, cofidis, etc, ze staan niet voor niets in de tweede helft van de tabel.. Eerder dan medische doping bij UAE zie ik geld doping, zoals voordien ook bij Sky: ze kopen de subtop op om ze te laten knechten voor de kopman en dat gaat ten koste van de kleinere ploegen. Omgekeerd zie je dat een bijeengekochte ploeg als Bora niet volledig goed draait, dus ze hebben ook goede mayonnaise en augurkensapjes, maar toch: money money money zong Abba al.
    03-05-2025 17:11
    Het is toch niet erg om in de tweede helft te staan? Het is nog altijd tweede helft hoogste categorie. En met kleinere budgetten is tweede helft echt geen schande. Niet alle 18 ploegen kunnen bij de beste 10 staan...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine