Dreigende degradatie zet Picnic PostNL aan het denken: “Maar juist deze maanden komen we op gang”
Interview De situatie voor Picnic PostNL op de UCI-ranking ziet er niet heel rooskleurig uit, maar bij het Nederlandse WorldTeam is voorlopig geen paniek als het gaat om de mogelijke degradatie uit de WorldTour. De ploeg is afgezakt naar de achttiende en laatste plaats in de ranglijst die beslist over een WorldTeam-licentie voor 2026, 2027 en 2028, en van onderaf komen veel teams hard opzetten. Kopman Max Poole noemt de situatie tricky, maar volgens ploegleider Matthew Winston komt nu juist een goede periode voor Picnic PostNL.
In de eerste maanden van het seizoen lieten vooral teams als XDS Astana en Cofidis zien hoe serieus zij de strijd om de UCI-punten nemen. Aan het eind van 2025 wordt een streep gezet onder een periode van drie jaar (2023-2025) en de teams die dan in de top-18 staan, krijgen op basis van sportieve prestaties een WorldTeam-licentie voor de komende drie seizoenen.
Picnic PostNL stond aan het eind van 2024 in de onderste regionen, maar scoorde dit jaar – mede door blessures van veel mogelijke puntenpakkers – nog weinig punten. Daardoor zakte het team naar een voorlopige achttiende plaats in de driejaarranking. Inmiddels is XDS Astana na de klassiekerperiode genaderd tot op 800 punten van Picnic PostNL; de Kazachse ploeg heeft al 4.000 punten méér gepakt dan het Nederlandse team in 2025.
Ploegleider Matthew Winston vindt het niet gek dat Picnic PostNL tot nu toe niet veel punten heeft gesprokkeld. “We weten dat de eerste maanden, zoals maart, een beetje tricky zijn voor ons. We hebben wel gewonnen (Nils Eekhoff in Nokere Koerse, red.), maar we weten dat we nu juist in vorm komen.” Max Poole vult hem aan. “We hebben wat pech gehad tot nu toe dit seizoen”, zegt hij in gesprek met WielerFlits. “Er zijn veel renners uitgevallen de laatste periode. De situatie is een beetje tricky, maar als die renners terugkeren kunnen we de draad weer oppakken.”
Puntenstrijd heeft invloed op koerswijze kopmannen
In de Tour of the Alps pakte Picnic PostNL twee top-10 plaatsen in het algemeen klassement met kopmannen Poole en Romain Bardet. Zij zijn in voorbereiding op de Giro d’Italia en kunnen in rittenkoersen voor goede uitslagen (en dus veel punten) gaan. Maar ligt er ook meer druk op de klimkopmannen? “Nee”, is Winston duidelijk. “Als je druk op ze zet, dan gaan ze fouten maken. We focussen ons op onze taken en op ons proces. We kunnen alleen maar controleren wat binnen onze macht ligt en dat is in de wedstrijd. We moeten de koers maken en als ploeg rijden.”
“We moeten ons niet druk maken over wat alle andere ploegen aan het doen zijn, want dan worden we echt gek en dan komt die druk er juist wel. Het komt vanzelf. We moeten dicht bij onze waardes blijven als team en waar wij als ploeg het beste in zijn”, is de ploegleider van mening.
Selectie Team Picnic PostNL in Giro d'Italia 2025

Max Poole in de Tour of the Alps – foto: Cor Vos
Daar sluit Max Poole zich bij aan. “We moeten niet echt aan die puntenstrijd denken, want het gaat hand in hand met resultaten die we boeken. Het belangrijkste is om goede uitslagen te rijden”, vertelt de jonge Brit. “We hebben al hoge verwachtingen van onszelf. De druk komt daar al vandaan en we willen het ook goed doen voor de ploeg. Het is niet dat het invloed heeft op onze koerswijze.”
‘Als niemand van ons kan winnen, kunnen we met meer renners voor UCI-punten gaan’
Ploegen als XDS Astana en Cofidis zijn ook in de puntenstrijd verwikkeld. Die teams spreken uit dat ze in sommige wedstrijden specifiek inzetten op het pakken van UCI-punten, met soms twee of drie renners. Bij Picnic PostNL is dat niet de insteek, maar volgens Winston is het wel mogelijk dat dit een tactiek gaat worden dit seizoen. “Dat hangt echt af van ons doel voor een bepaalde wedstrijd. We maken tactische plannen met de renners die we opstellen. We gaan geen overwinning weggooien om iemand op plek 7 en op plek 9 te hebben, dat is niet wat we willen”, zegt hij.
“Maar in sommige wedstrijden gaan we misschien wel met meerdere renners voor de UCI-punten, als we het gevoel hebben dat we niemand hebben die echt kan meedoen voor de winst. Dan kunnen we ervoor kiezen om met meerdere renners te jagen op UCI-punten”, aldus Winston. “Maar we gaan daarvoor niet onze hoofddoelen opofferen en dat is om op het hoogste niveau te presteren. Wat dat betreft houden we vast aan ons plan.”

Analyse Door de goede prestaties van Unibet Tietema Rockets de laatste weken, is het Franse ProTeam opgeklommen tot de 25ste plek op de UCI Ranking. Daarmee staan ze slechts vier plekken lager dat het Nederlandse WorldTeam Picnic PostNL, dat er alles aan zal moeten doen om degradatie af te wenden. Als dat niet lukt, bestaat […]
Vorig jaar legde Rudi Kemna dat 'proces' overigens al uit in een video over hetzelfde onderwerp, maar nu is het nog actueler geworden:
https://youtu.be/P0jFqFbVdYA?si=QBIBb_1e2mSxuTyz
"Het proces" is een soort teamfilosofie en werkwijze die DSM (voorheen Team Sunweb) jarenlang uitdroeg. Het staat voor:
Strakke structuur en discipline: Alles is gepland, van trainingsschema’s tot voedingsstrategieën en koersplannen.
Geen individuele vrijbuiters: Iedereen werkt voor het teamdoel. Persoonlijke belangen worden ondergeschikt gemaakt.
Data-gedreven aanpak: Beslissingen worden genomen op basis van analyses, vermogensdata, slaapgegevens, voeding, enz.
Grote invloed van staf en coaches: Renners volgen instructies tot in detail, ook tijdens koersen.
Het idee is dat als iedereen het proces volgt, de resultaten vanzelf komen. Het is dus een top-down georganiseerde manier van werken, bijna wetenschappelijk, en dat botste soms met meer individuele of creatieve renners.
Van mij mogen ze degraderen.
Wat ze wel kunnen doen is te gaan rijden op een Franse licentie. Dan komen ze in elk geval in aanmerking voor de koersen van de ASO.
De tactiek van Astana is veel realistischer.
Unibet heeft geen renner van het kaliber Bardet of Onley. Picnic heeft dit jaar ook nog echt wel een stapel punten meer.
Tegelijk gaat er wel iets goed fout dat ze zich met deze renners zich in de gevarenzone bevinden. Ze hebben echt wel meer talent rondrijden dan een Cofidis of een Intermarche, maar lopen dit jaar qua punten toch flink achter.
Ten tijde van hun grote successen met Kittel, Degenkolb en Dumoulin had Sky nog een stiekeme exclusieve overeenkomst om ketonen te kunnen gebruiken, zodat het grootste deel van het peloton historisch ongeëvenaard schoon rondreed, maar inmiddels gebruikt bijna iedereen het. Dan kun je niet achterblijven.
Nou ja, het kan natuurlijk wel, maar dan kom je in degradatienood.
Verder voor die ploeg eeuwig zonde dat Jakobsen niet gebracht heeft wat je er van zou hopen of verwachten gezien zijn resultaten uit het verleden.
Iedereen die zich ook maar een heel klein beetje probeert uit te spreken en wat tegengas geeft wordt genadeloos naar buiten gewerkt; contract niet verlengd. Ken ik mijn directe omgeving 3 personen die hier ervaring mee hebben. Een keer je mond opentrekken; dáár is de deur.
Met als gevolg dat al het talent in de staf inmiddels vertrokken is en de omkadering nog simpelweg bestaat uit ja-knikkers die niks meer in durven te brengen. Zie hoe het team de afgelopen 3-4 jaar is afgegleden.
Misschien is het beter als het team inderdaad degradeert zodat het management een keer flink opgeschoond kan worden. Daarna met frisse moed weer door. Al vrees ik dat het daarvoor te laat is inmiddels.
Volgend jaar pro tour dus en niet eens bij de beste drie dus geen gegarandeerde wild cards.
Hiermee lijkt de top 18 al kansloos. Arkea zie ik ook niet veel punten pakken in de rest van dit seizoen, als ze uberhaupt nog bestaan volgend jaar.
Dank, heb het bericht aangepast. Ik lees inderdaad dat voor de wildcards de hoogste scores over het laatste seizoen (2025) gelden. Dan liggen ze achter Tudor, Q365 en UnoX. Dit is direct ook een veel groter probleem. Ze kunnen dus nu beter alles op alles zetten om niet achter Astana of Cofidis te eindigen.
Ze moeten bij de 2 of hopelijk voor hen 3 (als de UCI dat beslist) beste (toekomstige) ProTeams behoren op de 2025 ranking. Dat wilt zeggen dat als Astana hen voorbij gaat ze concurreren met Tudor, UNO X en Q36.5. Op dit moment staan ze achter elk van deze 3 ploegen, wat zou betekenen dat ze zouden moeten rekenen op uitnodigingen van de grote organisatoren. De Giro en Vuelta zouden ze zo op hun buik kunnen schrijven, misschien lukt een Tour wild card als bijvoorbeeld Arkea ophoudt met te bestaan, maar het is een zeer vieze situatie om in te zitten.
Maar inderdaad, het houdt allemaal niet over doordat veel net de verkeerde kant opvalt dit seizoen. Ik vind het te makkelijk om dat de ploegleiding in de schoenen te duwen. Uitgerekend de grote talenten zijn lang geblesseerd geweest, de sprinters uit de running of gewoon te matig, Degenkolb die Parijs-Roubaix mist, Eekhoof niet in uitstekende vorm weer de remmen moet dichtknijpen, etcetera.
Misschien dat Bardet nog wat punten pakt in de Giro, maar die stopt daarna. Dan moet het dus van 22 en 23-jarige renners gaan komen? Dat is niet de positie waar je als ploeg in wil zitten!