Drama voorkomen in Tour: toeschouwer wil 1 minuut voor renners over finish, politie grijpt hard in
foto: Cor Vos
woensdag 23 juli 2025 om 19:16

Drama voorkomen in Tour: toeschouwer wil 1 minuut voor renners over finish, politie grijpt hard in

Update Er is een mogelijk drama voorkomen in de finale van de Tour de France-etappe naar Valence. Eén minuut voordat de renners aankwamen, klom een toeschouwer namelijk met zijn fiets over de boarding. Hij sprong op de fiets en reed over de finish in Valence. De aanwezige beveiliging en politie greep hard in; met een bodycheck werd de man ingerekend en verwijderd, begrijpt WielerFlits. Vlak voordat Jonathan Milan de sprint won.

Op foto’s die na de sprintersrit naar Valence naar buiten kwamen via fotopersbureau Cor Vos is te zien hoe de man, gekleed in een shirt van Decathlon AG2R La Mondiale en rijdend op een zwarte fiets, probeert over de kletsnatte finish te rijden. Een medewerker van de Tour de France-organistie probeert hem daar al tegen te houden, maar dat lukt niet.

Net na de streep heeft een politieagent van de GO CRS (een gespecialiseerde eenheid binnen de Police Nationale in Frankrijk, red.) minder medelijden met de toeschouwer. Getuigen laten aan WielerFlits weten dat hij met een harde bodycheck de man onderuit haalde. Een aantal andere mensen wist hem vervolgens uit het finishgebied te verwijderen, enkele momenten voordat de renners arriveerden.

Een drama is daarbij voorkomen, in de wetenschap dat de Touretappe mogelijk gefinisht was in een volwaardige massasprint. Door een massale valpartij werd de sprint uiteindelijk betwist door een klein groepje, met Jonathan Milan als winnaar.

Wat de reden was van de actie van de toeschouwer, is nog niet bekend. Het is onduidelijk of hij een demonstrant of activist was en op die manier de Tour wilde verstoren. Eerder deze ronde rende er namelijk wel een Pro-Palestina-activist op het parcours in de laatste kilometer.

Bekijk hier foto’s van het incident aan de finish in Valence:

foto: Cor Vos

foto: Cor Vos

foto: Cor Vos

foto: Cor Vos

foto: Cor Vos


Update 24 juli, 8.15 uur

Op social media zijn er inmiddels ook bewegende beelden opgedoken van het incident. We zien hoe de man, gekleed in een shirt van Decathlon AG2R La Mondiale en rijdend op een zwarte fiets, probeert over de kletsnatte finish te rijden. En hoe hij vlak na de streep door een bodycheck van een politieagent van de GO CRS tegen de grond wordt gewerkt en vervolgens ook ingerekend.

RIDE Magazine
54 Reacties
23-07-2025 19:35
Typisch Nederlands..
vragen stellen of de dader niet te hard wordt aanpakt.
    23-07-2025 19:39
    Eens, ik kan hier geen medelijden mee hebben.
    23-07-2025 19:53
    Het is vooral typisch Nederlands om over alles te roepen dat het typisch Nederlands is.
    23-07-2025 20:26
    Volgens mij begrijp je de stelling niet helemaal..
    Het gaat er vooral om dat je op deze manier juist potentieel een drama veroorzaakt. Niet of het zielig is voor die gast. Als iemand zoiets doet en je beukt hem van de fiets en hij breekt zijn nek, dan kun je hem niet aan zijn helm pakken en door de finishstraat sleuren. Of het proportioneel is daar kun je over discussiëren, maar dit gaat vooral over of het handig is als je 1 minuut de tijd hebt om dit op te lossen.
    23-07-2025 23:46
    Wat een onzin. Typisch Nederlands? Volg je het Franse nieuws? Daar vindt men dit ook wel heel erg hardhandig.
    24-07-2025 10:58
    Waar in het artikel staat dat de man volgens Wielerflits te hard is aangepakt? Nergens. Wielerflits schrijft niet dat ze achter een harde aanpak van dit soort onzintypes staat, want dat zou geen degelijke jouralistiek zijn. Dit artikel is gewoon geschreven volgens de regels: neutraal.
23-07-2025 19:28
"Drama voorkomen"???
Weer een eens sensatietitel die de landing van het artikel niet dekt.

Wat ik zie en lees is het deze man gelukt om op het parcours te geraken en over de finish te rijden. Er is dus helemaal niks voorkomen. Lijkt er eerder op dat er een drama van is gemaakt door deze man vlak bij de finishlijn hardhandig naar de grond te werken.

Als ze hem verder door hadden laten rijden en aan het eind van de finishstraat bij de kraag hadden gegrepen was er nog minder kans geweest dat er renners waren gehinderd en was er minder drama geweest.
    23-07-2025 20:49
    Ja, en dan heb je vanaf nu dat gelazer elke dag. Gewoon goede en professionele actie om die man van het parcours te halen.
    23-07-2025 21:17
    En wie garandeert dat deze dorpsidioot netjes rechtdoor zou fietsen en op tijd van het parcours zou zijn?
    23-07-2025 21:51
    @Mwielerfan & OneTrickPony,
    Even vooropstellen dat ik ten eerste reageer op de misleidende titel. Verder heb ik nergens gezegd dat deze man niet zou mogen worden aangepakt. Ik geef alleen aan dat de manier hoe dit lijkt te zijn opgelost eerder problemen had kunnen veroorzaken dan dat het drama heeft voorkomen.

    @Mwielerfan,
    Als er geen scene was geweest met iemand die op de finishlijn tegen de grond wordt gewerkt was er niet of nauwelijks aandacht geweest en had niemand er van gehoord. Lijkt mij ook een prima uitkomst.

    @OneTrickPony,
    Kan ik inderdaad niet volledig over oordelen, maar op basis van de foto's lijkt hij met een vaartje rechtdoor over de finish te rijden. Ik zou zeggen laat hem doorrijden en houdt hem een eind na de finishlijn tegen (daar staan vast ook agenten) en geef hem daar dan dat pak rammel.
    Als hij rare capriolen in de buurt van de lijn was gaan uithalen kan je altijd nog doen wat er nu is gedaan.
    24-07-2025 11:59
    Het is deze TikTokgek te doen om publiciteit. Hij is al eerder bijvoorbeeld een voetbalveld opgerend voor een selfie. Zo'n figuur door laten rijden werkt aanmoedigend. Hem keihard direct van zijn fiets beuken daarentegen werkt minder uitnodigend voor gekken en aandachtszoekers. Alleen al daarom prima actie. Kom je op het parcours in de finale, dan word je eraf gebeukt. Prima preventieve boodschap.
    24-07-2025 12:15
    Wat betreft de titel heb je helemaal gelijk.

    Wat betreft de intenties van deze man was er geen tijd en ruimte voor interpretaties met het peloton in de laatste kilometer. Als je er na een halve minuut toch nog op af moet op 150 meter na de streep moet een peloton met 60 per uur ineens eromheen sturen.
23-07-2025 20:40
Idiote actie, idiote ingreep, overtrokken artikelkop.
23-07-2025 19:23
Drama voorkomen? Dramatische weergave van de gebeurtenis. Komt een idioot over de finish, die daar niet hoort te zijn. Meer niet. Pak hem op, bestraf hem en geef hem niet de aandacht die hij zoekt. Dat eerste gebeurde nu op een manier die juist aandacht genereert (niet nodig) en het laatste gaat uit van media die niet van ieder mug en olifant moeten maken.
23-07-2025 19:05
Reden lijkt duidelijk toch? Wilde op tv doen alsof hij als Decathlon renner wint.

Natuurlijk is het gevaarlijk en moet zo iemand gestraft worden, maar ze hadden hem beter niet op de finishlijn onderuit kunnen halen, maar ergens verderop oppakken.

Is hij buiten bewustzijn in die laatste fotos?
    23-07-2025 19:25
    Inderdaad hiermee maken ze het zelf gevaarlijker juist door hem op gevaarlijke plek te stoppen. 40m door laten rijden was beter
    23-07-2025 21:21
    Want 40 meter na de finishlijn komt het peloton inderdaad niet?! Pfff wat een simpele reacties lees ik hier. Deze man moest zo snel mogelijk worden verwijderd. Hoe, dat is dan even bijzaak.
    23-07-2025 21:58
    @OneTrickPony,
    40 meter na de streep rijden de renners geen 70 km/h meer en een peloton dat binnen 1 minuut komt aanstormen is geen bijzaak.
    23-07-2025 22:09
    Klopt, daar rijden ze nog maar 60.
    24-07-2025 12:02
    Dat werkt toch aanmoedigend voor zo'n tiktokgek, om hem lekker over de finish te laten rijden. Keihard van de fiets beuken is minder uitnodigend.
23-07-2025 19:01
En nee, deze halvegare was hoogstwaarschijnlijk geen demonstrant of activist, maar gewoon uit op klikjes voor zijn socials of de verliezer van een idiote weddenschap.

Edit redactie: Scherp, we hebben het aangepast
23-07-2025 20:02
Ik hoop wel dat hij dit de komende weken nog voelt.
23-07-2025 18:59
Idioot, hopelijk wordt hij hard gestraft. Wielrennen is op zichzelf al gevaarlijk genoeg.
23-07-2025 19:43
Tijdens de laatste 10 km was het af en toe ook ijzingwekkend met het Peloton dat met 65 km over een natte weg scheurde en de toeschouwers gewoon op de weg stonden. Dan deze idioot nog als toetje.
23-07-2025 20:48
Die politie man neemt een split second besluit en voert een tackel uit.. en die zijn echt wel bevoegd om je terplaatse de nek te breken ! Gendarmes zijn geen softe nl woutjes. Achteraf had hij misschien beter 50m na de finisch kunnen worden op gepakt. Maar deze politie actie geeft ook publiekelijk een signaal af aan andere idioten met dito ideeën
    24-07-2025 10:35
    Fietsmeneer grijpt dan ook direct naar zijn sleutelbeen, terwijl niets 'm daar raakte...
23-07-2025 21:35
"Het is onduidelijk of hij een demonstrant of activist was en op die manier de Tour wilde verstoren."

Sterk staaltje framing weer. Doe eens een wilde gok, redactie.
    24-07-2025 10:47
    Ik kan mij nog een NPO programma herinneren waarin 3 overjarige pubers die elkaar uitdagingen gaven, en een kakhi/lichtblauwe tenue (zoals officials) aantrokken en zonder pas probleemloos aan de start kwamen.

    En Bas Tietema heeft toch ook wel meer dan eens een reprimande ontvangen, omdat hij over de grens zat van gedoogd.

    Rémi Gaillard liet uiteraard de Tour de France niet aan zich voorbij gaan. Maar deed dat brutaler, minder gevaarlijk, en wèl komisch: https://www.youtube.com/watch?v=mGcv_er8qO4

    Dus, ja; sterk staaltje framing alsof demonstrant of activist de enige opties zijn.
24-07-2025 09:39
Wat een idioot, mooi hoe ie door die agent wordt onderuit gehaald. Hopelijk een fikse blessure die hem een tijdje van de fiets houdt, dat heeft ie toch wel verdiend nu :-)
    24-07-2025 13:18
    Ik hoop dat de agent niets mankeert. Geef de man een lintje.
23-07-2025 19:05
Prima om hem hard aan te pakken, alleen door hem een bodycheck te geven vlak na de finish loop je ook het risico op ernstige verwondingen waardoor je die halve gare vervolgens niet zomaar aan zijn Decathlon tenue weg kan slepen.
    23-07-2025 19:10
    Ja, idiote actie van de man, maar of de reactie van de beveiliging hier in verhouding staat?
    23-07-2025 19:14
    Middels de laatste foto met het scheef hangende hoofd is er mogelijk sprake van een breuk en/of hersenschudding en/of knock out..........
    23-07-2025 19:18
    Wat een flauwekul. Stop met het pamperen van idioten. Play stupid games, win stupid prizes.
    23-07-2025 19:23
    Als hij na de finish niet terug lijkt te keren naar parcours lijkt dit meer op wraak dan op daadwerkelijke beveiliging. Beveiligers zijn gewone burgers die niet meer geweld mogen gebruiken dan jij en ik. Sterker nog vanuit hun functie wordt juist sterker nog geacht dat je profess
    23-07-2025 19:24
    ... professioneel ermee om gaat. Van leek kan je nog noodweer excess denken, professional hoort emoties en hoofd koel te houden
    23-07-2025 21:52
    In het artikel staat gewoon duidelijk beschreven dat degene die ingreep een agent van een speciale eenheid is geen gewone burger dus.
    23-07-2025 23:00
    Een professional hoort de boel allereerst veilig te houden. Hoe hij dat doet is bij mensen die zichzelf problemen riskeren nog geen eens van secundair of tertiair belang.
23-07-2025 19:19
C'est en faisant n'importe quoi qu'on devient n'importe qui !
23-07-2025 21:38
Ze hadden die renner gewoon door moeten laten rijden en 50mtr verder op moeten "corrigeren". Inderdaad zwaar overdreven actie van die beveilging.
    24-07-2025 11:53
    Je snapt het niet hè.
    24-07-2025 14:28
    Is geen beveiliging. Is een agent van een speciale eenheid.
    24-07-2025 14:35
    Ik hoop dat deze gek zwaar gestraft word en opgesloten word en beschuldigt word van negeren van stop teken en poging tot vluchten jaar opsluiten . Als we dit normaal vinden is het eind zoek
24-07-2025 11:48
De volgende dag en na alle beelden gezien te hebben: volledig terecht dat ze deze idioot van zijn fiets getimmerd hebben. Dat hij er nog lang last van mag hebben. Dit soort gedrag moet ontmoedigd worden. En van zo'n terechte bodycheck gaat geen uitnodigend effect uit. Prima gedaan.
23-07-2025 21:19
Wint toch mooi de etappe.
23-07-2025 22:10
Wat een gek!! Zeker weer te veel gedronken. Wielrennen begint steeds meer op voetbal te lijken terwijl ik Wielrennen juist altijd een mooie sport vond omdat dit zo weinig gebeurde. En nu dit jaar al in Roubaix bij Mvdp in de giro bij vd hoor en deze tour al 2 keer.
    23-07-2025 22:50
    Merckx kreeg in de jaren 70 ook gewoon een leverstoot van een toeschouwer.
    En er lopen al jaren dronken idioten mee op de bergen.
    Het is dus niets nieuws alleen nu met sociale media zie je alles en heb je van die idioten die alles voor de likes doen, dus valt het meer op.
    23-07-2025 23:29
    In de jaren 70 bestond ik nog niet dus daar kan ik niet over meepraten maar ik heb toch het gevoel dat het dit jaar steeds vaker gebeurd
    24-07-2025 00:11
    Ik ook niet.
    Ja is waarschijnlijk gewoon perceptie.
    Er komen nu veel meer mensen als vroeger en je ziet alles dus dat geeft een vertekend beeld.
    24-07-2025 03:11
    Nee een tiktokert die voor het eerst in zijn leven met asfalt in aanraking kwam.
24-07-2025 00:50
Beker pis in de nek had ook volstaan, het blijft tenslotte koers

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine