Dowsett bijt zich de tanden stuk op werelduurrecord Campenaerts
Alex Dowsett is er niet in geslaagd om het werelduurrecord te verbeteren. De 33-jarige Brit legde in het Mexicaanse Aguascalientes een afstand af van 54 kilometer en 555 meter, wat niet genoeg was om het record van Victor Campenaerts te verbeteren. De Belg reed op 16 april 2019 – eveneens in Aguascalientes – een afstand van 55,089 kilometer.
Dowsett ging – onder toeziend oog van zijn familie op het middenterrein – op 1.887 meter hoogte voortvarend van start en zat in de openingsfase een seconde onder de tijd van Campenaerts. Gaandeweg liep zijn achterstand steeds verder op.
Na twintig kilometer bedroeg zijn achterstand drie tellen op de tussentijden van Campenaerts. Op dertig kilometer liep hij al zes seconden achter, een verschil dat alleen maar verder opliep. Het record van Campenaerts bleef dan ook buiten bereik, waardoor het werelduurrecord in Belgische handen blijft.
Dowsett slaagde er wel in om zijn afstand van zes jaar geleden te verbeteren. Dowsett was in 2015 al eens korte tijd houder van het werelduurrecord. Hij zette op 2 mei 2015 in Manchester een afstand van 52,937 km neer, maar zag een maand later zijn record verbeterd worden door landgenoot Bradley Wiggins.
Bekijk hier de recordpoging van Alex Dowsett terug:
Om zijn record te breken, gaat er toch echt een kanon moeten komen die er zich dan ook nog eens volledig op toelegt.
Dowsett is (of was) een aardige tijdrijder maar geen absolute top. Een Ganna of van Aert kan aan de afstand van Campenaerts komen, maar een subtopper toch echt niet op dit moment (waarbij de technologische vooruitgang sinds het record nog te klein is om de kloof te dichten).
Niettemin knappe prestatie van Dowsett.
Dan zou het aantal gegadigden dat het ook wel eens wil proberen wel weer drastisch afnemen.
Zoals anderen al hebben aangehaald: de grote coureurs krijgen een recordpoging en vooral de voorbereiding erop vaak niet ingepland. Wout van Aert bv. schat ik als tijdrijder ook hoger in dan de beste Campenaerts. Maar die heeft nu al geen tijd om al zijn verschillende doelen na te jagen, en wellicht dat hij met zo’n onderneming ook zijn explosiviteit niet wil afbotten die hij nodig heeft voor de klassiekers. Idem voor een Asgreen of Cancellara in zijn hoogdagen.
De enige die ik het wel zie doen momenteel is inderdaad Ganna. Die heeft de piste-ervaring en kan wellicht zonder al te veel kostbare tijd te investeren een poging wagen. Misschien richt hij zich binnen een paar jaar meer op de klassiekers, en dan moet hij het ook niet meer doen. Nadeel is inderdaad dat er dan wellicht niet veel gegadigden meer zijn om Ganna’s record aan te vallen.
Maar om antwoord te geven: eerst moet je goed op de baan en een baanfiets leren rijden. Dan moet je leren om met 50/60 per uur strak te sturen op de binnenste lijn. Vervolgens moet je je trainingsschema omgooien voor deze hele specifieke inspanning. En vergeet niet alle aero ongein die erbij komt kijken, alle windtunnel tests etc.
Je laatste zin klopt trouwens niet Panache. Het is geen tijdreizen, er wordt nog steeds afstand afgelegd, terwijl de tijd onafhankelijk verdertikt. Het verschil is dat je niet stopt wanneer je een bepaalde afstand afgelegd hebt, maar wanneer de tijd een bepaald punt bereikt heeft. En dan kijk je welke afstand in die tijd is afgelegd.
Het voorstel van Wheely is an sich een interessante benadering, maar die verschillen in km/h zijn toch minder intuitief (een verschil van 0,1 km/h na 1 ronde is héél anders dan na 150 ronden) én ze worden berekend... elke keer de renner over de finishlijn passeert ;-)
Voor wie elk detail over het WUR wil weten kan bij Jurgen van Teeffelen terecht. Hier is zijn twitter-plek: https://twitter.com/JvTeeffelen