Donald Trump had ooit zijn eigen wielerkoers: “Tour de Trump als equivalent van Tour de France”
foto: Henk Lubberding
Julian Dubbeld
donderdag 7 november 2024 om 08:05

Donald Trump had ooit zijn eigen wielerkoers: “Tour de Trump als equivalent van Tour de France”

Special Donald Trump werd in de nacht van 5 op 6 november 2024 verkozen tot 47ste president van de Verenigde Staten, maar wist je dat de Republikeinse politicus aan het einde van de jaren ’80 een eigen wielerkoers had die even groot moest worden als de Tour de France? De Tour de Trump werd in 1989 en 1990 georganiseerd door Trump en had prijzengeld dat kon concurreren met de allergrootste wielerkoersen van die tijd.

Het Amerikaanse wielrennen zat in de jaren ’80 van de vorige eeuw in de lift, wat heet: Amerikanen drukten steeds meer en structureler hun stempel op de wielersport. Eerst waren er losse flodders van Jim Ochowicz en Jonathan Boyer op de baan en op de weg, daarna kwam er met het door Ochowicz opgerichte 7-Eleven in 1981 voor het eerst een grote Amerikaanse wielerploeg in het peloton.

Andrew Hampsten en Greg LeMond zorgden in de tweede helft van de jaren ’80 voor daverende successen. LeMond won in 1986 als eerste niet-Europeaan de Tour de France, terwijl Hampsten in 1988 de Giro d’Italia naar zich toe trok voor Erik Breukink.

In de Verenigde Staten moest er daarom zo snel mogelijk een wielerkoers van formaat worden georganiseerd, vond de Amerikaanse sportjournalist John Tesh. Na de zeges van Lemond en Hampsten ging hij op zoek naar een grote sponsor voor een eerste editie in 1989. Die vond hij: Donald Trump.

Trump was toen nog niet de politicus die hij nu is, maar een steenrijke vastgoedmagnaat die regelmatig investeerde in sport. Zo was hij in 1984 en 1985 eigenaar van het football-team New Jersey Generals en organiseerde hij grote bokswedstrijden, waaronder die in 1988 tussen Mike Tyson en Michael Spinks in Atlantic City. De deal met Trump om in 1989 de eerste ‘Tour de Trump’ te organiseren was zodoende snel gemaakt.

Trump zag zichzelf niet als een politicus
In de Tour de Trump vond Trump niet de exposure die hij vond in het boksen en American Football, maar dat maakte hem niet uit, zei hij destijds in een interview met de NBC. “Ik ben iemand die altijd kijkt naar de toekomst als het gaat om investeringen, deals en evenementen. Als ik naar de Tour de Trump kijk, zie ik een evenement met enorme potentie. De wedstrijd moet in de toekomst het equivalent worden van de Tour de France.”

Overigens was Trump toen nog niet bezig met een politieke carrière: “Ik zie mezelf niet als een politicus. Ik zeg te vaak wat ik denk en ik houd ervan om de waarheid te zeggen. Een politicus kan niet altijd de waarheid zeggen. Ik denk wel dat dat jammer is voor de Verenigde Staten…”

Eerste editie van de Tour de Trump
Op 5 mei 1989 vond de eerste editie van de wielerronde plaats. In tien dagen reed het peloton door vijf verschillende staten van New York naar gokstad Atlantic City, waar Trump een aantal belangrijke hotels en casino’s in bezit had. Liefst 250.000 euro prijzengeld had Trump beschikbaar gemaakt voor de winnaars van de kersverse Tour de Trump.

Dat was destijds meer dan de gehele Giro d’Italia, maar net iets minder dan de Tour de France. Daardoor werd de Tour de Trump een lucratieve wielerronde voor wielerteams: PDM was aanwezig met Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse, Panasonic met Eric Vanderaerden en Henk Lubberding. De Belgische Lotto was erbij, evenals de Amerikaanse wielerheld Greg LeMond en natuurlijk 7-Eleven.

De renners herinneren zich achteraf nog de luxe in de wielerronde. “Het was echt, groot, groter, grootst”, vertelde Rooks enkele jaren geleden aan de Volkskrant. Met een limousine werd de nummer twee uit de Tour de France van 1988 in de rondte gereden door New York. “Zoveel luxe, dat kenden wij niet. Het was maar een kort ritje, maar toch viel mijn mond open van verbazing. Heel New York was voor ons afgezet.”

Demonstranten bij de Tour de Trump – foto: onbekend

De Tour de Trump zou verder gekenmerkt worden door schandalen. Dag-Otto Lauritzen van 7-Eleven zou na tien dagen de eindzege grijpen in een ronde waar veel politieke tegenstanders van Trump hun onvrede zouden uiten over het handelen van de – toen nog – ondernemer. Boze toeschouwers stonden langs het parcours met grote spandoeken en pamfletten. Daarop teksten als ‘Fight Trumpism’ en ‘Trump = Lord Of The Flies.’ Sommige politici besloten zelfs om de Tour de Trump helemaal te boycotten.

Geflikt door Trump
De Belg Vanderaerden, die derde werd in het algemeen klassement en vier etappes won, vertelde jaren later dat hij zich geflikt voelde door Trump. Vanderaerden werd in de afsluitende tijdrit door Atlantic City verkeerd gestuurd door de motards en verloor op die manier het zicht op de eindzege. “Ik ben er ingeluisd, zeker weten. Er moet een Amerikaan of een renner van een Amerikaanse ploeg winnen. America First hè, toen al.”

Een jaar later vond de twee editie van de Tour de Trump plaats. Deze keer bracht de Amerikaanse wielerronde de renners in elf ritten van Wilmington (North Carolina) naar Boston. LeMond was opnieuw van de partij, maar greep weer naast de eindzege. Deze keer was het de Mexicaan Raúl Alcalá die het eindklassement won. Alcalá zou de Noor Atle Kvålsvoll en zijn ploeggenoot Erik Breukink voorblijven. De Mexicaan zou de laatste winnaar van de Tour de Trump worden.

Eind 1990 kwam Trump namelijk nog meer onder vuur te liggen vanwege problemen met de belastingdienst en een naderend faillissement. Door de ophef rondom Trump had organisator Billy Packer moeite om andere sponsoren aan het wielerevenement te binden. Het antwoord bleek uiteindelijk simpel: exit Trump. Co-sponsor DuPont stapte daarna in het gat dat Trump achterliet.

De Tour DuPont kende daarna nog een aantal succesvolle jaren, maar in 1997 stierf de wedstrijd een stille dood. Trump zal er vermoedelijk niet wakker om hebben gelegen: de politicus wist niks van wielrennen. “Het is alsof ik naar mensen in een ruimteschip zit te kijken”, was een van zijn uitspraken over het spelletje.

RIDE Magazine
25 Reacties
06-11-2024 18:50
een trump-project dat overkop ging door incapabel en corrupt management, je verwacht het niet
    06-11-2024 19:22
    Tja, ik vind het ook een rare knakker. Maar iemand die miljardair is en twee keer president van het machtigste land weet te worden kun je toch moeilijk incapabel noemen. Ik doe het hem niet na.
    06-11-2024 19:52
    ik zeg niet dat hij helemaal niets kan, ik zeg dat bovengemiddeld veel van zijn zakelijke projecten falen omdat ze slecht geleid worden.
06-11-2024 17:17
"Deze keer was het de Mexicaan Raúl Alcalá die het eindklassement won."

Dat zou nu zeker niet meer mogen gebeuren natuurlijk.
    06-11-2024 21:09
    Ze zouden speciaal voor de Mexicanen wel een muur in het parcours kunnen opnemen.
06-11-2024 15:18
Hup Donald trump !
    07-11-2024 12:10
    Ja, hup, spring maar van je "Trump Tower" af Donald..!
06-11-2024 20:55
Het feit dat ie zelfs in en tamelijk nietszeggend wielerrondje de uitslag beïnvloedt zegt toch wel veel. En maar zeuren over 'gestolen' verkiezingen; zou me niks verbazen als hij ook hier de uitslag heeft beïnvloedt.
06-11-2024 15:09
Mooi achtergrondverhaal en jammer dat hier - op de naam na - niet aan vast gehouden is. Een Tour of the States zou toch echt fantastisch zijn elk jaar? Zoveel plekken om uit te kiezen, elk jaar een volledig nieuw parcours.
Er zit sowieso economisch natuurlijk nog wel meer potentieel in het wielrennen als je de traditie durft op te offeren. Dus ipv een Giro, Tour, Vuelta elk jaar drie rondes op drie verschillende continenten. Al zouden we daar in Europa natuurlijk nooit voor zijn.
Toch zou het best interessant zijn eens meer te experimenteren. Te beginnen met het vervangen van WT rondjes als die in Polen of Romandië..
    06-11-2024 16:23
    Met de Tour of California, de Tour of Utah en de Tour of the Gila heb je al een mooie start van een ronde van Zuidwest VS. Colorado heeft ook een grote actieve wielergemeenschap.
06-11-2024 23:35
Ja toevallig dan maar vandaag dit item, maar is het geen grote onzin om op een commerciële wielersite om dit juist vandaag even te gebruiken?
Deze clowneske narcist die over eigenlijk alles leen maar onzinnigheden en leugens uit om maar zijn macht te vergroten.
Ten koste van wie.......? of nog meer talloze velen.
Een wielerkoers gebruiken en dan uiteraard met een narcistische naam om destijds ook al je onzinnige invloed te vergroten. Sorry ik kon toen al niks en nu nog steeds zeker niets positiefs in of over deze kerel herkennen.
    07-11-2024 10:33
    Inderdaad iedereen die ook maar een klein beetje menselijke waarden bezit zou deze man zo min mogelijk podium moeten geven. Sport = politiek hoe je het ook went of keert. Dat WF mee doet aan de normalisering van een veroordeelde crimineel en aanrander, iemand die in elke toespraak de leugens rondstrooit of het niks is, die de rechten van heel veel mensen dagelijks met voeten treedt, die de rechtsorde met voeten treedt zou geen onnodig podium moeten krijgen. In de VS zijn er zodanige informatie bubbels dat daar de grip bijna 100% is. Daar moeten we, in nog min of meer gezonde democratieën, heel ver afstand van nemen. Heel verdrietig dat WF wenst te participeren in die normalisering, dit is een nieuws bericht dat geen nieuwsbericht is, dat geen enkel doel dient. Dus wat mij betreft is het duidelijk dat de redactie mee wenst te doen in de normalisering van deze man die hard op weg is om een autocratische dictator te worden. Fijn om te weten, dat wel.
06-11-2024 16:11
Deja vu. Volgens mij las ik dat acht jaar geleden ook al.
    06-11-2024 17:03
    Goh, in acht jaar zijn er veel wf rs bijgekomen zoals ik, dus prima! Allez, dit artikel bedoel ik he.
06-11-2024 20:52
En bedankt, overal probeer ik al het nieuws m.u.v. sportnieuws te mijden zie ik dit bericht hier op deze wielersite.
    06-11-2024 22:18
    Ja, ik snap je. Het is bijzonder populistisch van de redactie om hierop in te haken.
06-11-2024 21:30
Was een mooie koers destijds
06-11-2024 21:10
Wijlen Michel Zanoli won in 1990 ook nog een rit volgens mij
06-11-2024 23:36
Ja toevallig dan maar vandaag dit item, maar is het geen grote onzin om op een commerciële wielersite om dit juist vandaag even te gebruiken?
Deze clowneske narcist die over eigenlijk alles alleen maar onzinnigheden en leugens gebruikt om maar zijn macht te vergroten.
Ten koste van wie.......? of nog meer talloze velen.
Een wielerkoers gebruiken en dan uiteraard met een narcistische naam om destijds ook al je onzinnige invloed te vergroten. Sorry ik kon toen al niks en nu nog steeds zeker niets positiefs in of over deze kerel herkennen.
07-11-2024 00:05
Hij is zo lekker zichzelf gebleven
07-11-2024 00:16
Inderdaad, moet zijn gevoel een voortdurende boost hebben gegeven.
06-11-2024 17:59
Edit redactie: Graag on-topic houden.
06-11-2024 21:33
Haha, ik vroeg mijn Noorse schoonfamilie, naar aanleiding van dit artikel, wat de relatie tussen Lauritzen en Trump is. Zij antwoorden in koor dat Dag-Otto de toenmalige geliefde van Trump verleidde eind jaren 80. Dat zal dus tijdens die tour gebeurt zijn. Heeft Donald toch de verkeerde renner de foute kant op gestuurd.
07-11-2024 07:46
Lijkt mij een fantastische vent als je al die zaken leest over iets simpel als een wielerwedstrijd, laat ons er dan maar een president van maken dat wordt dikke fun!
07-11-2024 11:21
Je kan geen sportpagina meer lezen zonder dat het doorspekt is met politiek getint redactioneel gewauwel onder de noemer van weetjes en nostalgie. Lekker belangrijk wat Trump toen deed. Heb het over wielrennen. Maar ja alles moet tegenwoordig gelinkt worden aan de waan van de dag voor de Clickbait. De lol om sportpagina’s online te lezen wordt steeds minder. Ik heb totaal niets met politiek en al helemaal niet met politici nog met politiek activisme. Daar is zelfs de nieuwspagina ook niet voor. Daar heb je redactionele artikelen voor. Maar ja tegenwoordig loopt alles dwars door elkaar heen.

Reacties zijn gesloten.