Remco Evenepoel mag nog enkele weken niet trainen

maandag 18 januari 2021 om 18:55
Remco Evenepoel mag nog enkele weken niet trainen

foto: Cor Vos

Update

Remco Evenepoel mag van de doktoren nog altijd niet fietsen. De talentvolle coureur van Deceuninck-Quick-Step onderging een MRI-scan die aantoonde dat de schaambeenbreuk uit de Ronde van Lombardije nog altijd niet volledig is hersteld. Ploegbaas Patrick Lefevere bevestigt dat aan Sporza.

De bloedwaarden van Evenepoel zijn wel goed, kwam uit de medische scan naar voren, evenals het herstel van zijn lichaam. En dus kan hij goed revalideren, maar de breuk die hij in augustus van het vorige jaar opliep lijkt nog altijd niet volledig dichtgegroeid. Daardoor mag de 20-jarige klassementsrenner nog altijd niet op de fiets trainen.

Het plan van Evenepoel was om deze week weer rustig de training te hervatten, maar daar wordt nu een stokje voor gestoken om de breuk volledig te laten genezen. Het is daardoor nog altijd onduidelijk wanneer hij zijn eerste wedstrijdkilometers kan maken in het peloton.

Op het trainingskamp van Deceuninck-Quick-Step in Altea zal Evenepoel verder revalideren en met de ploeg bespreken wat het plan is richting zijn comeback op de fiets en in het peloton.

Focus op de Giro
“Als ik één ding heb geleerd, is het dat deze blessures zeer delicaat zijn voor een wielrenner. Zijn carrière in gevaar kunnen brengen, zelfs. Dus moet ik mezelf nu aanpassen en de tijd geven om volledig te genezen. Duurt het een dag langer dan ik zelf zou willen? Dan is het maar zo. Het zal geen verschil maken”, zei Evenepoel afgelopen weekend in een interview met HLN.

“Plan-A is en blijft het opzet”, doelt hij op de Giro d’Italia. “Maar in het slechtste geval schakelen we over op plan-B. Olympische Spelen, Vuelta, WK, Ronde van Lombardije… Er zijn nog andere doelen genoeg dit seizoen.”


Update 19.30 uur – Lefevere over blessure Evenepoel

“We gaan niet nog eens dezelfde fout maken”, vertelt Patrick Lefevere in het radioprogramma De Tribune van Sporza. Evenepoel moet het nog drie weken zonder fiets doen. “Dan kijken of we risico nemen voor de Giro.”

“Schijnbaar is de aangroei van het bot toch niet zo snel gegaan als iedereen dacht. Hij had pijn, maar hij heeft dat niet gezegd. Hij dacht dat het een deel van de revalidatie was”, aldus Lefevere. “We hoopten dat hij vanaf morgen weer zou fietsen, maar we nemen geen enkel risico. Waarschijnlijk blijft hij dus nog eens drie weken van de fiets. Dan komen we uit bij 8 februari, exact drie maanden voor de start van de Giro.”

“Als het dan goed is, moeten we zien of we het risico nemen om hem naar de Giro te sturen. Als het moet, dan rijdt hij niet. We gaan niet nog eens dezelfde fout maken”, tekent Sporza op uit de mond van de ploegbaas.

Dit artikel delen:

66 Reacties

lander luypaert 18 januari 2021 om 19:00

Jaa doe maar Vuelta! Dan zien we een rechtstreeks duel in de bergen met Pogacar.

S'mon 18 januari 2021 om 20:10

Lefevere zegt zelf dat ze normaal nu de Vuelta zullen rijden. Al is dat nog niet zeker.

Richard van Hoof 19 januari 2021 om 07:17

Heel zorgelijk, misschien is door veel te vroeg gaan trainen wel een chronische zwakke plek ontstaan. En bij wielrennen hoort ook regelmatig vallen, dus zijn bekken zal nog heel vaak een klap krijgen, zeker bij de grote rondes van 3 weken.

Misschien gaat Evenepoel helemaal nooit een grote ronde winnen door dit fysiek ongemak.

trigger 19 januari 2021 om 07:59

@Richard van Hoof misschien gaat Remco wel méér grote rondes winnen, zie Van Aert, wiens blessure nog een stuk complexer was. Het is maar hoe je het wil bekijken…

Mischa 18 januari 2021 om 19:10

Stippel maar een langer deel van het alfabet uit..

Mountainking 18 januari 2021 om 19:14

Steels met zijn zitvlakblessure…..

Martino87 18 januari 2021 om 19:15

'De bloedwaarden van Evenepoel zijn wel goed'

Wat heeft dit met de blessure te maken? Waarom zouden ze niet goed zijn?

Groetjesaandevoetjes 18 januari 2021 om 19:26

Of er nog ontstekingen zijn die niet zichtbaar zijn. Bij een ontsteking ziet men dat terug in het bloed.

Dikke Vrouw 18 januari 2021 om 19:29

Wat sneu voor Remco :(

Staf V 18 januari 2021 om 19:35

Dat ziet er niet goed uit, voor een jonge topatleet duurt dat veel te lang, normaal genezen zulke jonge gasten alsof het niets is.

Derrick 18 januari 2021 om 19:58

Het is dan ook niet de eerste de beste blessure.

nickdt 18 januari 2021 om 21:21

Misschien is die ouder dan ze zeggen.

harryjohan71 18 januari 2021 om 19:37

Ik kan het niet volgen. In november reed hij al 100 km gemiddeld op een dag en nu mag hij niet fietsen omdat de breuk niet geheeld is. Waarom mocht hij in november dan al fietsen als de breuk nog niet geheeld is? Als leek krijg je de indruk dat er fouten bij de revalidatie gemaakt zijn.

Panache 18 januari 2021 om 19:45

Dat zegt Lefevere toch ook. Hij heeft het over “We gaan niet nog eens dezelfde fout maken”. De neutrale volger had overigens al veel langer in de gaten dat er met betrekking tot Evenepoel te veel hooi op de vork werd genomen.

harryjohan71 18 januari 2021 om 19:50

@Panache ik was het aan het tikken voor de update er stond. Ook dan vind ik dat er veel tijd zit tussen november en nu, o.a. de trainingskamp in december.

Dikke Vrouw 18 januari 2021 om 19:53

Hij had pijn als hij fietste maar hij durfde het om 1 of andere reden niet zeggen…

vincenzo 18 januari 2021 om 20:47

Hij wilde toen nog niemand verrassen

Michelangelo 18 januari 2021 om 20:01

Ik heb me van begin af aan al afgevraagd of Evenepoel, al dan niet onder druk van media en fans (= 1 pot nat in Belgie), niet veel te snel weer op de fiets is gekropen. Het kwam op mij heel geforceerd over destijds, met zelfs nog de vraag of hij misschien in datzelfde seizoen nog wat zou kunnen fietsen.

En de jongen zelf was gretig, en liet zich graag fotograferen toen hij sneller dan verwacht weer op krukken liep, sneller dan verwacht weer op de fiets kon stappen, etc.

Maar hoeveel sporters zijn er inmiddels al geweest die te snel wilden beginnen en een terugslag kregen, vertraagd herstel of uiteindelijk blijvende schade.

De medische staf van Sunweb zouden we hier allemaal affakkelen over het prutswerk wat geleverd was met de knie van Dumoulin. Maar ik denk dat hier toch ook echt wel een kritische noot te plaatsen is bij OF de medische staf en ploegleiding van DQS, OF bij (de entourage van) Evenepoel zelf, die niet geluisterd heeft naar de adviezen.

Dikke Vrouw 18 januari 2021 om 20:08

Als Remco niet zegt dat hij pijn heeft kan je als medische staf weinig doen..

Michelangelo 18 januari 2021 om 20:11

Hangt er vanaf welke vragen je stelt als medische staf. Als je heel specifiek vraagt naar bepaalde typen klachten en signalen en je krijgt dan het goede antwoord niet, dan ben ik het met je eens.

Maar als je enkel een vraag stelt van “hoe voelt het fietsen” dan kan ik me voorstellen dat je inderdaad denkt dat de pijn normaal is als renner.

De kwaliteit van vragen bepaalt de kwaliteit van de antwoorden. En ik mag hopen dat San Remco professioneel genoeg is om heel specifiek te antwoorden op vragen over specifieke klachten.

tendam 18 januari 2021 om 20:33

Wat wil je nou eigenlijk zeggen met ‘San Remco’? Hij voelt zich verheven boven pijn, zoiets?

Beer 18 januari 2021 om 21:38

Hopelijk leest Vanmol mee. Michel. geeft hier goed mee hoe hij zijn job moet doen.

Limal 18 januari 2021 om 21:48

Heb je zelf al eens iets gebroken, Michelangelo? Zelfs wanneer het bot voldoende is dichtgegroeid om terug te sporten voel je ter hoogte van de breuk gemakkelijk nog een half jaar af en toe pijn. Bij koud weer kan dat zelfs langer zijn – heb zelf mijn enkel eens gebroken en dat voelde ik bij het skieën 3, 4 jaar later nog. Als je als jonge knaap iets breekt en niet weet wat je mag verwachten, zeker van iets complex als een bekkenbreuk, dan begrijp ik goed dat je een tijdlang aanneemt dat een beetje pijn niet meer dan normaal is. Dat zal hij van collega's en de verzorgers ook wel gehoord hebben. In retrospect had hij wellicht eerder moeten aangeven dat de pijn niet verbeterde en/of had de verzorgende staf er korter op moeten zitten, maar het belangrijkste is dat ze het probleem nu bestemd hebben en maatregelen nemen. Maak je geen zorgen, het komt wel goed met San Remco…

Michelangelo 18 januari 2021 om 22:25

@Beer, schrijf ik ergens hoe Vanmol zijn job moet doen? Gelieve me niets aan te wrijven wat er niet is.
En verder moet je gewoon beter je best doen om posts te lezen in plaats van als een gestoken bok op de haverkist te springen. Ik pretendeer nergens dat ik het beter weet dan Vanmol. Ik pretendeer wel dat ik gesteld heb dat Evenepoel heel snel begon met revalideren, en dat ik daar meteen al vraagtekens bij had. Vooral vanwege de aard van het beestje. Je bent doorgaans goed in het nazoeken van eerder gedane uitspraken van me, dus zoekt en gij zult vinden.

En verder reageer ik vooral op de opmerking van dikke vrouw. En hoe de kwaliteit van vragen stellen bepalend is voor de antwoorden die je krijgt.

Persoonlijk denk ik dat hier het stukje overmoed / zelfoverschatting van Evenepoel een rol heeft gespeeld. Gecombineerd met de druk van de natie. Hoe sneller ik een stapje zet, hoe sneller ik uiteindelijk weer fiets. En hoe cool is het om plaatjes van jezelf te posten terwijl je “voor” ligt op schema. En te kunnen laten zien dat je weer je eerste fietstochtje maakt.

Ik heb in het interview met Lefevere niet geluisterd. Maar het zou mij niet verbazen als ook de ploeg te lang is meegegaan in dit enthousiasme. De wens om meteen aan het begin van het seizoen weer mee te kunnen doen met hun goudhaantje. En daarmee verzuimd hebben om op de rem te staan, door te vragen naar klachten, pijntjes, verbetering, etc. En tussendoor een extra scan te laten doen. Want als er nu nog iets zichtbaar is, dan zal dat een maand geleden ook wel zichtbaar zijn geweest.

Het mag duidelijk zijn dat deze jongen niet gestimuleerd moet worden, maar moet worden afgeremd. En ze lijken daar niet echt in geslaagd.

Beer 18 januari 2021 om 22:55

Lange tekst, Ivan zal er werk mee hebben. Hij kan er maar van leren.

Michelangelo 18 januari 2021 om 23:04

Beer,
In plaats van je uit te drukken in dit soort nikszeggende oneliners over de mening van anderen: wat vind je er zelf van? Zijn er in jouw ogen fouten gemaakt, en zo ja, door wie? Is Remco te snel weer begonnen?
Probeer inhoudelijk wat bij te dragen ipv dit soort nikszeggende teksten op te pennen. Of doe op zijn minst een poging…

S. Morgenstern 18 januari 2021 om 23:06

Respectloze reactie zeg. Teleurstellend. Ik dacht dat je het zo belangrijk vond om hier respectvol met elkaar om te gaan, maar als je dan zo reageert op een lange inhoudelijk reactie van een ander, dan zijn dat soort opmerkingen ook niet meer geloofwaardig.

Marik 19 januari 2021 om 06:01

Oei beer, misschien zijn REV en/of DQS wel niet onfeilbaar. Dat moet een bittere pil zijn.

Limal 19 januari 2021 om 07:40

Ik merk op dat Michelangelo reageert op de korte reacties, niet op mijn langere inhoudelijke… Ik zal die dus even verkorten:

Ja, Remco is te hard van stapel gelopen en ze zouden hem ondertussen beter moeten kennen bij het team, maar er zijn andere verklaringen dan domheid, onkunde en druk vanuit de (social) media.

Romāns Vainšteins 19 januari 2021 om 07:51

Te snel terug willen keren van topsporters en/of tegenslagen onderweg die het langer laten duren is daily business bij topsporters. Nu valt het op omdat het Evenepoel betreft waar kennelijk al lui in zijn achtertuin in shifts liggen om niks te missen.

Dit levert de mogelijkheid aan critici om er eens een mooi verhaal aan te wijden waarin gretig de omgekeerde redenatie toegepast wordt.

De waarheid? Een beetje een mix van alles, ik denk dat pogen fit te zijn net voor de OS en dan de vuelta met wellicht als klapstuk nog een aantreden en Merkcxiaanse demarrage in de koers waar het allemaal zo mis ging een mooi seizoens doel kan zijn. Met al die in hoogte tenten vol ketonen gepropte en door performance managers klaargestoomde opponenten kom je anno 2021 beter alleen meedoen als je weer fit bent.

Limal 19 januari 2021 om 08:02

+1 RV

trigger 19 januari 2021 om 08:24

@Michelangelo fijn dat je die jongen (Remco) zo een hart onder de riem steekt, knap toch om te zien hoe gedreven die is om aan zijn terugkeer te werken. Het zijn geen watjes die wielrenners, één voor één verdienen ze ons -de pot nat- respect. Dat is nu net het mooie aan de wielersport: supporteren voor àlle renners en elke renner zijn overwinning gunnen. Enkel natte dweilen proberen onrust te stoken en verdoen hun tijd aan framing. Remco will be back, geniet ervan!

Michelangelo 19 januari 2021 om 09:36

@Limal,
Er is m.i. een groot verschil tussen “average Joe” die wat breekt, en een topsporter. Het lichaam van een topsporter moet op en top getuned zijn voor het leveren van prestaties. En dat betekent ook dat, hoe vervelend ook voor average Joe, de revalidatie en de monitoring ervan op een iets ander niveau staan.

Ergens hieronder post koersmaniak dat het probleem bekend zou zijn. Terwijl hij een maand te vroeg op de fiets zit.
Jonge topsporters herstellen misschien snel, maar uiteindelijk bestaan ze ook gewoon uit menselijke cellen. En alle beperkingen die daaraan vebonden zijn. Ze hebben niet cellen die zich dubbel zo snel delen als bij normale mensen. En dat is waarom de periode van herstel na een blessure ook voor veel topsporters gewoon geldt.

En dan komt om de hoek wat Romans hieronder schrijft: onder een vergrootglas liggen (of er zelf graag onder kruipen), dromen en ambities, drang om te presteren, ongeduld. Waarbij je gaat denken: “och ik heb wel wat pijn, maar ik ga toch vast beginnen met het werken aan mijn doelen.”

In mijn werk zeggen ze vaak: “work smarter, not harder”. En dat is misschien hier ook wel van toepassing. Door op deze jonge leeftijd en met je hele loopbaan nog voor je gewoon wat meer tijd te pakken voor herstel, verklein je de kans op blijvende schade.

Dat zouden ze in de medische staf van DQS ook moeten beseffen. Maar daar zijn ze waarschijnlijk beter in prepareren dan in repareren van renners.

Derrick 19 januari 2021 om 14:51

“Work smarter, not harder!” Een mooie kop voor boven je nieuwe column! Beste Michelangelo, laat je mij wat weten wanneer ik me moet snellen naar de beter boekhandel? Alvast bedankt!

Marik 19 januari 2021 om 15:07

@Derrick, je tekst is een zooitje.

thorsen 18 januari 2021 om 20:08

Hij heeft normaal gesproken nog zo'n +/- 15 jaar als beroepsrenner voor de boeg. Ik zou die Giro uit mijn hoofd zetten en een paar weken extra nemen. Zoals hij zelf al zegt: "Duurt het een dag langer dan ik zelf zou willen? Dan is het maar zo. Het zal geen verschil maken." Het zal inderdaad geen verschil maken als hij als 35 jarige terugkijkt op zijn carriere.

Of zoals een wijze man ooit zei: "Rustaaagh!"

rogierb 18 januari 2021 om 21:14

In ieder ander land zou dit ook geen probleem zijn.

girardengo 18 januari 2021 om 20:16

Ik snap de haast niet die betracht is. Of toch wel, door de druk waaraan is toegegeven. Maar dat moet je toch nooit doen als topsporter? Dat is een ‘zwak’ punt van hem. Eerst helemaal genezen, daarna zie je wel verder.

SnellePelle 18 januari 2021 om 21:12

De Belgen (met Wuyts ver voorop) zijn helemaal leip van records. Remco was de gedoodverfde persoon om de jongste allertijden in tal van overwinningen te zijn.

Gewoon loco!

Verder vraag ik mij af wat zijn gewichtbeheersing invloed heeft gehad op zijn herstel. Gebrek aan calcium doet herstel van breuken geen goed.

Derrick 18 januari 2021 om 23:27

Over zijn gewicht ging het ook in de Tribune. Podcast is een aanrader, zeker als Lefevre en Schotte te gast zijn.

Marik 18 januari 2021 om 20:23

Dit kan zomaar een hele vervelende kwestie worden. Een gelijksoortige situatie als de knie van Dumoulin?
En wat is de rol van DQS? Waren ze met z’n allen te gretig? Te nonchalant? Leer van de geschiedenis, deze knul moet nog langer mee dan zijn wielerleven.

vincenzo 18 januari 2021 om 20:48

Dit is toch wel een verrassend bericht. Daar hintte de jonge Remco natuurlijk al op toen hij vorige week bekend maakte een verrassing te hebben.

theking 18 januari 2021 om 20:54

Waarom vertelt Steels dan zo’n lulverhaal over een eenvoudige zitvlakblessure vorige week?

vincenzo 18 januari 2021 om 21:05

Steels wist blijkbaar nog niet hoe de vork in de steel zat

Murcia 18 januari 2021 om 21:20

Steels had de reflex die veel ploegleiders hebben. Een beetje verhullend en bagatelliserend praten over de blessure, de concurrentie niets wijzer maken enz.
Maar in deze zaken kun je maar beter open kaart spelen, Lefevere was vandaag ook gewoon duidelijk. Drie weken extra de fiets laten staan en van daaruit verder kijken. En als hij de Giro haalt kun je ook gewoon duidelijk maken als ploeg en renner dat ipv meteen te gaan voor de eindzege deze ronde gewoon een mogelijkheid is om de ervaring van een drieweekse koers op te doen. Haalt hij de Giro niet is er ook bepaald geen man overboord, hoe begrijpelijk de euforie rond Remco ook is want het land hunkert naar weer een echte ronderenner van formaat. Maar de wens en de realiteit moeten nooit te veel uit elkaar gaan lopen.

Joachim 19 januari 2021 om 11:08

Hij zegt toch niets anders dan hier aan bod komt? “Geen drama, maar je moet het laten genezen.”

Luc La 18 januari 2021 om 21:12

Waarom dan geen echo toen hij in november startte met koersen. Toen was breukje er toch ook? De oh zo grote Patrick lefevre lijkt revalidatie toch niet zo goed gemanaged te hebben.. Hopelijk komt het toch (snel) volledig goed..

52voor11achter 18 januari 2021 om 21:29

Die kolossale last op zijn schouders werkt duidelijk door tot op zijn schaambeen.

Thijs E 18 januari 2021 om 22:00

Remco Evenepoel bestaat niet.

En houd hem een paar maanden van zijn eigen social media af. Totdat hij fit en vrolijk terug in koers is.

Martino87 18 januari 2021 om 22:09

Als het mogelijk is om in topvorm aan de Giro te beginnen door in februari te starten met trainen terwijl hij in de winter amper heeft getraind, wat heeft het dan überhaupt voor zin om in de wintermaanden te trainen?

katerkop 19 januari 2021 om 07:50

Voor Remco geldt zo’n wetmatigheid niet. Die rijdt ook met een gemankeerde voorbereiding iedereen op minuten in de Giro

Max1 18 januari 2021 om 23:03

Als het bot nog niet helemaal hersteld is op de MRI scan, dat moest dat toch ook zichtbaar geweest zijn in november ?

Waarom hebben de artsen zo vroeg groen licht gegeven om te trainen ?

Koersmaniak 19 januari 2021 om 09:07

Ze wisten dit in november al:
“Wat nog gevoelig is, is de binnenkant van mijn rechterbeen: een spier die zorgt voor de aanhechting op mijn schaambeen. Dat bot groeit iets trager dicht omdat die bij het neerzitten altijd weer wat uitrekt. Gelukkig is het een spier die je niet echt nodig hebt tijdens het fietsen. Maar mijn heiligbeen en bekken zijn helemaal in orde. En er is ook geen sprake meer van een verschil in kracht tussen beide benen. Ik zit stabiel op de fiets.”

Met die maand vroeger op de fiets te gaan zitten dan gepland, zal hij uiteindelijk veel tijd verloren hebben.
Gek dat hij in zijn hoofd nog zit met plan-a de Giro, ze zitten daar op trainingskamp omringd door trainers, ploegleiders en dokters, die moeten hem wat realisme bij brengen.

Laat ons hopen dat de ploeg geen fouten maakt bij de revalidatie van Jakobsen.

Marik 19 januari 2021 om 09:53

Op Sporza staat een artikel met de kop: "Remco Evenepoel nog eens 3 weken zonder fiets: "Dan kijken of we risico nemen voor de Giro"

Als dit echt zo gezegd is dan maak ik me oprecht zorgen om die jongen. Je gaat toch niet overwegen om risico te nemen met die gozer? Doe eens normaal, hij is superjong, met een heel (sport) leven voor zich. Wat kan die Giro van 2021 nou verrekken?
Blijkbaar voelt het gewicht van een hele natie toch heel zwaar in de nek.

Michelangelo 19 januari 2021 om 10:10

Marik,
Ook de ploegleiding wil snel scoren met deze jongen. Want wie weet is hij na afloop van zijn huidige contract meteen vetrokken naar een met geld wapperende ploeg uit de Emiraten, Kazachstan of het VK.
En willen ze voorkomen dat hij op budget van DQS gaat herstellen, om dan te verkassen. En zijn ze mede daarom bereid een risico te nemen met de gezondheid van hun renner.

Marik 19 januari 2021 om 10:13

Mwja ik weet niet of dat nou de reden is, maar feit blijft dat topsport en geduld een lastige combinatie is.

Michelangelo 19 januari 2021 om 10:26

Ik heb in topsport vaker gezien dat er “een spuit in gezet wordt” voor een belangrijke wedstrijd. Of iemand op de bank zetten waarvan je weet dat hij nog niet fit genoeg is voor een hele wedstrijd. In het voetbal heel gebruikelijk om op die manier korte termijn (geld) en lange termijn (gezondheid) af te wegen.

Ik wil ook niet beweren dat het hier gebeurd is. Maar ik sluit het zeker niet uit. En als dat zo is, dan is dat inderdaad kwalijk om op die manier om te gaan met de gezondheid van een jonge renner.

Waarbij ik er overigens van overtuigd ben dat ook de ambitie van Remco zelf hem wel eens in de weg zit, en op zulke momenten zijn ambitie groter is dan zijn verstand.

Beer 19 januari 2021 om 11:24

Waar heb je dat van die spuit zoal gezien?

Michelangelo 19 januari 2021 om 11:45

Diverse balsporten, motorsport… veel takken van sport die een ander naaldenbeleid hebben dan het wielrennen maken gebruik van pijnstillende injecties om een sporter toch te kunnen laten sporten. Maar zelfs in het wielrennen zijn ze niet vies van pijnstilling…

En ik zal je helpen Beer: het gaat om het grotere plaatje, namelijk de bereidheid om risico’s te nemen met een sporter die nog niet helemaal belastbaar is wel in de situatie te brengen dat hij zich maximaal moet belasten.
Pijn is vaak een duidelijk signaal van een lichaam dat het nog niet klaar is voor een bepaalde belasting. En soms moet je door deze pijn heen, maar op andere momenten moet je deze waarschuwing van je lichaam juist niet negeren en even een stapje terug doen. En pijnstilling voorkomt soms dat je tijdig wordt gewaarschuwd waardoor je verder van huis raakt.

yo-eddy 19 januari 2021 om 10:26

Ja, hij is jong, maar toch is het pakken wat je pakken kan voor hem, net als voor Wout, Mathieu en Tadej ….. je kunt nu tot de top behoren maar dat is nooit de garantie dat je de komende 10 jaar prijzen kan gaan oprapen. Elk jaar breken er nieuwe talenten door en blijkt dat als je jonge gastjes goed "prepareert" ze prima grote rondes kunnen rijden voor de winst. Jonge renners herstellen sneller dan oudere, niemand van boven de 30 gaat ooit nog een grote ronde winnen …..

Marik 19 januari 2021 om 10:29

Wat een lekkere post zeg, doorspekt met dubieuze aannames en een stelling die volledig uit de lucht is gegrepen.
Maar hé, dit is een forum, dus dat kan en mag.

yo-eddy 19 januari 2021 om 11:49

welke dubieuze aannames zie jij? met “prepareren” bedoel ik dat jonge renners vanaf veel jonger een goede begeleiding krijgen en dus veel eerder “koershard” zijn.
Kijk naar de laatste 6 grote rondes en de gemiddelde leeftijd vd winnaars. Dat was vroeger ondenkbaar. Jonge gastjes herstellen sneller, dat is een biologisch feit, als je ze dan ook nog eens goed voorbereid en slim laat koersen wordt het voor de oudjes echt erg lastig.

SnellePelle 19 januari 2021 om 11:55

@marik
Het is het gemiddeld sentiment van ReV zijn entourage dat hierin naar voren komt.

Marik 19 januari 2021 om 12:03

@yo-eddy, je nuanceert je eigen verhaal al, dus daar hoef ik dan niet meer op te reageren.
"Het pakken wat je pakken kan" impliceert dat een risico nemen prima is, omdat hij nu moet oogsten, en dat de kans groot is dat over een paar jaar een nieuwe generatie klaar staat om te oogsten. Dat is echt een aanname.
Daarnaast is het natuurlijk kolder om te stellen dat er nooit meer een renner van boven de 30 een grote ronde gaat winnen.

@Snelle, ik begrijp niet zo goed wat je wilt aangeven?

yo-eddy 19 januari 2021 om 12:40

@snellepelle …. ???

@Marik, jij doet ook allerlei aannames in je reply ;)

anyway, het staat er allemaal wat stellig om te prikkelen maar is vooral om aan te geven dat het met de huidige professionalisering en het begeleiden van jonge renners extreem lastig wordt om een “tijdperk ……. ” te realiseren (en dan mag je op die puntjes een renner naar keuze invullen).

yo-eddy 19 januari 2021 om 12:40

edit dubbel

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair