Doemscenario voor Picnic PostNL voor het eerst werkelijkheid
Donkere wolken pakken zich samen boven Picnic PostNL. Het Nederlandse WorldTeam is op de driejaren-ranking van de UCI voor het eerst gezakt naar plek negentien. Aan het einde van het seizoen zou dat degradatie vanuit de WorldTour betekenen. XDS Astana heeft haar ferme inhaalslag binnen vijf maanden gerealiseerd en staat nu voor het eerst in de groene zone.
XDS Astana heeft zo het onmogelijke weten te realiseren. De Kazachs-Chinese formatie stond voor het begin van dit seizoen 5000 punten achter op de degradatiestreep. Door vele insiders werd er – na twee belabberde seizoenen – geen rekening gehouden met lijfsbehoud van de ploeg van Aleksandr Vinokourov, vooral omdat de ploeg geen absolute wereldtopper aantrok afgelopen winter. Maar zie hier: door zeer sterke collectieve optredens sinds het begin van 2025, heeft het team nu al de achterstand weggepoetst.
Gevolgen voor Picnic PostNL desastreus
De ploeg van onder anderen Wout Poels, Cees Bol en Mike Teunissen begon als 21ste aan het seizoen en heeft intussen Uno-X Mobility, Arkéa-B&B Hotels én nu dus ook Picnic PostNL ingehaald. Ook Cofidis voelt intussen de hete adem van Kazachse formatie en op die ploeg zal Picnic PostNL zich ook moeten focussen. De Fransen gaan namelijk nog niet heel hard, maar wel harder dan de Nederlanders. Belangrijk overigens: de punten uit de Giro d’Italia komen er pas ná de Italiaanse rittenkoers bij op de UCI Ranking.
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme                                     
     
     
             
            

 
         
         
         
             
             
             
             
            
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/ranking-2023-2025
Maar waarom dan? Het staat niet in het artikel, dus een beetje een loze opmerking.
Wat mij betreft heeft de lage ranking van Picnic PostNL dan ook maar een voornaamste oorzaak: ze willen alleen winnen in de meest lastige koersen, waarin ze gewoon tekort komen.
Hun motto luidt volgensmij ook: wanneer je focust op winnen, dan komen de punten vanzelf. Maar juist daar zit hem nou juist de crux. De ploeg leeft in een soort waanwereld waarin ze denken dat als je enkel tegen Pogacar, van der Poel, Roglic etc. koerst je vanzelf wel een keer wint. Het programma van de ploeg is gewoon extreem beperkt en focust zich vooral op de koersen waar ieder team met de sterkste formatie aan de start staat. Dat werkt niet tenzij je een absolute topper in je team hebt.
Ik kan me echt vrij weinig teams bedenken die een dergelijk smal programma rijden, of het nou een hoog of laag geklasseerd team is, de meesten laten hun semi-kopmannen en knechten voor eigen kans gaan in kleinere koersen. Kan overigens ook met budget te maken hebben.
Maar de negatieve berichtgeving over deze ploeg door WIELERFLITS steekt wel heel erg af tegen de verafgoding van de heilige WvA met zijn gele bijtjes
Met Jakobsen zijn ze natuurlijk de mist in gegaan. Hopelijk haalt hij dit jaar nog zijn oude niveau.
Misschien is het een idee om in plaats het spreken met 'insiders', er zelf een rekensom op los te laten. Dit was namelijk genoeg om te zien dat de som (UCI points gescoord door aangetrokken renners - UCI points gescoord door vertrekkende renners) uitkwam op 5000 UCI punten. Met andere woorden, zelfs al zouden alle renners in het huidige team dit jaar niet beter presteren dan in 2024, had XDS-Astana 5000 UCI punten meer gescoord dan vorig jaar. Dit betekent natuurlijk niet dat ze het gat hoe dan ook hadden ingelopen, maar dat het spannend zou worden was voor mij na het zien van de transfers direct duidelijk!
Astana scoorde in 2024 ongeveer 6500 punten, + 5000 maakt dat 11500.
Nr 17 en 18 scoorden elk gemiddeld meer dan 9000 punten in de eerste twee jaar van de cyclus. Dus als Cofidis en PicNic dat niveau ook zouden halen, hadden ze 9000 + 5000 = 14 000 punten nodig, dus 7500 meer dan vorig jaar. Naar dat aantal zijn ze trouwens goed onderweg.
Maar Vino geloofde er, wellicht als enige, heilig in dat de WT licentie nog te redden was. En eerlijk is eerlijk: hij heeft het team aan de praat gekregen! Dat lijkt mij een prestatie van formaat: in een paar maanden een team dat zich 2 jaar alleen met die ene ritzege voor Cavendish heeft bezig gehouden omtoveren in een puntenpakkende machine. Bovendien lijken ze elkaar ook nog wat te gunnen daar, hetgeen de sfeer ten goede moet komen. Als ze zo doorgaan dan halen ze sowieso Cofidis en Intermarché ook nog bij, wellicht zelfs nog meer. Enkel risicootje dat ze wel hebben natuurlijk is dat ze vrij veel koersen, dat zou tegen het einde van het seizoen van invloed op de frisheid (en dus de prestaties) kunnen hebben. Maar waarschijnlijk zijn ze tegen die tijd al veilig.
Die hebben het programma totaal verkeerd ingeschat.
Het is te hopen dat grote talenten nog steeds naar dit team willen komen als het een Proconti status heeft. Anders is het een neerwaartse spiraal die eindigt met het einde van de ploeg. Tenzij de visie verandert.