Doemscenario voor Picnic PostNL voor het eerst werkelijkheid
foto: Cor Vos
dinsdag 20 mei 2025 om 19:47

Doemscenario voor Picnic PostNL voor het eerst werkelijkheid

Donkere wolken pakken zich samen boven Picnic PostNL. Het Nederlandse WorldTeam is op de driejaren-ranking van de UCI voor het eerst gezakt naar plek negentien. Aan het einde van het seizoen zou dat degradatie vanuit de WorldTour betekenen. XDS Astana heeft haar ferme inhaalslag binnen vijf maanden gerealiseerd en staat nu voor het eerst in de groene zone.

XDS Astana heeft zo het onmogelijke weten te realiseren. De Kazachs-Chinese formatie stond voor het begin van dit seizoen 5000 punten achter op de degradatiestreep. Door vele insiders werd er – na twee belabberde seizoenen – geen rekening gehouden met lijfsbehoud van de ploeg van Aleksandr Vinokourov, vooral omdat de ploeg geen absolute wereldtopper aantrok afgelopen winter. Maar zie hier: door zeer sterke collectieve optredens sinds het begin van 2025, heeft het team nu al de achterstand weggepoetst.

Gevolgen voor Picnic PostNL desastreus
De ploeg van onder anderen Wout Poels, Cees Bol en Mike Teunissen begon als 21ste aan het seizoen en heeft intussen Uno-X Mobility, Arkéa-B&B Hotels én nu dus ook Picnic PostNL ingehaald. Ook Cofidis voelt intussen de hete adem van Kazachse formatie en op die ploeg zal Picnic PostNL zich ook moeten focussen. De Fransen gaan namelijk nog niet heel hard, maar wel harder dan de Nederlanders. Belangrijk overigens: de punten uit de Giro d’Italia komen er pas ná de Italiaanse rittenkoers bij op de UCI Ranking.

RIDE Magazine
32 Reacties
20-05-2025 11:44
Op Procyclingstats wordt de stand iedere dag bijgewerkt. De punten na een Giro rit staan er gelijk bij. Leuk om daar iedere dag de strijd te zien.

https://www.procyclingstats.com/rankings/me/ranking-2023-2025
20-05-2025 12:45
Bardet, Barguil en Degenkolb zijn vergane glorie. Die hebben allemaal hun pensioen in het achterhoofd. Jakobsen heeft serieuze gezondheidsproblemen. Ze hebben best leuke jongere renners, maar die halen nog te weinig punten. Tel dat bij elkaar op, inclusief de rare visies van de trainers en het management waardoor renners de ploeg verlaten zodra het kan, en je bungelt ergens onderaan de lijst.
    20-05-2025 12:55
    dat ben ik helemaal met je eens
20-05-2025 13:11
"Gevolgen voor Picnic PostNL desastreus"

Maar waarom dan? Het staat niet in het artikel, dus een beetje een loze opmerking.
    20-05-2025 15:32
    Omdat ze ook niet bij de beste Pro Tour ploegen zitten en dus geen gegarandeerde wild cards krijgen. Veel koersen zullen ze dan toch naast de pot pissen. Voor hun renners beter, want die kunnen dan koersen rijden die beter bij hun niveau passen, maar of de sponsors er blij van worden....
    20-05-2025 22:30
    Dat is weer te stellig. Op UnoX staan ze in de 2025-ranking 1500 punten achter, maar het verschil met de nr2 en 3 Tudor en Q36.5 is maar 400-500 punten.
20-05-2025 11:43
We moeten toch ook eerlijk zijn: dit team hoort gewoon niet thuis in de WorldTour. Echt alles is heel matig aan dit team.
    20-05-2025 11:57
    Vertel Jim, wat is er precies matig? Ja de laatste jaren is het qua resultaten matig, maar de rest rondom de ploeg is wel degelijk professioneel. De extreme anti-doping structuur is misschien hetgeen waardoor ze op ploegen achter lopen, maar verder valt het mee toch?
    20-05-2025 12:04
    Renners zijn matig, resultaten zijn matig, de teamcultuur is heel vreemd, de extreme antidopingregels zorgen er inderdaad voor dat ze hopeloos achterlopen ...
    20-05-2025 12:07
    Teamcultuur vind ik juist niet vreemd, maar misschien kijk ik een beetje teveel met een blauw-oranje bril naar deze ploeg.
    20-05-2025 12:32
    nee joh, lekker aan de ketonen en het snuiven van koolmonoxide
    20-05-2025 12:58
    De teamcultuur en de anti-dopingregels zijn vrij normaal toch? Alleen de renners en resultaten zijn inderdaad vrij matig. Echter, dat over de renners kan je ook zeggen van ploegen als bijv. Intermarché-Wanty of Jayco AlUla. En toch staan die niet op degraderen.

    Wat mij betreft heeft de lage ranking van Picnic PostNL dan ook maar een voornaamste oorzaak: ze willen alleen winnen in de meest lastige koersen, waarin ze gewoon tekort komen.

    Hun motto luidt volgensmij ook: wanneer je focust op winnen, dan komen de punten vanzelf. Maar juist daar zit hem nou juist de crux. De ploeg leeft in een soort waanwereld waarin ze denken dat als je enkel tegen Pogacar, van der Poel, Roglic etc. koerst je vanzelf wel een keer wint. Het programma van de ploeg is gewoon extreem beperkt en focust zich vooral op de koersen waar ieder team met de sterkste formatie aan de start staat. Dat werkt niet tenzij je een absolute topper in je team hebt.

    Ik kan me echt vrij weinig teams bedenken die een dergelijk smal programma rijden, of het nou een hoog of laag geklasseerd team is, de meesten laten hun semi-kopmannen en knechten voor eigen kans gaan in kleinere koersen. Kan overigens ook met budget te maken hebben.
20-05-2025 11:56
Hebben maar een handjevol renners die op dit niveau thuis horen. En ik denk dat het voor jongens als Onley, Poole en Lund ook nog eens beter zou zijn om andere oorden op te zoeken.
    20-05-2025 12:24
    Met Bittner, van Uden, Vermaerke en Martinez hebben ze wel een aardig clubje aan grote talenten.
    20-05-2025 12:36
    Waarom zou dat beter zijn? Bij Picnic hebben ze alle vrijheid om zelf voor resultaten te gaan en doorgaans presteren vertrekkers bij Picnic ook niet veel beter bij andere ploegen. De laatste goede renners die de afgelopen jaren zijn vertrokken zijn Brenner, Dainese, Leknessund, Milesi en Welsford? Kunt nou niet zeggen dat die elders zijn gaan uitblinken.
    20-05-2025 13:06
    Ik weet niet of het voor de talenten van Picnic PostNL (in het verleden en nu) nou vrij voordelig is om voor eigen resultaten te mogen gaan in pakweg de Dauphiné tegen een Pogacar en Vingegaard i.p.v. een O Gran Camiño, Tour des Alpes Maritimes et du Var of Tour de Hongrie waar je daadwerkelijk ervaring opdoet met winnen en een leider zijn.
20-05-2025 12:40
volgens https://firstcycling.com/ranking.php?h=2&rank=1&uci3yearteamranking=1&y=2025 staan ze 118 pintjes achter Astana, het valt dus nog wel een beetje mee.
Maar de negatieve berichtgeving over deze ploeg door WIELERFLITS steekt wel heel erg af tegen de verafgoding van de heilige WvA met zijn gele bijtjes
    20-05-2025 12:47
    Het is alleen niet realistisch om te verwachten dat ze Astana weer voorbij gaan. Hun enige hoop is Cofidis dan wel een ploegen die gaan fuseren of stoppen
    20-05-2025 13:16
    Heb je het artikel eigenlijk gelezen? Tuurlijk is het verschil zo klein, Astana is hen nog maar net voorbij. Ze hebben dan ook al 5000 punten in 5 maand goedgemaakt.
20-05-2025 13:18
Te makkelijk commentaar hier, vind ik. Degenkolb rijdt normaal gesproken top 10 parijs-roubaix, jpech met jakobsen, poole en Onley en Bardet. Anders had je nu nog behoorlijke voorsprong op Astana gehad. En die zijn zeker nog weer in te halen met een paar goede grote rondes.
    20-05-2025 14:48
    Degenkolb reed de afgelopen vijf jaar precies één keer top-10 in Parijs-Roubaix, dus dat is geen zekerheid. Jakobsen gaat ook al een tijdje achteruit en presteerde vorig jaar helemaal niets, dus daar konden ze ook weinig van verwachten. En de renners die wel punten pakken, rijden een programma dat weinig punten oplevert, omdat de ploeg in de breedte niet sterk genoeg is. Dat is geen pech, maar een gebrek aan visie en kwaliteit.
    20-05-2025 23:23
    En aan geld. Maar ik ben het niet met je eens. Ze hebben de afgelopen 10 jaar heel veel grote coureurs opgeleid, die buiten de ploeg vaak bepaald niet beter werden. Ze hebben niet het budget om allemaal toppers te halen en moeten het van talenten hebben. En Poole en Onley zijn wat dat betreft weer prima renners, maar die hebben allebei het complete voorjaar eigenlijk gemist. Die gaan de komende tijd ongetwijfeld punten pakken, en de sprinters komen ook los. Ik ben niet zo pessimistisch over de rest van het seizoen.
20-05-2025 12:21
De aan en verkopen van dit team vind ik altijd vreemd. Er zijn waarschijnlijk heel wat renners die niet van de structuur en cultuur houden, die dit team handhaaft.

Met Jakobsen zijn ze natuurlijk de mist in gegaan. Hopelijk haalt hij dit jaar nog zijn oude niveau.
20-05-2025 11:43
'Door vele insiders werd er – na twee belabberde seizoenen – geen rekening gehouden met lijfsbehoud van de ploeg van Aleksandr Vinokourov'
Misschien is het een idee om in plaats het spreken met 'insiders', er zelf een rekensom op los te laten. Dit was namelijk genoeg om te zien dat de som (UCI points gescoord door aangetrokken renners - UCI points gescoord door vertrekkende renners) uitkwam op 5000 UCI punten. Met andere woorden, zelfs al zouden alle renners in het huidige team dit jaar niet beter presteren dan in 2024, had XDS-Astana 5000 UCI punten meer gescoord dan vorig jaar. Dit betekent natuurlijk niet dat ze het gat hoe dan ook hadden ingelopen, maar dat het spannend zou worden was voor mij na het zien van de transfers direct duidelijk!
    20-05-2025 12:02
    5000 punten méér scoren dan in 2024 was - theoretisch gezien - ruim onvoldoende om het gat in te lopen.
    Astana scoorde in 2024 ongeveer 6500 punten, + 5000 maakt dat 11500.

    Nr 17 en 18 scoorden elk gemiddeld meer dan 9000 punten in de eerste twee jaar van de cyclus. Dus als Cofidis en PicNic dat niveau ook zouden halen, hadden ze 9000 + 5000 = 14 000 punten nodig, dus 7500 meer dan vorig jaar. Naar dat aantal zijn ze trouwens goed onderweg.
    20-05-2025 21:00
    Dat veel mensen dachten dat XDS-Astana degradatie niet meer kon ontlopen was op zich niet zo vreemd, die hebben er 2 jaar vrijwel niets van gebakken. Je kunt er dan theoretische berekeningen op loslaten over het aantal punten dat de nieuwkomers vorig jaar hebben gepakt, maar vergeet niet dat die nieuwkomers bij een ploeg komen waar het niet draait. Het is dus absoluut geen zekerheidje dat ze weer zoveel punten zouden pakken.

    Maar Vino geloofde er, wellicht als enige, heilig in dat de WT licentie nog te redden was. En eerlijk is eerlijk: hij heeft het team aan de praat gekregen! Dat lijkt mij een prestatie van formaat: in een paar maanden een team dat zich 2 jaar alleen met die ene ritzege voor Cavendish heeft bezig gehouden omtoveren in een puntenpakkende machine. Bovendien lijken ze elkaar ook nog wat te gunnen daar, hetgeen de sfeer ten goede moet komen. Als ze zo doorgaan dan halen ze sowieso Cofidis en Intermarché ook nog bij, wellicht zelfs nog meer. Enkel risicootje dat ze wel hebben natuurlijk is dat ze vrij veel koersen, dat zou tegen het einde van het seizoen van invloed op de frisheid (en dus de prestaties) kunnen hebben. Maar waarschijnlijk zijn ze tegen die tijd al veilig.
20-05-2025 12:18
Tja, gegokt en verloren met Fabio
    20-05-2025 21:02
    Het aantrekken van Jakobsen was juist de enige logische transfer? Een topsprinter aantrekken lijkt mij geen gok, ze hebben gewoon de pech dat hij met die blessure kampt.
    21-05-2025 08:18
    Nou dat was een pure gok. Want Jacobsen de topsprinter was al even niet meer gezien. Bij Quick step al niet meer!
    21-05-2025 10:11
    Zeer zeker wel een gok, en ze hebben een hele trein erbij gekocht die nu ook niet rendeert.
21-05-2025 09:44
Het grootste probleem is gewoon het gebrek aan visie bij het management.
Die hebben het programma totaal verkeerd ingeschat.
21-05-2025 10:36
Anno 2025 is de realiteit dat er in de WT geen plek is voor een team dat zich richt op opleiden. Resultaten zijn bij Picnic een fijne bijkomstigheid bij het proces. Geen doel op zich. Heel mooi in het kader van opleiding, maar in de Championsleague, vlieg je er dan gewoon uit. Ook een indirect gevolg van het beleid om toppers geen andere status te geven dan de rest van het team, die onder andere daardoor vertrekken.
Het is te hopen dat grote talenten nog steeds naar dit team willen komen als het een Proconti status heeft. Anders is het een neerwaartse spiraal die eindigt met het einde van de ploeg. Tenzij de visie verandert.

Reacties zijn gesloten.