‘Doek valt voor noodlijdende Franse formatie Arkéa-B&B Hotels’
Het zat er al enige tijd aan te komen, maar nu is het volgens L’Équipe ook definitief: Arkéa-B&B-Hotels verdwijnt na dit seizoen uit het wielerpeloton. Teammanager Emmanuel Hubert heeft inmiddels zijn werknemers ingelicht, zo schrijft de Franse sportkrant.
Arkéa-B&B Hotels zit al een tijdje in een lastig parket. Voor de Tour de France kondigde de Franse WorldTour-formatie aan dat beide hoofdsponsoren het aflopende contract aan het einde van dit jaar niet gaan verlengen. Sindsdien probeerde teammanager Emmanuel Hubert naarstig nieuwe geldschieters te vinden, maar hij klonk begin september al niet erg hoopvol.
De Fransman sprak toen al over ‘de laatste kans’, maar het doek zou nu echt zijn gevallen voor Hubert en alle andere werknemers van Arkéa-B&B Hotels. “Het einde zat er al aan te komen en Emmanuel Hubert heeft dit woensdagochtend bevestigd via een bericht aan zijn medewerkers”, valt er vandaag te lezen in L’Équipe.
“De teammanager heeft aangegeven dat hij er niet in is geslaagd om voor de deadline van 15 oktober (dit is de dag waarop wielerploegen de benodigde documenten omtrent de aanvraag van een licentie moeten inleveren bij de UCI, red.) nieuwe geldschieters te vinden voor volgend seizoen. De ploeg kan zo niet voldoen aan de voorwaarden van de UCI.”
Onzekere toekomst voor veel renners
In de voorbije Tour de France – waar Arkéa-kopman Kévin Vauquelin knap zevende werd – zoemde nog wel een gerucht rond dat Hubert een nieuwe sponsor zou hebben gevonden, waarmee hij in ieder geval een doorstart zou kunnen maken op ProTeam-niveau. Dit is echter niet het geval en dus ziet Hubert zich genoodzaakt om de stekker uit het project te trekken.
Voor de meeste renners en stafleden is dit zeer slecht nieuws, aangezien ze nu elders op zoek moeten naar emplooi, al moedigde Hubert zijn werknemers de voorbije maanden al aan om elders te tekenen. Vauquelin (INEOS Grenadiers), Jenthe Biermans (Cofidis), Amaury Capiot (Jayco AlUla), Luca Mozzato (Tudor) en Martin Tjøtta (Uno-X Mobility) zijn inmiddels al onder de pannen voor 2026.
Daar waar dit natuurlijk voornamelijk voor de betrokken renners en overige personeelsleden van de ploeg een drama is is het verdwijnen van weer een PT ook niet goed voor de sport. Het aantal PT's neemt toch gestaag af en de UCI lijkt zich daar totaal niet druk om te maken. Sterker nog: de regels werken dit alleen maar verder in de hand. Het opstarten van een PT is een kostbare zaak, je spreekt al snel over ettelijke miljoenen, en daar krijg je als sponsor geen zekerheden voor. Behalve dan de zekerheid dat je in ieder geval in jaar 1 deelname aan de publicitair belangrijke WT koersen kunt vergeten.