Giro 2018 met acht aankomsten bergop, minder kilometers tegen de klok
Foto: Foto LaPresse -Stefano De Grandis
woensdag 29 november 2017 om 17:44

Giro 2018 met acht aankomsten bergop, minder kilometers tegen de klok

In Milaan is het parcours van de Giro d’Italia 2018 gepresenteerd. De Italiaanse rittenkoers start volgend jaar op zaterdag 5 mei in Jeruzalem met een openingstijdrit van 9,7 kilometer. Drie weken later wordt op zondag 27 mei in de straten van Rome de slotetappe verreden.

De Giro kent volgend jaar minder kilometers tegen de klok. Het totaal van de twee individuele tijdritten in het etappeschema bedraagt 44,2 kilometer, terwijl dat er dit jaar nog 69,1 waren. Er zijn acht aankomsten bergop, met de beklimming van de Etna tijdens de zesde rit als eerste krachtproef. Daags voor het einde vormt de beklimming naar Cervinia de laatste test.

Tom Dumoulin was aanwezig bij de presentatie, maar hield zich op de vlakte over zijn deelname. “Dat kan ik nu nog niet zeggen. Ik heb het parcours nog maar net gezien. Maar ik vind het een mooi parcours”, vertelde de titelverdediger. In januari maakt hij zijn beslissing wereldkundig. De organisatie kon wel de komst van Chris Froome aankondigen.

Zoals eerder bekend gemaakt zullen de eerste drie etappes het peloton door Israël voeren. Er wordt aangevangen met een tijdrit van 9,7 kilometer door Jeruzalem. Etappe twee en drie zullen een decor voor sprinters vormen. Beide etappes moet één geclassificeerde klim overwonnen worden. Etappe twee van Haifa naar Tel Aviv voert de renners over de Zikhron Ya’Aqov. In de derde etappe zullen de renners door de Negev woestijn rijden. Hier moeten ze een klim gelegen rondom Makhtesh Ramon overwinnen. Dit is een type krater die alleen in de Negev woestijn te vinden is.

Na een rustdag en een verplaatsing naar Europa, vinden de eerste drie etappes over Italiaanse wegen plaats op Sicilië. Etappe vier is een eerste heuveletappe, met onderweg twee klimmen waar punten te verdienen zijn voor de bolletjestrui. De laatste tien kilometer gaan licht heuvelop, ideaal voor punchers. De vijfde rit voert de renners over drie geclassificeerde klimmen en kent wederom een finish heuvelop. In etappe zes kan een eerste krachtmeting verwacht worden tussen de klassementsmannen met een finish op de Etna.

Etappe zeven is opnieuw een kans voor de sprinters voordat de klassementsmannen hun degens weer mogen kruisen. Etappe acht is wederom een finish bergop, naar de top van de Montevergine di Mercogliano (17,1 kilometer aan 5%). Ook in etappe negen zal het peloton de nodige hoogtemeters moeten verwerken. Na een heuvelachtig begin en een officiële klim gaan de laatste 46,9 kilometer bijna volledig bergop. Een flinke test voor de klassementsrenners. Na een tweede rustdag begint de tiende rit met een klim van ruim elf kilometer en voert deze verder over heuvelachtig terrein. Een grote kans voor de aanvallers van het peloton.

De elfde rit voert het peloton van het binnenland naar de kust met onderweg twee klimmen waar punten vallen te behalen in het bergklassement. De finish voert de renners heuvelop Osimo in. Hier zullen punchers hun slag willen slaan. Etappe twaalf en dertien zijn bijna geheel vlak met slechts een korte klim dicht op de finish. Zijn er sprinters goed genoeg om deze heuvels te overleven of kan een late aanval hier slagen?

Etappe veerten is een rit waar menig wielerfan vingerlikkend naar uit zal kijken. Op deze dag moeten de renners, naast vier andere beklimmingen de Monte Zoncolan (10,1 kilometer aan 11,5%) bedwingen. Met stukken tot wel 22% zal de top van het klassement het elkaar hier bijzonder moeilijk proberen te maken. De hierop volgende rustdag zullen de renners bijzonder fijn vinden. Etappe vijftien wordt daarentegen weer een zware kluif. Met maar liefst vier gecategoriseerde klimmen en een finish heuvelop zetten de klassementsrenners ongetwijfeld hun strijd voort. Ondanks het vlakke profiel wordt de zestiende rit allesbehalve makkelijk. De tweede individuele tijdrit, over 34,5 kilometer, wordt verreden van Trento naar Rovereto. Etappe zeventien is daarentegen relatief makkelijk. Met ‘slechts’ één klim en een vlakke finish is dit de stilte voor de storm die het sluitingsweekend ongetwijfeld gaat worden.

Etappe 18 is het openingsschot voor een loodzwaar einde aan de ronde van Italië. Na een lange aanloop en een korte klim zullen de renners tot 1607 meter hoogte naar het skioord Prato Nevoso klimmen. Met vier cols, de Cima Coppi (hoogste punt in de Giro, red.) en een finish bergop is de negentiende rit de koninginnenetappe van de Giro 2018. De Cima Coppi is de gevreesde Colle delle Finestre. De klim loopt 18,5 kilometer aan een gemiddeld stijgingspercentage van 9,2% omhoog. De laatste 7,8 kilometer gaan echter over onverharde wegen. De laatste kans voor klassementsrenners om het verschil te maken volgt op de voorlaatste dag. Met drie beklimmingen dicht op elkaar en een finish bergop zal het klassement hier in een definitieve plooi vallen. De slotrit voert de renners met tien identieke ronden 118 kilometer door Rome. Een kans voor de sprinters die het hooggebergte hebben weten te overleven.

RIDE Magazine
55 Reacties
30-11-2017 08:23
Zijn waaiers mogelijk in Israel?
30-11-2017 09:30
Men heeft gekozen voor een onevenwichtige insteek met zware bergritten in de eerste week, relatief weinig Dolomieten en een mijns inziens overbodige etappe naar Cervinia. Verder weinig sprintersetappes en tijdritkilometers. Froome verrast met zijn keuze, maar als Nibali en Tom verstandig zijn doen ze de Tour. Verder blijft het een spektakelstuk.
30-11-2017 19:30
Wat mij betreft juist leuk parcours. Drie gewoon heel zware alpen etappes, de twee andere gaan zeker ook verschil opleveren. Niet teveel tijdritten om alles te beslissen (anders zou Froome toch helemaal gepaaid zijn?). Etna kan gewoon veel verschil geven, kijk 2011. Gran Sasso is bijna 2000m klimmen, vooral laatste 3 km zijn steile haarspeldbochten! Verder veel, denk ik, heel afwisselende heuveletappes (sicilië, marche), die echt kunnen gaan verassen (kijk Tireno), en heel veel hoogtemeters. Maar weinig echt vlakke etappes. Gebrek aan bekende klimmen maakt niet persee uit, nieuwe klimmen zijn juist leuk, als ze maar zwaar/spectaculair zijn.
Ik vind het parcours erg afwisselend met, denk ik, veel etappes die kunnen gaan verassen.
01-12-2017 10:31
Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Of weinig serieuze kandidaten naar de Giro zodat als Froome wint het toch blijft hangen als een overwinning zonder veel glans. Of massaal naar de Giro en 'm dan met een los-vast pact kapot rijden. Dan heeft-ie nog 2 miljoen als troost maar kan-ie zn naam niet verder bijschrijven in de historie van het wielrennen.
03-01-2018 17:51
Al met al na enige contemplatie toch een teleurstellend parcours. Maar wat wil je na editie 100. Ik begrijp dat Tom dit wil rijden. Het zal sowieso lang spannend blijven... Dat kan niet anders.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine