Giro 2018 met acht aankomsten bergop, minder kilometers tegen de klok
Foto: Foto LaPresse -Stefano De Grandis
woensdag 29 november 2017 om 17:44

Giro 2018 met acht aankomsten bergop, minder kilometers tegen de klok

In Milaan is het parcours van de Giro d’Italia 2018 gepresenteerd. De Italiaanse rittenkoers start volgend jaar op zaterdag 5 mei in Jeruzalem met een openingstijdrit van 9,7 kilometer. Drie weken later wordt op zondag 27 mei in de straten van Rome de slotetappe verreden.

De Giro kent volgend jaar minder kilometers tegen de klok. Het totaal van de twee individuele tijdritten in het etappeschema bedraagt 44,2 kilometer, terwijl dat er dit jaar nog 69,1 waren. Er zijn acht aankomsten bergop, met de beklimming van de Etna tijdens de zesde rit als eerste krachtproef. Daags voor het einde vormt de beklimming naar Cervinia de laatste test.

Tom Dumoulin was aanwezig bij de presentatie, maar hield zich op de vlakte over zijn deelname. “Dat kan ik nu nog niet zeggen. Ik heb het parcours nog maar net gezien. Maar ik vind het een mooi parcours”, vertelde de titelverdediger. In januari maakt hij zijn beslissing wereldkundig. De organisatie kon wel de komst van Chris Froome aankondigen.

Zoals eerder bekend gemaakt zullen de eerste drie etappes het peloton door Israël voeren. Er wordt aangevangen met een tijdrit van 9,7 kilometer door Jeruzalem. Etappe twee en drie zullen een decor voor sprinters vormen. Beide etappes moet één geclassificeerde klim overwonnen worden. Etappe twee van Haifa naar Tel Aviv voert de renners over de Zikhron Ya’Aqov. In de derde etappe zullen de renners door de Negev woestijn rijden. Hier moeten ze een klim gelegen rondom Makhtesh Ramon overwinnen. Dit is een type krater die alleen in de Negev woestijn te vinden is.

Na een rustdag en een verplaatsing naar Europa, vinden de eerste drie etappes over Italiaanse wegen plaats op Sicilië. Etappe vier is een eerste heuveletappe, met onderweg twee klimmen waar punten te verdienen zijn voor de bolletjestrui. De laatste tien kilometer gaan licht heuvelop, ideaal voor punchers. De vijfde rit voert de renners over drie geclassificeerde klimmen en kent wederom een finish heuvelop. In etappe zes kan een eerste krachtmeting verwacht worden tussen de klassementsmannen met een finish op de Etna.

Etappe zeven is opnieuw een kans voor de sprinters voordat de klassementsmannen hun degens weer mogen kruisen. Etappe acht is wederom een finish bergop, naar de top van de Montevergine di Mercogliano (17,1 kilometer aan 5%). Ook in etappe negen zal het peloton de nodige hoogtemeters moeten verwerken. Na een heuvelachtig begin en een officiële klim gaan de laatste 46,9 kilometer bijna volledig bergop. Een flinke test voor de klassementsrenners. Na een tweede rustdag begint de tiende rit met een klim van ruim elf kilometer en voert deze verder over heuvelachtig terrein. Een grote kans voor de aanvallers van het peloton.

De elfde rit voert het peloton van het binnenland naar de kust met onderweg twee klimmen waar punten vallen te behalen in het bergklassement. De finish voert de renners heuvelop Osimo in. Hier zullen punchers hun slag willen slaan. Etappe twaalf en dertien zijn bijna geheel vlak met slechts een korte klim dicht op de finish. Zijn er sprinters goed genoeg om deze heuvels te overleven of kan een late aanval hier slagen?

Etappe veerten is een rit waar menig wielerfan vingerlikkend naar uit zal kijken. Op deze dag moeten de renners, naast vier andere beklimmingen de Monte Zoncolan (10,1 kilometer aan 11,5%) bedwingen. Met stukken tot wel 22% zal de top van het klassement het elkaar hier bijzonder moeilijk proberen te maken. De hierop volgende rustdag zullen de renners bijzonder fijn vinden. Etappe vijftien wordt daarentegen weer een zware kluif. Met maar liefst vier gecategoriseerde klimmen en een finish heuvelop zetten de klassementsrenners ongetwijfeld hun strijd voort. Ondanks het vlakke profiel wordt de zestiende rit allesbehalve makkelijk. De tweede individuele tijdrit, over 34,5 kilometer, wordt verreden van Trento naar Rovereto. Etappe zeventien is daarentegen relatief makkelijk. Met ‘slechts’ één klim en een vlakke finish is dit de stilte voor de storm die het sluitingsweekend ongetwijfeld gaat worden.

Etappe 18 is het openingsschot voor een loodzwaar einde aan de ronde van Italië. Na een lange aanloop en een korte klim zullen de renners tot 1607 meter hoogte naar het skioord Prato Nevoso klimmen. Met vier cols, de Cima Coppi (hoogste punt in de Giro, red.) en een finish bergop is de negentiende rit de koninginnenetappe van de Giro 2018. De Cima Coppi is de gevreesde Colle delle Finestre. De klim loopt 18,5 kilometer aan een gemiddeld stijgingspercentage van 9,2% omhoog. De laatste 7,8 kilometer gaan echter over onverharde wegen. De laatste kans voor klassementsrenners om het verschil te maken volgt op de voorlaatste dag. Met drie beklimmingen dicht op elkaar en een finish bergop zal het klassement hier in een definitieve plooi vallen. De slotrit voert de renners met tien identieke ronden 118 kilometer door Rome. Een kans voor de sprinters die het hooggebergte hebben weten te overleven.

RIDE Magazine
55 Reacties
29-11-2017 19:25
Dumoulin is ijzersterk, ook naar zijn eigen zeggen, in relatief vlakke etappes die eindigen bergop.

Zoncolan is zo steil dat zwaardere types (Froome en Dumoulin) normaliter onder moeten doen voor pocketklimmers (Colombianen, Bardet, Aru?) op Zoncolan.
29-11-2017 19:34
Mooi parcours met voor iedereen kansen. Tenminste niet zo achterlijk zwaar als de Vuelta. Het is zeker geen een-tweetje voor Froome.
29-11-2017 19:38
Op het eerste oog wel veel lange etappes, zeker in de bergritten. Toch zitten er wel mooie etappes tussen (6, 9, 14, 19, 20)
29-11-2017 19:40
Giro onwaardig parcours zo op het eerste oog.
29-11-2017 20:59
Gadverdamme, wat een afzichtelijk parcours!

Een Giro zonder Dolomieten is wat mij betreft sowieso al niets om naar te kijken, maar ze maken het wel heel bont met die slappe bergetappes. Hoe kan je nou de Etna er wel instappen maar niets door het mooiste fietsgebied van Italië voorleggen?

Dit hoeft Dumoulin van mij niet te rijden, of het hem nou beter ligt of niet... De Tour spreekt volgend jaar véél meer tot de verbeelding!
29-11-2017 21:09
Ik vind de tour als concept er ook wel beter uitzien dan deze wat 'gecomprimeerde' giro.
29-11-2017 21:11
De Giro heeft wel eens mooiere parcoursen gehad naar mijn mening.
29-11-2017 21:16
De grootste verschillen worden tegenwoordig gemaakt in tijdritten omdat de koers door de vele sterke knechten in de bergen zo gesloten blijft.
29-11-2017 21:19
Lynda, Dolomieten zitten er gewoon in hoor. Etappe 14 en 15 behoren nog wel degelijk tot de Dolomieten. Toegegeven, geen bekende grote Dolomieten passi rondom de Sella, Giau, Wolkenstein, Tre Cime, Pellegrino en Rolle maar etappe 14 en 15 bevinden zich in principe gewoon in de verre Oostelijke Dolomieten.
29-11-2017 21:37
@Lalsacien,
Afgelopen jaar viel me vooral op dat de kopmannen nauwelijks van elkaar konden wegrijden, nadat de knechten al weg waren. Misschien is dat komend jaar weer anders.
29-11-2017 21:39
Wat zit die Colle delle Finestre toch gruwelijk ver van de finish. Nog de Sestriere en dan nog zo'n heel dal tot de slotklim. Dat gaat vast flink tegenvallen.
29-11-2017 21:42
@ Basjee

Nee dat zijn de Dolomieten niet, dat zijn de Karnische Alpen.
29-11-2017 21:55
@Lynda

Dolomiet is een gesteente, zoals je vast weet. De Dolomieten lopen helemaal van de Brenta tot aan de Julische Alpen in Slovenië. De Zoncolan de Dolomieten, oke discutabel. Maar de etappe erna. Ze rijden gewoon door het hart van de Dolomieten, Cortina d'Ampezzo, een hogere Dolomietengehalte dan dat kan bijna niet.
29-11-2017 22:03
De drie etappes op Sicilië (woe, don, vrij) noteer ik alvast met potlood. Dat is rond Hemelvaart, dus uitermate geschikt voor een lang weekend. De laatste don/vrij/zat kan ook weer een interessant drieluik zijn. Maar in zijn algemeenheid toch wat minder betoverend dan de laatste versie.
29-11-2017 22:37
Minder tijdritkilometers in het voordeel van een aantal mannen zoals Aru en Nibali, toevallig Italianen ook nog..
29-11-2017 22:56
Kruijswijk mag op kruistocht, wordt een leuke Giro!
29-11-2017 22:56
Iedereen is niet te houden betreft Dumoulin, maar wat speelt er in de gedachtes als we aan de andere Nederlandse toppers denken??
29-11-2017 23:13
Scherp Johnny7. Mensen geven af op de aso met hun parcours voor de Fransen, maar de Giro kan er ook wat van.
Desalniettemin zal Froome vanaf de 2e tijdrit zijn voorsprong consolideren met zijn makkers.
29-11-2017 23:14
@ Basjee

Excuus, ik had alleen naar de aankomstplaats gekeken. Dat is voor mij niet meer de Dolomieten, zoals de Zoncolan dat al helemaal niet is.

Wat je zegt over een gebied dat tot aan Slovenië rijkt, is overigens ook niet waar. De echte Dolomieten liggen tussen het dal van Bolzano (van de Adige) en het dal van de Piave. De aankomst in beide etappes waar jij het over hebt liggen dus aanzienlijk ten oosten daar van.

Maar, ik had dus inderdaad niet gezien dat ze door Cortina kwamen, het enige pluspunt van de Giro ;)
29-11-2017 23:26
Wel een briljante foto trouwens: Aru die daar als een soort corleone van de maffia met een schuin oog naar Dumoulin kijkt en bij zichzelf denkt: Als die f**ker maar niet deze Giro gaat rijden..
29-11-2017 23:27
'maar wat speelt er in de gedachtes als we aan de andere Nederlandse toppers denken??'

Het is op zich een prima Mollema Parcours.
29-11-2017 23:30
@Lyndaa.

Ja net even de Italiaanse sites er maar bij gepakt. Zoncolan mag inderdaad niet meer ertoe worden gerekend. Engelse en Nederlandse sites geven Piave inderdaad als oostgrens aan, maar de Italianen rekenen de Friulische alpen (Parco Nazionale regionale delle Dolomiti Friulane, 15km zuidwest van Ovaro) ook nog als Dolomieten vanwege de typische dolomiet gesteente en steile iconische bergen (ten oosten is gehalte dolomiet te laag en wordt het als karst gezien, ondanks dezelfde ogende bergen), evenals Lienz in Oostenrijk. West mag de Brenta (Madonna di Capiglio, Val di Sole) ook nog ertoe worden gerekend.

Verder natuurlijk met je eens dat een aankomst op Tre Cime, Alpe di Siuso of een rondje Sella absoluut erin hoort te zitten.
29-11-2017 23:39
Op zich niet zo’n onaardig parcours . Die 3 dagen in Israël vind ik zonde, en hoef ik niet te zien .
30-11-2017 01:02
Prima gevarieerd parcours, opvallend veel heuveletappes, verder jammer dat de etappes gemiddeld zo lang zijn.
30-11-2017 01:30
Eigenlijk wel een erg teleurstellend parcours. Zelfs een beetje Giro onwaardig zou ik haast willen zeggen. Dit is/had het parcours van de Vuelta kunnen zijn. Zooi van die muurtjes/wacht-wacht-poef-aankomsten. Lagos de Covadonga etappe, maar dan met de Etna. Een soort Angliru etappe, maar dan met de Zoncolan (en dus vrij eenvoudige aanloop). En verder wat vrij onbekende aankomsten bergop + langere TT.....

Ik mis een echtte koninginnerit met meerdere HC klimmen, met onderweg een klassieke Cima Coppi als Angello, Stelvio of Gavia. Waar zijn die prachtige giro klassiekers, buiten de Etna, Finestre en Zoncolan? Had persoonlijk erg gehoopt op een terugkeer van een paar monsters als Tre Cime de Lavarredo, Kronplatz of Marteltal.... Krijg je dit.... Vuelta 2017 2.0..... Alles om Froome aan de start te krijgen blijkbaar..l,

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine