woensdag 10 juli 2024 om 07:30

Dit is geen reclame voor de sport en de gele trui komt nog om andere schouders

Video Opnieuw was het oorverdovend saai in de Tour de France 2024. In de tiende etappe – nota bene daags na de rustdag – noteerden we opnieuw geen vlucht van de dag, maar was de sprint ook fair. Iedereen lijkt zijn kruit droog te houden voor woensdag, wanneer de weg naar Le Lioran een oorlogspad is. Luister snel naar de WielerFlits Update!

De jury voor de Prijs van de Strijdlust had de moeilijkste taak vandaag: een winnaar uitroepen. Dat werd Kobe Goossens, maar waarom is eigenlijk nog altijd niet helemaal duidelijk. Jasper Philipsen won uiteindelijk afgetekend zijn eerste etappe en dat maakte bij Alpecin-Deceuninck veel los. Het geloof in groen is er nog altijd, na wat de sprinter zelf een ‘kutweek’ noemde. Hij, ploegbaas Philip Roodhooft en ook verliezers Dylan Groenewegen en Wout van Aert komen aan het woord. Die laatste riep zijn collega’s op om toch te gaan aanvallen in dit soort ritten.

Woensdag zullen we in ieder geval wél vluchters zijn. In een oncontroleerbare etappe waar het constant op en af gaat, verwachten onze mannen in Frankrijk een strijd op drie fronten: een voor de dagzege, een in de strijd voor het algemeen klassement en ook helemaal achteraan voor de sprinters, in de strijd met de tijdslimiet. Welke renners gaan een move maken, wat zegt Mathieu van der Poel erover en welke vluchters kunnen we verwachten? Klein tipje van de sluier: na het Centraal Massief krijgen we een nieuwe naam in de gele trui. Luister snel naar de WielerFlits Update!

Iedere dag
Deze Ronde van Frankrijk voorzien onze verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen het publiek dagelijks van de WielerFlits Update. In een podcast en video van om en nabij het half uur duiden zij de gebeurtenissen in en rondom de Tour de France en kijken ze uit naar de etappe van een dag erna. De video verschijnt dagelijks op YouTube en hier op de website, de audio daarvan is te beluisteren in je favoriete podcast app.

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
20 Reacties
09-07-2024 21:38
Misschien moeten we gewoon stoppen met zo'n ritten (die er wat mij betreft wel gewoon in mogen zitten) van start tot finish uit te zenden? Of wij beginnen pas te kijken op 30k van de meet? Maar aangezien we blijkbaar met z'n allen toch weer 5 uur hebben gekeken wil zeggen dat er toch een zekere aantrekking is.
We kunnen simpelweg niet verwachten dat die mannen elke dag opnieuw van start tot finish oorlog maken, dat houden ze geen 3 weken vol.
En los daarvan: ik begrijp ook niet waarom ze bij sommige ploegen niet voor de aanval kiezen, maar maakt het voor iemand hier echt een verschil qua spektakelwaarde? Kijken naar een peloton dat 40k/h rijdt of kijken naar drie kansloze fransozen en een peloton die allebei 41k/h rijden? In de giro heb je die kleine ploegjes nog wel maar het boeite me eerlijk gezegd geen moer of er in zo'n vlakke etappe een paar Baisen of Maestris voorrijden en zogezegd strijden om een van die zeven puntentruien of niet.
10-07-2024 00:11
Sprintersritten zoals vandaag zijn voor mij ook onderdeel van de charme van de sport. Lange dagen waarin niet zo veel gebeurd. Juist dat maakt wielrennen anders dan andere sporten: de trage opbouw van spanning, het koersdutje, de uren gebabbel op de achtergrond over kastelen, dieren, dorpjes en verhalen uit de oude doos. Als enige actie de onverwachte valpartij en de drie vluchters van een ploeg die alleen op de wildcard binnen kon komen en de sponsor een plezier doen door een lot in de loterij te kopen voor die 1% kans dat de vlucht van de dag het haalt. Helemaal prima allemaal.
De nieuwe ontwikkeling waarin geen enkele ploeg zich geroepen voelt om in die vlucht te gaan zitten snap ik echt helemaal niet. Als je een pak 'm beet Matteo Vercher bent, of Daniel Mclay, of Jarrad Drizners, dan is het toch prachtig om zo'n dag voor het peleton uit te rijden? In beeld voor vrienden & familie, sponsor blij, ploeg hoeft niet te werken, lachen bij de tussensprint. En wie weet.... héél soms vergist het peleton zich. Ik won laatst best een leuk bedrag bij de loterij. De kans was super klein, maar het is toch gebeurd. Dus als ik Jordan Jegat was, of Johannes Kulset, dan zou ik het gewoon lekker proberen.
    10-07-2024 09:12
    Sluit me hier helemaal bij aan. Af en toe wat slow-TV is prima, maar je verwacht tenminste "vermaak in de marge". Voor de publiciteit, of voor dat kleine waterkansje.

    En hoe meer ploegen in dat waterkansje geloven, hoe groter dat waterkansje wordt...
10-07-2024 00:22
Het enige irritante aan deze etappes is het geklaag hierover van mensen die zeggen liefhebber te zijn van rondes. Podcastmakers, journalisten en commentatoren voorop. Drie weken lang dagelijks van km 1 spektakel is niet mogelijk. We zagen een prachtige sprint met de opbouw daarnaartoe.
    10-07-2024 10:12
    Precies! Dat eeuwige gezeur over dit soort etappes... Vergeet ook niet dat drie weken op het scherpst van de snede koersen gewoonweg niet mogelijk is.
09-07-2024 21:14
Ik ben (ook) vóór gravel in álle grote rondes als standaard op te nemen discipline en ook meerdere etappes.
Wél denk ik dat je dit geleidelijk moet inbouwen en kritisch kijken naar wat voor type onverhard je meeneemt. Doe je het beredeneerd en goed is het een absolute meerwaarde, maak je het te gek werk je een loterij in de hand.

Troyes-Troyes was werkelijk waar perféct, een eendaagse waardig zo'n mooi parcours. Ik hoop dat men dat ook gezien heeft en er inderdaad zo'n koers uitgezet worden kan, ik was in dat gebied afgelopen mei en het is niet zo ontzettend druk/volgebouwd dat je er allerlei infrastructuurgezeik van komt.

Met betrekking tot dat massaspurts voorkomen op dergelijke parcours zoals dat van vandaag? Daar geloof ik niet zo in en al helemaal niet als het peloton relatief fris is en weinig geleden heeft, zoals in deze ronde tot nu toe.
09-07-2024 22:17
Sprintersritten horen erbij. En tja als je het spektakel van die Gravel en een en al zenuwen opzoekt dan kun je dit ook terugkrijgen. Het is een weegschaal en het kan niet elkendag koers zijn.

Ik heb er totaal geen moeite mee. Je kunt wel 21 dagen spektakel willen. Het blijven ook gewoon mensen die renners. We willen aan de ene kant een schone sport en anderzijds moeten ze volgens sommige lieden elke dag van km 50 af koers maken. Tja...
    09-07-2024 22:35
    Sprintersritten hoeven niet langer dan 30 km te zijn. In de ochtend nog een tijdrit en zo kun je ook de dagen vullen
    09-07-2024 22:43
    Niet mee eens want een tijdrit is opnieuw een forse inspanning. Ook sprinters moeten hun kansen krijgen en een rit van 30 km is natuurlijk grote onzin dan.

    Dit hoort er gewoon bij en is ook prima. Alles lijkt tegenwoordig elke dag maar sensatie te moeten zijn, maar zo werkt het niet.
09-07-2024 20:44
Potkast niet bekeken. Maar Ik ben het met tenminste de helft van de titel eens.

Ik pleit voor gravel in iedere etappe.
En ik pleit voor andere ploegleiders. Je maakt mij niet wijs dat je als EF, ÜnoX, Movistar, Cofidis, DSM, Israel, Bahrein en nog 1 of 2 ploegen niet in staat bent om dusdanig koers te maken dat het simpelweg niet te controleren is.

En al deze ploegen maken in basis eigenlijk geen schijn van kans in een reguliere sprint op basis van het voorseizoen, als ze rustig naar de streep rijden en achter de Philipsen-trein aan rijden. Als je met een mannetje of 15 weg bent heb je een kans van 1 op 15, als je met hun sprinter naar de streep rijdt dan denk ik dat je die kans niet haalt met pakweg Zingle...

Ik snap er werkelijk niks van; als je niet probeert heb je inderdaad die massasprint. En kun je dus roepen "zie je wel, het wordt toch een massasprint, dus goed dat we het niet geprobeerd hebben...
    09-07-2024 21:09
    Misschien hadden ze vandaag even niet zo veel zin
10-07-2024 07:34
Ik kijk in de regel alleen de laatste 5 tot 10 kilometer van dit soort etappes. Erger ik me ook niet aan de saaiheid die eraan voorafgaat.
Sprintetappes mogen wat mij betreft ook een stuk korter, bv 100 km. Wie weet levert het een leukere koers op.
10-07-2024 09:23
Je zou van DSM, Arkéa, Total Énergies en Intermarché verwachten dat die in vroege vlucht zitten maar die hebben allemaal al een rit gewonnen. En het tonen van de sponsor als reden om in de ontsnapping te zitten is ook niet echt meer nodig omdat de etappe van begin tot eind wordt uitgezonden. Die ploegen sparen hun krachten om in de ritten met meer hoogtemeters kans te kunnen maken tijdens een ontsnapping.
09-07-2024 23:06
Ja, alleen korte bergetappes en een paar modder-, gravel-, zand- en schelpenpaadjesraces en dat nog verder uitkleden tot een minuut of drie laatste kilometers. Uiteindelijk kan dan de hele sport worden afgeschaft. Zoals bij voetbal heen en weer wordt getrapt, is fietsen een onpraktishe bezigheid van a naar b. Over openbare wegen nota bene met bochten en andere gevaarlijkheden.
10-07-2024 00:17
Welk verschil had het uitgemaakt voor de etappeuitslag indien we een ontsnapping hadden gekregen van enkele renners die op een vanuit de volgwagen gecontroleerde 5 km voor het einde weer ingelopen waren geweest ?
Vlakke etappes zijn saai tot op de laatste 10 à 15 km.
10-07-2024 07:20
Tsja, moordend voor de sport zulke ritten. Pogacar had deze rit, en dus de hele sport, kunnen redden door te besluiten er een dikke one-man-show van te maken op 110 km van de streep. Ge-wel-dig voor de sport.
10-07-2024 07:33
Ik durf te beweren dat de mensen die hier roepen dat sprinters x, y & z vooraf kansloos zijn op een overwinning in een reguliere sprint, voor aanvang van deze Tour van mening waren dat Girmay en Cavendish ook onderdeel waren van sprinters x, y & z. Als het aan hun had gelegen had hun ploeg nooit voor ze gewerkt en ze die sprintkans niet eens gegund. Liefst had hun ploeg ze niet eens meegenomen maar een paar extra aanvallers, enkel en alleen omdat die mensen vanuit hun luie zetel 'meer spektakel' willen. En de paar ritten die dan toch eindigen in een sprint zijn voor Philipsen, 'want iedereen weet toch dat hij de snelste is??'.
10-07-2024 08:10
Van mij mogen er toch 3-4 van deze ritten inzitten om de sprinters te pleasen en de rest wat te laten uitrusten. Ik kijk dan gewoon de laatste 10 km en klaar. Een massasprint heeft ook wel zijn charmes als er geen nare dingen gebeuren, al lijkt het de laatste jaren toch vaak op een bokswedstrijd (sprint zelf maar ook de aanloop).
10-07-2024 09:06
Naar mijn mening is het grote probleem voor de kansloze vroege vlucht dat
1. Er zijn heel weining teams al kanshebbers kwijt. Indien er vlug een sprinter eruit ligt gaat dat team vaak de knop omdraaien en zich in de aanval storten (Kijk naar de rit gewonnen door Asgreen. Lotto met 2 man na dat Ewan weg was en QS met Asgreen na het vertrekken van Jakobsen).
2. De teams zijn te hard aan elkaar gewaagd. De Italiaanse en Spaanse teams zijn echt niet veel waard ten opzichte van de WT teams, terwijl in de Tour gewoon de beste 22 teams aan de start staan. En dus heeft bijna elk team een kans (of denken ze toch dat ze een kans hebben) en krijg je geen kansloze vroege vluchten.

Ik hoop dan maar dat de tijdslimiet eens grondig gaat toeslaan, want als we afvallers willen zien is dat de beste manier. De massavalpartijen hebben we wel genoeg gehad dit jaar.
10-07-2024 09:10
Deze riten rijden zonder communicatie uit de volgwagen en zonder waardemeters of zoiets. Prijzengeld voor de eindoverwinning omlaag en twee dikke premies per rit. Ook een trui eraan verbinden zoals vroeger, de rode trui,

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine