Dit is geen reclame voor de sport en de gele trui komt nog om andere schouders
Video Opnieuw was het oorverdovend saai in de Tour de France 2024. In de tiende etappe – nota bene daags na de rustdag – noteerden we opnieuw geen vlucht van de dag, maar was de sprint ook fair. Iedereen lijkt zijn kruit droog te houden voor woensdag, wanneer de weg naar Le Lioran een oorlogspad is. Luister snel naar de WielerFlits Update!
De jury voor de Prijs van de Strijdlust had de moeilijkste taak vandaag: een winnaar uitroepen. Dat werd Kobe Goossens, maar waarom is eigenlijk nog altijd niet helemaal duidelijk. Jasper Philipsen won uiteindelijk afgetekend zijn eerste etappe en dat maakte bij Alpecin-Deceuninck veel los. Het geloof in groen is er nog altijd, na wat de sprinter zelf een ‘kutweek’ noemde. Hij, ploegbaas Philip Roodhooft en ook verliezers Dylan Groenewegen en Wout van Aert komen aan het woord. Die laatste riep zijn collega’s op om toch te gaan aanvallen in dit soort ritten.
Woensdag zullen we in ieder geval wél vluchters zijn. In een oncontroleerbare etappe waar het constant op en af gaat, verwachten onze mannen in Frankrijk een strijd op drie fronten: een voor de dagzege, een in de strijd voor het algemeen klassement en ook helemaal achteraan voor de sprinters, in de strijd met de tijdslimiet. Welke renners gaan een move maken, wat zegt Mathieu van der Poel erover en welke vluchters kunnen we verwachten? Klein tipje van de sluier: na het Centraal Massief krijgen we een nieuwe naam in de gele trui. Luister snel naar de WielerFlits Update!
Iedere dag
Deze Ronde van Frankrijk voorzien onze verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen het publiek dagelijks van de WielerFlits Update. In een podcast en video van om en nabij het half uur duiden zij de gebeurtenissen in en rondom de Tour de France en kijken ze uit naar de etappe van een dag erna. De video verschijnt dagelijks op YouTube en hier op de website, de audio daarvan is te beluisteren in je favoriete podcast app.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

We kunnen simpelweg niet verwachten dat die mannen elke dag opnieuw van start tot finish oorlog maken, dat houden ze geen 3 weken vol.
En los daarvan: ik begrijp ook niet waarom ze bij sommige ploegen niet voor de aanval kiezen, maar maakt het voor iemand hier echt een verschil qua spektakelwaarde? Kijken naar een peloton dat 40k/h rijdt of kijken naar drie kansloze fransozen en een peloton die allebei 41k/h rijden? In de giro heb je die kleine ploegjes nog wel maar het boeite me eerlijk gezegd geen moer of er in zo'n vlakke etappe een paar Baisen of Maestris voorrijden en zogezegd strijden om een van die zeven puntentruien of niet.
De nieuwe ontwikkeling waarin geen enkele ploeg zich geroepen voelt om in die vlucht te gaan zitten snap ik echt helemaal niet. Als je een pak 'm beet Matteo Vercher bent, of Daniel Mclay, of Jarrad Drizners, dan is het toch prachtig om zo'n dag voor het peleton uit te rijden? In beeld voor vrienden & familie, sponsor blij, ploeg hoeft niet te werken, lachen bij de tussensprint. En wie weet.... héél soms vergist het peleton zich. Ik won laatst best een leuk bedrag bij de loterij. De kans was super klein, maar het is toch gebeurd. Dus als ik Jordan Jegat was, of Johannes Kulset, dan zou ik het gewoon lekker proberen.
En hoe meer ploegen in dat waterkansje geloven, hoe groter dat waterkansje wordt...
Wél denk ik dat je dit geleidelijk moet inbouwen en kritisch kijken naar wat voor type onverhard je meeneemt. Doe je het beredeneerd en goed is het een absolute meerwaarde, maak je het te gek werk je een loterij in de hand.
Troyes-Troyes was werkelijk waar perféct, een eendaagse waardig zo'n mooi parcours. Ik hoop dat men dat ook gezien heeft en er inderdaad zo'n koers uitgezet worden kan, ik was in dat gebied afgelopen mei en het is niet zo ontzettend druk/volgebouwd dat je er allerlei infrastructuurgezeik van komt.
Met betrekking tot dat massaspurts voorkomen op dergelijke parcours zoals dat van vandaag? Daar geloof ik niet zo in en al helemaal niet als het peloton relatief fris is en weinig geleden heeft, zoals in deze ronde tot nu toe.
Ik heb er totaal geen moeite mee. Je kunt wel 21 dagen spektakel willen. Het blijven ook gewoon mensen die renners. We willen aan de ene kant een schone sport en anderzijds moeten ze volgens sommige lieden elke dag van km 50 af koers maken. Tja...
Dit hoort er gewoon bij en is ook prima. Alles lijkt tegenwoordig elke dag maar sensatie te moeten zijn, maar zo werkt het niet.
Ik pleit voor gravel in iedere etappe.
En ik pleit voor andere ploegleiders. Je maakt mij niet wijs dat je als EF, ÜnoX, Movistar, Cofidis, DSM, Israel, Bahrein en nog 1 of 2 ploegen niet in staat bent om dusdanig koers te maken dat het simpelweg niet te controleren is.
En al deze ploegen maken in basis eigenlijk geen schijn van kans in een reguliere sprint op basis van het voorseizoen, als ze rustig naar de streep rijden en achter de Philipsen-trein aan rijden. Als je met een mannetje of 15 weg bent heb je een kans van 1 op 15, als je met hun sprinter naar de streep rijdt dan denk ik dat je die kans niet haalt met pakweg Zingle...
Ik snap er werkelijk niks van; als je niet probeert heb je inderdaad die massasprint. En kun je dus roepen "zie je wel, het wordt toch een massasprint, dus goed dat we het niet geprobeerd hebben...
Sprintetappes mogen wat mij betreft ook een stuk korter, bv 100 km. Wie weet levert het een leukere koers op.
Vlakke etappes zijn saai tot op de laatste 10 à 15 km.
1. Er zijn heel weining teams al kanshebbers kwijt. Indien er vlug een sprinter eruit ligt gaat dat team vaak de knop omdraaien en zich in de aanval storten (Kijk naar de rit gewonnen door Asgreen. Lotto met 2 man na dat Ewan weg was en QS met Asgreen na het vertrekken van Jakobsen).
2. De teams zijn te hard aan elkaar gewaagd. De Italiaanse en Spaanse teams zijn echt niet veel waard ten opzichte van de WT teams, terwijl in de Tour gewoon de beste 22 teams aan de start staan. En dus heeft bijna elk team een kans (of denken ze toch dat ze een kans hebben) en krijg je geen kansloze vroege vluchten.
Ik hoop dan maar dat de tijdslimiet eens grondig gaat toeslaan, want als we afvallers willen zien is dat de beste manier. De massavalpartijen hebben we wel genoeg gehad dit jaar.