“Dit is geen complot tegen de sport”: Telenet verdedigt keuze voor betaalmuur in het veldrijden
Foto: Fotopersburo Cor Vos
Niels Bastiaens
dinsdag 28 oktober 2025 om 13:15

“Dit is geen complot tegen de sport”: Telenet verdedigt keuze voor betaalmuur in het veldrijden

Interview Er is een duidelijke verschuiving aan de gang in het Vlaamse tv-landschap van het veldrijden. Door een nieuwe strategie van telecomoperatoren Telenet en Proximus verdwijnt deze crosswinter bijna de helft van de klassementscrossen achter de betaalmuur bij hun zenders Telenet Play Sports en Pickx+ Sports. Geen gemakkelijke boodschap om te brengen bij de veldritfans, maar volgens Stefan Coenjaerts, de woordvoerder van Telenet, was die stap wel noodzakelijk.

Waar de Vlaming jarenlang gratis de cross kon volgen bij Sporza en later op de open kanalen van Telenet en Proximus, moet men nu bij Telenet een sportabonnement nemen voor 19,99 euro per maand (normaal was dat 24,99 euro, maar door aanhoudende problemen met het voetbalaanbod wordt een tijdelijke korting aangeboden) of bij Proximus voor 14,99 euro (normaal 20,99 euro) om alle crossen live te blijven volgen.

“Wij proberen de Vlaming veldrijden aan te bieden, maar de uitzendrechten zijn de laatste jaren veel duurder geworden. We doen ook voor een stukje de eigen productie van die crossen, dat is ook duur. Daar moet je onderaanemers voor gebruiken. We willen ervoor zorgen dat de Vlaming zijn geliefkoosde veldrijden kan zien. Maar om het leefbaar te houden, moeten we het achter de betaalmuur brengen”, zegt Coenjaerts.

Moeten jullie zo’n beslissing dan niet overleggen met de andere actoren, zoals ploegen, organisatoren en misschien zelfs de fans?
“Wij beslissen dat volledig zelf. We hebben het lang proberen tegen te houden, maar de omstandigheden zijn van die aard dat we die beslissing moeten nemen. Zie het vooral niet als een soort complot van de grote telecomoperatoren tegen de sport. Wij investeren zelf ook in een aantal competities, zoals de Superprestige en Wereldbeker (waar Telenet naamsponsor van is, red.). Wat wij willen is deze sport bij de fans brengen, maar op een manier die voor ons werkt. We kunnen er financieel niet aan uit, als alles in open net zit.”

Tot 2020 was Telenet naamsponsor van de Nys-ploeg – foto: Fotopersburo Cor Vos

Toch klinkt er weerstand bij de fans. De wielerminnende Vlaming is het niet gewend om te betalen voor zijn wedstrijden op televisie.
“Wij begrijpen dat het voor klanten geen fijne boodschap is, maar we zagen bij onze eerste experimenten vorig jaar al dat de echte fan daar op de momenten dat het nodig is wel begrip voor heeft.”

De kijkcijfers gingen in die eerste crossen achter de betaalmuur niet naar beneden?
“We hebben destijds maar vijf crossen in de kerstperiode enkel voor de betalende klanten uitgezonden. Toen zagen we wel een verschil, maar niet in die mate dat ik het dramatisch zou noemen.”

Wat zouden jullie dan tegen de fans die weerstand bieden, zeggen?
“Ik wil me er niet vanaf maken met een boutade, maar ‘There ain’t no such thing as a free lunch’. Soms hebben mensen de neiging om te zeggen: het was altijd zo, dus het moet zo blijven. Maar de mediawereld en de sport evolueert. Als je ziet hoeveel competities en wedstrijden er nu zijn bijgekomen ten opzichte van dertig jaar geleden, is sport op een heel ander niveau gekomen. Daar hoort ook een betere omkadering bij en daar maken wij ons hard voor.”

Mensen vrezen dat jullie alleen op korte termijn aan winst denken, en jullie de sport marginaliseren door ze weg te stoppen achter de betaalmuur.
“Ik kan het ook omdraaien. Als Telenet niet meer investeert in de belangrijke competities in het veldrijden, is dat even slecht voor de sport. Je kunt je afvragen of dat de oplossing is? Dat wij zeggen: we doen niets meer, we zenden het gewoon uit en we zien wel? Dat is ook niet aan de orde, hé. We investeren heel veel in de cross. Wij hebben een hart voor de sport. Dat hebben we de afgelopen vijftien jaar altijd bewezen in het veldrijden. We hebben zelfs een eigen ploeg gehad. Op ons engagement voor de sport kan je weinig afdingen.”

Telenet sponsort de Wereldbeker en Superprestige – foto: Fotopersburo Cor Vos

“Het wordt soms eenzijdig afgeschilderd, dat wij alleen maar aan het geld denken. We gaan niet onder stoelen of banken steken dat we een commercieel bedrijf zijn. Maar de rekening moet kloppen, dat is voor iedereen zo. Het is toch beter dat er op z’n minst veldrijden wordt aangeboden voor de mensen die het willen zien? Als niemand het risico neemt om te investeren, dan is er helemaal geen cross meer te zien.”

Met andere woorden: jullie doen investeringen en verwachten daar iets voor terug?
“Natuurlijk. Wij financieren twee grote competities, wij investeren in kwaliteit van de uitzendingen met moderne technologie en veel extra informatie die de kijkbeleving alleen maar vergroten. We bieden de kijker topkwaliteit, maar dat zorgt ook voor een bepaalde prijs die daaraan vasthangt. Dat heeft een keerzijde die iemand moet helpen financieren. Dat wij er een commerciële beweging rond doen, is in deze tijd van digitalisering niet weg te gommen element.”

Hoe zien jullie het tv-aanbod in het veldrijden dan op de langere termijn evolueren?
“Ik denk dat de trend wel is dat er voor elke sport waarschijnlijk gaat moeten betaald worden. Je ziet dat het aanbod van sport dat nog in open net te zien is, echt wel kleiner en kleiner wordt. Dat is de ‘vernetflixing’ van de televisiewereld, waardoor het meer een optie wordt om zaken achter de betaalmuur te steken. Hoe lastig dat ook is.”

Zien we binnen 10 jaar dan alleen nog veldrijden achter de betaalmuur?
“Dat zal afhangen van hoe de andere actoren, dus de zenders, daarmee omgaan. Als VRT en anderen blijven interesse tonen in een aantal koersen, heeft dat gevolgen. Er zijn ook reglementeringen rond bepaalde grote evenementen die sowieso moeten uitgezonden worden op het open net. Maar je ziet wat er gebeurt in de tv- en sportwereld. Voetbal was vroeger ook heel veel in open net te zien. Dat is allemaal achter een betaalmuur aan het verdwijnen.”

RIDE Magazine
14 Reacties
14:38
Ja Handige Harry. Een vrouw EN een vriendin is altijd heel duur.
14:06
Van wat ik las is een deel van het probleem toch ook dat je nu in Belgie om veldrijden te kijken alleen, een compleet sport pakket moet afnemen. Ik kan best begrijpen dat dat en de hogere prijs die daarmee gaat omdat je ook voor andere dingen betaalt voor wreving zorgt.

Hetzelfde als dat je in Nederland HBO moet nemen en dan nog een los sportabbonement voordat je de meeste wielrenwedstrijden kan zien. Zelf is dat voor mij niet heel erg want ik heb HBO sws al, maar ik betaal alleen al met het sportabbonement ook voor bijvoorbeeld Zweeds voetbal, UFC en het WK atletiek, waar ik compleet geen interesse in heb.

En dan kunnen de streamingdiensten wel beweren dat dit de kosten zijn om het veldrijden of wielrennen of wat dan ook te dragen, maar puntje bij paaltje willen ze je meer laten betalen voor dingen die je eigenlijk niet wilt. Zo verzwakken ze een sport door 1 bepaalde mensen een sport uit te prijzen waar ze best interesse in zouden hebben voor alleen de prijs van die sport en 2 maak je het lastiger om nieuw publiek aan de sport te binden omdat die het minder snel zien.
14:42
Ik lees dit artikel en moet spontaan denken aan "de woordvoerder" uit De Ideale Wereld. Pas op, ik vind het goede vragen van Niels en de woordvoerder van Telenet antwoordt er binnen zijn functiebeschrijving uitstekend op. Maar die jobbeschrijving houdt natuurlijk in om Telenet zo positief mogelijk in het daglicht te zetten. De laatste twee vragen en hun antwoorden indiceren volgens mij waar het echt om draait: over tien jaar wil ook Telenet zoveel mogelijk kunnen aanbieden achter een betaalmuur, met als uitvlucht dat dit door de vrije-marktwerking / hun concurrenten en de wensen van de kijkers zo bepaald is.
Allemaal leuk en aardig dit natuurlijk maar deze meneer praat (uiteraard) wel heel erg naar zijn eigen voordeel toe.

Laten we even beginnen met punt 1: ze moeten wel want de uitzendrechten zijn een stuk duurder geworden. Tsja: hoe zou dat komen? De werking van de economie: als er niemand of maar een partij (Sporza bijvoorbeeld) interesse heeft dan is de prijs laag, gaan er meerdere partijen tegen elkaar opbieden ja, dan worden dingen duurder. Dus eerst drijf je (mede) zelf de prijzen op en dan ga je dat als een excuus gebruiken om dingen achter een betaalmuur te gooien? Je kunt ook niet op die rechten bieden.

En dan die dooddoener ‘There ain’t no such thing as a free lunch’. Waarmee hij suggereert dat je gratis kunt kijken op open netten. Maar zijn die gratis? Nou nee: de publieke omroep wordt betaald uit belastinggeld, daar betalen we dus wel degelijk voor.
15:35
Eventjes verduidelijken voor onze noorderburen. Zowat 90% bij ons is ofwel aangesloten bij Telenet ofwel Proximus. Om TV te kunnen kijken hetzij bij Telenet, hetzij bij Proximus, betalen wij maandelijks hiervoor 35 à 40€ (dus enkel voor tv kijken en voor de doodgewone zenders. Maar voor de nieuwe decoders heb je nu ook internet nodig van Telenet. (andere providers worden niet toegelaten) . Dus nog eens 25 à 30€ per maand erbovenop. Komt er nu nog eens 20€ per maand bij om een beperkt aantal crossen live te kunnen zien op Play Sports. Maakt samen minstens 90€ per maand ofte 1080€ per jaar. Sorry, maar daar bedank ik voor.
15:54
Heel slecht nieuws voor het veldrijden. Toen het voetbal meer en meer richting commerciële- en betaalzenders verschoof in België, stortte de openbare omroep zich massaal op het wielrennen.

Dat heeft voor een enorme boost gezorgd voor de wielersport, waaronder het veldrijden. Wielrennen werd zo eigenlijk de populairste kijksport in Vlaanderen.

Mensen kijken gewoon naar wat de openbare omroep (Sporza) hen voorschotelt. Het WK veldrijden was zo vaak 1 van de best bekeken programma’s van het televisiejaar.

Als je zo’n sport grotendeels achter extra abonnementen stopt, gaat de interesse gigantisch wegzakken.

Los daarvan kan je je ook de vraag stellen of een kleine sport als het veldrijden niet zwaar boven zijn gewicht bokste in Vlaanderen. Weinig Belgische wegrenners die destijds bijvoorbeeld zoveel geld verdiend hebben in hun carrière als Sven Nys. Staat toch niet helemaal in verhouding met de sportieve prestaties.

Wel begrijpelijk dat de mensen uit de sport zelf zich hier grote zorgen over maken, want de vette jaren lijken voorbij.
13:26
De man heeft gewoon goede punten.

Het enige probleem is dus dat niet alles achter dezelfde betaalmuur komt.

Wil je bijvoorbeeld al het voetbal in Nederland volgen, dan heb je Ziggosport, ESPN, HBO max en viaplay nodig.
Dat zijn gewoon al 4 abonnementen a 15 euro ongeveer.

Dan heb je nog een vrouw, vriendin en kinderen die allerlei series willen zien.
Daarvoor heb je ook weer 8 verschillende diensten nodig a 10 euro.

Dus je bent dan zo 150 euro kwijt aan televisie abonnementen.

Dat is best een dure grap.

Blijft natuurlijk wel dat het gewoon een luxe product is en het dus niet zomaar is dat je recht hebt op.
    14:16
    Dure grap? Het is volstrekt belachelijk.

    Tussen die goede punten staan ook veel kul vergelijkingen. Zoal die met voetbal. De zenders dragen helemaal niks bij aan de sport en doen het alleen om geld te verdienen. Lekker argument om je eigen beleid te onderbouwen.
    14:42
    Gewoon keuzes maken. Er zijn inderdaad series die ik best zou willen zien, maar ik kijk ze niet omdat ik dan nog een abbonement moet nemen. En er is genoeg om te kijken bij 1 of 2 streamingsdiensten.
    15:13
    Tsja, als je alles optelt is het inderdaad een groot bedrag. Maar de vraag is natuurlijk wel: heb je dat allemaal nodig? Ik denk dat mijn vriendin niet heel blij wordt als ik naast het wielrennen nog iets anders ga kijken, laat staan in welke tijd . Zo is er voor mij dus slechts één abbonement nodig, dus dat scheelt behoorlijk en is uiteindelijk echt niet zo duur. En wat betreft kinderen, het is dat we ze nog niet hebben, maar mijn ouders zijden altijd het volgende: als je van de onzin je hobby wilt maken ben je oud en wijs genoeg om dat zelf te regelen ;)
14:40
Ik vind dat veldrijden deel uitmaakt van het cultureel erfgoed van Belgie en dat het daarom op het publieke net uitgezonden zou moeten worden. De uitzendrechten die betaald moeten worden kun je dan zien als een subsidie van de overheid, om de Belgische cultuur in stand te houden in de nabije toekomst.

De vraag is dan hoeveel geld de overheid daaraan mag en kan besteden. Dat kan ik je niet vertellen, maar misschien is er iemand anders die daar wat vanaf weet. Ik vind in ieder geval dat het te makkelijk is om zoiets aan 'de markt' over te laten.
    15:39
    De overheid heeft niks meer te vertellen in België. Het land is in de greep van de georganiseerde misdaad en het zou me niks verbazen als het veldrijden hier ook een prooi van is geworden.
15:10
Het zou voor het wielrennen het beste zijn als er een aparte streamingdienst zou zijn waar al het fietsen dat onder de vlag van de UCI valt op uitgezonden zou worden. En verder geen andere sporten of andere content. Op die manier komt al het geld wat opgehaald wordt met de verkoop van abonnementen ten goeden aan de sport, kun je de kijkers een marktconforme prijs vragen (geen idee wat marktconform is, maar dat is vast te onderzoeken), en betaal je niet voor andere content waar je geen interesse in hebt. Maar dit zal wel weer te makkelijk gedacht zijn...
Wij (in het hoge Noorden) hebben enkel schaatsen op TV, was er maar plek voor wat cross.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.