‘Diskwalificatie van Jan-Willem van Schip in NIBC Tour of Holland lijkt wel een afrekening’
Video De eerste renners zijn inmiddels van het startpodium gerold voor de tijdrit van vijftien kilometer, maar Jan-Willem van Schip lijkt niet te mogen starten in de NIBC Tour of Holland. De renner werd woensdagavond gediskwalificeerd vanwege zijn zadelpen, maar zijn ploeg Parkhotel Valkenburg besloot protest aan te tekenen. Is er inmiddels al nieuws?
Het verhaal is inmiddels bekend, maar nog altijd een heet hangijzer en het gespreksonderwerp in de NIBC Tour of Holland: de diskwalificatie van Jan-Willem van Schip. De hardrijder werd woensdagavond uit koers genomen na de eerste rit in lijn van de NIBC Tour of Holland 2025, omdat hij niet zou rijden op een door de UCI goedgekeurde fiets. Zijn zadelpen zou niet conform de UCI-eisen zijn.
Volgens de renner en zijn ploeg Parkhotel Valkenburg is de fiets echter goedgekeurd door de UCI, die Van Schip hoogstpersoonlijk uit koers liet halen. Alleen de internationale wielerbond kan de diskwalificatie nog terugdraaien. Een spannende middag wacht, of heeft teammanager Paul Tabak al nieuws? “Het is nu 13u00 en er is nog geen officiële beslissing. Ja, de officiële beslissing is diskwalificatie, maar we zijn nog bezig om dat terug te draaien”, klinkt het in gesprek met WielerFlits.
“We denken dat we vrij sterk staan. We hebben de documentaire aangeleverd waarin de UCI de fiets heeft goedgekeurd, net als de schetsen van de fiets. Daarin staat niet specifiek iets over de zadelpen geregistreerd. We denken dat we wel sterk staan, maar op het moment dat we dit allemaal sturen, reageert men niet meer. Ik denk dat het inmiddels te laat is om dit nog terug te draaien.”
Van Schip zit inmiddels weer thuis. “Hij zit een uur hiervandaan, maar er is altijd wel een mouw aan te passen. Mocht het nog teruggedraaid worden, dan mag hij nog starten in het laatste blok. De tijdrit zal ons een zorg zijn, het gaat ons vooral om het vervolg van de ronde. Ik hoop dat ze nog een keer goed kijken naar de argumentatie en inzien dat ze fout zijn.”
Afrekening?
“Jan-Willem fietst nu drie jaar voor ons. We hebben altijd veel discussie gehad met UCI-commissarissen over zijn stuur, maar nooit over zijn zadelpen. We hebben altijd documentatie bij ons en dat laten we ook altijd zien. Naar aanleiding daarvan mag hij steeds zijn weg vervolgen. Je hoeft Jan-Willem niet uit te leggen wat de UCI-regels zijn en waar hij zich aan moet houden. Dat het er wat anders uitziet en dat hij wat anders is dan anderen, maakt het alleen maar bijzonder.”
“Ik denk dat hij met weinig respect wordt behandeld door de KNWU, met zijn uitsluiting van de baanselectie. Ik vraag me dan af: waarom? Hij is echt een topsporter en een stimulans binnen onze ploeg en richting andere ploeggenoten”, aldus Tabak. Is er dan sprake van een afrekening? “Het is geen jongen met een onbeschreven blad. Het lijkt wel op een afrekening, ja. Ze zoeken hem een beetje. Ik zei het al gekscherend: als hij zijn snor verkeerd had afgeschoren, hadden ze hem ook gediskwalificeerd.”
‘Gezeik’
Hoe gaat Van Schip eigenlijk zelf om met de situatie? “Hij is teleurgesteld en verdrietig en dat is natuurlijk terecht. Hij komt uit een enorm diep dal en is daar uit geklommen. We hebben een traject voor hem uitgestippeld richting de NIBC Tour of Holland en het baanseizoen en dan krijg je dit gezeik. Want het is echt gezeik.”
“Hij heeft op de vooravond van de ronde op het podium gestaan met zijn fiets. Daar waren de officials ook al aanwezig. Jan-Willem was er ook nog op de dag van de tijdrit, met zijn fiets. Dat is door iedereen gezien. Zeg het dan voor de start, dan zetten we er een andere pen in. Dit is mosterd na de maaltijd”, doelt Tabak op de diskwalificatie.
Als de fiets, dan wel de onderdelen uitvoerig gedocumenteerd zijn en dus conform de eisen van de UCI, heeft de UCI geen enkele reden om deze DSQ te rechtvaardigen.
Los van het feit dat is hem maar een rare snuiter vind en ik het misschien ook niet allemaal graag zie hoe hij rondrijdt, regels zijn er om toegepast worden, voor iedereen.
Zoniet moet de UCI haar eigen reglementen aanpassen dan wel aanscherpen.
Pagina 27 t/m 29, section N-N tot O-O, mischien?
Ik weet het niet, ik lees deze regelementen voor het eerst, maar ik vind het machtig interessant.
Of het is hetzelfde verhaal als met het brilletje met neus van Groenewegen, niet verkrijgbaar is verboden. Maar die regel heb ik nooit helemaal begrepen, omdat je ook wel weer dingen mag testen.
Het lijkt me ook dat het goedkeuren van afzonderlijke onderdelen niet betekent dat je die onderdelen naar believen mag monteren. Je kan bij wijze van spreken twee goedgekeurde stuurpennen als crank gebruiken en een goedgekeurde crank met pedaal als zadel gebruiken.
Je zal het maar voor hebben: Jan-Willem komt vanuit je rug voorbij gereden maar je maakt een inschattingsfoutje omdat je op iemand op een normale fiets had gerekend. Maar Jan-Willem wil echt wel de doorgang en kopt je keihard de berm in.
Mwoah, valt mee hoor. En het zijn profs he, die kunnen allemaal wel sturen in de regel. Ik heb JW nooit een valpartij zien veroorzaken in het wegpeloton, die knul kan meer dan prima sturen.
Als iedereen op zijn eigen manier met dat soort rare constructies (die dan natuurlijk ook allerlei kanten op gaan) gaat fietsen wordt het zeker gevaarlijker in het peloton en geeft een heel raar beeld.
Ik wil deze discussie niet vermengen met het feit dat hij zelf ook 'anders' is, depressie, asperger, dat mag aandacht hebben en daar kan rekening mee worden gehouden in bepaalde dingen. Ik moest heel hard lachen om zijn 'doorgesnoven junkie stijl' opmerking, leuk dat hij een karakter is. Maar, het gaat er hier om dat zijn fiets anders is.
Hij rijdt op een bizar afwijkende fiets (nogmaals aangenomen dat het de fiets is van de eerdere foto's) en hij blijft ook continu die grens opzoeken. Dan is de verdediging dat hij precies binnen de regels blijft. Ik heb in 25 jaar wielrennen kijken nog nooit zo'n rare setup gezien. Hij mag wat mij betreft de grenzen opzoeken, maar dat daar dan tegengas op komt die vervelend voor hem uit pakt, tsja daar moet ie dan wel beter mee omgaan wat mij betreft.
Zo werkt het natuurlijk niet. Er is geen enkele regel waarop deze fiets níet binnen het reglement past. Zelfs de UCI moet hierin een antwoord schuldig blijven, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Als zelfs de UCI niet kan uitleggen waarom deze fiets niet mag, dan weten we wel hoe laat het is toch?
Waarom kan JW van Schip niet bijv op een ander formaat fiets met de pen normaal gemonteerd? Ik begrijp het niet.
Ja, waarom? De ene wielrenner fietst gewoon op wat hij voorgeschoteld krijgt. De ander is tot het obsessieve af met materiaal bezig, razend leergierig en accepteert geen "dit is nou eenmaal zo". Dat is de aard van de mens. We zijn allemaal uniek.
In dit geval zal het een custom zadelpen zijn. Zolang die ook te bestelbaar is, al is de prijs skyhigh, is dit gewoon toegestaan.
Vergelijkbaar met op maat gemaakte tijdritsturen.
En lees het artikel goed en zonder de bril met UCI haar: "Altijd documentatie bij ons.." Uhhh ja welke? Goedgekeurd frame, met of zonder zadelpen, welke zadelpen, etc. "De fiets heeft goedgekeurd": ja elke fiets (frame) moet worden goedgekeurd , komt op een lijst en krijgt een sticker. Hebben we het hier over een frame, frame + zadelpen, de hele fiets, wat? "Niet iets specifieks over de zadelpen": dus is het nou goedgekeurd die fiets met of zonder zadelpen en heb je nou documentatie over die zadel pen of niet? Of blijven we hangen bij: hij rijdt er al drie jaar mee?
Zo'n lange stuurpen en smal stuur heeft natuurlijk invloed op je controle over de fiets in bijzondere omstandigheden, en niet ten positieve, anders zouden veldrijders en mountainbikers ook met dat soort concepten rondrijden. En als er allerlei renners rondrijden met allerlei van dit soort bijzonderheden dan telt dat op. Niet alleen omdat de fietsen niet optimaal zijn qua controle, maar ook omdat ze in grotere mate verschillend reageren, wat in een peloton ook tot meer onvoorspelbare en gevaarlijke situaties leidt.
Sorry, ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Natuurlijk heeft een langere stuurpen invloed op het stuurgedrag. Maar als je daaraan gewend bent - wat JW simpelweg gewoon is - beïnvloedt het je stuurgedrag niet meer omdat je eraan gewend bent. Wat dus ook betekent dat ie simpelweg net zoveel controle heeft over z'n fiets als andere coureurs. Ik heb JW nog nooit een valpartij zien veroorzaken in een wegkoers, dat spreekt daarnaast ook voor hem.
Ik heb ook geen wetenschappelijk onderzoek gedaan maar rij zelf wel regelmatig op verschillende fietsen (weg, cross, gravel, fixed gear, TT) met verschillende lengtes stuurpen en stuurbreedte, en daar rij ik ook mee in koers. Niet zo extreem als JW maar ik weet wel hoe het werkt.
En dan niet alleen 1 gast met een stuurpen van 30cm en een stuur van 20. Maar 100 gasten die allemaal gekke setups kiezen.
En als je een peloton door bochtige straten massasprints laat rijden, waarin de een deel op een tijdrit fiets rijdt, een deel op een gravelbike en de rest op weet ik veel wat, dan moeten ze elkaar echt meer ruimte geven dan wanneer ze allemaal op een 'standaard' wielrenfiets rijden.
'
Maar goed, volgend jaar zijn we van deze discussie af. Want vooruitgang dat moeten we niet willen natuurlijk!
Als hij lekker wiel fietsen op een bijzondere fiets, kan gewoon. Als hij in wedstrijden wil rijden in een professioneel peloton, kan gewoon. Als hij het heel belangrijk vindt dat te combineren, kan misschien niet.
Verder: die Van Schip is obsessief bezig met materiaal, bereid om alles uit te proberen om zo snel mogelijk te kunnen fietsen. Daar mag je natuurlijk wat van vinden. Maar als hij zegt dat zijn fiets aan alle regels voldoet, geloof ik dat in principe. Hij lijkt me ook het type dat dat enorme handboek inmiddels helemaal uit zijn hoofd kent.
En dan nog valpartijen. Als de UCI niet eens consequent renners kan bestraffen die met 60 per uur achteromkijken of hun sprinter nog wel in het wiel zit en zo een half peloton onderuitschoffelen dan mogen ze hier van mij gerust meer dan één toontje lager zingen.
-De langste stuurpen die ik ooit in een koers gezien heb was minder dan 15cm. JS komt met een stuurpen van? 30cm ofzo en dan ook nog duidelijk om een andere dan de normale positie te bereiken.
-Ik heb veel sturen gezien, maar het stuur van JS.......
-Die bizar lange stuurpen moet dan gecombineerd worden met een zadelpen andersom monteren om het te laten kloppen.
Leuk voor een liefhebbers koers, maar in het professionele peloton loop je dan tegen problemen aan.
PS: de zadelpen is niet andersom gemonteerd, die hoort zo.
(mijn tegenpunt: JS streeft naar een tijdritpositie en past zijn fiets daar maximaal op aan. En dat is juist niet de bedoeling. Een wegfiets is............
Sorry, ik ben deze discussie zat. Ik gun de 'gekke fietsen' club hun gelijk, Ik geef mijn conservatisme toe.
Je hoeft mij niet gelijk te geven hoor, maar het is wat onetrickpony zegt; jij gaat er vanuit dat iets onveilig is omdat het afwijkt van de norm. Ik bevraag simpelweg waarom dat dan onveilig zou zijn - want iets wat afwijkt is niet per se onveiliger. In theorie kan het zelfs ook veiliger zijn. Een antwoord op die vraag ontbreekt nog steeds. Het gaat er mij ook niet om om nou perse die fiets te verdedigen, ik ben vooral benieuwd waarom jij het zo bij voorbaat al afschiet, en waarom je dat puur op gevoel doet. Een smal stuur of lange stuurpen is niet per definitie onveiliger, kijk maar eens naar het baanwielrennen waar ze quasi-allemaal in tijdrithouding rondrijden op een 30cm stuurtje aan 60 per uur, zelfs in de koppelkoers. En baanwielrennen is een heel stuk technischer qua sturen dan wegwielrennen.
En even heel praktisch: zo lang die fiets binnen de regels van de UCI valt - waar ik gezien alle omstandigheden eigenlijk niet aan twijfel - mag je er gewoon mee fietsen.
Een clown op een circusfiets in het peloton.
Levenslang bannen!
Beetje rare opmerking van je.