Dirk Demol boos over tijdritparcours: “Dit rondje is echt schandalig”
foto: Sirotti
dinsdag 8 augustus 2017 om 13:45

Dirk Demol boos over tijdritparcours: “Dit rondje is echt schandalig”

Dirk Demol, ploegleider bij Trek-Segafredo, is op zijn zachtst gezegd not amused met het tijdritparcours in de BinckBank Tour. “Ik ben bijzonder ontgoocheld”, stelt hij tegenover Het Nieuwsblad. “Dit rondje is echt schandalig.”

De Belg vindt dat het parcours in Voorburg te veel onnodige hindernissen bevat. “Negen kilometer vol bochten, verkeersdrempels en klinkers… Nauwelijks stukken waar je vol door kan gaan. Er zijn zelfs bochten met klinkers waar het gras doorgroeit. Ik vind het onbegrijpelijk dat zo’n parcours wordt goedgekeurd. Ik weet dat men maanden op voorhand die omloop komt controleren. Dit is toch WorldTour? Hier gaan straks ongelukken gebeuren.”

Matthias Brändle, één van zijn renners, is zelfs al gevallen tijdens de verkenning. “Maar daar heeft mijn kritiek niets mee te maken”, aldus Demol. “Ook als dat niet zou gebeurd zijn, zou ik boos zijn geweest. Enfin, wie straks het meeste risico’s durft nemen zal winnen.”

RIDE Magazine
64 Reacties
08-08-2017 20:42
Na Dirk zaten ook die andere 2 Belgen Jose en ......bij Sporza permanent te zeuren en te zeiken.Stop ermee en neem het zoals het komt als beroepsrenner. Gevaarlijk? Pas je aan! Gevaarlijker door regen? Pas je nog meer aan of neem risico's met kans op vallen maar zeik dan niet! Het ligt aan de renner en zijn materiaal. Niet aan de regen en niet aan het parcours.
08-08-2017 20:54
dumoulin in telegraaf: "dit kan echt wel. de regen tja, dan krijg je dit soort discussies"
08-08-2017 21:11
Gewoon gister allemaal als laatste binnen moeten komen, hadden ze gelijk kunnen starten, Dusseldorf was ook zeiknat en daar vielen ongelukken, hier alleen wat blikschade.
En misschien eens alu wielen steken, geven mee en voorkomen uitglijers, die 400 gram maakt geen enkel verschil.
08-08-2017 21:28
Toch is er wel wat voor te zeggen om gevaar niet op te zoeken. Je kunt wel zeggen dat je dan maar geen risico moet nemen, maar er zijn er altijd die dat wel doen. Dus als je niet voor jan *** meefietst moet je ook meer risico nemen dan je wilt. Een grote groep is niet te controleren dus er zijn er altijd enkelen die de rest dwingen nog scherper door de bocht te gaan.
Door zo'n parcours uit te tekenen werk je dit principe in de hand en dat weten parcours bouwers. De vraag is dus eigenlijk: is het oké dat degenen die het meest risico neemt wint? Ik vind dat iemand met een sublieme techniek ook wel eens een voordeel verdient. Maar met het extra risico voelt het wel dubbel
08-08-2017 21:29
Tnx plavka
08-08-2017 21:33
Ontwikkel een regentijdritfiets. ABS en betere aanpassingen aan een nat en bochtig parcours.
08-08-2017 22:15
Heb zelf een rondje mee mogen rijden met busje van Lotto Jumbo achter een renner aan. Maar het was ook echt een klote parcours. Heel veel drempels en hele smalle wegen. Met dan ook de regen er nog bij en veel klinkers wordt het er niet beter op
09-08-2017 00:10
Waar zitten de idioten die Demol een janker noemde. Duidelijk wielerkenners.... In Nederland wedstrijden fietsen wordt zo stilaan onmogelijk. Dit is elk jaar duidelijk in de Amstel Gold Race, vol met drempels en geparkeerde auto's in smalle passages en na bochten. En dat voor een land dat als fietsvriendelijk beschouwd wordt.
09-08-2017 02:24
Belachelijk parcours, veel te smalle bochten, sommige praktisch haaks en versmallingen. Het leek wel Madurodam bij tijd en wijle. Nee, dit parcours is door de lokale ondernemersvereniging uitgestippeld op een stadsfiets met 15km/u. Zowieso een trieste ambiance daar, in Voorburg.
09-08-2017 08:43
Hier. Demol is een janker. Jankers zeggen 'schandalig', echte mannen als Bodnar en Sagan zeggen 'technisch'. Dezelfde meewaaiers die Lotto Jumbo amateuristisch noemden in Düsseldorf om hun bandenkeuze, en Valverde te onstuimig in die bocht, mekkeren nu "Jamaar de grote meneer met de gele tanden zegt schandalig".
09-08-2017 10:17
Ligthning, juíst in een fietsvriendelijk land is dit mogelijk. Nederland is er niet op berekend dat fietsers op de normale weg fietsen. Daarom hebben we onmogelijk veel fietspaden waar het uitstekend toeven is. Voor een profpeloton werkt dit natuurlijk niet, dus moeten ze alsnog de rijbaan op. En die is gewoon minder ingericht op fietsers dan in het buitenland. In het buitenland is dat natuurlijk ook een groot issue, maar is altijd nog een klein beetje beter dan in Nederland.
09-08-2017 10:57
Sterke staaltjes ondeugdelijke argumentatie hier: op de man spelen 'man met gele tanden (over een oude archieffoto), verkeerde veralgemening 'Belgen die janken', argumenten uit het ongerijmde 'maanden op voorhand parcours bekend, nu pas klagen'. Ik ga deze quotes gebruiken in mijn lessen. Ongelooflijk hoe sommigen hier het als een België-Nederlanddiscours willen afdoen. Iemand die aan de veiligheid van renners denkt, hoe durft hij (zonder gepoetste tanden)?
09-08-2017 11:46
@teuntser

Dan zou je denken dat organisatoren ten minste respect hebben voor wielrenners, en er ook voor zorgen dat ze veilig en voluit hun wedstrijden kunnen afleggen. Kan je dat niet garanderen, dan organiseer je gewoon niet. De rol van de UCI in deze pijnlijke soap is ook torenhoog. Zij keuren uiteindelijk het parcours goed. Maar we weten allemaal waar de UCI voor staat. Incompetent, met ongezonde banden met de organisatoren (zie ook de toestanden in de Tour).
09-08-2017 12:57
Daar ben ik het wel met je eens Ligthning, hetzelfde was toen met de rondjes in China. Je zag geen hand voor ogen door de smog maar toch moesten ze daar koersen, immers goedgekeurd door de UCI.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine