Deze Tour de France kan Mathieu van der Poel niet overslaan
foto: Cor Vos
woensdag 30 oktober 2024 om 17:20

Deze Tour de France kan Mathieu van der Poel niet overslaan

Discussie Mede vanwege de geringe kansen om voor eigen succes te gaan, twijfelde Mathieu van der Poel de afgelopen maanden openlijk over zijn Tour de France-deelname in 2025. Dinsdag bleek tijdens de onthulling van het Tour-parcours echter dat er genoeg kansen voor het type-Van der Poel zijn volgende zomer. De discussie van deze week is daarom als volgt: deze Tour de France kan Van der Poel niet overslaan. Discussieer mee in de reacties!

Afgelopen week uitte Van der Poel tegenover het Spaanse Marca zijn twijfels nog maar eens over de Tour in 2025. De Nederlander haalde daarbij ook de afgelopen ronde aan, waarin hij naar eigen zeggen ‘niet gelukkig’ was. “Bij mijn debuut in de Tour (in 2021, red.) pakte ik meteen de gele trui. In 2024 had ik moeite om mijn beste niveau te halen, al was het ook niet heel slecht. Het was niet echt een leuke tijd”, aldus Van der Poel.

“Ik weet dat ik beter ben in eendagskoersen en daar ligt dan ook mijn focus. Of ik de Tour ga rijden, weet ik nog niet. Het hangt af van hoe mijn seizoen verloopt. Het is komende zomer misschien wel een goed moment om weer te gaan mountainbiken, als ik daar de tijd voor heb. Dat is nog steeds een groot doel.”

De Tour de France biedt in 2025 meer kansen voor Van der Poel. De eerste echte bergrit is namelijk pas in de twaalfde etappe. Daarvoor liggen er grote kansen voor MVDP in de tweede, vierde, zesde, zevende en elfde etappe. La Grande Boucle heeft dan een aantal heuvelachtige ritten die op het lijf van de Nederlander zijn geschreven, waaronder de rit naar de Mûr-de-Bretagne. In de laatste week liggen er ook nog enkele mini-kansjes.

De kans op ten minste een ritzege in de Tour de France volgend jaar lijkt dus aanwezig. Dat de eerste echte bergrit pas in rit twaalf plaatsvindt, lijkt ook een voordeel met het oog op een eventuele gele trui. Al zal Wout van Aert daar met nog iets grotere interesse naar kijken omdat er ook een 33 kilometer lange tijdrit in de openingsweek zit. Al met al: de Tour de France 2025 lijkt op het eerste oog een speeltuin voor Van der Poel. Wat vind jij?

View this post on Instagram

A post shared by WielerFlits (@wielerflits)

RIDE Magazine
44 Reacties
29-10-2024 16:46
Tuurlijk kan hij deze Tour perfect overslaan.....en hoop het zelfs, zodat hij
lekker de hele zomer kan wijden aan het mountainbiken, met het WK CXO als
afsluiter.
    30-10-2024 18:43
    Ja!
29-10-2024 17:55
Overslaan. De Tour heeft hem feitelijk niets meer te bieden, aangezien hij al een keer een etappe gewonnen heeft en ook de door zijn opa tijdens diens carrière misgelopen gele trui gedragen heeft. Vooral dat laatste was een mooi verhaal, maar wel een afgesloten verhaal. Nog één of twee etappes winnen voegt daar niets wezenlijks aan toe.

Een wereldkampioenschap mountainbiken daarentegen, zou een ontbrekend puzzelstukje toevoegen aan zijn legende. Wat rust na Roubaix en dan alle wereldbekers MTB rijden, zou ik zeggen.
    29-10-2024 18:01
    Dit hoop ik ook. Kan je wellicht ook beter combineren met een cross-winter.
    29-10-2024 20:21
    En elders al geopperd (wij gaan er niet over natuurlijk, maar denken graag mee...): alles richten op de Vuelta. Ritwinst en leiderstrui. Dan is dat gelukt in alle grote ronden (Tour en Giro al afgevinkt).
    Of de Vuelta dit jaar in aanmerking komt weet ik niet, anders volgend jaar.

    Maar de Tour overslaan geeft veel meer rust. En de tijd om inderdaad MTB op te pakken. Beetje plezier houden in je werk is belangrijk hè.
29-10-2024 16:28
Alles kan, dus overslaan ook. Hangt van zijn doelen af hè.
29-10-2024 17:10
Zal er geen traan om laten als hij niet mee doet, zie hem liever in de klassiekers
29-10-2024 17:11
“Alles kan”, maar ik vermoed zo dat van der Poel samen met zijn team perfect in staat zijn om zijn programma samen te stellen.
29-10-2024 19:31
Ik vermoed een seizoen met MSR, E3, RVV , AGR en LBL. Daarna vol op de MTB en WK MTB. WK op de weg geen kans en Tour heeft ie niets te bewijzen. Mss een deel Vuelta als dat past want de rode trui en ritwinst heeft ie nog niet.
    29-10-2024 19:54
    dat wordt lastig, want het WK MTB is tijdens de Vuelta
29-10-2024 19:51
van der Poel kennende gaat hij vol voor zijn doel, en als dat het WK MTB is (en het team hiermee akkoord gaat), slaat hij de Tour gerust over.

Van sprints aantrekken voor ene Jasper Philipsen worden zowel Mathieu als zijn fans niet gelukkig en de kans om in die eerste etappe in de gekte te vallen is aanwezig.

Ik heb overigens zo'n vermoeden dat Alpecin akkoord gaat met het overslaan van de Tour. Het contract van Kaden Groves is verlengd, en die geeft al tijden aan ook graag de Tour te willen rijden. Dus grote kans dat Alpecin met Philipsen en Groves naar de Tour trekt.
29-10-2024 16:26
Ik weet dat hij er eerder gewonnen heeft, maar Mur de Bretagne zal lastig worden tegen Pogacar. Ik acht hem eerder kansrijk in een sprint die net te lastig is voor de echte sprinters. Een beetje de Pedersen aankomsten.
29-10-2024 18:42
Ik zou toch eerst alle profieltjes van de overgangsritten willen zien. Maar het lijkt er alleszins op dat er volgend jaar meer te halen valt dan dit jaar. Een parcours zoals dit jaar moet hij voortaan altijd overslaan, is gewoon zonde van de tijd.
29-10-2024 21:21
Niet rijden! Meerwaarde van etappewinst is er niet en over een voor hem onbelangrijke zijprijs als de groene trui (die ook totaal niet binnen zijn mogelijkheden en ambities ligt) zullen we het maar niet hebben.
Het iconische record van Erik De Vlaeminck moet eraan. U weet wel,in
die tak van de wielersport die door sommigen hier gedownplayed wordt sinds Mathieu er 6 titels in heeft behaald. Dat is samen met de keiklassiekers zijn jachtgebied. De keiklassiekers, u weet wel, die klassiekers in het voorjaar waar de tegenstand gedownplayed wordt door sommigen hier sinds Mathieu er 5 van heeft gewonnen.
Of hij WK MTB wordt valt nog af te wachten maar ik verwacht dat hij vanaf Het Nieuwsblad tm Roubaix aan zal treden en daarna de wereldbekers MTB gaat rijden voor een goede startplaats op het WK om zo de beste uitgangspositie te creëren.
    30-10-2024 14:59
    Een jager kent zijn habitat, idd.
29-10-2024 22:07
Gelukkig maakt hij dat zelf nog uit,,,
29-10-2024 18:44
Al zijn ritten liggen in week 1. Hij zou dus ook tot de 1e rustdag kunnen rijden. Ik zie dit eigenlijk liever niet maar het zal de eerste keer niet zijn.
    29-10-2024 20:50
    Toulouse (rit 11) is mogelijk ook een rit voor hem.
29-10-2024 19:11
WK veldrijden, de Ronde en PR winnen. Seizoen geslaagd. Daarna lekker op zijn lauweren rusten. Op die wijze kan hij het nog wel een jaar of tien volhouden.
30-10-2024 05:57
Een aantal etappes zijn op zijn lijf geschreven, maar dat betekent ook dat ze op het lijf van Pogacar zijn geschreven.
    30-10-2024 06:49
    Nog even naar de tattoo shop, dan kunnen de andere etappes zo ook op het lijf geschreven zijn en kan hij zo voor het geel gaan.
    30-10-2024 10:25
    Het is ook voor de spanning te hopen dat VDP mee doet. Dan zou de Tour best eens 12 dagen leuk kunnen zijn met al die punch aankomsten. Een keer of vier een sprintje berg op tussen Pogi, VDP, Van Aert, Pedersen, Girmay, Evenepoel en eventueel Nijs. Ik heb er wel zin in. Meer dan in die voorspelbare berg etappes.
30-10-2024 09:18
Als het is om Philipsen weer wat zeges op een plateau aan te reiken en zelf niet te mogen/willen presteren dan kan hij toch maar beter thuis blijven en zich richten op doelen waarin hij echt mag/kan/wil winnen, dan zingt Philipsen ook meteen een toontje lager en krijgen we hopelijk geen krijsende baby in de bus taferelen meer.
    30-10-2024 17:41
    Helemaal eens. Hij moet maar eens aan zich zelf gaan denken, i.p.v al die leadouts voor die Philpsen.
29-10-2024 17:04
Mountainbiken nog maar een jaartje skippen lijkt me. Rwanda zal zo'n beetje de laatste kans zijn op de regenboogtrui gezien de parcoursen de komende jaren en zijn leeftijd. Om daar wereldkampioen te worden kun je een Tour, wat ook nog voldoende kansen op ritzeges biedt, goed gebruiken.
    29-10-2024 17:38
    Parcours van Rwanda gezien? Te zwaar!
    29-10-2024 17:46
    Zal nooit van zijn leven naar Rwanda gaan.
    29-10-2024 19:52
    Rwanda heeft 5500 hoogtemeters. Daar heeft hij helemaal niks te zoeken.
    29-10-2024 23:10
    Een plaatselijk rondje met 2 klimmetjes van een lengte tussen 800 en 1300 meter met bepaald geen verontrustende stijgingspercentages waarvan 1 met kasseien. Korte inspanningen en dat tig keer, is dat niet waar VDP goed in is? We verkijken ons op die hoogtemeters. Pas bij langere beklimmingen worden hoogtemeters een probleem voor VDP. Dit rondje zie ik hem gewoon aankunnen.
    30-10-2024 17:37
    Ik denk ook niet dat hij niet naar Rwanda gaat en terecht lijkt me.
29-10-2024 18:23
Rijden! Indien in goede vorm zou er zomaar eens een verregaande strijd voor groen uit kunnen rollen, wie weet tegen van Aert. Zowel ritzeges als groen zijn natuurlijk van flinke meerwaarde, dat crossen (stelt weinig voor, plopsadiscipline) en mtb (lijkt me te lastig + ruggedoe) boeit mij niet zo.
    29-10-2024 19:00
    Wanneer gaan mensen eens stoppen met dat groen voor VdPoel...

    1) Hijzelf heeft hem nog onvoldoende bewezen tegen de echte topsprinters om constant top-5 te sprinten in een vlakke massasprint. Daar vallen de grote punten te verdienen en daar zullen eventuele winsten in een heuveletappe niet voldoende compenseren
    2) Hij rijdt in de ploeg met mogelijks de beste sprinter ter wereld. Philipsen wint al 3 jaar op een rij meerdere touretappes en kon al 2x de groene trui gewonnen hebben. In een tour met mogelijks 8 massasprints zal je hem nooit thuislaten
    29-10-2024 19:55
    Dat zal Jasper leuk vinden !
    30-10-2024 08:23
    Hij is toch geweldig en alles? Waarom zou hij dan niet eens zo'n mooi en lastig doel nemen?

    Bovendien moet ik nogal fronsen/lachen/me verbazen over dat relativeren van de tour wanneer het MvdP betreft. Ik zou het namelijk andersom kunnen stellen: voor een renner met zijn talent en statuur is het maar magertjes wat hij precies in de tour heeft laten zien.
    30-10-2024 10:06
    Indien voor Mathieu de lat alsmaar hoger gelegd wordt in wat hij zogezegd
    aan zijn status verplicht zou zijn.....zoals zichzelf uitdagen om voor de groene trui
    te strijden in de Tour en hij daarvoor eigenlijk een topsprinter zou moeten worden?

    Blijkbaar is het voor jou een gedroomd scenario om Mathieu deze uitdaging te zien
    aangaan, maar wel met het doel dat als hij dit zou doen, er gegarandeerd hommeles tussen
    Jasper en Mathieu zou komen, en waarom je hier op kickt of hoopt is me een raadsel?

    Net zoals eerder dit jaar, toen MSR ging gereden worden, en je jezelf te buiten ging aan
    insinuaties wie er kopman zou zijn? Mathieu of Jasper? en ging dit geen verdeeldheid of
    interne battle tussen de 2 kopmannen teweeg brengen? Nu, na afloop bleken al je insinuaties
    de vuilbak in te kunnen want Mathieu deed er alles aan om Jasper aan de zege te helpen hé?
29-10-2024 22:01
Hij reed dit jaar de Tour en de OS, maar beiden geen succes omdat er niet op het juiste moment gepiekt werd.
Dus komend jaar NK rijden, dan rust nemen om dan te pieken in de week na de Tour in Boxmeer, Surhuisterveen, Chaam, Wateringen, Heerlen en Maarheeze.
    30-10-2024 22:58
    Precies. En dan in het najaar de focus op de Tour de Guangxi.
30-10-2024 05:54
Alleen als hij ook volledig voor groen kan gaan. En dat moet het team een keuze maken tussen Jasper of Mathieu.
30-10-2024 09:29
Hij kan hem zeker overslaan maar ik hoop het niet.
Heb het parcours nog niet in detail bekeken maar het zou heerlijk zijn om in die heuvelritten de beste renners te zien strijden en daar hoort hij uiteraard bij.
Het feit dat het mountainbiken mij niet boeit heeft natuurlijk invloed op mijn mening :)
30-10-2024 09:40
Na 4 deelnames aan de Tour heeft Van der Poel ondertussen ook wel gevoeld dat hij in dat werk over 3 weken op het hoogste niveau ook maar een gewone sterveling is. Bewijs daarvan ritten als Troyes-Troyes en nog wel een paar andere, waar het er ondanks een parcours op maat gewoon niet uitkwam. Dat is geen schande, niet iedereen verteert de opeenvolging van ritten even goed.

Toch torent de Tour qua publiciteit en prestige boven alle andere koersen uit. Dus niet vreemd dat de sponsors die hem miljoenen per jaar betalen hem er liefst bij hebben, en voor Philipsen is hij als lead-out natuurlijk ook een godsgeschenk. Daar kan een MTB-campagne niet echt tegenop. Maar als de rug het toelaat, doe dan toch maar dat. Beter een Van der Poel die zich volop kan uitleven dan eentje die anoniem meetuft.

De hoofdfocus blijft natuurlijk het voorjaar, waar hij z'n borst mag nat maken tegen Pogi in Vlaanderen en hopelijk eens een pechvrije Van Aert in Roubaix. MSR als 3de hoofdschotel en natuurlijk ook E3 en Gent-Wevelgem als knabbeltjes.

In het najaar zou ik toch ook maar eens het WK op de weg meepikken. Ja, in principe te zwaar, maar een kasseihelling als scherprechter kan zomaar in zijn voordeel uitdraaien. Veel anders is er dan ook niet meer van doelen op de weg, tenzij hij eens werk maakt van Parijs-Tours.
31-10-2024 12:56
Meer dat VDP alleen in (bijna) topvorm kan wedijveren met de beste in de Tour. Wat logisch is want vrijwel iedereen staat in topvorm aan de start. Het jaar van de gele trui winst, werd hij ook nog 5e in de lange tijdrit.
01-11-2024 15:08
Gewoon lekker z'n ding doen !
De etappes die hem liggen mee pakken.. en dan er uit
De wk-mtb trui mist nog in de collectie let op daar gaat hij voor !

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine