Derek Gee verbrak vanwege ‘veiligheid’ en ‘overtuigingen’ contract bij Israel-Premier Tech
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 9 oktober 2025 om 19:27

Derek Gee verbrak vanwege ‘veiligheid’ en ‘overtuigingen’ contract bij Israel-Premier Tech

Derek Gee heeft uitleg gegeven over het verbreken van zijn contract bij Israel-Premier Tech. De Canadees, die eind augustus zijn vertrek bij het ProTeam aankondigde, noemt onder meer gewetensbezwaren als reden voor de breuk. Hij laat ook weten dat Israel-Premier Tech een schadeclaim tegen hem in wil dienen van ‘naar verluidt meer dan 30 miljoen euro’.

“Ik wil graag enkele speculaties over mijn huidige situatie adresseren en verduidelijken, naar aanleiding van recente publieke verklaringen van mijn voormalige ploeg dat mijn zaak momenteel voorligt bij het arbitragecollege van de UCI”, begint Gee in een uitgebreid statement op Instagram. “Ik weet dat veel mensen een update verwachtten, en hoewel ik geen commentaar kan geven op lopende procedures, vind ik het erg belangrijk om mijn kant van het verhaal te delen.”

“Ik heb mijn contract beëindigd met gegronde reden, zoals iedereen het recht heeft wanneer het onmogelijk wordt om het werk onder de bestaande omstandigheden voort te zetten. Deze beslissing is niet lichtvaardig genomen. Ze volgde op een onherstelbare relatiebreuk met de ploegleider, evenals ernstige zorgen over het rijden voor het team, zowel op het vlak van veiligheid als van persoonlijke overtuigingen, die zwaar op mijn geweten drukten.”

“Wat mij het meest raakt, is hoe – zodra menselijke kwesties in het spel zijn – geld plots de hoofdzaak wordt; geld was niet de reden voor mijn contractbeëindiging. Het vertrek hield in dat ik het risico nam zonder ploeg te zitten en dus zonder bescherming als ik gewond zou raken. Dat risico was – en ben ik nog steeds – bereid te nemen, omdat ik simpelweg niet langer voor dit team kon blijven koersen.”

Schadeclaim
Gee begrijpt dat Israel-Premier Tech daar anders over denkt en wijst erop dat het nu aan de bevoegde instanties is om te oordelen. Ondertussen heeft hij echter ook andere zorgen. “Ik word nu geconfronteerd met wat ik begrijp een schadeclaim is van naar verluidt meer dan 30 miljoen euro. Enkel en alleen omdat ik mijn fundamentele rechten als professional en als mens heb uitgeoefend.

“Dit zijn niet de soort bedragen, of het soort situatie, waar een atleet van droomt wanneer hij of zij profrenner wil worden. Ik geloof dat dit haaks staat op de waarden die sport hoort uit te dragen.
Deze acties weerspiegelen bovendien precies de problemen die tot het uiteenvallen van de relatie geleid hebben. Het sterkt mij in de overtuiging dat het verlaten van het team de juiste beslissing was, ongeacht de recente aankondiging van veranderingen in merkidentiteit en oppervlakkige structurele aanpassingen.”

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten.
RIDE Magazine
48 Reacties
09-10-2025 19:42
Tsja, wat moet je hier nu weer van zeggen? Als de ploeg waarbij hij al reed zou zijn overgenomen, daarna IPT zou zijn geworden en hij vervolgens direct dit besluit genomen zou hebben dan had hij 100% zeker een valide punt gehad. Feit is echter dat hij bij deze ploeg heeft getekend toen het als IPT was, die bedenkingen had hij dus vooraf al kunnen/moeten hebben. Maar toch heeft hij voor 5 jaar getekend.

Dat hij nu zijn contract opeens wil verbreken lijkt dan vooral onder druk van de publieke opinie te zijn i.p.v. gebaseerd te zijn op echte gewetensbezwaren. Daarmee staat hij niet bepaald sterk. En aangezien contract contract is is het ook niet meer dan logisch dat zijn ploeg een flinke schadevergoeding vraagt. Maar is de norm daarbij niet een jaarsalaris per resterend contractjaar? Hij zou best een fors contract gehad hebben bij IPT maar het lijkt mij heel erg sterk dat hij in de resterende 3.5 jaar van zijn contract 30 miljoen gevangen zou hebben. Dus de eis van IPT is nogal extravagant. Hetgeen weer een vooroordeel lijkt te bevestigen ;-)
09-10-2025 19:49
Sterk Derek!
    09-10-2025 19:59
    Ik zou eerder zeggen 'sterkte Derek'
    09-10-2025 20:05
    @LeoR 16 ik vind het wel een statement en Sterk Derek rijmt/bekt beter
    09-10-2025 20:09
    Klopt, is zeker knap van hem. Maar ze gaan het hem niet gemakkelijk maken vrees ik.
09-10-2025 19:55
Dat gedeelte dat hij zonder ploeg zou komen te zitten, is natuurlijk wel gewoon klets.
Want er zijn al geïnteresseerde ploegen.

Voor de rest wel te begrijpen dat hij weg wil.
    10-10-2025 09:45
    Hij heeft daar wel een punt. Want ook al zijn er ploegen geintresseerd, dat wil niet zeggen dat hij kan koersen voor die ploegen zolang conflict voortduurt.
    10-10-2025 16:42
    Zolang zijn contract bij Israël premier tech niet wordt ontbonden heeft hij toch nog steeds een ploeg.
    Hij zal dan niet koersen maar staat wel onder contract.

    En volgens mij wil hij dat ook helemaal niet zeggen, hij wil meer zeggen als ik mijn contract opzeg dan betekent het niet dat ik een ploeg heb.
    Maar dat is natuurlijk niet waar want hij weet dat hij een ploeg heeft.
09-10-2025 19:57
Zijn de reacties nu wel of niet gesloten?

Gee duidelijk de gunfactor mee, helaas voor hem is dat irrelevant als het over contracten gaat.
Benieuwd hoe dit afloopt!
    09-10-2025 20:10
    Omdat het een heel actueel onderwerp binnen de wielersport is lijkt me reacties open de enige juiste beslissing. Hopen dat het goed blijft gaan.
    On topic: respect dat hij dit zo doet. Ik snap ook wel weer dat de ploeg het niet te makkelijk maakt, vanuit hun perspectief, anders hebben ze volgend jaar geen renners meer over.
    09-10-2025 20:25
    Veilige werkomgeving en leidinggevende die zich enigszins verantwoordelijk maken om een fatsoenlijke werkrelatie houden zijn natuurlijk wel relevant. Hoop dat hij zijn documentatie op orde heeft. 30 miljoen klinkt als intimidatie en dat zal een fatsoenlijke rechter meewegen
    09-10-2025 20:26
    ... en wellicht is het doorslaggevend om aan te tonen dat verstoorde relatie voor aanzienlijk deel aan ploeg ligt. De ploeg is ook nog naar buiten getreden terwijl Gee daarin heel netjes naar de ploeg was.
09-10-2025 19:58
Het verbaast me ergens dat niet meer renners de afgelopen periode afstand hebben willen nemen van deze ploeg. Ze zullen wel ergens een clausule in hun contract hebben staan over uitlatingen doen betreffende het conflict etc.
    09-10-2025 20:02
    INEOS stond niet bij hun allemaal op de stoep met een miljoenencontract. Zo principieel zijn de meeste mensen niet, dat ze hun eigen werk en toekomst op het spel zetten vanwege chaos elders.
    09-10-2025 20:28
    Gazastrook wordt al decennia bezet, journalisten worden jaren geliquideerd, palestijnen al jaren zonder proces langdurig opgesloten en gemarteld. Lang voor deze renners voor de ploeg tekenden. Dus wat verwacht je?
    10-10-2025 00:29
    MWielerfan

    De bezetting van Gaza eindigde in september 2005.
    10-10-2025 08:15
    Er is natuurlijk wel het een en ander veranderd de afgelopen twee jaar, genoeg om je van mening doen te veranderen. Puur vanuit sportief oogpunt zou je als renner nu ook kunnen zeggen wtf, ik wil veilig over straat en Lombardije kunnen rijden en mijn huidige ploeg staat dit vanwege hun opstelling in de weg.
    10-10-2025 11:47
    Dat hij niet veilig kan rijden ligt niet aan de ploeg, maar aan de mensen die zich niet kunnen gedragen . Hoe bedenk je het wheely
    10-10-2025 14:30
    @vermont
    Formeel eindigde die ja. Maar israel controleerde nog steeds de wateren bij gaza, en alle grensposten. Ook die naar Egypte.
    Dus formeel beeindigd. maar vrij hebben ze nooit echt kunnen zijn
09-10-2025 19:58
Mooi. Een renner met een geweten...
    09-10-2025 20:49
    Ik vraag het mij af: de meeste mensen deugen, of deugen de meeste mensen?
09-10-2025 20:03
Hulde aan deze lefgozer
09-10-2025 20:18
Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Met zijn insteek zou straks het halve peloton weg kunnen gaan bij hun teams. UAE, Bahrein en Astana zijn sponsoren waar mensenrechten 0 zijn bijvoorbeeld..
    09-10-2025 20:31
    Is dat erg dan? Zou niet verkeerd zijn als er meer renners/rensters zich uitspreken tegen (duidelijk foute) sponsoren die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten.
    09-10-2025 20:59
    @lisa dan moet je er gewoon niet een contract aangaan op voorhand.
    09-10-2025 21:17
    @mattje123 daar heb je ook een punt ja
    09-10-2025 21:19
    Stel je voor ja, meer renners met morele principes, moeten we niet hebben natuurlijk in een sport die bol staat van de sportswashing. Hulde aan Gee.
    09-10-2025 21:44
    @geit zoals ik hierboven al aangaf, als je om morele redenen ergens niet bij wil horen moet je er gewoon niet tekenen. En itt de teams die ik hierboven noemde is dit geen sportwashing. Israël sponsort hier niet. Adams heeft de naam er aan verbonden omdat zijn ouders slachtoffer waren van de holocaust en hij Joods is en daarom, zeer begrijpelijk, Israël een warm hart toedraagt.
    09-10-2025 22:10
    @Lisa: niet eerst willens en wetens een contract bij die ploeg tekenen dan.
    09-10-2025 22:27
    @mattje123, je zegt nogal wat. Je ziet de overheid in Israel als gelijk aan de overheden in UAE, Bahrein en Kazakhstan. Voor je zo'n enorme conclusies trekt, zou ik je even verdiepen in deze 4 landen, kijken welk internationaal recht waar precies geschonden wordt en dan kijken of je deze vier landen onder de zelde noemer wilt vermelden of niet.

    "Mensenrechten zijn 0" is alvast een onjuist begin.
    09-10-2025 22:32
    @heuvelcolombia, je hebt gelijk. Israël is van de 4 het enige land welke een democratie is. Israël is het enige land van de 4 waar vrouwen en mensen uit de lhbti gemeenschap gelijke rechten hebben. Israël is het enige land van de 4 waar homo/lesbisch zijn niet strafbaar is. Israël is het enige land van de 4 met vrijheid van Godsdienst.
    10-10-2025 00:49
    Genocide, apartheid, oorlogsmisdaden zijn wel een paar stapjes erger dan een run-of-the-mill dictator die zijn politieke tegenstanders uit de weg ruimt.
09-10-2025 21:07
Met een beet je geluk is deze oorlog dit weekend definitief beëindigd en gaat het conflict jarenlang terug naar de achtergrond. Dat zou goed zijn voor de koers, want nog zo'n periode zoals afgelopen Vuelta jaagt alle sponsoren en kijkers weg. Nu maar hopen dat de postmoderne, postkoloniale intersectionelen niet een nieuw project vinden om buiten proportie op te blazen. Maar de geschiedenis herhaalt zich, alleen het onderwerp verandert. Wat tips om voor te demonstreren:
AI en ‘digitale ongelijkheid’. Nu kunstmatige intelligentie mainstream wordt, ligt er veel ideologisch munitie klaar: machtsconcentratie bij Big Tech, ongelijkheid in toegang, discriminatie door algoritmes. Het past naadloos in het frame van onderdrukker versus onderdrukte.
'Dekolonisatie van de ruimte': ruimtevaart als nieuw front: Mars zou niet “gekoloniseerd” maar “beschermd” moeten worden volgens “inheemse kosmologieën”.
'Sport als imperialistisch onderdrukkingssysteem': wielrennen of voetbal zouden “witte patriarchale structuren” reproduceren, omdat niet iedereen gelijke toegang heeft tot carbonframes en trainingsfaciliteiten.
'Cisnormatieve meteorologie': Orkanen krijgen “te binaire namen” (zoals “Katrina” of “Ian”). Activisten eisen genderneutrale stormen en klimaatwaarschuwingen met inclusieve voornaamwoorden.
'Ruimtelijke hiërarchie van plafonds'
Hoge plafonds drukken macht uit (denk aan paleizen en musea). Er moet beleid komen voor plafondgelijkheid.
Zoals jullie zien waren de protesten van de afgelopen maanden slechts het topje van de ijsberg, er staat ons nog het een en ander te wachten...
    09-10-2025 22:09
    Bijdrage van het jaar, prachtige opsomming
    10-10-2025 09:03
    Je stelt dat de protesten de kwestie "buiten proportie" opblazen en komt vervolgens (à la Geen Stijl) met een quasi-lollige verminking van het denken van de demonstranten, van wie je gemakshalve een ideologisch homogeen geheel maakt.

    Dat je protest tegen een genocide afdoet als overdreven - toch zeker niet gewichtig genoeg om een heuse wielerwedstrijd te verstoren - en vervolgens gelijkschakelt aan allerlei slap satirische idioterie, zegt echter meer over je jezelf dan degenen die je viziert.
    10-10-2025 10:35
    Panache, kun je uitleggen waarom je vindt dat kritiek en protesten tegen genocide in Gaza buitenproportioneel zijn geweest ?
    Wat betreft je suggesties voor toekomstige hersenspinsels om tegen te demonstreren: ik vrees voor je dat je de leider gaat worden van heel erg kleine groepjes; er zijn namelijk zeer weinig gekken die hun tijd willen verspillen met protesteren tegen hypothetische onzin.
09-10-2025 21:18
Heel goed, ik ben fan van Derek. Een renner met principes.
09-10-2025 22:18
30 miljoen, wat is me dat zeg. Compleet over the top, dat is echt een stuk meer dan zijn resterend salaris.
09-10-2025 22:38
Wat ik vreemd vind is dat ik hem deze zomer in Andorra nog zag traine met Israël op de borst. Terwijl Pier-André Côte, met wie hij trainde, het ‘neutrale’ IPT shirt aan had. Dat vind ik dan toch lastig te rijmen.
09-10-2025 23:06
Wat is "boter op je hoofd" in het Canadees? Alsof er nog niets aan de hand was daar toen hij zijn handtekening zette en toen hij de afgelopen jaren maandelijks zijn salaris incasseerde.
    09-10-2025 23:29
    Dit dus. Om bij de boter te blijven: Ik hoop dat Gee geen deuk meer in een pakje boter rijdt.
    10-10-2025 08:09
    Ja, ik vind ook dat Derek Gee van het toentertijd zeer bekende XSpeed United nee had moeten zeggen tegen Israel en een waarschijnlijk unieke kans zijn jongensdroom in vervulling te zien gaan had moeten laten varen. Dat is zo menselijk immers, iedereen doet het.

    Eindelijk is er eens een renner die zich uit durft te spreken, die zijn kop uit het zand trekt en voor zichzelf een streep trekt, maar laten we hem vooral nog even fijntjes wijzen op besluiten die hij in 2021 genomen heeft. Fakkels en hooivorken uit de kast, branden moet en zal hij.
    10-10-2025 08:51
    @Rustig ademhalen FDJ, we kennen jouw standpunt inmiddels wel.
09-10-2025 23:30
Derek was er wel een beetje uit dus.
10-10-2025 03:26
Die 30 miljoen euro gaat naar de oorlogskas?
10-10-2025 07:52
Benieuwd hoe principieel DG reageert in het geval hij niet uit zijn contract kan..
Zijn carriere heeft een vlucht genomen en zijn waarde navenant, nu hij (elders) opmerkelijk meer kan verdienen wil hij die kans niet laten gaan…
Zou ook kunnen…
10-10-2025 11:44
Dat is inderdaad het type reactie dat ik eigenlijk al veel eerder verwachtte vanuit coureurs binnen deze ploeg: 'ik weet niks, ik fiets' is natuurlijk lastig vol te houden. Wanneer je oprecht kiest in dit conflict voor BiBi&Adams? Ja, dan is voortkoersen minder een issue.
10-10-2025 12:58
Citaat tekst :

'Deze beslissing is niet lichtvaardig genomen. Ze volgde op een onherstelbare relatiebreuk met de ploegleider, evenals ernstige zorgen over het rijden voor het team, zowel op het vlak van veiligheid als van persoonlijke overtuigingen, die zwaar op mijn geweten drukten.”

Het is dus kennelijk niet alleen op basis van veiligheid en overtuigingen, maar ook obv "een onherstelbare relatiebreuk met de ploegleider". Oftewel dat er sprake is van de zgn incomptabilite d'humeur situatie cq een ernstig verstoorde, onwerkbare arbeidsrelatie die een dringende reden tot ontslag op staande voet nemen rechtvaardigt.

Benieuwd btw hoe IPT de vermeende schadeclaim van €30 miljoen gaat onderbouwen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.