Demi Vollering wil niet denken aan ‘wat als’ na tweede plaats: “Maakt me heel verdrietig”
foto: Cor Vos
maandag 19 augustus 2024 om 19:50

Demi Vollering wil niet denken aan ‘wat als’ na tweede plaats: “Maakt me heel verdrietig”

Interview Demi Vollering was na afloop van de zinderende ontknoping in de Tour de France Femmes aangeslagen. De Nederlandse renster noemt op de persconferentie haar tweede plaats ‘verschrikkelijk zuur.’ Tegelijkertijd is er ook trots. “Dit was mijn beste Tour de France ooit”, aldus Vollering.

Demi, hoe voel je je na deze dag?
“Op dit moment niet zo goed.”

Kun je daar misschien iets meer over vertellen?
“Ja, ik voel me ten eerste helemaal leeg na vandaag, maar ik ben ook heel teleurgesteld omdat ik net niet het klassement heb kunnen winnen. Dat is verschrikkelijk zuur.”

Kun je ons meenemen naar je gedachten tijdens de wedstrijd, met Pauliena die niet overnam en de tijdsverschillen die continu veranderden.
“Ik wilde gewoon racen vandaag en alles geven, dus dat heb ik gedaan. Mijn team heeft het geweldig gedaan door met vier man mee te zitten in de vlucht. Dat was het plan en we hoopten dat ze over de Glandon zouden geraken zodat ze me konden helpen in de vallei, maar helaas mocht dat niet zo zijn. Op de Glandon heb ik aangevallen en toen kon alleen Pauliena volgen. Ze was heel sterk, maar ik moest mijn eigen wedstrijd rijden. Ik moest zo snel mogelijk afdalen en in de vallei wilde Pauliena niet altijd overnemen. Als je daar met twee kunt samenwerken, dan is het makkelijker om met een groter gat aan de voet van de Alpe d’Huez te komen.

Na de Glandon had ik veel last aan mijn rug. Ik denk dat dat ook nog te maken heeft met de valpartij van een aantal dagen geleden, toen ik op mijn kont viel. Mijn rug was heel stijf en met al het klimmen vandaag deed het echt pijn. Op de Alpe d’Huez was ik helemaal leeg. Ik heb alles geprobeerd om weg te blijven. Dat lukte, maar dat ik het klassement dan niet win is heel jammer.”

Dacht je op de top van de Glandon dat je de Tour ging winnen?
“Ik had een groot gat, maar ik hoopte dat het iets het groter zou zijn. Het moest in de laatste koersuren man tegen man worden voor mij, zodat er minder rensters konden samenwerken in de vallei. Nu was Lucinda Brand er bijvoorbeeld nog om veel werk te verrichten in de achtervolgende groep, waardoor het moeilijker was voor mij om het gat groot te houden.”

Vollering kort na de aankomst in gesprek met Wiebes – foto: Cor Vos

Je hebt veel tijd verloren in de vijfde etappe. Hoe kijk je daar nu op terug?
“Dat is wielrennen. Soms win je en soms verlies je. Natuurlijk zijn er veel wat als-vragen die rondspoken in mijn hoofd. Wat als ik eerder was opgestaan? Wat als ik eerder op de fiets was gestapt? Wat als ik Puck had geklopt in Luik? Wat als ik zaterdag eerder had aangevallen? Ja… Ik kan er lang over nadenken… Maar dat maakt me heel verdrietig… (stilte) De manier waarop ik vandaag heb gekoerst maakt me heel trots.”

Wist je op de laatste klim wat de tijdsverschillen waren en hoeveel seconden je nog moest goedmaken?
“Ik probeerde gewoon zo hard mogelijk te rijden, maar ik was helemaal leeg. Natuurlijk zag ik dat het gat eerst groter werd en later juist kleiner. Voor de Alpe d’Huez zag ik dat het veertig seconden was en op een gegeven moment heb ik ook nog gezien dat het een minuut en tien seconden was. Ik zag het gat steeds groeien en kleiner worden, het was zo’n zwaar gevecht. Ik was ook nog bang voor Pauliena. Ik moest van haar winnen vandaag, want anders zou zij voor me blijven in het algemeen klassement.”

Het was geweldig spannend. Het verschil is nog nooit zo klein geweest in de Tour de France. Maakt dat je niet ook trots?
“Ik heb twee etappes gewonnen en ik ben ook nog tweede en derde geworden. Het was mijn beste Tour, dus daar moet ik trots op zijn. Dat ik niet win door de val, is heel verdrietig maar ook onderdeel van de sport. Het is heel jammer, maar ja…”

RIDE Magazine
55 Reacties
19-08-2024 08:30
Waarom zou Vollering haar emoties niet mogen tonen? - Haar als 'jankert' omschrijven? Zeiden we dat ook over Fignon, die helemaal van de kaart was nadat hij de Tour van LeMond verloor met 8 seconden? Nee hoor, natuurlijk begrepen we dat.
Het oordeel 'jankert' toont meer over de persoon die dit zegt dan over haar. Vollering is een fenomeen, ook qua verschijning. Ze is een aanwinst voor het wielrennen en zal ongetwijfeld nog veel wedstrijden winnen.
    19-08-2024 18:05
    En zo is het
    20-08-2024 05:02
    Ik denk dat niemand er moeite mee heeft als Vollering zou huilen omdat ze de Tour op 4 seconden verliest.
    Alleen huilt Vollering ook als ze een lekke band krijgt in het criterium van Wijk bij Duurstede of als een ploeggenoot pakweg een etappe in de Ronde van Zwitserland wint. Twintig keer per jaar huilend voor de camera staan wordt gewoon vermoeiend.
    Uiteraard staat buiten kijf dat ze wel gewoon een topcoureur is met een prachtige mentaliteit en stijl van koersen.
    20-08-2024 09:36
    Vollering huilde ook enorm om annemiek van vleuten, toen zij en haar ploeg op een kilometer van het waaier moment van de vuelta 1 of 2 jaar terug massaal ging plassen. Alle andere grote ploegen vonden het een gek moment, geen andere ploeg ging mee plassen en drie verschillende ploegen gingen daarna op kop rijden. Zij ging dan onsympathiek op van vleuten lopen zeiken, ipv op haar ploegleiders die het moment kennelijk niet voorzien hadden. En dat terwijl sd workx de tour de france 1 of 2 jaar daarvoor van vleuten hadden afgemaakt door toen ze buikgriep had extra hard haar probeerde te pakken. Daarmee is het huilen in het verleden nogal sneu en kleinzielig geweest, er zijn meerdere voorbeelden uit die tijd waarin sdworkx heel dominant was maar als van vleuten dan af en toe daar door heen fietste dat verschrikkelijk calimero achtig werd uitgehuild. De laatste twee jaar uit men zich veel volwassener en zeker ook vollering, mijn aversie tegen het huilen van toen is dan ook verdwenen.
    20-08-2024 11:25
    Sjesus, een aversie tegen huilen. Wat een jankballen hier...
19-08-2024 07:42
Al met al is het een geweldige sportvrouw want er gaat altijd iets van uit, los of je er nou wel of geen fan van bent. Sowieso alles in het licht van de rare dump die haar vanuit de ploeg aangedaan wordt? Dikke chapeau.
    19-08-2024 12:51
    Helemaal eens, als persoonlijkheid is ze niet helemaal mijn cup of tea maar ze brengt de koers veel meer dan een emotieloos type als AVDB. Mensen hebben vaak het idee dat introverte types als Anna sympathieker zijn, maar ik denk dat we afgelopen week en eigenlijk afgelopen anderhalf jaar wel weer hebben kunnen zien dat die twee dingen niet perse samen gaan. Die is wat mij betreft echt ongelooflijk door het ijs gezakt,
    19-08-2024 19:59
    @Rulifaller Benieuwd wat Van der Breggen dan gedaan heeft waardoor ze door het ijs is gezakt. Je doet nu aannames en beschuldigingen die je niet hard kunt maken. Dat is pas onsympathiek.
    19-08-2024 20:13
    Lijkt me toch duidelijk? Sdworkx is geen team en tactisch is het een puinhoop. Dan vergeten we nog maar even dat Anna te druk is met zelf te trainen.
19-08-2024 09:04
De grootste winst van Demi deze Tour is denk ik wel de waardering van koersminnend Nederland. De publieke opinie was de afgelopen jaren zeker niet in haar voordeel, maar door haar eigen toedoen (en een beetje de laffe houding van de ploeg) heeft ze veel goodwill gekweekt.
Zo werkte het in ieder geval bij mij, en afgaande op wat ik hier op WF heb zien staan deze week, sta ik niet alleen.
    19-08-2024 09:44
    SDW heeft weinig sympathie opgebouwd de afgelopen jaren, met name door hun manier van koersen, meespringen maar niet meerijden, andere teams het werk laten doen. Ze zijn dan ook niet instaat gebleken de koers te dragen toen het moest. Zelfs in de kopgroep richting Clandon waren ze niet bereidt om de kopgroep op sleeptouw te nemen. Vollering heeft veel werk gedaan voor Wiebes, energie verspilt die ze vandaag goed kon gebruiken. Stam dacht dat het team na de val niet veel voor haar kon doen, was niet bereidt een etappe zege op te offeren voor de kopvrouw, al had het 10 seconden opgeleverd, was ze nu de winnares geweest. Het is goed dat ze SDW gaat verlaten
    19-08-2024 18:30
    Ik heb die antipathie naar Demi nooit begrepen, toen Vos 2e werd op het WK 3j geleden was het ook haar fout.. Waarom toch? Ze offert zich steeds op, en krijgt er zelden iets voor terug terwijl ze toch de beste renster is die er rondrijdt.
    19-08-2024 18:38
    @soloslim: dat kwam ook omdat Van Dijk haar straatje probeerde schoon te vegen door de schuld op Vollering te schuiven.
    20-08-2024 09:42
    Lucinda Brand benadrukte dat ook, 4 van sd workx in de kopgroep die hopen over de glandon te komen, maar als dominant team niet er echt voor rijden en de hele tijd bij andere zeuren dat ze meer mee moeten werken. Ook in het verleden was het vaak zo, heel dominant aanwezig in kop van de wedstrijd, maar daar niks mee willen doen. Paar jaar terug was de indruk dat ze meer had kunnen doen voor vos, wat misschien wel of niet zo was. Wat niet hielp was dat ze niet de sprint aantrok of vos iig goed vooraan hield voor de sprint, maar wel redelijk dichtbij zelf nog mee sprinte in het groepje.
19-08-2024 08:07
Niet de sterkste maar de meest gelukkige heeft gewonnen.
Vollering heeft veel tegenwerking gehad en dan nog 2e worden op 4 seconden met een blessure is geweldig.
Waar blijft het verhaal van de teamleiding?
    19-08-2024 08:11
    Anna & Danny hebben iets anders te doen....
    19-08-2024 08:21
    Tja, Anna scheen vooral druk te zijn met haar eigen trainingsritjes gedurende de Tour. Dan weet je wel waar de prioriteiten liggen.
    19-08-2024 13:45
    Wat is dat toch met die Danny's in de volgwagens..
    19-08-2024 13:53
    @Jan Jansen: het mooie van sport is, dat het in de basis heel simpel is. Namelijk: de beste wint! Ook nu weer! Was Vollering de sterkste? Ongetwijfeld en zeker! Maar Niewiadoma was de snelste na 8 etappes; dus terechte winnares! En nu weer genieten van 3 weken koers. Vamos Vuelta!
    19-08-2024 16:35
    Wheely is dat zo dat ze naast Danny ook veel op de fiets getraind heeft ?
    19-08-2024 20:03
    @triple
    Zeker, liep zelfs te klagen wanneer het schema van de echte Tour het niet toe liet.
    19-08-2024 22:11
    Dat is wel bizar van AvdB
19-08-2024 08:01
Geweldige renster natuurlijk en vind 't eigenlijk een beetje sneu dat ze 't nét niet gehaald heeft. Was wel spannend om te kijken!

Ennuh, het onderschrift bij die foto klopt natuurlijk, maar die foto is van een paar dagen geleden..
19-08-2024 12:36
Vollering mag trots op zichzelf zijn. Ze heeft ondanks dat werkelijk alles tegen zat inclusief val, haar eigen ploeg en de koerssitauties en instelling van andere ploegen gevochten voor wat ze waard was en is op slechts 4 seconden verloren. Ze heeft laten zien dat ze met afstand de beste klassementsrenster is. En ze staat er wel gewoon om haar verhaaltje doen. Haar emotionele reacties werken mij ook wel eens op m’n zenuwen en ze heeft geen hoge aaibaarheidsfactor, maar na deze race is het volkomen logisch dat de emoties heel hoog zitten.

Intussen blijft het zover ik kan zien volkomen stil vanuit de ploegleiding, wat gezien wat er allemaal gebeurd is een teken is van de ongelooflijke zwakte van de persoonlijkheden daar. Danny Stam en in wat mindere mate Anna vdB hadden denk ik al weinig sympathie van wie dan ook, maar in de afgelopen week zijn ze wat mij betreft echt ongelooflijk door het ijs gezakt als mens. Ze zijn er altijd geweldig in om te wijzen naar anderen,inclusief naar Vollering, maar het ontbreekt aan elke vorm van zelfreflectie.en menselijkheid.
    19-08-2024 12:48
    Volgend seizoen is Anna weer gewoon renster, benieuwd wie haar gaat opvolgen bij ploegleiding,
    19-08-2024 14:12
    Emoties zijn logisch wanneer je een grote ronde met een handvol seconden verliest of wanneer je in 't geel onderuit gaat. Het zijn al die vorige zeer emotionele momenten, toen er eigenlijk helemaal niets bijzonders aan de hand was, waar je het misschien wel wat overdreven dramatisch kan vinden.

    Daarom ook ironisch dat het gezeur over de tranen net een hoogtepunt bereikt wanneer er de minste reden toe is.
    20-08-2024 09:56
    Eens met gebruikersnaam. En eens dat anna haar wel vreemd benaderde na de finish met puck. Uit het verhaal van Anna vdb bleek dat ze wisten dat puck waarschijnlijk sneller is. Dat anna dan verwijtend aangeeft dat de instructies niet uitgevoerd zijn, laat voor mij zien dat ze nog teveel zelf renner is. Er klonk in door hoe zij dat wel even gedaan zou hebben, ipv enig begrip dat een vooraf bedacht plan niet altijd precies zo uitgevoerd kan worden. Later gaf puck ook aan dat ze niet helemaal doorhad waar de finish lag en daardoor eigenlijk wat vroeg aan was gegaan. Logisch dan dat vollering niet nog eerder te vroeg aan was gegaan zou ik denken, maar dat had anna vdb allemaal niet gezien voor ze commentaar op vollering gaf
19-08-2024 10:04
En ze blijft netjes richting haar ploeg!
    20-08-2024 09:43
    Ja, terwijl die dat absoluut niet naar haar zijn geweest, zowel dit voorjaar als in deze tour
19-08-2024 08:25
Indrukwekkende rij tegenslagen en omstandigheden. De beste renster, dat zal ook iedereen onthouden. En goed dat ze haar verhaal ook nu doet.
19-08-2024 11:56
Ik zou wel graag een interview zien met de ploegleiding waarbij ze opnieuw worden gevraagd naar de val. Ik kan me prima voorstellen dat je zegt dat het in de hektiek is gelopen zoals het gelopen is, maar dat je achteraf toch Wiebes had moeten laten wachten toen je wél door had dat Vollering erbij lag...
    19-08-2024 12:26
    Wat mij betreft is hetgeen breder dan dat. Het is de hele instelling die uitstraalt dat Demi het wel in haar eentje redt en dat de rest van de ploeg erop gericht is om zoveel mogelijk etappes te winnen,
    19-08-2024 12:47
    Eens. Nog los van wat je verder vindt van de ploegleiding van SDWorkx in de auto in de tour, maar miste er niet ook een extra klimknecht voor Vollering? Met alleen Fisher-Black win je de oorlog toch niet?
    20-08-2024 09:44
    Sinds kopecky verlengt heeft ten koste van vollering, is vollering voortdurend voor andere bezig maar andersom lijken de kopvrouwen die qua capaciteiten onder haar zouden moeten staan, nooit meer voor haar te werken.
19-08-2024 14:29
Wat is haar onsympathieke gedrag? Emoties tonen?
19-08-2024 07:55
Die ploeg heeft haar gewoon verraden. Wiebes voorop.
Kan ze wel acteren dat het geen probleem (of zelfs logisch) was dat Wiebes doorreed na die val, maar oke was dat niet. Heeft haar de Tour gekost.

Ook misschien gaan leren haar emoties beter te beheersen. Geweldige sportvrouw, maar zal, als ze niet uitkijkt, vooral herinnerd worden om de winst in het algemeen klassement janken.
    19-08-2024 08:20
    We zullen de zomer van 24' op Wielerflits ook herinneren om het gejank op t gejank van Vollering. Zet de tv toch uit als je pure sport en emoties niet waarderen kan.
    19-08-2024 08:30
    Wat een ontzettende goede protip. Ben je er enorm dankbaar voor!
    19-08-2024 12:32
    Ik denk dat het herinnerd worden als jankwijf wel gaat meevallen Hensie, het lijkt misschien een ding omdat roepers meer aandacht krijgen dan de massa. Maar wat roepers op een site als deze zijn gelukkig de wereld niet, wat de meesten vinden van Vollering gaat volgens mij haaks op dat framen dat ze altijd maar jankt.
    19-08-2024 12:44
    Ik denk dat de meeste verstandige mensen daar heel goed doorheen kunnen kijken en vooral een geweldige sportvrouw zien die altijd knokt voor wat ze waard is. Als persoonlijkheid is ze ook niet helemaal mijn cup of tea, maar dat neemt voor mij helemaal niks weg van haar prestaties als sportvrouw en haar instelling. Het is ook heel duidelijk dat zij van alle leiders in het team ( management en toprensters) met afstand het meeste teamplayer is, dat waardeer ik ook enorm, en het heeft haar deze race gekost. Dat ze alsnog weigert om het team onder de bus te gooien vind ik knap.
    19-08-2024 14:24
    Zolang je goed presteert kijken mensen er wel doorheen.
    Als je eenmaal minder gaat presteren dan wordt dat toch echt anders.
    Zo'n Christiano Ronaldo werd eerst ook altijd getolereerd qua gedrag en dat werd dan omschreven als winnaarsmentaliteit.
    Nu hij ergens voor het geld in de zandbak voetbalt en zich als een idioot gedraagt, is dat beeld flink veranderd.
19-08-2024 13:28
Zwaar in de steek gelaten door haar ploeg na haar val, echt schrijnend was dat, beginnen ze op kop te sleuren zodat Wiebes kon sprinten voor een 8e plaats. Heel de ploegleiding zou mogen opstappen als het aan mij zou liggen, stel je voor dat je als ploeg je eigen kopvrouw (die in het geel rijdt) 1m45 aansmeert na een val veroorzaakt door een niet al te snuggere ploeggenote die liever zelf kopvrouw speelt. Echt schandelijk dit, maar ik gun Niewiadomo de eindoverwinning helemaal net als 9/10 rensters in het peleton. Ik denk toch dat Demi haar onsympathieke gedrag haar uiteindelijk (eindelijk) parten speelt, ze lijkt me absoluut niet geliefd in het peleton met al haar gejank
    19-08-2024 22:40
    Dat niet geliefd zijn komt door de koers tactiek die SDWorx de afgelopen jaren hanteerde, meespringen maar niet meerijden. AvdB die niet met van Vleuten mee wil rijden, voorbeelden zat. Alle rensters van SDW zijn daardoor namelijk niet geliefd en werkt tegen ze, omdat andere teams weten hoe ze SDW moeten en kunnen bestrijden als team
19-08-2024 13:07
Ok, Wiebes had moeten wachten want kon toch niet meer winnen. Maar de ploeg is ook gebrekkig zonder Reusser, Shackley, Kopecky en slechts Fisher-Black die relatief lang meekan bergop.
    19-08-2024 14:30
    Strade Bianchi 2023: kutwijf
    RVV 2023: komt 2e over de meet juichend alsof ze wint

    Kopvrouwschap is the issue denk ik
    19-08-2024 19:12
    Kutwijf sloeg op Faulkner en niet op Kopecky
19-08-2024 21:30
Nogal wiedes dat je teleurgesteld bent als je met 4 seconden verliest en je weet door wie dus!
Enkele kopbeurtjes op een stukje van 5k na een val scheelt echt meer dan 4 seconden.
19-08-2024 14:35
Rooijakkers en Brand hebben gereden voor het belang van hun eigen ploeg, precies zoals je mag verwachten. Vollering verlies de Tour vooral in de etappe waar ze na haar val geen steun krijgt van haar eigen ploeg.
19-08-2024 14:09
Mijn antwoord zou zijn who the fuck is Rooijakkers en Brand. De 1 heeft alleen met een laffe instelling en strategie gereden en de andere laat Niewiadoma wel van haar bord eten zodat ze iets kan herstellen. Wat wrang is haar kan sowiso niet meer winnen!
    20-08-2024 10:07
    Kopvrouw van brand zat in haar wiel, realini. Is door haar gewicht juist vaak op zulke klimmen goed en door brand ging ze van plek 11 naar 5 in klassement. Rooijakkers werd er door vollering af gereden eind van de afdaling, dus niet gek dat die niet veel overnam. Tevens rijden van aert, vdp, peder, alaphilippe en pogacar altijd met elkaar, juist ook met het oog op de toekomst omdat ze elkaar weer gaan tegenkomen. Sdworkx heeft afgelopen jaren er alles aan gedaan om iedereen de tactiek bij te brengen in het peloton om eerst andere op kop te laten rijden. Wie zaait zal oogsten
19-08-2024 14:38
Verschil tussen Vollering en die Kneteman is dat Vollering spontaan jankt en Kneteman niet om aan te horen is met haar gewauwel.
    19-08-2024 16:39
    U vervalt in herhalingen. Overigens het is Knetemann!
    Geeft duidelijk aan dat u totaal geen verstand heeft van de materie.
    19-08-2024 19:58
    Knetemann is alleen op haar naam binnen gekomen dat is op zeker! Zo zie je maar dat je met niks kunnen toch een eind kan komen.
    20-08-2024 10:13
    Was als prof verdienstelijk en is een spontane kletser die misschien niet de meest doorgravende analyses heeft, maar wel degelijk interessante inhoud meldt. Meer dan dumoulin vaak bijvoorbeeld, die als een enthousiast school jongetje 9 van de 10 keer kansen mist om iets intelligenters te zeggen, terwijl hij dat wel in zich zou moeten hebben. Kneteman is daarnaast met daadwerkelijke moderne wielerkennis een verademing bij de avondetappe, ipv van die fossielen als lubberding en harmeling
    20-08-2024 12:21
    Je spreekt uit persoonlijke ervaring..?

Reacties zijn gesloten.