zaterdag 1 maart 2025 om 18:13

Demi Vollering vroeg bij SD Worx om hulp bij achtervolgen: “Maar mocht niet vanuit de auto”

Video Demi Vollering maakte zaterdag indruk in de Omloop Het Nieuwsblad, maar ze stond niet op de hoogste trede van het podium. Ze werd derde, achter vroege vluchtsters Lotte Claes en Aurela Nerlo. Een gemiste kans voor de kopvrouw van FDJ-SUEZ? Vollering zag na afloop vooral het positieve van haar prestatie.

Vollering had geen idee hoe de voorsprong van de kopgroep zo snel had kunnen groeien. “Op een gegeven moment was het twaalf minuten… Ik reed even naast Puck (Pieterse, red.) en zei toen al: ‘Zo, dat wordt spannend.’ Maar nee, ik denk niet dat het per se aan ons was om het initiatief te nemen. Er reden een aantal ploegen met sprinters. En als je voor een sprint wilt gaan, moet je het gat dichtrijden natuurlijk.”

Afremmen
Hoewel Vollering vond dat het niet aan FDJ-SUEZ was om de vluchters terug te halen, begon de Franse ploeg op een gegeven moment wel het peloton te mennen. “Mijn ploeggenotes reden echt superhard op kop. Soms was ik meer bezig om ze af te remmen, want je wilt niet te vroeg in het seizoen te snel gaan rijden. Dan kijkt iedereen de rest van het seizoen naar je. Maar ik ben er heel trots op hoe mijn teamgenootjes het gedaan hebben. En hoe we alsnog het beste ervan gemaakt hebben. Ik had er wel plezier in eigenlijk.”

Tijdens de koers had Vollering wel contact met haar voormalige ploeggenotes van SD Worx-Protime, die met Lorena Wiebes de snelste sprintster in huis hadden. “Ik vroeg of zij niet wilden rijden. Ze zeiden: ‘Nee, we mogen niet, vanuit de auto.’ Volgens mij baalden ze er zelf ook wel van dat ze niet mochten rijden. Maar ja, dan is het zo hè? Ik denk dat dat iedereen in het begin van het seizoen te bang is om te vroeg zijn handen in het vuur te steken. En dat ze bang zijn dat ze dan de rest van het seizoen als eerste moeten rijden. Dan is het soms gokken. Wie het best gokt, wint. Of je wint niet. Vandaag heeft niemand van ons gewonnen.”

Blij met vorm
In de finale wist Vollering nog wel weg te rijden met Puck Pieterse. Ze klopte haar landgenote vervolgens in de sprint voor plek twee. “Ik ben heel blij met mijn vorm. En met hoe we als team reden. We reden maar met vijf vandaag, maar alsnog hebben we supermooi werk verricht. Ik ben heel trots op hoe die meiden reden. Op de punten dat we het hard wilden maken, hebben we dat gewoon gedaan. Dus ja, ik heb nergens spijt van. En mijn ploeggenootjes hoeven dat ook niet te hebben. Als team hebben we een supermooie wedstrijd gereden.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
8 Reacties
01-03-2025 18:46
Zwakke vertoning van SD Worx. Als je geen vertrouwen hebt in het vermogen van Wiebes om bij Vollering te blijven op de muur, had je aanvallend moeten koersen met Bredewold. Of anders had Van der Breggen stoer genoeg moeten zijn vandaag te rijden i.p.v. morgen.
    01-03-2025 18:55
    Idd. Je gaat toch niet afwachtend naar de muur als je weet dat vollering sterker is. Dan moet je haar (ploeg) onder druk zetten en gekke dingen laten doen. En als alles bij elkaar blijft, dan pas op een sprint rekenen.
    01-03-2025 22:07
    Inderdaad. Met een sprinter is het eenvoudig koersen. Of je zet een pion in de vlucht en leunt achterover of je gaat rijden voor de sprinter. Nu was het helemaal niks.
01-03-2025 18:20
Proest…heb het 3 keer moeten lezen maar het staat er echt…
01-03-2025 18:45
Wat een trieste dag. Na een oncomfortabel interview van Wout nu een idioot interview van Vollering. Niet te snel hard rijden in het begin van het seizoen.. anders moeten we elke wedstrijd op kop.. man man man
    01-03-2025 19:13
    Zo idioot vond ik die antwoorden van Demi niet. Als je als ploeg de snelste sprinter opstelt moet je je verantwoordelijkheid ook nemen, niet alles op de schouders van een ander leggen. Als er al iets idioot was dan was dat de manier van koersen van SD. Er stond duidelijk nog een rekening open, hopelijk was dit wel de laatste. Anders graag rapido andere ploegleiders in die auto's.
01-03-2025 18:21
Tja ik snap wel dat ze geen zin hebben om te rijden zonder dat SD Worx ook meehelpt, maar zeker in Strade Bianche en de waalse klassiekers moeten ze dan ook maar kunnen zeggen: we rijden wel en dan rijden we ze kapot. Ze hebben het team om de koers hard te maken en dan in zware koersen is Vollering gewoon de beste.
02-03-2025 01:22
Ben ik nu de enige die het compleet flauwekul vindt dat je verwacht dat sprintersploegen rijden voor of tijdens de heuvelzone? Je zal Quick-Step morgen ook niet zien rijden tot ze in de laatste 40-50 kilometer zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine