Demi Vollering over prijzengeld Milaan-San Remo: “Nog een hoop werk te doen”
foto: Cor Vos
zondag 23 maart 2025 om 09:00

Demi Vollering over prijzengeld Milaan-San Remo: “Nog een hoop werk te doen”

De eerste Milaan-San Remo Donne in twintig jaar zorgde voor heel wat enthousiasme in het vrouwenpeloton, maar Demi Vollering plaatst toch ook een kanttekening. De kopvrouw van FDJ-SUEZ is niet te spreken over het prijzengeld voor de Italiaanse klassieker.

Vollering wilde dit voor de start van La Primavera toch nog even aankaarten in gesprek met Eurosport. “We krijgen, en dat is wel teleurstellend, hier maar 11 procent van de mannen. Dat is een wel heel groot verschil”, stipt de Nederlandse aan.

“Nu start niemand van ons hier voor het prijzengeld, maar als er gesproken wordt over gelijke kansen, willen we die ook wel echt krijgen. Dat zit ‘m ook in kleine dingen, zoals het prijzengeld. Het laat wel zien dat we er nog niet zijn. Er is nog een hoop werk te doen”, is Vollering van mening.

Project ‘Closing the Gap’
In de wedstrijden die worden georganiseerd door Flanders Classics, speelt dit probleem al enkele jaren niet meer. In 2020 besloten partners Flanders Classics en KPMG het project ‘Closing the Gap’ op te starten, met als doel om de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de wielersport weg te werken, om zo het vrouwenwielrennen naar een hoger plan te trekken.

In 2022 werd er al een stap gezet door het prijzengeld van de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen gelijk te trekken. In 2023 werd opnieuw een grote sprong voorwaarts genomen door het prijzengeld van alle Flanders Classics-voorjaarswedstrijden gelijk te stellen. Het gaat om de Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, de Ronde van Vlaanderen, de Scheldeprijs, de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race.



(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
80 Reacties
23-03-2025 13:26
Ik lees hier van beide kanten slechte argumentatie.
De vrouwen kunnen er zelf niks aan doen dat de organisatie de wedstrijd korter maakt dan die van de mannen. Dus al de nonsens over 'part-time', 'uitbetaald per kilometer' kan de prullenbak in.
Aan de andere kant speelt commercie wel een rol. Ja, de organisatie bepaald het prijzengeld. Maar die krijgen ze via sponsoren. Een sponsor heeft meer geld over voor de mannen dan voor de vrouwen. De organisatie mag mijn inziens best investeren in vrouwensport. Hierdoor kunnen zij in de toekomst meer geld mee genereren. Maar je mag niet verwachten dat het geld voor mannen en vrouwen gelijk verdeelt wordt als 90% alleen naar de mannen kijkt.

Wel goed van Vollering dat ze het opneemt voor de vrouwensport, want door je te laten horen komt er meer interesse. Hopelijk kijken er over 20 jaar net zoveel mensen naar de mannen als naar de vrouwen. Dan kan ik namelijk rustig met pensioen en heel de dag wielrennen kijken.
23-03-2025 13:30
Goed pleidooi van Vollering.

Gaat alleen wat jaartjes nodig hebben ben ik bang. Kijk naar hoe lang het heeft geduurd voordat er (weer) een Tour de France kwam voor vrouwen. Of kijk naar het vrouwenvoetbal, dat langzaam maar zeker meer in de kijker komt, media aandacht krijgt en steeds professioneler kan worden.

Ik hoop dat de dames blijven vechten voor beter prijzengeld en betere beloning. Maar dat ze ook wat beter hun best gaan doen om ons mooie koers voor te schotelen. Want deze MSR van de dames was eigenlijk het kijken niet waard.
23-03-2025 14:04
Vergelijken heeft geen zin, trouwens hun basissalaris zal best in orde zijn. Ik weet een Nederlandse dame die vorig jaar bij Human Powered Health reed, géén uitslagen reed maar wel 80k per jaar kreeg!
Dus daar heb ik geen medelijden mee.
Misschien kunnen ze betaald worden per gereden kilometer, gelijk het probleem opgelost t.a.v de mannen.
23-03-2025 15:28
Sja ook een lastige, het in de (sub)top van het voetbal geraken is vele malen lastiger dan in de (sub)top in het wielrennen te geraken en kost ook veel meer offers (dus mag de beloning ook groter zijn).
24-03-2025 06:43
Zorg eerst dat de kijk cijfers omhoog gaan , presteer wat , en vraag dan een beloning
24-03-2025 21:22
De Vollerings zijn nou niet direct een reclame voor het vrouwenwielrennen. Denk dat ze het prima mogen doen met hun verloning.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine