Demi Vollering beëindigt gewichtsdiscussie: “Jonge meisjes houden ons in de gaten”
foto: Cor Vos
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:50

Demi Vollering beëindigt gewichtsdiscussie: “Jonge meisjes houden ons in de gaten”

Demi Vollering heeft in een uitgebreid commentaar op Instagram nog één keer gereageerd op de gewichtsdiscussie die werd gestart na de zege van Pauline Ferrand-Prévot in de Tour de France Femmes. Ook Vollering zelf werd veel gevraagd naar de rol van gewicht om de Tour de France te winnen, maar wil de focus nu daarvan weghalen. “Elke renster doet het op haar eigen manier, er kijken jonge meisjes mee”, schrijft Vollering onder meer.

“In de laatste persconferentie na de Tour ging ongeveer tachtig procent van de vragen over mijn gewicht. Of ik van plan was om af te vallen. Of dat de manier zou zijn om de Tour de France opnieuw te winnen. Of dat de sleutel was om beter te presteren in de toekomst”, aldus de Nederlandse “Ik snap het. Mensen zijn enthousiast en hebben meningen.”

“Maar laat me duidelijk zijn: ik zal altijd, elke beslissing in mijn carrière maken met mijn gezondheid op de eerste plaats. Altijd. De waarheid is dat ik niet ben gebouwd om de lichtste renster in het peloton te zijn en ik ga mijn lichaam niet forceren om dat wél te zijn. Ik koers al op het hoogste niveau en heb er deze Tour al alles aan gedaan om in de best mogelijke vorm te beginnen.”

Dankbaar voor het lichaam
Daar hoort dus géén gewichtsverlies bij. Vollering hoopt dat jonge atletes in de toekomst een bewuste keuze voor hun lichaam zullen maken. “Elke renster doet het op haar eigen manier. Er is geen een weg naar succes. Ik ben zeer dankbaar voor het lichaam dat ik heb: het heeft me zoveel overwinningen gebracht.

“Jonge meisjes houden ons in de gaten. Ze zien wat we zeggen en wat we niet niet zeggen. Wat we laten zien en wat wordt bejubeld als ‘de manier’ om succes te behalen. Daarom hebben wij als sport een verantwoordelijkheid om een veilige omgeving te creëren. Gewicht verliezen is niet dé oplossing. Performance gaat over veel meer dingen dan dat. Het gaat om kracht, balans, goed eten en goed in je vel zitten. Daarom: elk lichaam is anders en heeft een andere benadering nodig. Daarom moet je de juiste keuzes voor je gezondheid maken.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
31 Reacties
08-08-2025 10:00
“Maar laat me duidelijk zijn: ik zal altijd, elke beslissing in mijn carrière maken met mijn gezondheid op de eerste plaats."

Het klinkt nobel om te zeggen dat gezondheid altijd op de eerste plaats staat, maar in topsport is dat simpelweg niet waar. Wie werkelijk élke beslissing in zijn of haar carrière baseert op het vermijden van risico’s voor de gezondheid, haalt het hoogste niveau niet eens. Topsport is per definitie een voortdurende onderhandeling met je lichaam: trainen tot over de pijngrens, fietsen met blessures, voeding of gewicht aanpassen voorbij wat prettig voelt, reizen en herstellen op een schema dat weinig met welzijn te maken heeft.

De beste atleten weten dat het om balans gaat, niet om absolute prioriteit. Gezondheid is een voorwaarde om te presteren, maar op het hoogste niveau wordt die voorwaarde bewust opgerekt. Je offert korte termijn comfort (en soms zelfs lange termijn gezondheid) op voor piekmomenten. Dat is geen roekeloosheid, maar een bewuste keuze in een vak waar medailles worden gewonnen door wie verder durft te gaan dan verstandig is voor een doorsnee mens.

Wie echt altijd zijn gezondheid op 1 zet, kiest uiteindelijk voor recreatief sporten. Wie kiest voor topsport, kiest voor het leven aan de rand van wat het lichaam aankan. Vreemd dat Vollering daar omheen draait en/of een sociaal wenselijk antwoord "er kijken jonge meisjes mee" laat prevaleren boven de werkelijkheid eerlijk benoemen. Ik draai het om: verkoop die jonge meisjes geen sprookjes.
    08-08-2025 10:13
    Voor jonge talenten is het opzoeken van de randen van topsport nog helemaal niet nodig. Maar doordat ze zich spiegelen aan de toppers gaan ze dat wel doen, vaak op eigen houtje of door druk van onwetende ouders die willen dat hun kind de nieuwe topper gaat worden.
    08-08-2025 10:17
    Wat betreft dat ene puntje heb je helemaal gelijk. Ik vind wel dat het ook benadrukt mag worden dat het bericht van Vollering vooral gericht is aan jonge sporters die hun richting nog aan het bepalen zijn en heel beïnvloebaar (kunnen) zijn. Dus, voor de volledigheid:

    "Now that I’ve had a few days to put things into perspective, here’s my personal opinion on the ‘weight topic’.

    After the Tour, around 80% of the questions I received in the final press conference were about my weight. Whether I planned to lose more. Whether that would be the way to win the Tour de France again. Whether that was the key to performance in the future. I get it—this is sport. People are enthusiastic and have opinions. But let me be clear: I make, and will continue to make, every decision in my career by putting my health first. Always.

    The truth is: I’m not built to be the lightest rider in the peloton. And I don’t want to force my body to become something it’s not. I’m already racing at the highest level—with a strong, lean, capable body. We did everything we could to arrive at the Tour in the best possible shape—for me.

    Every rider does that in their own way. This post isn’t about comparison. There’s no single path to success.

    I’m deeply grateful for the body and the length I have—it’s brought me so many beautiful victories.
    I don’t take that for granted.

    So why share this now? Because young girls are watching us. They notice what we say—and what we don’t. What we show. What gets celebrated as “the way” to succeed. Sometimes, what they see quietly plants a seed. They might not talk about it. Or even realise it’s becoming something harmful.

    That’s why we—as high performance athletes, teams, and a sport—have a responsibility.

    We must create safe environments where athletes can ask questions, speak openly, and get the right guidance—especially young and developing riders. Because the risk is real. Because health isn’t always visible. Because disordered thinking can grow quietly and stay hidden for a long time.

    Everyone’s body is different. Every athlete needs a different approach. What matters is making the right decisions for your health, with the right support.

    Losing weight is not the ultimate solution. For me, performance is about far more than that. It’s about strength. Balance. Fuelling well. Feeling mentally strong. And recovering faster than everyone else. Without that, no number on the scale will make you faster—or happier.

    To every young rider out there: take care of yourself. Ask questions. Trust your body. Every champion’s story is different."
08-08-2025 10:57
Hele goede reactie. Bijzonder dat zelfs hier mensen negatief op kunnen reageren.
08-08-2025 11:30
Het maakt voor sommige mensen niks uit wat Demi Vollering zegt, negatief reageren doen ze sowieso wel. Droevig.
08-08-2025 10:02
Klasse
08-08-2025 12:02
Gooi er een flinke tijdrit in, dan moeten de rensters voor het GC toch wat kracht voor hebben ipv alleen maar vedergewicht voor het klimmen
    08-08-2025 13:51
    Zou zeker goed zijn.
08-08-2025 12:10
Ik vind Vollering echt een topper op het gebied bruggen slaan tussen sport en het echte leven. Sport is maar sport.
08-08-2025 10:12
slechte verliezer
    08-08-2025 10:36
    Slechte reactie
    08-08-2025 10:44
    Blijkbaar heb je het bewuste interview niet gezien! Het was die journalist die over het gewicht begon, het extra gewicht wat demi heeft t.o.v Pauline, waarop ze antwoordde dat ze nooit zoveel gewicht wilde verliezen en ze dan nog gezien haar grotere postuur het moet afleggen tegen kleine magere dames...Jonge wielrensters kunnen zich aan Pauline gaan spiegelen, veel gewicht verliezen...daar kwam Demi later op terug, dat het voor jonge rensters onverstandig is....dat u haar een slechte verliezer noemt geeft maar weer aan dat er mensen zijn die zonder het juiste verhaal te kennen , veroordelen!
    08-08-2025 11:16
    Ik vond vollering vaak een slechte verliezer, maar dat zie ik nu juist helemaal niet terug
    08-08-2025 17:01
    Wat een onzin om Vollering een 'slechte verliezer' te noemen. De meeste keyboard warriors die dat roepen zouden na 50 meter bergop al met hun tong op het stuur hangen, terwijl Vollering dan als een raket omhoog knalt. Als ze hetzelfde over Urška Žigart zouden zeggen, zou Pogi waarschijnlijk persoonlijk langskomen en rondjes om ze heen fietsen – met een gele waas als zichtbare reminder van wat echte topsport is. Misschien moeten we wat meer respect tonen voor mensen die wél presteren, in plaats van ze af te branden vanuit de luie stoel.
08-08-2025 10:23
De timing van dit gedoe is niet al te sterk. Komt toch over als niet helemaal volledig de lof aan Ferrand-Prevot kunnen geven. Sowieso mist Vollering voor mij ook wat om opeens de patronne denken te moeten spelen. Laat Marianne Vos dat voorlopig maar doen.
    08-08-2025 11:00
    Aan de timing kan Vollering bitter weinig doen - al wat ze gezegd heeft over gewicht was in antwoord op vragen van journalisten die hier hét topic van (willen) maken. En daarbij heeft ze expliciet vermeld dat het voor PFP wel kan werken, terwijl het voor haar niet per se de ultieme oplossing is.

    Deze post komt er alleen omdat ze alsnog getypecast wordt als 'slechte verliezer', niet in het minst door haar landgenoten. Ik kan me voorstellen dat dat geweldig frustrerend moet zijn.
    08-08-2025 11:19
    Tsja dat verliezer heeft ze wel aan zichzelf te wijten, en misschien nog wel meer aan haar ex ploeg waar zij het gezegd van was laatste 3 jaar. Maar goed nu zag ze meteen na de finish al nadelen van haar eigen tactiek, geeft ze credits aan winnares etc etc dus stuk volwassener ju
08-08-2025 11:44
Waarom? Nog nooit gingen vragen aan Pogacar of Vignegaard in een persconferentie voor 80 % over hun gewicht. Zijn die iele mannetjes wel allemaal gezond bezig?
    08-08-2025 12:16
    Daar gaat het niet over. Maar probeer je eens te verdiepen in het vraaggesprek met Demi en de journalist van dienst. Hopelijk begrijp je dan dat het geen man/vrouw discussie is.
08-08-2025 17:01
Wat ik echt jammer vind, is dat Demi Vollering ongeacht wat ze zegt, meteen een stortvloed aan negatieve reacties krijgt. Ze is een topkampioen en verdient respect, niet constante kritiek van mensen die zelf nog geen heuvel op kunnen fietsen zonder met hun tong op het stuur te hangen. Het is makkelijk om achter een toetsenbord te roepen, maar wielrennen op dat niveau vraagt ongelofelijk veel discipline, kracht en mentale weerbaarheid. In plaats van haar af te branden, zouden we haar prestaties moeten waarderen.
08-08-2025 10:56
Het hoort gewoon bij topsport. De beste wint en als je dun moet zijn om hard omhoog te fietsen hoort ook dat erbij. Alle argumenten dat het ongezond is vind ik ook zo overdreven. Als je kan preseteren in de Tour de France ben je niet ongezond, eerder topfit.

Ik denk daarnaast dat de wielren dames zich niet zoveel zorgen hoeven te maken om jonge meisjes. Jonge meisjes kijken naar modellen en influencers als voorbeeld (niet dat dat beter is) en niet naar wielrensters. Heb nog nooit een meisje horen zeggen dat ze hetzelfde lichaam wil als een wielrenster.
    08-08-2025 16:49
    Als jonge mensen geen interesse meer hebben in sport, dan droogt de aanwas vanzelf op. Topsport begint vaak al op jonge leeftijd, en zonder inspiratie of rolmodellen in de sportwereld kiezen jongeren inderdaad eerder voor influencers of modellen. Maar dat is juist waarom het belangrijk is dat sporters zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie. Je hoeft niet alles te veranderen, maar het wegwuiven van zorgen over gezondheid en invloed op jongeren vind ik echt te makkelijk. Sport hoort ook over verantwoordelijkheid te gaan
08-08-2025 10:41
Ook Demi Vollering: "Ik wilde voor de Tour ook nog wat gewicht verliezen, maar ik werd ziek".

Hopelijk heeft ze niet teveel boter op haar hoofd, want dat is ook maar overbodig gewicht om mee te torsen. Bijzonder kwalijk om op deze manier concurrentes te shamen die kennelijk over bepaalde kwaliteiten beschikken die zij mist.
08-08-2025 13:38
Zou het niet zo kunnen zijn dat zowel Vollering als Prevot gelijk hebben?

Dat je enerzijds de grenzen moet opzoeken om te winnen (dus ook qua gewicht), maar dat hier anderzijds ook gewoon een heel groot risico aan zit. Voor jezelf als sporter, maar ook in de boodschap die je eigenlijk impliciet de wereld in stuurt richting je concurrenten of jonge ambitieuze sporters.

En dat Vollering dit laatste simpelweg benoemd, zonder daarvoor meteen een slechte verliezer te zijn of geen respect te tonen voor de prestatie van Prevot?
08-08-2025 09:59
Ze had gedurende dit seizoen mijn sympathie gewonnen, maar die is ze inmiddels alweer kwijt. Ze is zo dom en ongelukkig in haar uitspraken. Ook nu komt ze over als een slechte verliezer. Ze had dit bericht beter over 3 maanden geschreven.
08-08-2025 10:37
Heeft Jan weer mooi geschreven!
08-08-2025 13:36
Er is maar 1 taak en dat is blijven benadrukken dat topsport niet gezond is. Iets anders beweren is ten eerste een leugen en ten tweede schadelijk voor zowel de topsporter zelf als ‘de jonge meisjes die meekijken’.
08-08-2025 14:58
Werkelijk niemand kijkt naar wielrenners als schoonheidsidealen, deze hele rel is volkomen van de pot gerukt.
    Het gaat niet om schoonheidsidealen. Het gaat om hoe ongezond een eetstoornis is. Spoiler alert: nogal ongezond. De "rel" is overigens door journalisten bedacht en wij gaan er lekker in mee.
    08-08-2025 16:09
    Idd Alpaca, 1 vd zaken waar ouders met dochters op moeten blijven letten. En al helemaal met al die zieke YouTube kneuzen van tegenwoordig (die factor 8888 x invloedrijker zijn dan de hele wielersport).
    08-08-2025 17:04
    Grappig hoe sommigen denken dat niemand naar wielrenners kijkt als voorbeeld. Alsof sport alleen maar om uiterlijk draait. Demi Vollering is niet alleen een topatlete, maar ook een rolmodel qua discipline, doorzettingsvermogen en mentale kracht. En ja, jonge mensen kijken daar wél naar. Als we sporters alleen beoordelen op uiterlijk en niet op prestaties, dan zegt dat meer over ons dan over hen.

Reacties zijn gesloten.