Mathieu van der Poel ‘weet nog altijd niet’ of hij gaat veldrijden deze winter
foto: Cor Vos
dinsdag 8 oktober 2024 om 18:30

Mathieu van der Poel ‘weet nog altijd niet’ of hij gaat veldrijden deze winter

Video Mathieu van der Poel werd afgelopen zondag voor de achtste keer in zijn carrière wereldkampioen bij de elite. Zes wereldtitels in het veld, eentje op de weg en nu ook eentje in het gravelen. Een ‘perfect einde van het seizoen’ voor de Nederlander, maar hoe zullen de komende maanden eruit zien voor hem? WielerFlits zocht het uit.

Van der Poel maakte er zondag in en rondom Leuven een ware show van. Op meer dan 100 kilometer viel hij al een eerste keer aan, daarna volgden nog meerdere pogingen. Uiteindelijk reed de renner van Alpecin-Deceuninck samen met Florian Vermeersch weg. Na een verschroeiende demarrage van Van der Poel in een van de Leuvense wouden moest Vermeersch er genadeloos af, waarna Van der Poel ogenschijnlijk makkelijk naar zijn eerste wereldtitel gravel soleerde.

Na afloop was MVDP erg blij met zijn nieuwe wereldtitel. “Het is supermooi om nog een regenboogtrui aan de collectie toe te voegen, in een andere discipline ook nog. (…) Die van de weg is misschien nog wel hoger in te schatten, maar ik ben wel heel blij met deze. Deze had ik nog niet. Het is leuk om die af te vinken. Gravel is immens populair aan het worden en ik doe het zelf ook heel veel, dus ja, het is heel leuk”, zei hij na afloop.

Een van de indrukwekkende demarrages van Van der Poel in beeld – foto: Cor Vos

Veldritplannen?
Dat de Nederlander snakt naar wat vakantie, werd ook duidelijk. “Hoe lang het al geleden is dat ik een frietje heb gegeten? Dat is al heel lang geleden, maar nu zal ik niet lang wachten om er eentje te eten”, aldus Van der Poel, wiens entourage in aanloop naar het WK in Zürich al aangaf dat het op mentaal vlak ‘kantje boord’ was.

Hoe de komende maanden er zullen uitzien voor Van der Poel, is nog niet duidelijk. Veldritfans hopen natuurlijk dat hij snel het veld zal induiken, maar dat is op dit moment nog verre van zeker. “Of ik ga crossen? Misschien. Als ik het zou weten, zou ik het jullie vertellen”, vertelde de kersverse wereldkampioen tegen de verzamelde pers. “We moeten nog beslissen of ik deze winter ga crossen of niet. Ik ga nu eerst op vakantie, daarna zullen we wel zien.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
30 Reacties
07-10-2024 15:01
'Wielerflits zocht het voor u uit'...we wachten?
07-10-2024 15:30
Mathieu “moet just wél” gewoon het record van Erik De Vlaeminck gaan verbeteren en dan pas een winter het crossen overslaan.
    07-10-2024 16:55
    Van wie moet dat dan?
    07-10-2024 18:33
    Onder andere van mij. Dus dat zal indruk maken!
07-10-2024 17:35
Ik denk dat hij zelf een heel andere kalenderinvulling dan gebruikelijk wel verfrissend zou vinden.

Even een keer geen gecross in de winter. En dus zowaar eens fris en uitgerust aan het vroege voorjaar kunnen beginnen.

Geen Tour ook, daar valt toch niks voor hem te halen. Een totale MTB zomer zou hem goed doen.

En dan in het najaar nog wat leuke gravelkoersen meepakken zoals Parijs Tours. Om dan met hernieuwde lust het veld in te duiken december 2025.
07-10-2024 19:03
Toevallig ook een slimme uitspraak om het startgeld wat omhoog te drijven
    08-10-2024 10:47
    Alsof Van der Poel geen vaste (hoge) startvergoeding heeft. En als het hem daarom te doen is, waarom rijdt hij er dan niet elke winter 30 ipv 10?
07-10-2024 20:58
Vroeger moest hij wel t veld in om iets van zijn wegseizoen te maken. Want de basis voor t wegseizoen leg je in de winter. Maar nu kan hij natuurlijk ook onder de Spaanse zon op de weg blijven.
Ik hoop dat hij in elk geval de kerstperiode en het WK meepakt.
07-10-2024 14:28
Ik verwacht hem tegen de kerstperiode wel weer, maar het probleem is dat iedereen altijd verwacht dat hij wint als hij ergens start (bij wva leeft diezelfde druk) waardoor die nooit eens echt het ontspannen het veld kunnen induiken. Ook het feit dat ze beiden zouden starten betekent dat ze onbewust toch beter willen zijn dan eigenlijk nodig gewoon om niet af te gaan (ik denk niet dat Wout het echt leuk vond om vorige winter altijd naar huis te worden gereden door een vdp die significant beter was, zelfs in de echte bagger crossen). Eens een volledig winter zonder enige druk zou ook wel eens welkom zijn voor die mannen denk ik, maar ik geloof nu niet dat ze het gaan kunnen laten om geen enkele cross te rijden.
    08-10-2024 10:18
    Van der Poel is een zodanig veel betere crosser dan de rest, dat ik me niet voor kan stellen dat 'de druk van het altijd moeten winnen' hem daar nog wat doet.
08-10-2024 10:21
Zou er wellicht verstandig aan doen om in plaats van een kort intensief veldritseizoen, geconcentreerd rond de kerstperiode, voor een langer extensief seizoen te kiezen waarbij hij niet elke week in actie komt en alleen wereldbekerwedstrijden rijdt, bij voorkeur die buiten België. Rond de kerstperiode dan juist gaan trainen in Spanje. Dan blijf je weg uit de gekte en bij de ergste zuippartijen.
07-10-2024 17:03
Ergens hoop ik zowel voor Mathieu zelf, als voor het de neutrale kijker, dat hij zich deze winter niet te vaak in het veld zal begeven. Hetzelfde geldt voor Nys trouwens.
    07-10-2024 17:16
    maar als hij het veldrijden laat vallen en ook de suggestie (van vele wielerflitsers) volgt om ook de grote rondes niet meer te rijden, dan heeft hij effectief nog 20 competitiedagen op een jaar. vooruit, 25, laat ons zeggen dat hij 5 mtb-wedstrijden rijdt

    moet zowat de enige topsporter zijn wiens fans hem liefst zo weinig mogelijk aan het werk zien
    07-10-2024 17:20
    Ik zou hem net wél graag een grote ronde zien rijden. Gewoon niet als slappe vod, om zich voor te bereiden op iets anders, maar als afwerker/rittenkaper. Wat extra rust in de winter kan daarbij wellicht helpen ..

    Idem voor Nys, die is mijns inziens wel klaar voor een grote-ronde debuut.
    07-10-2024 20:11
    Gewoon de Giro of Vuelta rijden, daarin vindt hij meer ritten op zijn maat.
    07-10-2024 20:15
    Niet alle koersdagen zijn gelijk.

    Wat heeft Mathieu, en wij als fans, nou aan die 20 kleurloze koersdagen van de voorbije Tour?

    Die wegen wat mij betreft totaal niet op tegen zelfs 2 a 3 vintage MvdP koersdagen in b wedstrijden als E3 en het WK gravel.

    Ik zie liever Mathieu alles of niets rijden tijdens 20 eendagwedstrijden (incl MTB) dan meepeddelen in nog een grote ronde.
07-10-2024 17:59
Voor een Van der Poel was een Wereldbeker nuttig geweest om na de Tour nog doelen te stellen. Nu rest er eigenlijk enkel een WK, de rest is spielerei.
07-10-2024 18:03
Die gaat vast wel crossen. De juiste startgelden zullen nog wel niet geboden zijn.
07-10-2024 18:46
Natuurlijk moet Mathieu crossen komende winter. Hoe moeten wij anders de donkere dagen doorkomen!?
    07-10-2024 19:25
    Nah zonder mvdp, wva en tp is t crossen wel spannender. Van zodra die mannen erbij komen, zijn veel van de vaste waarden in de cross plots figuranten.

    Als ze niet meedoen, zal ik ze missen en ook weer niet.
07-10-2024 20:45
Marginale sport geworden. Zeker bij de dames. Organisaties, planning, locaties maar vooral de zwakke regie en de uitzendingen tegenwoordig.
Wat nog niet zolang geleden een van de betere tv sporten was staat het nu gelijk aan een gemiddelde judowedstrijd.
07-10-2024 17:40
Veld is een speeltuin voor hem, zoals een speeltuin voor po in iedere koers. Die gaan we wel zien deze winter.
07-10-2024 17:59
Stoppen met die gezellige patat met modder koersen. Of fiets er 1 voor de leuk. Pogacar zal zich vaak laten zien komend voorjaar.
07-10-2024 19:24
Dan zitten ze ws nu in Hulst met het zweet in de bilnaad.
08-10-2024 02:56
In ‘t veld
Of niet in ‘t veld
Dat is de hoofdvraag
Maar wie een oordeel velt
Voor ‘t vel van de beer geschoten is
Schiet zelden de hoofdvogel af
08-10-2024 08:06
Geen idee wat ie moet gaan doen. Ik denk wel factor vriendjes moet worden met Pogi. Anders win je weinig volgend jaar. Dat geldt trouwens ook voor Remco. Uitgezonderd de tijdrit.
08-10-2024 10:10
Er zal gerust wel wat gepokerd gaan worden. MVDP + WVA + Tom Pidcock. Speciale aanbieding. 3 voor de prijs van 6. Zeker in Herentals zou dit moeten kunnen.

Ik gok dat ze gedrieën ieder 10 koersen zullen rijden.
08-10-2024 20:12
Beginnen op 22 december in de wereldbeker van Zonhoven (weekje eerder op 15 december in Namen zou ook kunnen). Vervolgens alleen de nog resterende wereldbekers rijden (7 of 8). Op die manier kun je dat klassement nog eens winnen, al zal hij daar vast niet veel meer om geven. En je scoort punten bij de UCI door voor de wereldbeker te kiezen. Aansluitend het WK rijden, dat komend jaar al op 2 februari wordt verreden. En vanuit daar door naar het voorjaar. Wat zou hij in dat voorjaar voor doelen stellen? Dat zullen toch vooral weer RvV en PR zijn?
08-10-2024 20:46
Overslaan, kan volgend seizoen wel record De Vlaminck pakken. Of slechts een paar rijden met piek richting WK. Wout idem.
Kerels verdienen wel een keertje rust, geen biergooien en fluimen. Ook om de batterij op te laden ri. voorjaar. Gewoon een winter lekker schaatsen kijken en lange latten. Zullen ze wel een keer aan toe zijn. Btw, win - win, heeft de rest ook weer iets te winnen.
09-10-2024 14:02
Ik denk ook echt dat ie gewoon ff wil rusten en vakantie vieren en de teugels wat los wil laten nu, om dan ergens in December te gaan crossen, een stuk of 10 a 15 schat ik. Op basis van t verleden en zelfs op basis van uitspraken na WK gravel durf ik 99% zeker te zeggen dat er wel gecrossed gaat worden. Het zullen er alleen wellicht wat minder zijn, zoals vorig jaar ook.

Daarbij denk ik, zoals al aangegeven door de Cauwer, dat je niet zo maar jaren moet overslaan in de jacht op de 7e titel en ik denk dat MvP dat ook denkt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine