De Vlaeminck lovend over Evenepoel: “Maar op mijn negentiende reed ik even hard”
foto: Cor Vos
zondag 4 augustus 2019 om 14:57

De Vlaeminck lovend over Evenepoel: “Maar op mijn negentiende reed ik even hard”

Roger De Vlaeminck is lovend over Remco Evenepoel, maar probeert de verwachtingen te temperen: “Of ik ooit zo’n jonge coureur dit heb zien doen? Tja, ik en Eddy Merckx.  Dat hij nog jong is, speelt volgens mij niet zo’n rol. Zelf reed ik op mijn negentiende even hard als op mijn drieëntwintigste.”

“Je wordt door de jaren heen nog wat sterker en beter, maar snel rijden kun je of kun je niet”, vertelt De Vlaeminck op Radio 1. “Het is nu afwachten wat hij kan op de cols kan en in grote rondes. Ik ben daar nog wat voorzichtig in. Maar desondanks is de zege van Evenepoel een grootse prestatie. Er zijn geen woorden voor wat ik allemaal heb gezien.”

Tot slot probeert de viervoudige winnaar van Parijs-Roubaix de druk weg te halen bij de jonge coureur: “We moeten er vooral niet te veel druk op leggen. Het is heel lang geleden dat we zo iemand gehad hebben. We mogen dus hoge verwachtingen hebben, maar we mogen er niet constant over bezig zijn. Zeker de journalisten niet.”

RIDE Magazine
69 Reacties
04-08-2019 15:04
Ik en Merckx beetje pedant, lijkt me
    04-08-2019 16:05
    Typisch Roger de Vlaeminck……...hij mocht de fiets van Merckx nog niet eens poetsen, is en zal altijd de grootste blufkoning van België blijven. Zelfingenomen, walgelijk persoon!!
    04-08-2019 17:33
    Aan de andere kant, als je vier keer Parijs-Roubaix wint, zes keer Tirreno-Adriatico, door Rik van Looy de meest getalenteerde, enige echte klassieke renner genoemd werd, 177 wegwedstrijden en 74 veldritten wint (waaronder het WK), dan mag je ook wel iets zeggen;-) Het oordeel over Roger de Vlaeminck is vaak hard hier (door te veel eigendunk, wat men juist De Vlaeminck verwijt?). Roger weet heus wel dat Merckx in het algemeen beter was, maar hij was in bepaalde wedstrijden een geduchte rivaal en in sommige beter.
    04-08-2019 21:48
    En dat kunnen er maar weinigen zeggen Giradengo, dat ze echt konden concurreren met Merckx. De Vlaeminck wordt te vaak onderschat, steengoede coureur.
04-08-2019 15:05
Wat een verrassing dat hij bij een vraag over Evenepoel toch weer op zijn favoriete onderwerp uitkomt: zichzelf. Alleen reed Roger volgens mij op z'n 19de nog niet tussen de grote mannen.
    04-08-2019 15:10
    Klopt, dat mocht toendertijd niet.
04-08-2019 15:10
In de tijd van Roger...
04-08-2019 15:18
Was ook het eerste wat mij op viel.
Bedenkelijk niveau.
04-08-2019 15:18
Die belgen kunnen er wat van met hun verschrikkelijke arrogantie. Deze man staat met stipt op een. Daarna gevolgd door Eddy Merckx en Jean Marie Pfaff. Maar ook een Vincent Kompany is echt al verschrikkelijk om naar te luisteren.
    04-08-2019 15:28
    Pfaff is me altijd overgekomen als een vriendelijke man!
    04-08-2019 15:49
    Er zijn ook verschrikkelijk arrogante Nederlanders. En er zijn ontzettend aardige en leuke Belgen!
    OT; Het enige wat ik met de Vlaeminck eens ben is dat men van buitenaf niet teveel druk op Evenepoel moet uitoefenen. Ik begrijp het enthousiasme heel goed en het is ook een geweldig talent. Maar de hoge verwachtingen mogen wat mij betreft best getemperd worden. Dat scheelt later dan weer een hoop gesprekken dat hij 'het allemaal niet waar maakte' en 'niet alles eruit heeft gehaald' zoals zo vaak nu al gebeurd. Gewoon kijken en volgen hoe hij zich ontwikkeld, dat is interessant genoeg!
    04-08-2019 16:24
    @Vlinder +1

    Wat een gegeneraliseer weer
    04-08-2019 16:26
    een Ollander die zegt dat Belgen arrogant zijn, gekker moet het hier alvast niet worden.
    04-08-2019 17:15
    Grappige quote van De Cauwer gisteren na de zege van Evenepoel. "Mochten we Nederlanders zijn we kraaiden de hele wereld bijeen"
    04-08-2019 17:32
    @Kruisberg, je slaat de plank mis. Merckx is altijd de bescheidenheid zelf. Wel erg makkelijk om vanalles te roepen.
    04-08-2019 17:36
    Maar ja, Belgen zijn geen Nederlanders. Belgen zijn Belgen en die zagen hun sporters liever overmidden dan dat ze ze steunen.
    04-08-2019 17:45
    Wie is Vinsent Kampony ?
    04-08-2019 19:11
    @barry; klik hier (of social-media) een willekeurig artikel aan over een geblesseerde of gevallen Nederlandse wielrenner en je zult zien dat er flink wat Nederlandse mensen ze figuurlijk 'afmaken'. Kortom de letters in je paspoort zeggen ècht he-le-maal niets over je karakter en persoonlijkheid...
    04-08-2019 21:11
    Springel
    Voetballer, Vincent Kompany.
    04-08-2019 22:06
    @barry, wij weten dat de prijzen aan de meet uitgedeeld worden. Wij supporteren en hopen. Jullie dansen weken te voren al de overwinningspolonaise en als het dan misloopt is de ontgoocheling zwaar, heel zwaar.
    @ vanSpringel Vincent Kompany is de zoon van Pierre, de burgermeester van Ganshoren en de eerste burgermeester met Afrikaanse roots in België.
    04-08-2019 23:20
    Eddy, alleen Belgen presteren het bijvoorbeeld om uitdrukkelijk tegen hun eigen veldrijders te supporteren. Voorbeelden te over, de Nys-clan tegen de Albert-clan tegen de Wellens-clan en dat sentiment zit er nog steeds diep in. Noem Nys en het azijn klotst je tegemoet. Dit zul je in Nederland niet of nauwelijks aantreffen. Anders graag je voorbeelden (ik kan alleen Clarence Seedorf bedenken en dat is verrek 30 jaar geleden ofzo). Teleurstelling is één, prima dat overkomt ons in NL regelmatig. Maar uitdrukkelijk anti-supporteren tegen je eigen topsporters? Typisch Vlaams.
    04-08-2019 23:33
    Ook betere voorbeelden dan dat regiogebonden veldrijden waar iedereen elkaars achtertuin kan zien ?
    05-08-2019 03:57
    @barry,er zijn zelfs Belgen die voor een Nederlandse veldrijder supporteren... En als ik je goed begrijp dan staan bv alle Nederlandse voetbalsupporters achter alle Nederlandse voetbalploegen, dus ook nationaal en zingen die van AJAX en Feyenoord iedere keer hand in hand elkaars clubliederen. Trouwens gaan die matchen nog steeds door zonder uitsupporters?
    05-08-2019 09:54
    @eddyB1958 duidelijk dat je van een ander lichting bent. Want in een nieuwe wereld ben ik een belg en supporter graag voor een Nederlander die in Belgie is opgegroeid en woont. Grenzen maken toch niet meer uit en vind persoonlijk kompany ook nix terwijl ik een anderlecht supporter ben. Voetbal is btw een ander wereld waar het veel meer om het financiele gaat dan in het wielrennen algemeen.
    05-08-2019 15:05
    Romans; in 98% van België is veldrijden zo’n beetje het belangrijkste in de heeeele wereld. Maar als je hier en daar kijkt wat voor Vlaamse commentaren bijvoorbeeld een Stoffel Vandoorne, een Bart Swings, in het verleden een Tom Boonen en nu weer Remco Evenepoel (want fietst voor Lefevre én heeft nu ook nog de euvele moed om richting het zuiden te verhuizen) over zich heen krijgen, dan krijg je spontaan medelijden. Ik wel tenminste. Nu heb ik een gigantisch empathisch vermogen en ben ik dol op Belgische sporters. Dus misschien ben ik wat bevooroordeeld.

    Eddy; ik had het over sporters. Voetbal is eigenlijk geen sport maar een spel. Seedorf was een ongelukkig voorbeeld, maar werkelijk het enige dat ik kon bedenken. Heel misschien dat ooit Hans Janmaat tegen Nelly Cooman gesupporterd heeft, dat zou nog kunnen.
04-08-2019 15:27
Dit is flauw WF, de titel klopt niet. Het suggereert dat Roger zegt dat hij op zijn 19e net zo hard reed als Evenepoel nu, en dat zegt hij niet. Riooljournalistiek wat mij betreft.
    04-08-2019 16:33
    helemaal mee eens en van het ergste soort
    04-08-2019 17:30
    Nu ja de titel van het Sporza item waar dit artikel is van afgeleid geeft ook die indruk. Maar in het radio gesprek, dat te beluisteren is in het artikel, klopt het inderdaad wat reusjen zegt.
    https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1564904387061
    04-08-2019 20:52
    Eens. Mss heeft WF de titel van sporza gebruikt en het interview met De Vlaminck niet beluisterd. DV zegt het idd niet. Is juist lovend over Evenepoel
04-08-2019 15:35
Deze persoon vindt zichzelf al JARENLANG de beste wielrenner die er ooit geweest is.
Is iemand die je met een pak zout moet nemen.
Vlamingen lopen weg met hem want het is " de heilige Roger de Vlaeminck"...…..

Vuilnisman, kan deze zak ook nog mee?
    05-08-2019 07:21
    Eddy Merckx is de Grootste voor Roger. Hij heeft zelfs zijn zoon naar Merckx genoemd.
04-08-2019 15:39
Als je op je 19de even hard rijdt als op je 23ste heb je iets verkeerd gedaan.
04-08-2019 15:44
Ja, maar verschil is ook dat hij een andere voorbereiding had op koersen. Pan y agua geloof ik bij Evenepoel nog wel een beetje in maar een natuurlijke hematocrietwaarde van net onder de 0,50 voor hem en Mercx niet...
    04-08-2019 17:35
    @Mark, je kennis van wielergeschiedenis is beneden niveau. En dan krijg je dit soort domme uitspraken. Epo werd toen nog niet gebruikt. Dom! Ook weeer lekker gemakkelijk om vanalles te roepen en suggereren.
04-08-2019 15:45
De Vlaeminck reed op zijn 23e even hard als op zijn 19e.
Dat kan bij Evenepoel ook zo maar eens het geval zijn. Is nu misschien al op zijn top, omdat hij gewoon wat eerder volgroeid is als zijn leeftijdgenoten.
Deze jongen wordt nu veel te veel opgehemeld.
Er werd gisteren niet direct achter gereden, toen hij voor op zat en had geluk terug in de groep te komen na eerder gelost te zijn, gewoon, omdat er niet werd door gereden voor aan. Eerder wat onderschatting en te veel naar elkaar kijken, dan dat Evenepoel echt de sterkste renner in koers was.
    04-08-2019 16:29
    Je hebt duidelijk de koers niet gezien of anders met toegeknepen ogen. Hij is op zijn eentje terug in de groep gekomen terwijl er in die groep gevlamd werd aan 55 km/uur en toen ze met twee weggingen werd er ook constant achter gereden door twee ploegen. Een knaap van 19 die zijn eerste koers met zoveel bravoure wint kan niet meer opgehemeld worden, dat is gewoon op zich al hemels.
04-08-2019 16:18
Wat een arrogant figuur. Valt me mee dat hij niet zegt dat Evenenpoel moet oppassen dat hij niet te veel gaat winnen de komende jaren. Want dat is niet goed voor het wielrennen. Net als bij Van der Poel. Het vele winnen is slecht voor het crossen, zoals hij zegt.
    04-08-2019 16:31
    Mee eens, en zegge dat ik vroeger nog voor hem supporterde maar dat was meer omdat ik hem als opvolger zag van Rik van Looy om weerwerk te bieden aan Eddy Merckx. Maar na zijn loopbaan is hij een verzuurde arrogante kwal geworden die eigenlijk niet moet onderdoen voor jullie Thijs.
    04-08-2019 17:34
    Luister eerst naar het gesprek op de Sporza site. Roger werd wel even stil toen de naam Monseré viel.
    Merckx had wel zijn anti supporters in zijn beginjaren. Ik weet dat er mensen tegen Merckx waren om vermeende collaboratie van familieleden tijdens WO 2.
04-08-2019 16:39
ik ook roger, ik ook
    04-08-2019 17:37
    @greeny, jij hebt zeker geen recht van spreken.
    04-08-2019 17:43
    want paultje? op mijn 19e reed ik zelfs harder dan remcotje ooit zal doen en harder dan dat roger zelfs in zijn natste dromen ooit zou kunnen. (op de crossmotor dat dan wel ;))
04-08-2019 16:44
@Lippens,
Beter naar de koers kijken, zou ik zeggen. Toen Evenepoel terug kwam, kon hij zelfs nog wat bidonnen halen voor zijn ploegmaten. Toen werd er echt niet gevlamd, zo als jij het noemt. Als er echt gereden werd, had hij dat gat nooit meer dicht gekregen, laat staan bidons halen. Ze hebben hem wat onderschat, toen hij weg was met Skujins. Ze dachten waarschijnlijk nog, dat hij dat deed voor het ploegbelang. Was inderdaad sterk, maar dit gaat hem niet snel weer op deze manier lukken. De andere toppers weten nu, dat ze hem niet te veel ruimte moeten geven.
04-08-2019 16:45
Slechte journalistiek deze titel. Compleet verdraaien van de woorden van De Vlaeminck.
04-08-2019 16:56
Ik heb veel respect voor de Vlaeminck, maar wat hij het laatste jaar uit kraamt, is respectloos naar de huidige generatie. Het is alleen maar benadrukken, dat hij zelf zo goed was vroeger.
04-08-2019 17:21
Roger De Vlaeminck won zijn allereerste wedstrijd bij de profs: Omloop Het Volk, hij was toen 21 ...
04-08-2019 17:25
Ik zou t eerder als suggestieve journalistiek benoemen. Gebeurd helaas de laatste tijd wel vaker en maakt kwaliteit . En verder hele hoop gezeik tussen Nederlanders en Belgen. Ik heb met veel plezier jarenlang in beide landen gewoond, maar als ik t hier soms lees denk je weleens hebben ze oorlog met elkaar? Triest
    04-08-2019 22:39
    Mwa, een tiental aanstellers die veel lawaai maken, echt representatief is dat niet.
04-08-2019 17:27
En Thijs kan wel arrogant zijn, maar hij heeft verdomd vaak gelijk.
04-08-2019 17:28
Ja hier mag Wielerflits zich best een beetje voor schamen. Ik volg de site altijd met plezier maar dit soort sensatiezoeken over de rug van bronnen is denk ik ook niet waar jullie doelgroep op zit te wachten. Hou het bij een eerlijke weergave van de waarheid, die is al spannend genoeg.
04-08-2019 17:33
Deze man, een fantastisch renner, heeft nog steeds last van het Merckx complex. Hij doet nog steeds allerlei uitspraken die hem het gevoel geven gehoord te worden....Serieus nemen...dat doen we hem al lang niet meer.
    04-08-2019 17:50
    Doe tenminste de moeite het gesprek te beluisteren en oordeel dan.
    04-08-2019 18:40
    Och Eddy, het is maar net hoe je luistert he.....en mijn oordeel is mijn mening, dus jouw reactie raakt kant nog wal..
    04-08-2019 21:55
    Mij goed maar ik vind dat de tekst niet overeenkomt met de inhoud van het gesprek. En Evenepoel, Van Aert en van der Poel hebben nog veel koersen op de weg te rijden en ook te winnen, om een vergelijkbaar palmares te hebben.
04-08-2019 17:42
Ja dit begint onderhand een beetje storend te worden.. Zitten wel als een stel dominees allerlei reacties te modereren, maar als het gaat om clicks binnenhalen is kennelijk alles geoorloofd..
04-08-2019 17:47
Heb je het door? In memoriam wf.

+10

Als een dominee modereren maar zelf alles aanslingeren voor clicks. Er klopt geen ene ... van. En als je dat benoemt krijg je een ban.
04-08-2019 18:11
Ach Roger jou ploeg reed in die tijd niet op Aicar
04-08-2019 18:12
Hahaha stop met die dominee-vergelijking. Straks kan ik Maxim en Youri niet meer inbeelden zonder witte bef.
04-08-2019 18:17
daar doe je de wielerflitsers toch wat mee te kort.. althans ga er toch vanuit dat ze niet aan kleine jongentjes zitten

Reacties zijn gesloten.