‘De manier waarop Jonas Vingegaard koerste, leek meer op het hijsen van de witte vlag’
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 19 juni 2025 om 10:28

‘De manier waarop Jonas Vingegaard koerste, leek meer op het hijsen van de witte vlag’

Voor de start van het Critérium du Dauphiné werd er reikhalzend uitgekeken naar de strijd tussen ‘De Grote Drie’ in het rondewerk, maar tegen Tadej Pogacar bleek geen kruid gewassen. Ook Jonas Vingegaard – in het verleden toch de grote kwelgeest op rondegebied – kwam niet in de buurt van de Sloveen. Jan Bakelants vreest dan ook voor een niet al te spannende Tour.

“Laat mij van wal steken met een weinig spraakmakende vaststelling over de voorbije Dauphiné”, begint Bakelants zijn column in Het Laatste Nieuws. “Wat de waardeverhoudingen tussen de klassementsrenners voor de Tour betreft, is er weinig tot niks opzienbarends veranderd, behalve dat de verschillen tussen de drie toppers nog verder zijn uitgediept en zelfs met een extra keermuur zijn vastgezet.”

“Ik verneem tussen de lijnen dat ze zich bij Visma | Lease a Bike proberen wijs te maken dat het nog goed komt met oog op Tourwinst, maar de amicale wijze waarop Jonas Vingegaard omging met de suprematie van Tadej Pogacar en de manier waarop hij koerste, leek meer op het hijsen van de witte vlag dan op tonen dat het nog een spannende Tour kan worden.”

Bakelants ziet weinig tot geen valkuilen voor wereldkampioen Pogacar. “Er wordt gewag gemaakt dat Pogacar met het rijden van de klassiekers in het voorjaar niet de ideale voorbereiding op de Tour in de benen zal hebben, en dat hij in de derde week van een grote ronde op een mindere dag kan stuiten. Maar zoals het er nu naar uitziet, kan enkel een valpartij of zware materiaalpech deze regie nog kantelen.”

Statement 
“Ik geloof ook niet dat Pogacar de ideale Tour-voorbereiding nodig heeft om te kunnen winnen. Zelfs met een sub-optimale voorbereiding is het verschil gigantisch”, is de oud-renner van mening. Hij reed de slotklim naar Combloux nog een pak sneller op, dan dat Vingegaard deed in zijn supersonische tijdrit in de Tour van 2023. Een statement.”


RIDE Magazine
27 Reacties
19-06-2025 10:51
Ik zou wel eens van Bakelants willen weten hoe Vingegaard dan had moeten koersen. Zijn ploeg probeerde de koers hard te maken, mannen vooruit te sturen (zelfs Jorgenson) en Pogacar te isoleren, maar als die de turbo erop zet en je kunt niet volgen, dan houdt het snel op. Dat heeft toch weinig te maken met het hijsen van de witte vlag. In de Tour zullen we waarschijnlijk weer een zelfde soort tactiek zien en zal het resultaat waarschijnlijk ook weer hetzelfde zijn, maar je moet het toch proberen.
19-06-2025 11:47
Zoals Lefevere ooit zei over Bakelants: die denkt zolang ik maar het omgekeerde zeg van wat de meesten denken, blijf ik tenminste relevant.

Ik vond Vingegaard vrij (verrassend) agressief koersen. Die eerste rit waar hij aanvalt en dat eigenlijk niet hoefde, want meestal klopt Pogacar hem in de sprint. Uitstekende tijdrit om in pole position (na Evenepoel) aan de bergen te beginnen. Dan verliest hij ruim, maar laat hij de volgende dag vol goede moed opnieuw zijn team de wedstrijd in handen nemen. Ook nog is een move van de ploeg bergaf, waar Pogacar pissig over was. Vreemd dat daar geen artikel over verscheen overigens, een mens kan enkel glimlachen bij de gedachte bij de reacties moest ene Evenepoel hierover zeuren.

Ik weet niet goed wat Vingegaard nog meer had moeten doen, 1km in het wiel zitten, zich volledig opblazen en 5 minuten verliezen? Als hij niet kan volgen, kan hij niet volgen, veel meer is er ook niet aan te doen. Je zou denken dat uitgerekend Jan Bakelants dat wel snapt. Vingegaard heeft het geprobeerd in de heuvels, cols en bergaf.
    19-06-2025 11:52
    Spot-on.
19-06-2025 10:40
Hijsen van de witte vlag vind ik toch wat veel gezegd. Zeker met het oog op de tour. Dat Vingegaard na die oorwassing naar combloux geen echte poging meer heeft gedaan om de Dauphiné te winnen, dat is op zich evident en best te begrijpen, maar om nou te zeggen dat direct hetzelfde geldt voor de Tour vind ik echt te ver gaan.

Dat de kans van slagen heel klein is mag duidelijk zijn, maar Vingegaard en Visma gaan heus wel proberen de tour te winnen. En ik vind eigenlijk dat Vingegaard er best voor geprezen mag worden dat hij de strijd 'gewoon' aangaat en dat ook uit durft te spreken.

Liever nog 3 keer 2e achter een nou eenmaal legendarisch goede Pogacar dan op z'n Romingers een echte strijd vermijden en 34 keer de Giro en/of de Vuelta winnen als Pogacar niet mee doet.
    19-06-2025 11:13
    Oneens, je kan beter een Vuelta of giro winnen dan eeuwige tweede in de Tour worden. Evenepoel had mijn inziens dit jaar beter ook de giro kunnen rijden (nu rij je voor Max 3e plek in Tour, terwijl je giro had kunnen winnen; was dat gelukt, dan geeft dat ook weer meer vertrouwen en mentale boost om een jaar later vol voor de Tour te gaan)
    19-06-2025 11:28
    Rominger heeft de echte strijd niet vermeden. Hij stond 5 jaar achtereen aan de start van de Tour en combineerde dat met een Giro/Vuelta. In die laatste rondes was hij succesvoller, deels door minder pech (in Tour twee keer opgave vanuit top 5 AK door ziekte en valpartij), maar ook omdat zijn 4 gewonnen rondes allemaal bij lagere temperaturen verreden werden.
    19-06-2025 12:00
    En Rominger had veel last van hooikoorts in het hoogseizoen. Heb je ze weer, die pollen.
19-06-2025 10:47
Onzin. Vingegaard deed in de Dauphiné waartoe die rittenkoers dient: vergelijken met de tegenstand en verder opbouwen. De Tour kan (en zal) anders zijn dan de Dauphiné.
19-06-2025 10:59
Ik kan enkel vermoeden dat de Dauphiné een wake-upcall was
voor Vingegaard, en beseffend dat hij zelfs met circa 3 maanden aan
rust, training en vakantie met zijn gezin, bijlange niet aan het
niveau van Pogacar kwam.

De druk naar de Tour toe moet wel immens zijn voor Vingegaard
want zoals Jeanke stelt is het verschil gigantisch.
    19-06-2025 11:05
    Badgio, ik denk juist dat de druk helemaal niet zo groot is. Ik denk dat ze zelfs in Denemarken beseffen dat Pogacar de torenhoge favoriet is. Hopen ze en duimen ze voor Vingegaard? Absoluut. Niemand zal het hem echter verwijten als hij zoals verwacht achter Pogacar eindigt. Realiteitszin is altijd de beste raadgever. Kan Vingegaard Pogacar verslaan? Ja, als alles meezit en Pogacar wat tegenkomt. Momenteel liggen de verhoudingen echter zo dat Pogacar ‘gewoon’ de topfavoriet is en niet eens buitenaardse exploten hoeft uit te halen om straks te winnen. Hij kan wellicht conservatief rijden, 1 of 2 keer uit halen en dan consolideren. Het zal toch alleen van Vingegaard moeten komen. De rest kan niet eens naar de sokken van Pogacar kijken, laat staan de ambitie uitspreken om ook maar enigszins in de buurt te komen.
19-06-2025 11:15
Bwa, je zit met zoveel verschillende facetten in de voorbereiding naar de belangrijkste wedstrijd van het jaar dat je onmogelijk de conclusies kan maken die Bakelants toch maakt. Waar zit Vingegaard bijvoorbeeld in zijn trainingsopbouw, weten we niet, wat is zijn planning, weten we niet, was zijn doel de Dauphine winnen of ritme opdoen en hier en daar pieken, weten we niet. Wat ook meespeelt is dat Vingegaard een véél rustiger iemand is met veel minder ego dan Pogacar, die kan zich ook inhouden en zich aan het plan houden in plaats van show te verkopen. En om eerlijk te zijn, als hij gelijk heeft en Pogacar heeft geen echte voorbereiding nodig om de tdF te winnen, dan heeft het wielrennen wel een kwaliteitsprobleem. Ik hoop eigenlijk (voor het wielrennen op zich ook, en ze zijn de enige ploeg die een vuist kan maken) dat Visma-Lab gewoon op volle kracht gaat uithalen en dat dit gewoon de stilte voor de storm is. Want als Pogacar echt zegezeker is, zou hij zich dan zo profileren en zijn 'kracht' tonen, tijdens de laatste tour die Vingegaard won deed hij soms ook wat extra zelfzeker tijdens het eerste deel.
    19-06-2025 11:31
    Mee eens, 1200 km en 59 seconden verschil. Natuurlijk is Pogacar favoriet.
    19-06-2025 12:46
    "En om eerlijk te zijn, als hij gelijk heeft en Pogacar heeft geen echte voorbereiding nodig om de tdF te winnen, dan heeft het wielrennen wel een kwaliteitsprobleem." Of een ander probleem, dat kan ook.
19-06-2025 11:25
Het hijsen van de witte vlag door Vingegaard klopt inderdaad, maar het betreft eerder de Dauphiné dan de Tour. Daar zal hij een hoger niveau willen bereiken. Als dat ook niet genoeg is, is dat voor iedereen jammer (want te voorspelbaar) en is Mathieu van der Poel de enige die dit seizoen (althans op voor hemzelf geschikt terrein) Pogacar aankan.
19-06-2025 10:35
Een unicum. Ik ben het compleet een met Jan. Dit gevoel kende ik nog niet.
De strijd voor de 3de plek is open. De plekken 1 en 2 liggen zonder rare dingen al vast.
    19-06-2025 10:39
    En plek 3 was voor simon het hoogst haalbare :p dames heren we hebben hier een kenner aan het woord #NIET ha ha
    19-06-2025 12:22
    @just me je bent wel bijzonder blij met het kado dat yates heeft gekregen. Je teert er nu nog op en het is je 100ste bericht daarover
    19-06-2025 16:48
    Just me, het is mij nog altijd niet duidelijk of jij een ploegvoorkeur hebt. Misschien moet je er iets duidelijker over zijn in jouw reacties..
19-06-2025 10:45
Hmm, gezien de track-record van Jans voorspellingen, zou het weleens een hele spannende Tour kunnen worden.. Ik krijg er weer zin in!
19-06-2025 11:38
Er zal wel een kern van waarheid in de woorden van Bakelants zitten (dat ik dit ooit nog eens zou schrijven!), Visma heeft het in de Dauphine geprobeerd maar ze hebben gezien dat ze Pogacar niet kapot gereden krijgen. Dan kun je twee dingen doen:
- het tegen beter weten in toch proberen in de Tour met als risico dat je jezelf de vernieling in rijdt.
- in de Tour proberen de schade op Pogacar te beperken maar vooral zorgen dat je de tweede plaats vast weet te houden, want mocht er dan toch een onverwachte inzinking of valpartij zijn win je alsnog.

Waarschijnlijk gaan ze bij Visma voor optie 2. Ze zullen ook wel zien dat er tegen deze Pogacar niets te beginnen is. En als je als Vingegaard alles op de Tour zet en het lukt wederom niet dan kun je met een tweede plaats nog een PR verhaaltje houden dat je het hebt geprobeerd, goed gereden, goede waardes, etc. maar er was iemand sterker. Als je aanvalt en zelf door het ijs gaat is het een compleet verloren seizoen.
19-06-2025 15:08
Ik blijf het opvallend vinden dat Pogacar na een mindere dag, de dagen erna zoveel beter dan de anderen kunnen zijn. In de 30 jaar dat ik wielrennen kijk, heb ik dat maar een paar mensen zien doen. Maar jullie kunnen raden wat er met die renners gebeurd is.
De 1e etappe en de tijdrit van Dauphine wezen echt op een mindere vorm. De manier waarop Pogacar iedereen uit het wiel reed op vrijdag is alleen vertoont op de muur van Gerardsbergen, toen Cancellara weg reed van Boonen.
Pogacar is een ongekend talent, maar als iemand mij kan uitleggen hoe iemand in een grote ronde fysiek minder wordt en dan kan opeens veel harder rijdt dan de rest. Dan kan ik er misschien van genieten.
    19-06-2025 15:14
    1e etappe mindere vorm? Hij won die toch?
    Waren ook zijn eerste koersdagen in anderhalve maand, dus toch logisch dat hij er eerst wat moet inkomen?
    Bovendien kan je een tijdrit totaal niet vergelijken met een rit in lijn, en al helemaal niet met de bergritten aan het eind van de Dauphiné?
    Pogacar gaf trouwens zelf aan dat hij het eerste deel van zijn tijdrit gewoon te voorzichtig was aangevat, dus dat het meer een tactische fout was dan wel mindere benen te hebben.
    19-06-2025 15:59
    Twee voorbeelden waar waarschijnlijk je Belgische idolen zoek gereden zijn, dat doet pijn. Probeer wat te ontspannen.
    19-06-2025 23:59
    Iemand die harder rijdt dan anderen in een grote ronde: die persoon verslechtert minder en rijdt dus harder dan de rest.
    20-06-2025 14:37
    Overigens kag de slechte tijdrit van Pogacar waarschijnlijk aan een nieuwe houding die weliswaar aerodynamisch efficiënter zou zijn, maar in dit geval biomechanisch slechter en moeilijker om controle in te behouden over de fiets. Dus ik neem aan dat UAE dat nog gaat oplossen voor de tour.
19-06-2025 15:22
Ik ben vooral ontzettend benieuwd hoe de rest van het peloton zal rijden.
Leggen ze zich neer bij de overmacht en laten ze zich naar de slachtbank rijden zoals ze deden in de Giro die Pogi won, waar hij precies niet leek te bestaan voor de andere renners en ze zelfs geen aanstalten maakten om te reageren... Of rijden ze rond zoals het peloton in Zwitserland deed de eerste etappe, door met z'n allen samen te werken en zo topfavoriet Almeida in de verdrukking te fietsen.

Dat is volgens mij ook meteen de enige manier waarop Vingegaard de Tour zou kunnen winnen, als het peloton zo agressief koerst elke dag opnieuw, dat UAE een op hol geslagen peloton niet onder controle krijgt. VLAB alleen is volgens mij niet sterk genoeg om UAE/Pogi te verontrusten, maar als UAE veel krachten al moet verspillen omdat het hele peloton tegen Pogi koerst is er misschien wel een kans.

Ik zou het wel mooi vinden als er zoals in de Vuelta een enorme kopgroep wegrijdt en iedereen vol gas blijft rijden tot de streep, zodat er schaduwfavoriet(en) flinke voorsprong pakt, al zal het waarschijnlijk bij dromen blijven.
    19-06-2025 15:39
    Ik vrees ook dat het bij dromen blijft, al zou het mooi zijn.
    UAE is zo sterk dat ze dit echt wel goed onder controle kunnen houden. Ze kunnen de aanvallers ontmoedigen door een hoog tempo te rijden en een hele rit controleren als het moet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine