De Cauwer en Bakelants wijzen op grote fout van Evenepoel: “Had nooit mogen gebeuren”
Remco Evenepoel moest zondag genoegen nemen met een tweede plaats in de wegrit op het WK in Rwanda. De Belg kende de nodige pech onderweg en moest twee keer van fiets wisselen. Op die tweede fietswissel hebben analisten José De Cauwer en Jan Bakelants wel wat aan te merken.
Evenepoel reed voor Mount Kigali in een put, waardoor zijn zadel doorzakte. Hij kon naar eigen zeggen nauwelijks nog kracht leveren en wisselde – nadat hij had moeten lossen bij Tadej Pogacar – van fiets. Bij zijn nieuwe fiets stond het zadel echter ook niet zoals Evenepoel wenste. Hij stapte af om opnieuw van fiets te wisselen, wat hem veel tijd kostte. Volgens De Cauwer en Bakelants maakte hij hier een fout.
Bakelants: “Dé fout van de dag”
“Het blijft natuurlijk een gegeven dat Remco dat gat zelf eerst té groot liet worden door 40 seconden aan de kant te gaan staan”, aldus Bakelants bij Het Laatste Nieuws. “Zijn kookpunt bleek even bereikt, hij kwam vast te zitten in een spiraal van negatief denken. En besloot dat stoppen en wachten de enige oplossing was. Dé fout van de dag.”
“Hij had altijd moeten blijven doorrijden tot hij sneller hulp kon krijgen. En mag nog van geluk spreken dat vervolgens een oogje werd dichtgeknepen, waardoor hij die achterstand op de meest economische manier kon goedmaken. Vanaf dan zagen we wel opnieuw een Evenepoel die een mentale ‘reset’ had ondergaan. Die er nog iets wilde van maken en er meteen invloog.”
De Cauwer: “Je moet daar altijd doorrijden!”
In een tweegesprek tussen Sporza-commentatoren Karl Vannieuwkerke en José De Cauwer na de koers, vroeg Vannieuwkerke zich af wat er gebeurd was als het zadel van Evenepoel niet was doorgezakt en hij Pogacar had kunnen volgen op Mount Kigali. “Die “stel” is er te veel aan”, reageert De Cauwer. “Wat we daarna gezien hebben, was veel belangrijker. Die tweede fietswissel had nooit mogen gebeuren. Je kan dat geen amateur of nieuweling verwijten.”
“Ik weet dat ik tegenkanting zal krijgen uit het kamp-Evenepoel, maar je weet dat op die plek geloste renners zullen zitten en dat de volgwagen er dan niet is. Je moet daar, op de Kimihurura, altijd doorrijden! Daarna zagen we, ondanks alles, nog een hele goeie Evenepoel. Wat als hij daar geen 42 seconden had verloren door stil te staan?”
Een kilometer verder
Vannieuwkerke stelde daarna de vraag of Evenepoel door ontgoocheling niet helder kon denken bij de tweede wissel. “Ja, toch wel”, aldus De Cauwer. “Bij die eerste wissel in de boxen verlies je misschien wat vertrouwen, iets wat voor Evenepoel niet van deze tijd is. Hij blinkt in zijn vel. Maar op een of andere manier denkt hij dan misschien: hoe is dit me kunnen overkomen?”
Volgens de twee commentatoren had Evenepoel beter nog een kilometer of één twee door kunnen rijden, voordat hij wisseld. De Cauwer: “Boven zou de jury hen toch doorgelaten hebben. Een kilometer verder zou de wereld er misschien anders uit gezien hebben.”
Ik denk dat het op die Mt-kigali zeker wel wat zou gescheeld hebben. Met de benen die hij had denk ik wel dat hij in normale omstandigheden zeker in die 2de groep zou gezeten hebben.
Als hij daar met wat steun van Uijtdebroeks en een goeie Mur van Kigali zich kon loswekken met paar, zou er een geheel andere situatie kunnen geweest zijn met een elite-groepje van +-5 renners op pakweg 30s van Pogacar.
En is het ergens te verstaan dat Evenepoel denkt: Ik heb 2x 'pech' gehad met mijn fiets, moeten stilstaan en wisselen. Extra inspanning moeten doen om terug te keren.
Vervolgens 75% van het achtervolgingswerk gedaan (en gelijke tred gehouden met Pogacar op die +-1min)
Misschien zat er wel meer in zonder die pech.
Niet dat ik denk dat resultaat anders zou zijn, maar je kan Remco toch wel begrijpen dat hij teleurgesteld is...
Wat was hier geschreven mocht hij zichzelf zo helemaal uit koers gemolesteerd hebben?
En los hiervan, ik denk niet dat het echt ontspannend is voor de benen zoals anderen hier stellen om op de pedalen een volledige klim te doen. Misschien was het resultaat dan wel geweest dat de benen totaal verzuurd waren en dat er maar 59 renners waren aangekomen...
Op deze manier was wisselen niet slim. Wellicht heeft hij hierdoor wel energie kunnen sparen ( snel en makkelijk terugkeren tussen de auto's, zagen we pogacar ook doen na een sanitsire stop).
Ik denk dat Evenepoel veel negatieve reacties krijgt door de manier waarop hij de tegenslag verwerkt. Met grote gebaren tijdens de wissel en hoofdschuddend over de finish komen. Hij kan alleen niet groots verliezen zoals Van de poel en Van Aert dat wel kunnen. Als hij dat wel zou kunnen en doen denk ik dat ie hetzelfde palmares bij elkaar zou hebben gefietst, hij haalt er daadwerkelijk energie uit.
Ik denk overigens dat er niet meer in had gezeten. Op het vlakke en de afdalingen liepen ze een aantal rondes telkens iets in om op iedere klim weer tijd te verliezen.
WK Australie, won Remco was een rare koers waar iedereen bang was om met van Aert naar de streep te rijden. Olympische spelen goud won Remco omdat Van Aert bij Van der Poel kon blijven. Twee keer Luik gewonnen, Pogacar niet aanwezig en Pogacar pols gebroken.
Ik ben wel fan van Remco hoor trouwens, hou wel van de reuring en branie die hij met zich meebrengt. Dus ga zo door en laat het nu maar zien volgende week op het EK en daarna Lombardije.
Ook knap hoe je de overwinningen van Evenepoel als toeval af doet.
Het plan had moeten zijn om met zo veel mogelijk Belgische renners zo fris mogelijk te zijn op het moment dat Pogacar vroeg zou gaan demarreren, dat laatste was een zekerheid bij Pogacar.
Wat ook een zekerheid was is dat Remco Pogacar niet kan volgen bij zijn demarrage, hij had hem gewoon zijn gang moeten laten gaan en een tempo gaan rijden waarop er nog genoeg Belgische teamgenoten zich bij Remco zouden kunnen voegen om dan met 5/6 man een gegroepeerde achtervolging op te starten, niet om Pogacar binnen 1 lokale ronde in het halen, maar om hem langzaam op te roken en daarbij Remco zo min mogelijk in te laten spannen. De kans was groot dat Pogacar zo rond een minuut was gebleven, maar dan had Remco met zijn kwaliteiten en relatief frisser dan Pogacar in de laatste 40 km een tijdrit in kunnen zetten.
straf dat De Cauwer alsook Bakelants, hun kritiek op Remco
openlijk in de media gooien.
Komt bij mij meer over als frustratie uiten bij beide heren, nadat hun
geweldige Remco verheerlijkt werd na zijn tijdritzege, en ze zich
nu gewoon te pletter ergeren dat Remco hier geen goud nam.
En "openlijk in de media gooien" vind ik wat apart verwoord. Beide heren zijn analisten bij Sporza en daar wordt om hun analyse/mening gevraagd. Van analisten wordt over het algemeen verwacht dat ze met een kritische blik naar de koers kijken.
En dat Evenepoel daar beter had kunnen doorrijden kan je nu ook niet echt een controversiële mening noemen.
Afgelopen jaren is naar voren gekomen dat bij sport, cultuur, muziek, TV veel onacceptabel gedrag ingebakken zit van individuen die hoger op de ladder staan naar ondergeschikten.
Wat Remco in de koers laat zien naar mecaniciens, teamgenoten, andere renners, cameramensen, eigenlijk iedereen die maar bij hem in de buurt komt als hij een woede uitbarsting heeft, is een onacceptabele vorm van gedrag dat door niemand goed gepraat zou moeten worden. Helaas blijken veel van zijn fans zijn gedrag onder het tapijt te willen vegen met als excuus dat hij ook hele andere bijzondere dingen laat zien.
Frustratie en ontgoocheling horen nu eenmaal bij de sport net zoals succes en triomf. Jij doet alsof hij actief promotie voert om de wereld te vervuilen, terwijl hij naast de fiets juist vrij integer lijkt.
Nee, het aanvoeren van zijn persoonlijkheid in de koers is natuurlijk geen excuus of aansporing van anderen, het biedt wel een mogelijke verklaring.
Er zijn tal van voorbeelden van woedende renners die met hun fiets gooien op zo'n momenten.
Dan is beetje met je armen zwaaien zoals Remco nog best ok...
Jij doet alsof je de feiten voor het kiezen hebt? :D
"een afgebroken zadel .. zo erg is dat toch niet? Gewoon rechstaand klimmen, Pogacar zou dat ook doen"
Is overigens ook niet bepaald een goed verhulde troll-poging.
Hoe dan ook: ik betwijfel niet dat zijn zadel zakte, maar ik weet niet in hoeverre ik moet meegaan in het verhaal dat dát hetgeen was dat hij niet meekon bergop. Tom Dumoulin twijfelt hier overigens ook aan, dus die is bij de wijze woorden van Leo ook een Troll. Staat genoteerd.
En eerlijk: jij gelooft niet dat Pogacar alsnog als eerste boven zou zijn gekomen op Mount Kigali als hij dat staand moest doen?
Ik blijf met de vraag zitten waarom hij niet even ging staan om zijn spieren wat te ontlasten.
Gezien het verloop van de koers zou ik denken dat Evenepoel zonder materiaalpech wel een (veel) betere klim had kunnen rijden ja, of hij dan mee was Pogacar weet ik niet, het had hoe dan ook niets aan de uitslag veranderd, maar mogelijk wel een leukere wedstrijd opgeleverd.
Wat je prangende vraag betreft kan ik niet in het hoofd van Evenepoel kijken. Als ik voor mijzelf spreek, is rechtstaan wellicht het laatste dat ik zou doen met verkrampte benen, maar ik fiets dan ook sowieo zelden of nooit al staand en blijf liever in een soort van 'tijdrithouding'.
Maar laten we het eens bekijken zoals het is:
Pogi gaat er op ruim 100 km vandoor. Eerst met Ayuso en Del Toro, maar al heel snel met enkel Del Toro. Rijden met twee pakweg 30 km kop over kop, tot km 66,6. En vanaf dan gaat Pogi alleen
Evenepoel moet lossen op het laatste stuk bergop. Komt terug in het peloton, zonder zelf op kop te moeten rijden. Doet daarna een fietswissel, verliest 45 seconden, en komt op een hele goedkope manier terug (met hulp van ploegmaats en stayeren tussen de auto's). Op dat moment heeft zijn neus nog geen wind gezien.
Daarna is ie op pad in het achtervolgende groepje. Hij doet overduidelijk het meeste kopwerk, maar kan ook heel regelmatig in de wielen zitten, terwijl Pogi er in zijn eentje voor rijdt. Ze komen met 5, later 4 en nog later 3 geen seconde dichterbij.
Op 20 km van de meet gaat Remco solo. Man tegen man. Iemand die regelmatig in de wielen heeft gezeten tegen iemand die al 45 km solo aan het rijden is. En nog altijd komt Remco geen streep dichter; integendeel.
Er is maar 1 conclusie mogelijk: de sterkste heeft gewonnen. En ja, misschien had je een iets ander koersverloop gehad zonder dat zadel-verhaal, maar dat hele "wat als" kan wat mij betreft de prullenbak in. Het zou Evenepoel een stuk sympathieker maken als hij dat gewoon zou zeggen, ipv zijn mechanieker de schuld geven van zijn tweede plek.
"je komt niet terug zonder sneller te rijden dan degenen die voorop rijden."
Misschien dat ik iets heb gemist, maar volgens mij is hij niet teruggekomen op Pogacar?
Of je hebt het over dat hij is teruggekomen op zijn concurrenten voor plek 2. Inderdaad heel sterk, maar dat wil niet zeggen dat hij ook Pogacar had kunnen kloppen.
Of je hebt het over dat hij bepaalde momenten in de koers tijd heeft goedgemaakt op Pogacar. Is ook knap, maar onder de streep heeft Pogacar toch echt meer tijd gepakt dan Evenepoel heeft goedgemaakt.
Maar je weet neem ik aan ook dat je achter een kolonne auto's en achter een rij ploegmaats een stuk minder hard op je pedalen hoeft te duwen om harder te gaan dan iemand die solo rijdt, toch?
Ik snap alleen niet dat zelfs zijn fans niet gewoon zeggen: Remco moet een keer aan zijn karakter werken, want zijn houding is niet die van een groot kampioen, maar van een kleine kleuter.