De ADAC Cyclassics Hamburg is een jonge koers, maar kent nu al een zeer mooie erelijst
Met nog maar 27 edities op de wielerkalender is de ADAC Cyclassics een vrij jonge wielerkoers. Maar een blik op de erelijst leert ons dat de toppers graag afzakken naar het noorden van Duitsland. Erik Zabel, Johan Museeuw, Paolo Bettini… De lijst met oud-winnaars is indrukwekkend. WielerFlits duikt in de geschiedenis van de wedstrijd.
Hoewel de Cyclassics in Hamburg geregeld het predicaat ‘klassieker’ opgeplakt krijgt – wat een rijke geschiedenis doet vermoeden – werd de wedstrijd pas enkele jaren voor de eeuwwisseling voor de eerste keer verreden. De eerste editie van de koers werd gehouden op 25 augustus 1996, toen nog met de initialen van de Hamburgischen Electricitäts-Werke als voorvoegsel.
Deze inaugurele editie werd gewonnen door Rossano Brasi, een begenadigde hardrijder uit Italië, die één jaar eerder al van zich liet horen met winst in de Scheldeprijs. In 1997 werd de erelijst van de HEW Cyclassics verrijkt met Jan Ullrich, die minder dan een maand eerder de Tour de France gewonnen had. In 1998 trad de wedstrijd toe tot de toenmalige Wereldbeker en kreeg het met Léon van Bon een eerste Nederlandse winnaar. In 2024 zou met Olav Kooij een tweede volgen.
Tussendoor stonden mannen als Erik Zabel, Johan Museeuw, Paolo Bettini en Óscar Freire op het hoogste schavotje. Ondanks dat de organisatie de koers probeerde te verzwaren met passages van de Waseberg in aanloop naar de finale, werd de Cyclassics in Hamburg steeds vaker een sprintersfeest. In 2010 werd Tyler Farrar de eerste meervoudige winnaar in Noord-Duitsland na twee zeges op rij, maar Elia Viviani overtoepte de Amerikaan. Met overwinningen in 2017, 2018 en 2019 is de Italiaan nu alleen recordhouder.
In totaal won negen keer een Italiaan de eendagskoers. Daarna volgt het thuisland met vier overwinningen. Naast Jan Ullrich (1997) en Erik Zabel (2001) waren dat John Degenkolb (2013) en André Greipel (2015), die in hun hoogtijdagen tot de snelste sprinters van hun lichting werden gerekend. Nederland staat dus op twee zeges, België dankzij Museeuw op één.
De Cyclassics Hamburg was lang de enige Duitse koers op de WorldTour-kalender, maar kreeg in 2017 gezelschap van het toenmalige Rund um den Finanzplatz, tegenwoordig Eschborn-Frankfurt. Ondanks de korte historie wisselde de koers verschillende malen van naamgever. In de beginjaren stond de wedstrijd bekend onder de naam HEW Cyclassics, vernoemd naar energiemaatschappij Hamburgische Electricitäts-Werke. Toen deze werd overgenomen door de Zweedse energiereus Vattenfall, veranderde de naam in de Vattenfall Cyclassics.

André Greipel bracht het thuispubliek in 2015 in extase – foto: Cor Vos
In 2016 deed een onderneming in ooglasering zijn intrede als naamsponsor en daardoor ging de wedstrijd de laatste jaren door het leven als de EuroEyes Cyclassics. In 2022, ter ere van het 25-jarig jubileum, stapte BEMER in als hoofdsponsor. Deze fabrikant van medische technologie werd weer drie jaar later afgelost door ADAC, een belangenorganisatie voor automobilisten, vergelijkbaar met de ANWB in Nederland. Vanaf 2025 heeft de koers daarom de ADAC Cyclassics.