Dave Brailsford: “We hebben deze Giro echt gekoerst en dat is toch leuker”
foto: Cor Vos
zondag 25 oktober 2020 om 19:28

Dave Brailsford: “We hebben deze Giro echt gekoerst en dat is toch leuker”

Dave Brailsford, de teambaas van INEOS Grenadiers, zag vandaag Tao Geoghegan Hart de 103e editie van de Giro d’Italia winnen. “Wat ik vooral leuk vond is dat we in deze Giro echt aanvallend hebben gereden. We reden nu veel offensiever en dat is toch leuker”, is Brailsford openhartig in gesprek met Eurosport.

De Britse formatie begon de Giro drie weken geleden met een tijdritzege van Filippo Ganna, maar enkele dagen later kreeg de ploeg een heuse tik te verwerken met het uitvallen van klassementskopman Geraint Thomas. “Dat was een grote teleurstelling, maar Filippo heeft daarna de toon gezet met winst in die heuveletappe.”

“Filippo Ganna heeft iedereen geïnspireerd”
“Toen dacht iedereen: wow, dat is een ongelofelijke prestatie! Het heeft iedereen geïnspireerd en vanaf dat moment reden alle renners voor etappezeges. Tao moest gewoon meekoersen en gaan voor een klassement.” De Britse sterrenformatie won maar liefst zeven etappes in deze Giro, maar Hart bleek ook sterk genoeg om mee te doen voor de Girozege.

Brailsford: “Tao groeide echt in zijn rol en hij voelde geen druk. Elke dag was een avontuur en hij werd beter en beter. Er was echter een moment in de koers dat hij echt in de eindzege ging geloven. Tao had ooit de droom om profwielrenner te worden. Hij ging op een gegeven moment van school en nu wint hij gewoon de Giro. Het lijkt wel op een jongensboek.”

Girowinnaar Tao Geoghegan Hart – foto: Cor Vos

Een nieuw verhaal 
INEOS Grenadiers won de voorbije jaren vele wielerkoersen met de ‘versmachtingstactiek’, maar koerste deze Giro op een hele andere manier. “We reden altijd op een defensieve manier en wonnen veel met die aanpak, maar we reden nu offensiever en dat is leuker. Onze ploeg heeft écht gekoerst en daar gaat het uiteindelijk om. Het gaat er ook om hoe je wint.”

“Je kunt wel de bus parkeren, maar we zijn allemaal met wielrennen begonnen om te koersen. Het gaat om de emotie van de sport. We zijn nu een heel nieuw verhaal aan het schrijven met de ploeg”, zo besluit Brailsford.

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
25 oktober 2020 19:40
Ik hoop dat ie het heel lang onthoudt. En -achteraf- nog bedankt voor al die jaren niet-om-aan-te-gluren-zo-saai wielrennen in de grote rondes.
    25 oktober 2020 19:45
    Haha, ja gek om dat uit zijn mond te horen!
25 oktober 2020 19:55
Nou vasthouden Dave!!
25 oktober 2020 19:56
Een heel nieuw verhaal aan t schrijven. Ook maar gewoon puur uit nood natuurlijk. Is knap verder, maar in de toekomst gaat dat gewoon weer terug naar het ouwe natuurlijk
25 oktober 2020 20:00
Worden ze wakker?
25 oktober 2020 20:00
Hopelijk gaan ze dan volgend jaar niet weer treintje rijden. Wel een top team met Thomas, Carapaz, Hart, Sivakov, Martinez, de Plus, Yates, Pidcock, Dennis, Ganna.
    25 oktober 2020 20:04
    De Plus, Pidcock en Yates moeten nog maar tonen er thuis te horen. Net zoals Martinez als dat die snor van EF is die ze kennelijk ook al weer gekocht hebben.
    25 oktober 2020 20:34
    Porte ook nog. Te veel goede renners, wordt een saaie boel.
    25 oktober 2020 21:10
    Bernal?
    25 oktober 2020 21:58
    @Dion,
    Je zou die bijna vergeten. Maar hij moet nog wel serieus revalideren.
    26 oktober 2020 01:59
    Pure horror
25 oktober 2020 20:18
Hij heeft naar de tour gekeken en zich dood geërgerd. Ik ook.
    25 oktober 2020 20:20
    Wat dat betreft: Hopelijk leest Richard Plugge óók mee.
    Overigens had meneer Roberts van Sunweb juist weer wat meer de ploegdiscipline centraal mogen stellen...
    25 oktober 2020 22:19
    Er is bij Sunweb vooral aan risicobeheersing gewerkt. Als je zwakste schakel je leider is vervang je hem.
    Dat is zuur voor emotionele zwakheden die hier ruim op WF aanwezig zijn. Gelukkig bleef Roberts rationeel denken en behield hij 2 ijzers in het vuur.
    Hij had voor de logische weg kunnen kiezen en alles op het spel zetten om de nationalistische gevoelens van reagurende Wielerflits tegemoet te komen. Ik vermoed dat Robert over 2 jaar bij Ineos werkt gezien zijn uitmuntende visie.
    26 oktober 2020 05:26
    ‘Emotionele zwakheden die hier ruim aanwezig zijn’...

    zo zo Pelle, zwakjes uitgedrukt zou ik ‘niet respectvol’ stellen, maar eigenlijk is het ronduit onbeschoft om anderen om je heen zo weg te zetten.
    26 oktober 2020 07:01
    Zelfreflectie kan confronterend zijn.
    26 oktober 2020 07:18
    Volgens mij hield Roberts door de deze tactiek juist nul ijzers in het vuur, Pelle. Maar dat zal mijn emotionele instabiliteit wel zijn.
    26 oktober 2020 08:56
    “zelfreflectie kan confronterend zijn...”

    oh, je had het over jezelf... dat was me ontgaan.
    26 oktober 2020 09:29
    @SnellePelle

    Als zelfs Gesink en Dumoulin (vakgenoten) nationalistische gevoelens hebben en hopen dat een landgenoot wint, wie ben jij dan om deze mensen aan te vallen?
    Jij bekijkt het wielrennen zeker als een ijskoude boekhouder die alleen maar naar cijfers kijkt.
    Als je het nog niet wist, sport is emotie.
25 oktober 2020 20:34
De wijsheid komt met de jaren, zullen we maar zeggen.
    26 oktober 2020 22:09
    Er is kanker bij hem vastgeld in september vorig jaar. Ik geloof datie is gaan nadenken over z'n legacy.
25 oktober 2020 20:54
Ze hebben nu ook de renners er niet voor om saaie treintjes te rijden. Bernal, A.Yates en Carapaz willen ook gewoon aanvallend koersen lijkt me, dit wordt nog wat!
25 oktober 2020 20:57
The sky is the limit!
25 oktober 2020 21:07
De koers is zo gelopen. Met Thomas in koers had het gewoon een gecontroleerde koers geworden. Na het wegvallen kregen de renners de vrijheid en bleef Hart constant en kwam bovendrijven in het klassement.
25 oktober 2020 21:38
Als je achter staat moet je wel aanvallen. Beetje slap verhaal. Als je iemand op twee minuten voorsprong hebt staan ga je vanzelf controleren.
25 oktober 2020 21:53
Ganna is mijn nieuwe favoriete coureur.
25 oktober 2020 22:02
Het gaat dus om echt koersen, komt hij na 8 jaar achter. Met Carapaz in de Vuelta gaan ze dat ook misschien doen, maar volgend jaar in de Tour...
25 oktober 2020 22:38
Wat een gelul. Als de giro nog een paar dagen had geduurd, hadden we gewoon weer een versmachtende trein op kop gezien.
    25 oktober 2020 23:07
    Geen fan van Ineos en Jumbo, vermoed ik?
    26 oktober 2020 00:13
    Vooral niet van Ineos. Kijk naar al die namen, al dat onuitputtelijke geld, de puffers, de liegende dokter, de erectiestoornis. Marginal gains, my ass.
25 oktober 2020 23:46
In Thomas geloof ik eigenlijk helemaal niet meer. Waar is dat optimisme rond hem op gebaseerd geweest? Niet goed genoeg voor de Tourploeg, waarom zou hij dan ineens iedereen in de Giro uit de wielen rijden? Die zie ik geen top5 meer rijden de komende jaren eigenlijk.
26 oktober 2020 00:15
Beetje hypocriet geleuter van een teambaas die het wielrennen door het kopen van de beste renners en met saaie tactieken toch een beetje heeft beschadigd. Neemt niet weg dat de zege van Hart met goed koerswerk is behaald.
26 oktober 2020 07:16
Aanvallend rijden? Het was toch gewoon een treintje die WK uit het wel reed? Hart heeft letterlijk nul keer aangevallen.
26 oktober 2020 10:53
10 jaar lang de boel platleggen en dan komt hij hiermee... Nou bedankt.
26 oktober 2020 23:26
Het lijkt Patje wel, ook zo'n draaikont als het hem uitkomt. Ineaos is uit 'armoede' tot deze 'taktiek' gekomen maar als Thomas niet was gevallen dan hadden we dezelfde (vaak winstgevende ) taktiek van een versmachtend treintje op kop gezien.In de Vuelta gaan we per morgen de Ineos-trein zien. Net zoals we de DCQ met hun blauwe treintje zagen toen Almeida in het rose stond. En zoals we iedere keer treintjes zullen zien als er een kopman een leiderstrui aanheeft. Maar ik ben blij te horen dat de ploeg van Brailsford nu gaat aanvallen in de Vuelta. Ik kan niet wachten.

Reacties zijn gesloten.