Dauphiné 2025: Voorbeschouwing koninginnenrit naar Valmeinier 1800 – Weer Pogacar?
Tadej Pogacar heeft vrijdag een mokerslag uitgedeeld aan concurrenten Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel in het Critérium du Dauphiné, terwijl het zwaarste van de koers nog moet komen. Kunnen de Deen en de Belg iets terug doen? WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
De voorlaatste rit kunnen we zonder twijfel bestempelen als de koninginnenrit van de ronde. Over een afstand van 132,1 kilometer, met start in Grand-Algueblanche, moeten de renners liefst 63 kilometer klimmen. Met de Col de la Madeleine (24,6 km à 6,2%) en Col de la Croix de Fer (22,4 km à 6,9%) staan er bovendien twee zeer bekende Alpenreuzen op het menu.
De finishstreep is getrokken op de 16,5 kilometer lange slotklim – aan een gemiddelde van 6,7% – naar skidorp Valmeinier 1800. Dit is een verlengstuk van de Col du Télègraphé, óók een klassieke Tourcol.
- Start:
- 11:55 ( Grand-Algueblanche)
- Finish:
- 16:07 ( Valmeinier)
Klassementen
Favorieten
De favoriet voor zaterdag is duidelijk. Dat is natuurlijk Tadej Pogacar, wie anders? Vrijdag liet hij zien op dit moment twee klassen beter te zijn dan de concurrentie, al moeten we wel zeggen dat de rit van zaterdag heel anders is dan de etappe van vrijdag – puur vanwege de monsterbeklimmingen onderweg.

foto: Cor Vos
En dus kijken ‘we’ gewoon weer naar Jonas Vingegaard. Misschien weet de Deen alsnog het gat op Pogacar te dichten. Hopelijk kunnen ook renners als Florian Lipowitz – die vrijdag de op twee na beste was – Matteo Jorgenson en Remco Evenepoel dat. Evenepoel bleef vrijdag nog kalm na de overmacht van Pogacar. Hij zei: “Morgen is gewoon weer een nieuwe dag en heb ik misschien wel betere benen.”
Daarna wordt het toch wel met een verrekijker zoeken naar favorieten. Dat een vlucht wegblijft, lijkt ons niet heel waarschijnlijk. Misschien kunnen de mannen van de tweede rij wat anticiperen? Mannen als Enric Mas, Eddie Dunbar of misschien wel Paul Seixas? Op de Col de la Croix de Fer kunnen ze flink wat voorsprong bij elkaar rijden. Daarna moeten ze hopen dat het voldoende is.
Weer en tv
Ook zaterdag is het weer – plat gezegd – bloedverziekend heet in Frankrijk. Het wordt in Saint-Jean-de-Maurienne – in het dal dus – een goede 32 graden Celsius en er zal nauwelijks waaien. Voor de tv-tijden kun je terecht in onze tv-gids.
Wel waardeloos dat we in 2025 het nog steeds met de laatste 1.5 uur moeten doen in zo'n rit en zo'n koers. Hoort gewoon van start tot finish uitgezonden te worden. Nu mis je de 2 van de 3 belimmingen en is er al een hele koers gereden eer er beeld is.
Evenepoel heeft in dit soort bergritten niks te zoeken. Hij kan alleen in het midden gebergte goed mee en zal (weer) minuten verliezen!
Enige verrassing is Lipowitz die langzaam groeit in zijn cariere en nu #39 op de wereldranglijst staat en snel verder zal stijgen als hij doorgroeit.
Het vlakke ligt me beter dan het klimmen maar toch zou ik pakweg Lenny Martinez niet kunnen volgen op het vlakke. Het verschil zou wel kleiner zijn op het vlakke dan bergop.
Ik mis meer dat de Glandon de zwaarste col van de dag is. De Croix de Fer is aansluitend nog maar 2,5 km en die zijn niet zo steil.
die heeft vandaag een snipperdag genomen...Pogacar hoeft morgen niet....en kan dus verdedigen....en de rest heeft toch wel een tikkie qua zelfvetrouwen gekregen vandaag!!
Jorgensson zou makkelijk Evenepoel achter zich kunnen laten in het algemene klassement. In de Tour zal hij die kans niet krijgen, want dan is Vingegaard alles wat de klok slaat bij Visma, wat volkomen te begrijpen is.
Theoretisch dan, want als Pogacar weer zweeft is er niets wat je kan doen.
Ik deel de mening wel dat hetgeen Pogacar laat zien echt wel te mooi lijkt om waar te zijn. De begeleiding met Gianetti en Matxin, de combi Giro Tour vorig jaar fluitend doen en dit jaar vrolijk alle grote klassiekers rijden en daar niet voor worden afgestraft.
Nu is het de beste renner ter wereld en worden die lieden zurig in hun reactie.
Gaan ze het tempo een hele dag hoog houden omdat dit Vingegaard het beste zou liggen?
Gaan ze gewoon proberen volgen en de schade beperkten?
Ik denk dat het eerste het plan was en dat ze daar aan gaan vasthouden. De UAE ploeg hier is niet echt geschikt voor hooggebergte dus ze zouden hem wel eens snel kunnen isoleren, al weet ik niet in hoeverre dat Pogacar zenuwachtig maakt.