“Ge moet door het bos geraken hè”: Wout van Aert reageert op bijna-val tijdens verkenning Parijs-Roubaix
Wout van Aert is tijdens de verkenning van Parijs-Roubaix met de schrik vrij gekomen. De klassiekerkopman van Visma | Lease kwam in het beruchte Bos van Wallers bijna ten val, is te zien op beelden van VTM Nieuws. Hij wist zich echter ternauwernood recht te houden. “Ge moet door het bos geraken hè”, refereerde hij later op Strava met een kwinkslag aan het angstige moment.
Op de beelden is te zien hoe Van Aert over het midden van de strook rijdt, maar plots uit balans raakt. Het voorwiel slaat bijna onder hem vandaan. De Belg weet echter te corrigeren en stuurt het fietspad naast de beruchte vijfsterrenstrook op. Volgens VTM Nieuws was de zwieper het gevolg van een klapband.
Wow, Wout van Aert almost crashes on Paris Roubaix recon because of puncture 😨 #ParisRoubaix
Full video: https://t.co/DYnj06mLdq pic.twitter.com/RVTbflYLBJ
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) April 10, 2025
Het zal ook een schrikmomentje zijn geweest voor Van Aert zelf, maar op Strava reageerde hij al met een kwinkslag op het voorval. “Ge moet door het bos geraken hè”, klinkt het. Uit zijn post blijkt dat Van Aert 130 kilometer trainde, samen met onder meer Edoardo Affini en Niklas Behrens. Ze verkenden naast het Bos van Wallers ook nog tal van andere stroken, waaronder die van Mons-en-Pévèle.
Van Aert verkende Parijs-Roubaix overigens op twee verschillende fietsen. De Belgische kopman van de geel-zwarten begon zijn verkenning op de Cervélo Soloist, maar stapte later over op de S5, waar hij het merendeel van zijn wedstrijden afwerkt. De vraag is dus of Van Aert kiest voor wat meer comfort van de Soloist of juist de stijvere en meer aerodynamische (en op papier ook wat snellere) S5.
Wat ook opviel, was dat beide fietsen waren voorzien van Gravaa’s KAPS-naven. Dat is een systeem waarmee tijdens het fietsen de bandenspanning veranderd kan worden. Ideaal voor Parijs-Roubaix, waar op de kasseienstroken een lage bandenspanning wenselijk is, terwijl op het asfalt tussen de stroken juist een hoge bandenspanning fijn is. Twee jaar geleden testte Van Aert het ook al, maar gebruikte hij het in de wedstrijd nog niet – in tegenoverstelling tot Dylan van Baarle en Edoardo Affini. Mogelijk doet hij dat dit jaar dus wel.
Komende zondag geldt Van Aert als een van de topfavorieten voor Parijs-Roubaix. De Vlaamse publiekslieveling kende een moeizaam begin van zijn klassiekercampagne, maar kwam er in de finale van de Ronde van Vlaanderen helemaal door. Uiteindelijk werd hij vierde in de Ronde.
Die pompte tijdens zijn overwinningen van PR zijn lekke banden op met zijn neusgaten en reed verder
Volgens mij ben je de realiteit een beetje kwijt.
Wout uit balans raakte en je dus niet te zien kreeg of Wout een klapband
had en dus stilstond met zijn fiets.
HLN sprak trouwens over "wellicht" een klapband......dus geen
zekerheid maar eerder een vermoeden.
zoals de rest van een peloton dit kan.
Maar remember PR'21, de moddereditie? Toe kwam Wout zijn zwarte
beest tegen, toen hij met de daver op zijn lijf, al zwalpend 'de spekgladde'
kasseien over sukkelde en haast geparkeerd stond......en nét daar uit
het wiel gereden werd door de échte acrobaatjes, die wél de skills
hiervoor bezitten.
Ik ben een vd Poel fan maar gun Wout die overwinning.
Het graava systeem, tja het geeft ook risico maar is al uitgebreid getest door de dames.
De nieuwe pirelli banden bij alpecin zijn zo-wie-zo een drama dit jaar, de kans op lek is daar enom toegenomen !
Ze brengen dan wel geld mee, maar als het koersen kost en kans op vallen.. man mij kregen ze die rotzooi terug..