Danny van Poppel raakt zege kwijt in Ronde van Turkije, na declassering juicht Giovanni Lonardi
De derde etappe van de Ronde van Turkije is gewonnen door Giovanni Lonardi. De Italiaan van Team Polti-Kometa kwam in finishplaats Marmaris als tweede over de streep, maar werd uiteindelijk wel als winnaar aangewezen. Danny van Poppel werd namelijk gedeclasseerd na een volgens de jury onreglementaire sprint.
In de Ronde van Turkije stond vandaag de derde etappe tussen Fethiye en Marmaris (147,4 kilometer) op het programma. In de finale lagen twee korte klimmetjes. De laatste beklimming was niet te onderschatten, met een lengte van 1,3 kilometer en een gemiddelde van 7,3%. Eenmaal op de top van deze helling, was het nog goed twaalf kilometer tot de finish. Kon een puncheur hier het verschil maken of was het niet lastig genoeg om een massasprint te voorkomen?
Vier renners in de aanval
Na 25 kilometer koers konden we al verschillende aanvalspogingen noteren, maar was het peloton nog altijd bijeen. De vlucht van de dag liet kortom even op zich wachten, maar uiteindelijk kregen vier renners dan toch vrije baan. Filippo Conca (Q36.5), Willie Smit (China Glory), Antoine Berlin (Bike Aid) en Konrad Czabok (Mazowsze Serce Polski) waren de namen. Deze vier renners reden al snel een voorsprong bijeen van meer dan twee minuten.
Dit bleek echter niet genoeg om uit de greep te blijven van het peloton. Alpecin-Deceuninck en BORA-hansgrohe hadden duidelijk andere plannen en wisten met vereende krachten het verschil steeds verder terug te schroeven. Berlin, Smit, Conca en Czabok begonnen zo met minder dan een minuut voorsprong aan de eerste gecategoriseerde klim van de dag, op goed 35 kilometer van de finish. Op de flanken van deze helling probeerden meerdere renners de oversteek te maken naar de kopgroep.
Conca gaat alleen verder, meerdere tegenaanvallen
Over de kopgroep gesproken: die spatte ook volledig uiteen richting de top. Conca bleek over de sterkste klimbenen te beschikken, liet zijn medevluchters dan ook ter plaatse en kwam als eerste boven. De Italiaan zag geen reden meer om in te houden en ging dan ook alleen verder, richting de tweede en laatste klim op de route. Conca werd echter wel op de huid gezeten door zijn landgenoot Samuele Zoccarato – die was weggereden uit het peloton – en Berlin, die op zijn beurt zijn wagonnetje nog kon aanhaken.
Eerste achtervolgers Zoccarato en Berlin kregen in de vlakkere tussenfase tussen de twee beklimmingen het gezelschap van drie andere tegenaanvallers, met Lennert Teugels, Burak Abay en Ryan Cavanagh. De (nu) vijf achtervolgers slaagden er echter niet in om het laatste gaatje op de sterke Conca te dichten, die zo als eerste leek te beginnen aan het laatste klimmetje. Alleen: door een tempoversnelling in het peloton kwam alles dan toch weer samen, net voor de voet van de beklimming.
Van Poppel juicht, maar wint niet na chaotische finale
Ondanks enkele versnellingen op de slotklim, trokken we met een grote groep naar finishplaats Marmaris. De meeste sprinters wisten zich over de laatste scherprechter te hijsen en zo konden we ons opmaken voor een clash tussen de rappe mannen. Meerdere renners probeerden in de laatste kilometers nog op de verrassing te spelen, maar kregen weinig tot geen ruimte. Een sprint bleek niet te vermijden, ook al omdat BORA-hansgrohe en Astana Qazaqstan hun sprinttreintjes op de rails wisten te krijgen.
Geen enkele ploeg wist echter de bovenhand te nemen in een zeer chaotische en bij momenten gevaarlijke finale. In de laatste kilometer wist Alpecin-Pimapen dan toch op het juiste moment naar voren te komen, maar Danny van Poppel had – bij afwezigheid van zijn ploegmaat Welsford – het laatste woord. De Nederlander ging op machtige wijze aan en wist Giovanni Lonardi van zich af te houden, al leek hij wel wat van zijn lijn af te wijken. Dat was toch de mening van Lonardi, die dan ook de nodige misbaar maakte bij het overschrijden van de finish.
🚴🇹🇷 | Welsford is weer eens nergens te bekennen dus dan doet Danny van Poppel het zelf wel! #TUR2024
📺 Koers volg je via discovery+ pic.twitter.com/He5Ow7QRFE
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) April 23, 2024
En de jury kwam na het bekijken van de beelden tot eenzelfde conclusie en dus werd Van Poppel gedeclasseerd. Lonardi schoof zo een plaatsje op en werd op het podium dan ook gehuldigd als ritwinnaar. Een andere Italiaan, Enrico Zanoncello, werd tweede. Max Kanter, de ritwinnaar van maandag, eindigde als derde. In het algemeen klassement gaat Lonardi nu aan de leiding, gevolgd door Zanoncello en Henri Uhlig.
UCI, shame on you
De declassering van Van Poppel vind ik er ook over.... Heb er daarnet een paar keer naar gekeken en feitelijk sprint Van Poppel gewoon rechtdoor. Het is doordat het parcours zo achterlijk loopt dat het lijkt alsof hij van zijn lijn wijkt. Sterker nog: hij wordt nog even uit balans gebracht door Lonardi ook. Maar dat hebben die blinde vinken van de UCI weer gemist natuurlijk....
Ben zeer benieuwd waarom Koen Bouwman (giro 2023) bijv. niet gestraft is en Danny van Poppel hier wel.
Beide nemen het parcours zoals het er ligt.
In mijn ogen precies dezelfde keuzes. Danny fietst gewoon rechtdoor. Koen neemt de binnenbocht terwijl er anderen fietsen.
Als je rechtdoor sprint in een bocht, wijk je dan van je lijn?
Regels rondom wieler parcoursen zijn ingewikkeld, maar dit is zo'n geval waar 1 simpel regeltje er voor kan zorgen dat dit niet gebeurt. Zolang ze dat niet doen snappen ze er dus nog steeds echt niks van.
Prima dat van Poppel nu gedeclasseerd is, maar zou wel fair zijn als dat consequent wordt toegepast door de wedstrijdjury / UCI.
Dus ook als die 'gek' van een Philipsen dit doet.
Maar 8 jaar op water en brood is ook wat gortig.
Ik vind dat van Poppel zich vaak te weinig bewust is van zijn omgeving. Dit maakt hem wmb ook helemaal niet zo'n goede lead-out, itt wat altijd gezegd wordt. Hij is zo vaak zijn man kwijt, dat hij zelf moet gaan sprinten. Ik denk dat dat vaker aan van Poppel licht dan aan de sprinter (Welshford, Bennett) zelf ligt/lag...
Master in verkoop praatjes.
Welsford is weer eens nergens te bekennen?
Neemt niet weg dat dit uiteindelijk wel een gevaarlijke situatie oplevert voor de renners. DQ is te begrijpen, maar de oorzaak ligt bij de organisatie en UCI.