Danny van Poppel krijgt tweede gele kaart, maar hoeft (normaal) niet te vrezen voor schorsing
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 22 februari 2025 om 16:18

Danny van Poppel krijgt tweede gele kaart, maar hoeft (normaal) niet te vrezen voor schorsing

Danny van Poppel is in de UAE Tour tegen zijn tweede gele kaart van het seizoen aangelopen. De renner van Red Bull-BORA kwam zaterdag in de laatste sprintersrit als achtste over de finish, maar werd bestraft vanwege ‘het afwijken van zijn lijn en hinderen van een andere renner.’ Toch hoeft hij (normaal) niet te vrezen voor een schorsing.

Van Poppel werd op de vingers getikt vanwege een manoeuvre in volle sprint, waardoor Arvid de Kleijn zijn benen moest stilhouden, flink moest uitwijken en bijna in aanraking kwam met de balustrade. De sprinter van Tudor Pro Cycling liet vervolgens met enkele handgebaren zijn onvrede blijken.

Van Poppel – die nog als achtste over de streep kwam – werd na afloop teruggezet naar de laatste plaats van de eerste groep (plek 25), kreeg een boete van 500 Zwitserse Frank en – vooral – een gele kaart.

Op scherp
Bij twee gele kaarten kan een renner een schorsing riskeren, maar er is wel een belangrijke kanttekening. Dit is het geval voor twee gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: dan volgt een diskwalificatie en zeven dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart) voor de betreffende renner.

Van Poppel kan in theorie dus nog tegen een schorsing aanlopen, maar dan moet hij in de slotetappe opnieuw in de fout gaan en een kaart krijgen. Die kans lijkt echter klein: in de slotrit finishen de renners namelijk op de klim van Jabel Hafeet en dus zullen sprinters als Van Poppel geen rol van betekenis spelen in de finale.

Een renner kan ook voor twee weken worden geschorst, als hij drie gele kaarten krijgt binnen een tijdsbestek van 30 dagen. Van Poppel ontving zijn eerste gele prent na de tweede etappe van de Tour Down Under, op woensdag 22 januari. Dat is inmiddels 31 dagen geleden en dus gaat dit – voor de komende wedstrijden – niet meer op voor de rappe man van Red Bull-BORA-hansgrohe.

Vanaf 1 augustus 2024 was er al een testfase met gele kaarten, die vanaf dit jaar onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten. Het geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen.

Nieuw is dat ook lead-outs die een gevaar vormen en verzorgers die hun renners op een gevaarlijke manier bevoorraden in de bevoorradingszone een gele kaart kunnen ontvangen, schrijft de UCI. Dit zijn de eerder aangekondigde straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

Onlangs evalueerde de internationale wielerunie UCI nog de testperiode met gele kaarten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner.

Fietsen in Abu Dhabi, de nieuwe hotspot voor wielrenners: In Abu Dhabi hebben ze de fiets ontdekt. Het emiraat investeert volop in het stimuleren van een gezonde levensstijl en de racefiets is in de ogen van de Emirati het perfecte middel daarvoor. Abu Dhabi wil zowel inwoners als toeristen in het zadel helpen. Lees hier meer op WielerFlits. (Branded content)
RIDE Magazine
9 Reacties
22-02-2025 16:34
Reden te meer om eens na te gaan waarom bij eerdere terugzettingen geen gele kaart werd uitgedeeld.

In dit tempo gaat Danny overigens die 6 in een jaar wel halen.
    22-02-2025 16:44
    Voor een gele kaart is een zwaarder vergrijp nodig dan voor een declassering. Alleen maar goed dat terugzetten in de uitslag en gele kaarten niet direct aan elkaar gekoppeld zijn, anders wordt voor de jury de drempel om iemand te declasseren hoger.
22-02-2025 16:47
Het systeem deugt niet. Als de lead-out in de fout gaat moet diens hele ploeg aangepakt worden, anders blijven de knechten zich misdragen om hun kopman aan een zege te helpen.
    22-02-2025 17:02
    Klopt, 2 gele kaarten in een ronde van 1 week is bijna onrealistisch. Ook 3 gele kaarten in een bestek van 30 dagen is quasi onmogelijk. Ze zouden het beter op jaarbasis doen.
    22-02-2025 17:13
    Nouja de theorie is dus dat een zelfde knecht zich niet kan blijven misdragen want dan ligt hij eruit. Als Van Poppel in dit tempo doorgaat, gaat hij op een gegeven moment (terecht) tegen een schorsing van een maand aan lopen, terwij hij deze kaarten vooral "in dienst" pakt. Ik vind het systeem dus best prima werken.

    Ik vind wst je hier lijkt te suggeren, namelijk teamgenoten straffen voor iets wat ze zelf niet doen, ook wel ver gaan en is denk ik heel moeilijk consistent en eerlijk te implementeren. Grootste probleem met de kaarten tot nu toe is het consistent toepassen ervan maar dat gaat denk ik ook wel met de tijd komen
    22-02-2025 19:30
    @baukeingeel
    Dat is nu juist het probleem: knechten zijn vervangbaar. Bovendien, als een knecht een weekje of twee geschorst wordt, doet ie gewoon de geplande stage in het zonnige Spanje iets vroeger. En die boete van 500 of 1000 Zwitserse franken, daar lachen de ploegen mee.

    De hele ploeg straffen voor individuele misdragingen (vooral wanneer dat sportief voordeel oplevert), gebeurt in andere ploegsporten wel; lijkt me ook niet meer dan logisch. Overigens snap ik die terughoudendheid niet: de UCI vond het geen enkel probleem om renners die een lege bidon aan vragende kinderen gaven onmiddellijk te diskwalificeren. Maar als het gaat om het opzettelijk creëren van gevaarlijke situaties, dan kunnen renners kennelijk uitsluitend met fluwelen handschoentjes aangepakt worden.
22-02-2025 17:29
Schei uit met deze onzin!!! Dan moeten ze ook een camera boven het peleton hangen want wat daar afspeelt kun je blijven uitdelen. Heeft diegene die dit verzonnen heeft zelf ook in de koers gezeten ?
22-02-2025 19:33
Volstrekte willekeur weer: Van Poppel wel maar die Philipsen van de week niet.
Heel snel afschaffen dat idiote systeem.
22-02-2025 22:46
Wat was de reactie van Van Poppel? "Ik dee dah nie"?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine