Ploegleider Danny Stam ‘stomverbaasd’ door actie van Lotte Kopecky: “Te belachelijk voor woorden”
foto: Cor Vos
maandag 1 april 2024 om 13:11

Ploegleider Danny Stam ‘stomverbaasd’ door actie van Lotte Kopecky: “Te belachelijk voor woorden”

Danny Stam, ploegleider en sportief manager bij SD Worx-Protime, was not amused na de Ronde van Vlaanderen. Geen van zijn rensters stond op het podium van ‘Vlaanderens Mooiste’ en dat was te wijten aan een gebrek aan ‘felheid’, aldus de Nederlander. Vooral over een specifieke actie van zijn kopvrouw Lotte Kopecky was hij niet te spreken.

“Als je de wedstrijd en uitslag bekijkt, waren we niet wakker”, zei Stam in gesprek met Het Laatste Nieuws. “We misten felheid. Onze rensters waren niet slechter dan de eerste drie, maar omdat ze niet fel genoeg waren, hebben ze die eerste drie in de finale nooit gezien. De koude en de regen zijn geen excuus. Het was voor alle rensters even koud.”

Zelf eten halen
Kopecky was uiteindelijk de beste renster in de uitslag van SD Worx-Protime. De winnares van 2022 en 2023 eindigde als vijfde in Oudenaarde. Ze had de aansluiting eerder verloren op de Koppenberg, waar ze van de fiets moest. In aanloop naar die met gladde kasseien bezaaide helling gebeurde er echter al iets wat bij Stam in het verkeerde keelgat schoot: vijf kilometer van de voet ging Kopecky zelf eten halen.

“Dat was zeker geen slim idee”, aldus Stam. “Lotte is de wereldkampioene en onze kopvrouw. Hoe haal je het dan in jouw hoofd om zelf eten te gaan halen in plaats van dat aan een ploegmate over te laten?! Ik was eerst stomverbaasd toen ik Lotte opeens achteraan in het peloton zag rijden. Toen ze zich dan ook nog liet uitzakken tot bij de volgwagen, riep ik haar toe dat dit te belachelijk voor woorden was.”

Leren om orders te geven
Kopecky erkende in gesprek met HLN dat dit ‘niet het beste moment’ was om eten te gaan halen. “Maar de baan naar de Koppenberg is vrij breed en ik kon nadien nog vrij goed opschuiven”, voegde ze daaraan toe. Volgens Stam moet Kopecky leren om orders te geven. “Ik denk dat ze dat nu wel goed beseft. Tijdens de debriefing heeft ze zich geëxcuseerd voor de groep en laten merken dat die actie niet slim was. Die verantwoording neemt ze wel.”

RIDE Magazine
24 Reacties
01-04-2024 13:16
Ondanks al het succes van de ploeg, komt Danny Stam telkens als hij wat zegt in de media toch niet echt over als een hele capabele ploegleider moet ik zeggen. Of in ieder geval niet eentje die weet wanneer hij gewoon even zijn mond moet houden richting de media..
    01-04-2024 13:31
    We kunnen voor de verandering eens de handen schudden, M. De kwaliteit van zijn rensters maskeert zijn regelmatig onhandige optreden.
    01-04-2024 22:49
    In de documentaire La Course op Netflix is ook te zien hoe hij in de Tour van 22 Vollering met de grond gelijk maakt na een klein tactisch foutje. En de dag erna nog even erop terugkomen hoe stom en dom dat wel niet was. Het is verbluffend dat sd worx zo goed is met hem aan het roer.
01-04-2024 13:42
"Ze moet orders leren geven" Help haar daarbij!!! Als Danny Stam nog steeds niet snapt dat de onderlinge communicatie bij de vrouwen (nog) niet hetzelfde is als bij de heren, dan schiet de ploegleider zelf ernstig te kort in deze. Kijk naar de finale van Strade vorig jaar, de dames lossen dat niet op als een Van Aert en Laporte.
    01-04-2024 14:13
    Inderdaad.

    We weten dat vrouwen gemiddeld genomen harmonie belangrijker vinden dan eerlijkheid.

    Elkaar niet willen kwetsen is op zich een mooie waarde, maar het maakt effectieve communicatie en besluitvorming in crisissituaties (zoals topsport is) wel moeilijker.

    Het is Danny's taak om een omgeving te creëren waarin de vrouwen het vertrouwen voelen dat ze eerlijk hun wensen en ideeën kunnen uiten zonder dat ze daarmee anderen voor het hoofd stoten.

    Lukt dat niet, dan is slechte communicatie, slechte besluitvorming en de opbouw van onderling wantrouwen en rancune het gevolg. En dat zie je bij SD Worx. (en bij de NLse ploeg ook natuurlijk)
    01-04-2024 16:33
    Mooie reacties!
01-04-2024 14:10
Misschien je renster niet publiek de les lezen maar samen en intern bespreken hoe dat beter kan? Als Kopecky moet leren om orders uit te delen in het peleton dat moet je kijken hoe je haar daar bij kan helpen. Een publieke schrobbering zal dat niet doen. En misschien meteen een cursusje leiding geven erbij voor de betreffende ploegleider?
01-04-2024 14:03
Niet heel handig van Danny. En volgens mij slaat ie ook nog eens de plank mis.

Het échte probleem is volgens mij van heel andere aard. Namelijk dat er momenteel niet genoeg stukken taart verdiend worden om iedereen tevreden te houden binnen de ploeg. Vorig jaar was het "als ik vandaag mag, dan mag jij volgende week". En daarmee waren Kopecky, Wiebes, Vollering, Reusser en de rest tevreden.

Maar inmiddels is Vos weer terug op niveau, en is Trek in de breedte vaak bijna net zo sterk. Minder stukken taart te verdelen, dus een beetje meer "ieder voor zich". Dat zie je terug in de recente wedstrijden, waar de tactiek af en toe "vaag" te noemen was. Zo was Vollering gisteren duidelijk beter dan Kopecky, maar werd uiteindelijk de kaart van de wereldkampioene getrokken. En in Gent Wevelgem zagen ze het niet zitten om alles op Wiebes te zetten toen die mee was in de elite kopgroep.

En met het eindige contract van Vollering zie ik het blok van SD snel uiteen vallen. Zeker omdat Wiebes steeds beter de bergjes op gaat, en daarmee de massasprintversie van Lotte wordt.
    01-04-2024 14:39
    Manifest onwaar dat de kaart van Kopecky werd getrokken. Kopecky trachtte de tweede groep dicht genoeg te brengen zodat Vollering de sprong kon maken.
    Toen het nadien toch weer samenkwam bij de achtervolgers zette Kopecky zich op kop op de Kwaremont.
    Pas in de slotkilometers werd overgeschakeld op een sprint-voor-een-ereplaats scenario met Kopecky
    01-04-2024 14:52
    Het begint op de Koppenberg, waar Vollering wacht op Kopecky. Ofwel een heel heldere gedachte om op je knecht te wachten en samen het gat dicht te rijden, ofwel Kopecky die kopvrouw was.

    Daarna leek de rolverdeling me ook lang onduidelijk. Met Vollering en Kopecky die beiden kopwerk deden, totdat Lotte er opnieuw af moest op de Kruisberg. Vraag is of Lotte zich helemaal heeft leeggereden om het gat dicht te krijgen, als je ziet wat ze naderhand nog voor tempo ontwikkelt in het verdere verloop van de finale.

    Ik kreeg vooral de indruk dat ze allebei hun kansen zo gaaf mogelijk wilden houden...
01-04-2024 15:02
Kun je wel klagen dat hij in de media komt met dit verhaal, maar het alternatief is dat de Vlaamse media komen met het verhaal hoe schandelijk het wel niet is dat Kopecky haar eigen drinkbus moest gaan halen. Wellicht is dat zelfs tijdens de wedstrijd al gebeurt (heb zelf niet op Sporza gekeken).
01-04-2024 14:25
Ik snap wel dat zo'n Stam zich ergert aan dit amateurisme.

Elke ploeg die Vlaanderen rijdt zegt tegen zijn/haar ploeg hetzelfde.
Zorg dat je bij de lastige kasseienklimmen vooraan opdraait.
Als dan notabene je kopvrouw 5 kilometer van te voren haar eten komt halen en dan achteraf ook doodleuk zegt van je kan daar nog makkelijk opschuiven terwijl ze op die klim te ver zat dan zakt toch je broek af.
01-04-2024 13:31
Die Stam begint steeds meer op Lefevre te lijken
    01-04-2024 17:11
    Hahaha dat was ook mijn eerste gedachte. Ploegleiders die via de media zulke dingen naar buiten brengen, echt ongehoord.
01-04-2024 13:38
Niet handig van Stam je rensters in de media afbranden. Met 3 eigenzinnige en koppige vrouwen zal het lastig zijn iedereen op een lijn te houden. Kopecky was gisteren op de klimmetjes niet goed genoeg en met Wiebes zat eigenlijk de verkeerde vrouw mee in de kop van de koers. Met Marleen Reusser was er natuurlijk wel een zeer sterke pion weg gevallen en daardoor ook de controle. Bij Wiebes, Vollering en Kopecky is het toch eerst voor zichzelf en daarna een klein beetje voor de ander. SDWorx zal dit seizoen minder dominant zijn en dat is wel goed voor het vrouwenwielrennen.
    01-04-2024 18:28
    Wiebes is niet echt koppig, die houdt zich altijd wel aan het plan. Kopecky is wel koppig, op zichzelf gericht en een slechte communicator, dat laat dit incident wel weer zien. Vollering is ook een slechte communicator en heeft volgens mij gewoon geen goed gevoel voor de koers of ze denkt niet snel genoeg. Ze wil op zich wel wat voor de ploeg doen, maar ze weet niet wat wanneer en ze communiceert er niet goed over.

    Ofwel, de twee alphavrouwen zijn slechte communicators en ze kunnen de koers niet lezen. Als ze er ver bovenuit steken zoals vorig jaar dan is dat geen probleem, maar als het niveau meer gelijk is dan wordt nadenken en samenwerken wel belangrijk. Vollering was hier in RVV echt niet slechter dan de eerste drie en in Omloop pakten de dames het ook helemaal verkeerd aan.

    De dames kunnen heel wat leren van Vos en ELB. ELB is ook egoïstisch, maar ze zorgt wel dat er een duidelijk plan komt. Al zal het in die ploeg ook allemaal lastiger worden als rensters als Van Anrooij en Realini niet met blind meegaan in wat het beste is voor ELB.
    01-04-2024 18:34
    Sluit me aan bij Rulifaller.

    Ik heb Wiebes eigenlijk nooit kunnen betrappen op het volgen van een rare tactiek of het dwars door een tactisch plan heen fietsen. Ze is eerder vaak de dupe van het niet volgen van de plannen / gaan voor eigen kansen door de andere ploeggenoten.
01-04-2024 13:55
Volgens mij zit hier meer achter. Het verkondigen dat Demi Vollering vertrekt bij de ploeg vlak voor deze koers doet er geen goed aan. Kan mij voorstellen dat de onderlinge verhoudingen tussen met name Kopecky en Vollering hier geen goed aan doet.Vraag me ook af wie er zgn "knecht" is, Wiebes, Vollering, Kopecky in de finale ? Alle 3 hebben de benen om de Ronde te kunnen winnen.
    01-04-2024 14:34
    Wiebes had die benen niet wat mij betreft. Zat in de kopgroep, deed geen meter kopwerk en werd er alsnog vrij makkelijk afgereden.
01-04-2024 14:28
Jullie hebben de beste wielrenster weg gedaan…zo jammer..beter Kopecky weg gedaan.
    01-04-2024 14:53
    De sponsor is Belgisch dus niet onlogisch dan. Dus de reden is dat er in Nederland te weinig engagement is richting wielrennen. Naast sponsoren ook al met organisaties & gemeentes/politie die tegenwerken.
01-04-2024 14:20
Beetje raar verhaal. Je zit met een team vol ego's, die gisteren voor een zeldzame keer zowaar wat als een team reden en iets deden wat op tactiek leek (ze waren gewoon niet goed genoeg om te winnen) en uitgerekend dan ga je in de pers wat kritisch doen over details die geen verschil hadden gemaakt. En in koersen waar het gebrek aan cohesie pijnlijk duidelijk wordt, waar de tactiek helemaal nergens op lijkt en ze enkel winnen door fysieke en kwantitatieve superioriteit, doe je alsof er niets gebeurt en is 't allemaal prima.

Fijn dat je af en toe eens probeert te "prikkelen" in de pers, maar dit is op het verkeerde moment en op de verkeerde manier, je zou juist de samenwerking die er was, moeten loven.
01-04-2024 18:10
Je kunt haar daarin toch begeleiden? Je kunt ook 20 km eerder zeggen dat je moet eten.
01-04-2024 15:03
Danny Danny Danny toch, je hebt nog een hoop te leren. Of je dat (nog) gaat doen? Ik betwijfel het ten zeerste.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine