CPA-voorzitter Adam Hansen oppert kaartensysteem om koersrisico’s te verlagen
foto: Cor Vos
vrijdag 21 april 2023 om 10:27

CPA-voorzitter Adam Hansen oppert kaartensysteem om koersrisico’s te verlagen

Adam Hansen, tegenwoordig voorzitter van rennersvakbond CPA, vraagt zich op Twitter af of wielrennen niet veiliger gemaakt kan worden met een kaartensysteem.

De oud-prof heeft namens de CPA een enquête uitgezet onder profwielrenners met de vraag: “Geloof je dat renners minder risico nemen in koers als zij gestraft kunnen worden met een gele of rode kaart, met als gevolg dat zij tegen een schorsing aanlopen?”

171 wielrenners stemden vervolgens op ja. Geen wielrenner denkt dat het niet helpt.

Hansen trekt vervolgens zijn conclusies: “Het ziet er naar uit dat de renners dit willen. Als je verantwoordelijk wordt gehouden voor een fout, zal je twee keer nadenken voordat je anderen in gevaar brengt.”

RIDE Magazine
10 Reacties
21-04-2023 11:19
Afvoeren dit idee.

Hoe ga je dit doen, komt er een auto aanrijden waar een bobo à la van Vliet zijn bakkes uit het portier steekt om een gele kaart te geven? Geef die man dan meteen een fluitje!

Waanzinnig dat dit idee op zoveel bijval rekenen kan: het gaat tot een onvoorzienbare berg ellende leiden. Wanneer een renner van je straf krijgt voor een bepaald vergrijp kan iedere ploegleider er 10 bijslepen van andere ploegen. Op het moment dat er schorsingen gaan volgen is het winstgevend om ervoor te zorgen dat concurrenten niet kunnen aantreden: dat wordt één grote hel van jij-bakken en aanspanningen.
    21-04-2023 12:11
    Zo'n systeem met duimpjes lijkt me wel iets.
21-04-2023 10:47
Eens, maar als de UCI of een pipo als Leo van Vliet verantwoordelijk worden voor het uitdelen van de kaarten dan liever niet.
21-04-2023 10:56
Het heeft geen zin om een nieuw systeem in te voeren als je het oude systeem ook al niet goed gebruikt.

De wedstrijdjury heeft genoeg mogelijkheden om gevaarlijk gedrag aan te pakken. Maar hoe vaak gebeurt dit daadwerkelijk?

Als je regels hebt maar niet handhaaft, dan gaat een nieuw systeem ook niet werken.
21-04-2023 13:37
Die regels zijn er al jaaaren… dat er nooit iets mee gedaan is, daar wringt de schoen…fiet-voet of andere paden opknallen, afval buiten de waste-zones,
we zien het elke wedstrijd weer… een boete schrikt die gasten blijkbaar niet af. 2 maanden consequent doorgrijpen en uit koers halen, opgelost…
21-04-2023 11:32
Wie moet die kaarten dan gaan uitdelen? De UCI de wedstrijd Jury? Gebeurd dit tijdens of na de wedstrijd? Zal wel na de wedstrijd zijn dan. Hoe kan je in volle sprint een kaart uitdelen. En als er nu iets onder de koers gebeurd dan grijpt de jury toch ook al in. Dus wat brengt dit kaarten systeem extra? En is toch ook al een VAR. Misschien zouden ze is bij een bepaalde windkracht snelheid verplichten om niet met hogere velgen dan 3 cm te rijden ipv 6 bij windkracht 7. Dat zou al 90 procent schele in valpartijen.
21-04-2023 11:36
En hoe wil je dit handhaven? Stel Evenepoel krijgt een rode kaart in Luik-Bastenaken-Luik. Dan is hij geschorst voor de volgende WT-wedstrijd: Tour de Romandie. Wie ligt daar wakker van?
21-04-2023 11:44
Zoals uit andere reacties blijkt: oude wijn in nieuwe kruiken. Dit bestaat ip al, alleen niet in de vorm van kaarten. Ik zou het eerder invoeren voor de jury leden: gele kaart als je je jury-werk niet goed uitvoert. Ik denk dat daar veel meer winst te behalen valt.
Dan blijkt vanzelf wat moeilijk te jureren is, daar kan dan weer nieuw beleid op geschreven worden en als laatste zijn de wielrenners aan de beurt. Niet als eerste.
21-04-2023 12:10
Iedereen weet het beter lijkt het wel. Het is idd wel handig als je je eigen regels naleeft als UCI. Enne…Waarom moet iedereen op Leo van Vliet terugkomen! In de Belgische klassiekers is het net zo erg, zeker met de motoren! Ik roep dit al veel langer….ook met tijdritten in de GT.
    21-04-2023 12:49
    Pedalo jij heb het echt begrepen….niet dus. Het om de veiligheid onder de renners onderling. Jij heb het over tijdritten? Hoe kan je daar iemand van ze fiets rijden?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine