CPA-voorzitter Adam Hansen oppert kaartensysteem om koersrisico’s te verlagen
Adam Hansen, tegenwoordig voorzitter van rennersvakbond CPA, vraagt zich op Twitter af of wielrennen niet veiliger gemaakt kan worden met een kaartensysteem.
De oud-prof heeft namens de CPA een enquête uitgezet onder profwielrenners met de vraag: “Geloof je dat renners minder risico nemen in koers als zij gestraft kunnen worden met een gele of rode kaart, met als gevolg dat zij tegen een schorsing aanlopen?”
171 wielrenners stemden vervolgens op ja. Geen wielrenner denkt dat het niet helpt.
Hansen trekt vervolgens zijn conclusies: “Het ziet er naar uit dat de renners dit willen. Als je verantwoordelijk wordt gehouden voor een fout, zal je twee keer nadenken voordat je anderen in gevaar brengt.”
It seems the riders would really want a rule like this put in place. If you are held accountable with a punishment, then you would think twice about taking risks and putting other riders in danger. pic.twitter.com/jI5Jvmd3dq
— Adam Hansen (@HansenAdam) April 21, 2023
Hoe ga je dit doen, komt er een auto aanrijden waar een bobo à la van Vliet zijn bakkes uit het portier steekt om een gele kaart te geven? Geef die man dan meteen een fluitje!
Waanzinnig dat dit idee op zoveel bijval rekenen kan: het gaat tot een onvoorzienbare berg ellende leiden. Wanneer een renner van je straf krijgt voor een bepaald vergrijp kan iedere ploegleider er 10 bijslepen van andere ploegen. Op het moment dat er schorsingen gaan volgen is het winstgevend om ervoor te zorgen dat concurrenten niet kunnen aantreden: dat wordt één grote hel van jij-bakken en aanspanningen.
De wedstrijdjury heeft genoeg mogelijkheden om gevaarlijk gedrag aan te pakken. Maar hoe vaak gebeurt dit daadwerkelijk?
Als je regels hebt maar niet handhaaft, dan gaat een nieuw systeem ook niet werken.
we zien het elke wedstrijd weer… een boete schrikt die gasten blijkbaar niet af. 2 maanden consequent doorgrijpen en uit koers halen, opgelost…
Dan blijkt vanzelf wat moeilijk te jureren is, daar kan dan weer nieuw beleid op geschreven worden en als laatste zijn de wielrenners aan de beurt. Niet als eerste.